Ervaringen Synovitis in halswervels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 14:17

Ik ben benieuwd naar ervaringen over synovitis in de hals wervels.
-Hoe heb je ontdekt dat jouw paard daar last heeft?
-Welke klachten had het paard?
-Waar heb je het laten behandelen?
-Wat waren de kosten vd behandeling?
-Wat heb je als revalidatie gedaan?
-Wat heb je daarna aangepast in je training?

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:05

Die van mij heeft een ontsteking in de hals gehad.

Nadat hij een tijdje door iemand anders is gereden wilde hij niet meer graag lopen en werd wat korter in draf. Bekken zou scheef zijn, dat behandeld maar geen resultaat. 4 maanden op de wei gezet, weer opgepakt maar nog exact hetzelfde beeld. Opgeladen naar SMDC, onderzoek gedaan, ontsteking gevonden in de hals en in laten spuiten.
Revalidatie was longeren opbouwen, 2 minuten stap, 1 minuut draf en zo een compleet schema gekregen, ging top. Ruiter erop gezet en drama. Opnieuw naar SMDC, nog steeds ontsteking, niet opnieuw ingespoten omdat ik het even niet meer zag zitten.

Stalgenoot/veearts ingeschakeld, die heeft hem weer gelongeerd en is er na een tijdje ook opgegaan. Niet moeilijk doen, rijden als zadelmak maken. Vervolgens ben ik hem eindelijk weer zelf gaan rijden en even later was bij de echo de ontsteking weg.

Wat de reden was, is een goede vraag. Zeker weten doe ik het niet maar ik denk dat hij ging compenseren omdat hij zichzelf aantikt op de kogel door zijn extreme franse stand. Op die kogel zit een verkleefd litteken met daaronder een zenuw dus hij probeerde dat waarschijnlijk (zonder succes) te vermijden.
Of het kwam door het slaan met zijn hoofd doordat hij geen enkel kopstuk fijn vond, of door de rijderij van de tijdelijke ruiter maar ik gok op het aantikken.

Sinds ik hem zelf rij, een (naar zijn mening) fijn kopstuk heb, en andere beenbescherming heb, hebben we in ieder geval geen klachten meer. SMDC zegt dat de ontsteking de oorzaak was, ik denk een gevolg...

Het hele verhaal heeft denk ik wel 1,5 jaar gekost in totaal. Ik zag dat hij anders liep maar in een kreupelheidsonderzoek kwam er niets uit want hij was niet kreupel dus dat was lastig. SMDC was de 2de kliniek en 4de arts, kosten weet ik niet meer want ik heb dat hele stuk financieel gezien maar verdrongen aangezien ik van het hele verhaal een leuk paard had kunnen kopen :Y)

Mijn oude stalgenoot/veearts is nu een mobiele kliniek begonnen en als ik maar het gevoel heb dat er iets niet klopt dan komt zij, ook omdat ze het zegt als ik hem gewoon niet goed train ipv me allerlei onderzoeken aan te smeren. Maar behalve dat hij laatst stom is gevallen is hij beter dan ooit, ook volgens haar :')

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:13

Paarden met halsproblemen worden vaak kreupel of onregelmatig in de voorbenen.
Als de veearts een ontsteking in de hals vermoedt maakt hij een echo. Meestal ook rontgenopnamen van de hals om te kijken of er een oorzaak te vinden is van de ontsteking. Afhankelijk van de oorzaak en de mate van de ontsteking kan deze ook gewoon met rust genezen. Inspuiten van de ontsteking kan ook. De veearts zal een bewegingsadvies geven. De kosten van onderzoek kan zo oplopen, omdat de meeste veeartsen logischerwijs bij de benen beginnen bij een kreupelheid. Bij een goed klinisch onderzoek moet een goede arts een bewegingsbeperking in de hals of pijn wel kunnen opmerken.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:40

Ervaring mee.
Ontstekingen op verschillende plekken in de hals.
Beeld was wisselend links of rechts voor onregelmatig in draf en moeite met stelling, buiging.
Alle plekken in 1 behandeling laten inspuiten. Vond ik best wel heftig.
Paard is er goed van opgeknapt.

