Verstuiking, hoelang duurt dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 11:15

Mijn haflinger van 22 loop een aantal weekjes kreupel in draf. In stap rad en in galop niks te zien. Zijn kogel ( voorbeen links, ook het kreupele been )was wat dikker en warmer. 2 weken geleden is de dierenarts erbij geweest. Die gaat vooralsnog uit van een verstuiking. ( Hij kwam ineens kreupel in draf het bos uit. )
Hij stond 5 dagen op inflacam en heb 2 keer daag voor 10 dagen de kogel ingesmeerd met Ekyflogyl.
Verder moest hij 2 weken weide rust. Daarna een week aan de hand stappen 15 a 2 minuutjes per dag op het zachte en dan een week onder het zadel 30 minuten stappen.
Vandaag gaan we dus beginnen met stappen aan de hand.
Maar gisteren draafde hij tegen de wind en regen in in de wei en zag ik hem dus nog steeds er door heen zakken. Ik maak me dan gelijk al weer zorgen natuurlijk.
Is dat normaal bij een verstuiking?

Als het na dit opgezette plan niet beter is of vooruitgang is komt de da terug voor een echo.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:35

Een onschuldige kreupelheid zou met een paar dagen weer over moeten zijn, lijkt mij. Dit lijkt mij een vraag voor de dierenarts.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 11:38

Zoals je gelezen hebt is die al geweest en hebben we een plan opgemaakt ;)

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:42

Tja, als je het echt wilt weten, waarom dan niet opladen en laten onderzoeken op de kliniek?
Een simpele verstapping had nu al over moeten zijn. Mogelijk is het een zware verstuiking en duurt het wat langer. Maar het kan ook gewoon 'iets kapot' zijn, en dan wil je dat weten voordat je verder gaat uitproberen.

Ik ging naar de kliniek.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:45

Met een aantal weekjes kreupelheid zou dat voor mij genoeg reden zijn om verder onderzoek te doen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:46

Wij hebben ook zoiets gehad... uiteindelijk was het helaas geen gewone verstuiking. Zelfs de zelfde plek :+
We zijn nu meer dan een half jaar verder, en er zit nu een hele langzame stijgende lijn in. Maar dit schijnt wel uitzonderlijk te zijn hoor! Dierenarts had verwacht dat het veel sneller over zou zijn.
Vorige verstuiking was binnen 2 weken echt helemaal over; toen mochten we weer gewoon opbouwen en heeft hij op dat been ook niet meer kreupel gelopen.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 11:47

LoveBodin schreef:
Wij hebben ook zoiets gehad... uiteindelijk was het helaas geen gewone verstuiking. Zelfs de zelfde plek :+
We zijn nu meer dan een half jaar verder, en er zit nu een hele langzame stijgende lijn in. Maar dit schijnt wel uitzonderlijk te zijn hoor! Dierenarts had verwacht dat het veel sneller over zou zijn.
Vorige verstuiking was binnen 2 weken echt helemaal over; toen mochten we weer gewoon opbouwen en heeft hij op dat been ook niet meer kreupel gelopen.


Wat was het bij jou?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:51

Iets wat ik helaas zelf nog altijd niet helemaal begrijp. Het is iets met een aantasting van het bot, in het kogelgewricht geloof ik. Kan door herhaaldelijke belasting komen, maar ook plotseling, de exacte oorzaak was dus niet duidelijk. Het is enkel door een MRI dat we erachter gekomen zijn, echo's en foto's waren goed. Dat waren dus voor ons ook de eerste stappen: eerst aankijken, regelmatig dierenarts laten komen om te controleren, daarna RX foto's om te checken op artrose etc. Ook nog een kreupelheidsonderzoek rond die tijd, om de exacte locatie vast te stellen, aangezien de kogel wel dik was, maar niet heel erg dik ofzo. RX was schoon, dus dan toch maar even wachten. Toen, na 6/8 weken (precieze tijden weet ik niet meer, dit was allemaal vorig jaar eind vd zomer..) echo's om te checken of het niet toch pezen waren (wat we niet verwachten, maar toch even uitsluiten) en tijdens hetzelfde bezoek ingespoten. Dat heeft de ontsteking (want daarom was het ietwat dik en beetje warm) weggehaald, maar helaas was die na 6 weken terug. Dan weet je dus dat er echt meer aan de hand is, want dan zit dat wat de ontsteking veroorzaakt er nog. En toen dus die MRI.

En hij was dus ook ineens kreupel op buitenrit.

Edit: als je wil kan ik de exacte tijdlijn wel opzoeken, maar dat kost wel even tijd haha. Heb natuurlijk wel alle rekeningen nog helaas :')

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 12:13

Ok, jeetje, hopelijk is het bij mijn paard dat niet. Was die van jou ook alleen kreupel in draf?

Ik heb net de da gebeld voor overleg, die belt me vandaag terug.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:18

Ja, alleen kreupel in draf en ook niet heftig kreupel. Eerste paar dagen wel, maar dat ging heel snel naar minimaal kreupel in draf. Ik zag het zelf vaak niet eens goed, was heel blij met een dierenarts op stal, mijn instructrice en hoefsmid, die zagen het wel. Maar dus zeker geen heftige kreupelheid en in stap onzichtbaar.
In galop aan de longe is het een mafkees, daar zie je helemaal niets aan :+

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 12:39

hmm ok, nou ben benieuwd wat het bij Niels is, hopelijk iets wat nog wel goed komt

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:47

Dees schreef:
Tja, als je het echt wilt weten, waarom dan niet opladen en laten onderzoeken op de kliniek?
Een simpele verstapping had nu al over moeten zijn. Mogelijk is het een zware verstuiking en duurt het wat langer. Maar het kan ook gewoon 'iets kapot' zijn, en dan wil je dat weten voordat je verder gaat uitproberen.

Ik ging naar de kliniek.


Eens. Een zware verstuiking heb ik al eens ruim 6 weken voor moeten stappen, maar met hetzelfde beeld ook al peesblessure gehad of zelfs een botsplinter door aantikken uiteindelijk.

Bij mij is het simpel, na 1 a 2 weken stappen niet weer rad of nog steeds iets warmte of zwelling, maar wel rad, opladen en naar de kliniek.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:56

Cinnepin schreef:
hmm ok, nou ben benieuwd wat het bij Niels is, hopelijk iets wat nog wel goed komt


Ik hoop het ook heel erg voor je!
Dat het gewoon iets eenvoudigs is, wat toevallig wat langer aanblijft.
Mijn dierenarts heeft de hoop daarop in elk geval de eerste 2/3 maanden niet opgegeven!

Suzanne F.

Berichten: 49227
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:39

Ik zou maar een echo laten maken. Kleine verstapping is het dan in ieder geval niet.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 16:49

Heb net een filmpje gestuurd daar de da hoe hij nu loot, hij gaat ff bekijken. Hij hoefde nog niet helemaal rad te zijn zei de da, maar wel verbeterd. En het probleem is, de ene kant denk ik ja, hij is verbeterd en dan weer niet. Ik ben daar heel onzeker in. Juist omdat ik wil dat het verbeterd is uiteraard, maar dan zeg ik weer tegen mijzelf dat het iets ernstigs is.
Op het filmpje denk ik wel aan een verbetering. Ik wacht maar ff wat de da zegt. Deze da heeft mobiel apparatuur dus hoef niet gelijk naar de kliniek als we voor een echo gaan.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 20:54

Vervelend voor jullie!

Wij hebben helaas ook zoiets gehad. Koot achter. Ik heb zelfde protocol gehad: metacam en ekylflogyl.
Heb toch na 4 weken een scan laten maken. Want was in draf wel rad, maar draaien ging nog niet zo van harte.
Scan liet schade zien aan het annulaire ligament. Veel littekenweefsel dat gevoelig was. Heb hem 6 maanden op ‘rust’ gehad. Wel vrije beweging (24/7) en korte wandelingen.
Wij mogen in ieder geval niet meer longeren of al te ingewikkeld bakwerk doen. Lekker rechtuit naar buiten of werken aan de hand in de bak is ok.
Ik ben toch een liefhebber van wandelen en rustige stapritjes, dus diagnose is niet erg. Wel zonde natuurlijk :(
Laat het scannen of op de foto zetten als je er een onderbuikgevoel bij hebt. Dat lijk je wel te hebben en meestal klopt dat. Je kent je paard en hoe die beweegt het beste. Je intuïtie probeert je iets te zeggen.
Beterschap en succes