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:37

Babootje schreef:
Paarden met halsproblemen worden vaak kreupel of onregelmatig in de voorbenen.
Als de veearts een ontsteking in de hals vermoedt maakt hij een echo. Meestal ook rontgenopnamen van de hals om te kijken of er een oorzaak te vinden is van de ontsteking. Afhankelijk van de oorzaak en de mate van de ontsteking kan deze ook gewoon met rust genezen. Inspuiten van de ontsteking kan ook. De veearts zal een bewegingsadvies geven. De kosten van onderzoek kan zo oplopen, omdat de meeste veeartsen logischerwijs bij de benen beginnen bij een kreupelheid. Bij een goed klinisch onderzoek moet een goede arts een bewegingsbeperking in de hals of pijn wel kunnen opmerken.


Is dat bevestigd door een dierenarts dat het ook met rust kan genezen? Mij is namelijk altijd verteld dat inspuiten echt noodzakelijk is om de ontsteking weg te nemen.

Bij paarden met synovitis in de hals zie je de bespiering in de hals afnemen en vaak ook problemen elders in de bovenlijn door compensatiegedrag. Klachten kunnen zijn: staken, geen stelling/ buiging willen aannemen, struikelen, vluchtgedrag. Een goede dierenarts zal de symptomen inderdaad bij goed klinisch onderzoek kunnen herkennen. Bij het SMDC zit je sowieso goed. Als revalidatietraining kan werken aan de hand zeker bijdragen aan het herstel als je het op de goede manier doet.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:03

Mijn merrie had het.
Echter zij kreeg steeds secundaire blessures (pees, knie, SI) en daardoor is de synovitus heel laat opgemerkt.

Bij de eerste blessure die ze had, heb ik de dierenkliniek gevraagd ook haar hals te checken, want ik had daar geen goed gevoel over.
Schudden met haar hoofd, slechte bespiering, onbalans, nerveus.

De kliniek heeft manueel de hals op beweeglijkheid gecheckt en haar hals volledig op de foto gezet. Conclusie: geen bemerkingen. Geen probleem met de hals.
Paard is ivm peesblessure 1,5 jaar de wei op geweest. De rust heeft ze dus gehad.

Toen we jaren later de SI problematiek niet opgelost kregen, heb ik haar voor een second aangeboden op een andere kliniek. Ze was op dat moment niet kreupel.
Zij zagen echter wel haar onbalans en slechte samenwerking voorhand en achterhand en hebben een echo van de hals gemaakt en synovitus gevonden.
Het vermoeden was dat deze al jaren aanwezig was en de oorzaak van de andere blessures.

De hals is ingespoten en ze heeft dry needling gehad. Onder begeleiding van fysio 3 maanden gerevalideerd.
Ze heeft even echt goed gelopen en daarna was ze weer met regelmaat een paar dagen kreupel.

Doordat ze zo lang halsproblemen gehad heeft en haar lijf niet goed gebruikte had ze artrose gekregen in hals, SI en knie rechtsachter.
Ik heb haar op 10 jarige leeftijd laten gaan.
Ze is Zadelmak gemaakt op haar 4e en heeft meer op rust gestaan en in revalidatie dan dat ik echt met haar aan rijden toegekomen ben.

Wat ik ervan geleerd heb, is dat als ik halsproblemen vermoed, ik niet alleen foto’s laat maken, maar ook een echo.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:04

Sjors, dat is mij ook verteld.
En volgens mij klopt dat ook.
De ontsteking schijnt tot rust te komen, maar niet te genezen en wakkert weer aan als het paard meer gaat doen.
Mijn merrie heeft zoveel rust gehad. …

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:05

Ik zou absoluut afraden om te gokken dat het met rust wel geneest. Daardoor ben ik mijn paard uiteindelijk kwijt geraakt, omdat de ontsteking te veel schade had aangericht. Inderdaad secondaire blessures; zowel chronische zenuwschade, dus ataxie, als artrose. En daardoor kwamen er steeds meer problemen tot hij ingeslapen moest worden. Zoals ks, si artrose, peesblessure door compensatie. Nu was dat allemaal het gevolg van die zenuwschade, maar die kwam wel door de ontsteking.
Daarnaast hoeft het niet in de voorbenen te zien zijn, kan net zo goed niet kreupel of juist achter zijn. Of alleen verzet maar geen onregelmatigheid. Hals was gewoon bewegelijk enzovoorts.
Een goede DA begint niet bij de benen met het onderzoek. Die herkent het beeld juist. Smdc bestond nog niet toen wij ermee te maken hadden, maar onze 2nd opinion was wel bij 1 van de oprichters van smdc en die herkende het binnen een minuut waar de andere kliniek al een jaar bezig was. Ik ga dus tegenwoordig alleen nog maar naar diezelfde arts bij smdc, met alle problemen.