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 11:04

Dankjewel

Morgen laten we een echo maken. Hopelijk niets ernstigs

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 18:11

De dierenarts is geweest voor verder onderzoek. Hij heeft in principe voor zijn leeftijd een super been. Nauwelijks artrose of iets. Hij heeft door de verstuiking een verrekking aan de bandjes. Hij gaat op speciaal beslag en mag elke dag een half uurtje stappen ( ook onder het zadel ) gewoon recht uit.
Het heeft ff tijd nodig voor hij weer rad zal zijn, maar die tijd hebben we ook :)

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:50

Ah toch fijn nieuws. Wel vergelijkbare diagnose die wij hadden toen. Ligamenten/bandjes hebben ook echt even tijd nodig. Goed dat je er de tijd voor neemt. Veel beterschap!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 00:24

Fijn dat je duidelijkheid hebt èn een geruststellende prognose. Geduld en beterschap gewenst.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 00:35

Cinnepin schreef:
De dierenarts is geweest voor verder onderzoek. Hij heeft in principe voor zijn leeftijd een super been. Nauwelijks artrose of iets. Hij heeft door de verstuiking een verrekking aan de bandjes. Hij gaat op speciaal beslag en mag elke dag een half uurtje stappen ( ook onder het zadel ) gewoon recht uit.
Het heeft ff tijd nodig voor hij weer rad zal zijn, maar die tijd hebben we ook :)


Wat is de logica van 'speciaal beslag' voor een verrekking van de bandjes?
Heb je nagevraagd waarom dit de beste behandeling is en of er alternatieven zijn? Iets als op rust zetten (op paddock of wei en dus niet in een stal stilstaan....) en dagelijks in tijd opbouwend wandelen al naar gelang de kreupelheid?
Het lijkt me toch dat een kreupel paard niet bereden kan worden, ook niet met recht uit een half uurtje stappen? Dat doe je dan toch aan de hand?

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 09:11

Lindsey_99 schreef:
Cinnepin schreef:
De dierenarts is geweest voor verder onderzoek. Hij heeft in principe voor zijn leeftijd een super been. Nauwelijks artrose of iets. Hij heeft door de verstuiking een verrekking aan de bandjes. Hij gaat op speciaal beslag en mag elke dag een half uurtje stappen ( ook onder het zadel ) gewoon recht uit.
Het heeft ff tijd nodig voor hij weer rad zal zijn, maar die tijd hebben we ook :)


Wat is de logica van 'speciaal beslag' voor een verrekking van de bandjes?
Heb je nagevraagd waarom dit de beste behandeling is en of er alternatieven zijn? Iets als op rust zetten (op paddock of wei en dus niet in een stal stilstaan....) en dagelijks in tijd opbouwend wandelen al naar gelang de kreupelheid?
Het lijkt me toch dat een kreupel paard niet bereden kan worden, ook niet met recht uit een half uurtje stappen? Dat doe je dan toch aan de hand?



Ik denk dat een da en hoefsmid wel weten wat ze zeggen. Hij zit al in zijn genezing gelukkig

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:07

Goed nieuws, dus, wat fijn voor je!!

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 19:09

Marigo schreef:
Ah toch fijn nieuws. Wel vergelijkbare diagnose die wij hadden toen. Ligamenten/bandjes hebben ook echt even tijd nodig. Goed dat je er de tijd voor neemt. Veel beterschap!



Hoelang heeft het bij jou geduurd?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Verstuiking, hoelang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:25

Bij ons is er helaas veel oud littekenweefsel geweest (oude blessure) waardoor het veel langer duurde. 9 maanden ongeveer. Maar ik zal hem nooit meer oppakken zoals voorheen. Dat kan niet meer. Dat speelde bij jullie niet geloof ik.
Rechtuit wandelen is bij ons heel helend geweest. Ik heb hem verder zelf met infra rood ondersteund. En hij leeft 24/7. Die lichte beweging op zijn eigen tempo doet de blessure ook goed.