-Hoe heb je ontdekt dat jouw paard daar last heeft?
Paard had vastgelegen in de box en was daarna niet meer zichzelf. DA zag niks en fysio hielp niet. Nog keer naar de da en die konden niet echt iets vinden maar hij bleef achteruit gaan.
Na een jaar bij die kliniek gelopen te hebben die telkens niet naar het hele paard keken maar naar klein stukje en half jaar op het land zijn we voor 2nd opinion naar andere kliniek gegaan. Bij klinische onderzoek dacht de DA al aan halsproblemen. We kwamen daar voor scintigrafie en hebben dat alsnog laten doen en daar kwam precies uit wat de da dacht. Daarna foto's en echo van de hals gemaakt, foto's om te kijken of er al schade aan het bot was of een oorzaak te vinden was en echo om de ontsteking te vinden zodat ze in konden spuiten onder begeleiding van echo.

-Welke klachten had het paard?
Mijn paard ging steeds minder fijn lopen. Lichte aanleuningsproblemen, niet meer zo actief van achter en gewoon net wat minder fijn als normaal.
Gaf later wat licht verzet met aandraven, galopeerde liever aan. Er was voor omstanders weinig aan te zien in het begin, alleen liep hij qua kwaliteit minder. Het voelde vooral niet goed. Hoe langer het doorging hoe heftiger zijn verzet werd, hoe strakker alles gehouden werd en hoe korter zijn bewegingen. Ook steeds meer moeite met 1 achterbeen onder brengen. En soms leek het alsof hij pijnscheuten kreeg en flipte compleet.

-Waar heb je het laten behandelen?
Destijds bij de Lingehoeve en later bij smdc want wij zijn met onze da mee verhuisd van kliniek.
-Wat waren de kosten vd behandeling?
Geen idee, veel. We waren gelukkig verzekerd maar omdat het en zo lang duurde voordat het ontdekt was en het paard dus al blijvend kapot was moesten we regelmatig behandelen. Opzich viel het inspuiten alleen wel mee, maar is ook al jaren geleden dus die prijzen zullen wel veranderd zijn.

-Wat heb je als revalidatie gedaan?
Een heel trainingschema gekregen van de DA in overleg met fysio. Vooral gericht op correct van achter naar voren en proberen hem ondanks zijn ataxie toch zo gelijk mogelijk te belasten. Longeren en rijden, niet vast zetten met bijzet(deden we toch al niet maar ken mensen die dezelfde problemen hadden en dat erg lastig vonden). Balkjes waren goed geweest als zijn achterbeen niet zo ongecoordineerd was door de zenuwschade.

-Wat heb je daarna aangepast in je training?
De training was gelukkig al goed. Ik kon alleen absoluut nooit meer vakantie geven. Hij moest continu in het werk blijven om de bespiering op juiste niveau te houden.
Daarna werd het steeds meer aanpassen aan wat hij kon.

Maar wij wisten vanaf diagnose al dat hij er niet oud mee zou worden. Hij heeft het nog een stuk langer en beger volgehouden als de inschatting van de DA was. Als het eerder ontdekt was, was er geen blijvende schade geweest en had het geen problemen opgeleverd. Correct trainen had altijd belangrijk gebleven, maar nu wisten we dat door alle blijvende schade zijn lijf uiteindelijk door compensatie of verergering niet meer pijnvrij zou kunnen blijven.
We hebben nog 3 jaar op wedstrijdniveau kunnen rijden, daarna aantal jaar recreatief en toennis hij ingeslapen. Achteraf was dat recreatief niet de beste optie, helaas.

Zadelmaker was ook extreem belangrijk, meerdere keren per jaar controles en echt opvullen naar het paard. Dus ook ene kant meer omdat hij scheef was, dat werd niet meer beter door die zenuwschade, omdat hij dus niet gelijker kon worden.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 12:02

_sjors_ schreef:
Babootje schreef:
Paarden met halsproblemen worden vaak kreupel of onregelmatig in de voorbenen.
Als de veearts een ontsteking in de hals vermoedt maakt hij een echo. Meestal ook rontgenopnamen van de hals om te kijken of er een oorzaak te vinden is van de ontsteking. Afhankelijk van de oorzaak en de mate van de ontsteking kan deze ook gewoon met rust genezen. Inspuiten van de ontsteking kan ook. De veearts zal een bewegingsadvies geven. De kosten van onderzoek kan zo oplopen, omdat de meeste veeartsen logischerwijs bij de benen beginnen bij een kreupelheid. Bij een goed klinisch onderzoek moet een goede arts een bewegingsbeperking in de hals of pijn wel kunnen opmerken.


Babootje schreef:
Is dat bevestigd door een dierenarts dat het ook met rust kan genezen? Mij is namelijk altijd verteld dat inspuiten echt noodzakelijk is om de ontsteking weg te nemen.


Jazeker, bij SDMC. Het ligt natuurlijk wel aan de mate van de ontsteking en de verdere situatie in het gebied.
Maar ik zei: Zet er toch maar een spuit in. Iets met het zekere voor het onzekere nemen.

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:13

Oke, goed om te weten dat inspuiten dus niet in alle gevallen noodzakelijk is :) .

Ik ben meerdere keren bij het SMDC geweest voor dit probleem. Steeds wel met positief resultaat ingespoten, maar helaas blijft het steeds terugkomen. Daarom wel een punt gezet achter onze sportcarriere.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:30

Mij is juist verteld door smdc van wel en ik had een voorbeeld lopen waarom dus. Dat is ook als voorbeeld gebruikt bij lezingen. En er is hier al een ander voorbeeld beschreven wat het risico is van niet behandelen wat dezelfde uitkomst had.

Daarnaast kan het ook enorm pijnlijk zijn, dus ik zou alleen al daarom niet af willen wachten en paard niet langer met pijn laten lopen als nodig.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:33

Mij is ook verteld dat inspuiten noodzakelijk is.
Ik ben mijn paard verloren, doordat ik te laat van de synovitus wist en er teveel schade was.
Als je op tijd behandelen kan, zou ik het doen.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:47

MyWishMax schreef:
Ik zou absoluut afraden om te gokken dat het met rust wel geneest. Daardoor ben ik mijn paard uiteindelijk kwijt geraakt, omdat de ontsteking te veel schade had aangericht. Inderdaad secondaire blessures; zowel chronische zenuwschade, dus ataxie, als artrose. En daardoor kwamen er steeds meer problemen tot hij ingeslapen moest worden. Zoals ks, si artrose, peesblessure door compensatie. Nu was dat allemaal het gevolg van die zenuwschade, maar die kwam wel door de ontsteking.
Daarnaast hoeft het niet in de voorbenen te zien zijn, kan net zo goed niet kreupel of juist achter zijn. Of alleen verzet maar geen onregelmatigheid. Hals was gewoon bewegelijk enzovoorts.
Een goede DA begint niet bij de benen met het onderzoek. Die herkent het beeld juist. Smdc bestond nog niet toen wij ermee te maken hadden, maar onze 2nd opinion was wel bij 1 van de oprichters van smdc en die herkende het binnen een minuut waar de andere kliniek al een jaar bezig was. Ik ga dus tegenwoordig alleen nog maar naar diezelfde arts bij smdc, met alle problemen.

-Hoe heb je ontdekt dat jouw paard daar last heeft?
Paard had vastgelegen in de box en was daarna niet meer zichzelf. DA zag niks en fysio hielp niet. Nog keer naar de da en die konden niet echt iets vinden maar hij bleef achteruit gaan.
Na een jaar bij die kliniek gelopen te hebben die telkens niet naar het hele paard keken maar naar klein stukje en half jaar op het land zijn we voor 2nd opinion naar andere kliniek gegaan. Bij klinische onderzoek dacht de DA al aan halsproblemen. We kwamen daar voor scintigrafie en hebben dat alsnog laten doen en daar kwam precies uit wat de da dacht. Daarna foto's en echo van de hals gemaakt, foto's om te kijken of er al schade aan het bot was of een oorzaak te vinden was en echo om de ontsteking te vinden zodat ze in konden spuiten onder begeleiding van echo.

-Welke klachten had het paard?
Mijn paard ging steeds minder fijn lopen. Lichte aanleuningsproblemen, niet meer zo actief van achter en gewoon net wat minder fijn als normaal.
Gaf later wat licht verzet met aandraven, galopeerde liever aan. Er was voor omstanders weinig aan te zien in het begin, alleen liep hij qua kwaliteit minder. Het voelde vooral niet goed. Hoe langer het doorging hoe heftiger zijn verzet werd, hoe strakker alles gehouden werd en hoe korter zijn bewegingen. Ook steeds meer moeite met 1 achterbeen onder brengen. En soms leek het alsof hij pijnscheuten kreeg en flipte compleet.

-Waar heb je het laten behandelen?
Destijds bij de Lingehoeve en later bij smdc want wij zijn met onze da mee verhuisd van kliniek.
-Wat waren de kosten vd behandeling?
Geen idee, veel. We waren gelukkig verzekerd maar omdat het en zo lang duurde voordat het ontdekt was en het paard dus al blijvend kapot was moesten we regelmatig behandelen. Opzich viel het inspuiten alleen wel mee, maar is ook al jaren geleden dus die prijzen zullen wel veranderd zijn.

-Wat heb je als revalidatie gedaan?
Een heel trainingschema gekregen van de DA in overleg met fysio. Vooral gericht op correct van achter naar voren en proberen hem ondanks zijn ataxie toch zo gelijk mogelijk te belasten. Longeren en rijden, niet vast zetten met bijzet(deden we toch al niet maar ken mensen die dezelfde problemen hadden en dat erg lastig vonden). Balkjes waren goed geweest als zijn achterbeen niet zo ongecoordineerd was door de zenuwschade.

-Wat heb je daarna aangepast in je training?
De training was gelukkig al goed. Ik kon alleen absoluut nooit meer vakantie geven. Hij moest continu in het werk blijven om de bespiering op juiste niveau te houden.
Daarna werd het steeds meer aanpassen aan wat hij kon.

Maar wij wisten vanaf diagnose al dat hij er niet oud mee zou worden. Hij heeft het nog een stuk langer en beger volgehouden als de inschatting van de DA was. Als het eerder ontdekt was, was er geen blijvende schade geweest en had het geen problemen opgeleverd. Correct trainen had altijd belangrijk gebleven, maar nu wisten we dat door alle blijvende schade zijn lijf uiteindelijk door compensatie of verergering niet meer pijnvrij zou kunnen blijven.
We hebben nog 3 jaar op wedstrijdniveau kunnen rijden, daarna aantal jaar recreatief en toennis hij ingeslapen. Achteraf was dat recreatief niet de beste optie, helaas.

Zadelmaker was ook extreem belangrijk, meerdere keren per jaar controles en echt opvullen naar het paard. Dus ook ene kant meer omdat hij scheef was, dat werd niet meer beter door die zenuwschade, omdat hij dus niet gelijker kon worden.


Hoe oud was jou paard bij de eerste diagnose ?
Laatst bijgewerkt door nadcha op 31-03-24 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:50

Bielsje schreef:
Die van mij heeft een ontsteking in de hals gehad.

Nadat hij een tijdje door iemand anders is gereden wilde hij niet meer graag lopen en werd wat korter in draf. Bekken zou scheef zijn, dat behandeld maar geen resultaat. 4 maanden op de wei gezet, weer opgepakt maar nog exact hetzelfde beeld. Opgeladen naar SMDC, onderzoek gedaan, ontsteking gevonden in de hals en in laten spuiten.
Revalidatie was longeren opbouwen, 2 minuten stap, 1 minuut draf en zo een compleet schema gekregen, ging top. Ruiter erop gezet en drama. Opnieuw naar SMDC, nog steeds ontsteking, niet opnieuw ingespoten omdat ik het even niet meer zag zitten.

Stalgenoot/veearts ingeschakeld, die heeft hem weer gelongeerd en is er na een tijdje ook opgegaan. Niet moeilijk doen, rijden als zadelmak maken. Vervolgens ben ik hem eindelijk weer zelf gaan rijden en even later was bij de echo de ontsteking weg.

Wat de reden was, is een goede vraag. Zeker weten doe ik het niet maar ik denk dat hij ging compenseren omdat hij zichzelf aantikt op de kogel door zijn extreme franse stand. Op die kogel zit een verkleefd litteken met daaronder een zenuw dus hij probeerde dat waarschijnlijk (zonder succes) te vermijden.
Of het kwam door het slaan met zijn hoofd doordat hij geen enkel kopstuk fijn vond, of door de rijderij van de tijdelijke ruiter maar ik gok op het aantikken.

Sinds ik hem zelf rij, een (naar zijn mening) fijn kopstuk heb, en andere beenbescherming heb, hebben we in ieder geval geen klachten meer. SMDC zegt dat de ontsteking de oorzaak was, ik denk een gevolg...

Het hele verhaal heeft denk ik wel 1,5 jaar gekost in totaal. Ik zag dat hij anders liep maar in een kreupelheidsonderzoek kwam er niets uit want hij was niet kreupel dus dat was lastig. SMDC was de 2de kliniek en 4de arts, kosten weet ik niet meer want ik heb dat hele stuk financieel gezien maar verdrongen aangezien ik van het hele verhaal een leuk paard had kunnen kopen :Y)

Mijn oude stalgenoot/veearts is nu een mobiele kliniek begonnen en als ik maar het gevoel heb dat er iets niet klopt dan komt zij, ook omdat ze het zegt als ik hem gewoon niet goed train ipv me allerlei onderzoeken aan te smeren. Maar behalve dat hij laatst stom is gevallen is hij beter dan ooit, ook volgens haar :')


Heb je toe toevallig nog zoon training revalidatie schema liggen ?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:36

nadcha schreef:
Hoe oud was jou paard bij de eerste diagnose ?


Van de hals? Toen was hij 5,5 en liep er dus al een jaar mee. De problemen ontstonden met 4,5 en als de da van toen geluisterd en doorgezocht had wad de diagnose ook eerder geweest.
Afgekeurd voor de sport met 8 uit mijn hoofd en ingeslapen met 12 ongeveer en dat was achteraf te laat.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:15

MyWishMax schreef:
nadcha schreef:
Hoe oud was jou paard bij de eerste diagnose ?


Van de hals? Toen was hij 5,5 en liep er dus al een jaar mee. De problemen ontstonden met 4,5 en als de da van toen geluisterd en doorgezocht had wad de diagnose ook eerder geweest.
Afgekeurd voor de sport met 8 uit mijn hoofd en ingeslapen met 12 ongeveer en dat was achteraf te laat.


Das erg jong ! De oorzaak weet je niet?
En ook een milde synovitis?

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:33

Ik zie veel bijkomende problemen.
Is de ontsteking in de hals dan (altijd) de primaire oorzaak van andere klachten of is het één van de verschijnselen van een veel groter probleem?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:44

nadcha schreef:
MyWishMax schreef:
Van de hals? Toen was hij 5,5 en liep er dus al een jaar mee. De problemen ontstonden met 4,5 en als de da van toen geluisterd en doorgezocht had wad de diagnose ook eerder geweest.
Afgekeurd voor de sport met 8 uit mijn hoofd en ingeslapen met 12 ongeveer en dat was achteraf te laat.


Das erg jong ! De oorzaak weet je niet?
En ook een milde synovitis?


Ja zoals omgeschreven is het begonnen na vastliggen in de stal.
Geen idee of het mild was in het begin, tegen de tijd dat het ontdekt was was het niet meer mild en was er al artrose (botaanmaak/woekering door de ontsteking) te zien en zenuwen dus al beschadigd. Het was een jaar afwachten in hoeverre de zenuwen konden genezen omdat dat erg lang kan duren.

En hier was het dus wel de primaire oorzaak van alle andere klachten en de kliniek zag en hoorde dat vaker op bijeenkomsten met da's uit de hele wereld. De hals is een enorm belangrijk deel van het lijf, net als die zenuwen die erdoor lopen. Die regelen toch alles in de rest van het lijf en als dat aangetast wordt kunnen er overal problemen naar voren komen.
Dat zagen ze dus juist bij paarden die door scintigrafie of mri en dergelijke heen gehaald zijn en allerlei andere beeldvorming van het gehele lijf. Daarbij kunnen ze goed zien of er al andere problemen waren.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:59

Ja heel goed dat er meer en meer bekend wordt over dit.
Ook het verschil van artrose in de hals en bv EVCM (een malformatie van de halswervels, dat ook weer iets anders is).
Artrose bij C6/7 komt vaker voor. Als bv veulens een keer over de kop geslagen zijn. Er gebeurt zoveel met zo'n veulen in de opfok. Zonder klinische verschijnselen worden paarden met een beetje artose of een stepje op die plek gewoon goed gekeurd. Maar klinische verschijnselen komen soms pas onder het zadel naar boven.

En nog steeds zijn er mensen die geen hals/rug foto's hoeven omdat dat vroegah toch ook allemaal niet was, etc. Maar denk er nog maar een keertje over....

Lisacooper
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:43

Mijn paard is aan het begin van de maand voor onderzoek geweest.

Symptomen waren wisselend maar wel ernstig. Zoals staken aan het begin van het rijden. Liet zich eens in de zoveel tijd vallen van voor, kon achter lastig bij komen, heup omzetten werd hij nijdig van en ook heel veel kleine vage klachten die we niet konden plaatsen. Maar vooral de plotselinge uitbarstingen en het laten vallen gaven mij zorgen. Het voelde gewoon niet goed.

Osteo had hem voor de 3e keer los gemaakt in zijn hals, op dat moment wist ik: het zit in zijn hals.

Röntgenfoto’s en een echo laten maken. Maar niet een duidelijk beeld voor zijn heftige gedrag. Dus besloten een ct-scan met contrast vloeistof te laten maken. Daaruit kwam artrose en synovitis op 4 nekwervels. Nekwervels zijn ingespoten en over zijn hals is meso-therapie toegepast om zijn zenuwe uit te schakelen. Het is nu aan zijn lichaam om zijn pijnharnas te laten vallen: dus alle kleine spiertjes moeten opnieuw getraind worden. Iets wat ik absoluut niet zelf kan waardoor de kliniek heeft aangeraden hem naar een revalidatiecentrum te brengen. Daar staat hij nu 3 weken. En ook hier geeft hij een wisselend beeld. Waardoor ik er nog niet over uit ben of er een toekomst in zit. Voor dit alles ben ik nu ruim vijf duizend kwijt, en dat is excl de aankomende maanden revalidatie.

Hij is overigens 5,5 jaar nu.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:51

Pff 4 nekwervels is wel veel. En dan weet je nog niet wat er aan de binnenkant van de wervels zit. Is er geen MRI voorgesteld?

Lisacooper
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-22

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:04

De ct-scan is met contrastvloeistof gemaakt waardoor er een compleet beeld is van al het harde en zachte weefsel. Moest hij ook geheel onder narcose op zijn rug door heen om ook C6 en C7 er helemaal op te krijgen. Iedere minimeter van zijn hals is in beeld gebracht, dus ook de binnenkant. Waardoor verder onderzoek in principe niet nodig is. Met uiteindelijk wat hier boven staat als uitkomst. Maar 4 nekwervels is wel veel ja…

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:11

Oeh 4 wervels is veel, ja. Helemaal met de artrose erbij al. Heeft die ook zenuwschade of dat gelukkig nog niet? Hopelijk zit er nog een toekomst in, het is echt vreselijk, sterkte :(:)

Dat wisselende beeld duurde hier trouwens ook even. Vooral door het mentale gedeelte. Was echt extreem lastig doorheen te komen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-04-24 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:12

O er is een CT gemaakt. Dat had ik niet zo begrepen. Ja dat is wel nodig om goed te weten wat de prognose is.
sterkte ermee idd.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:07

Ach jeetje wat een heftige diagnose, Lisacooper. Mag ik vragen welk ras het is en de afstamming? Mag ook per PB.