Ice Vibe Boots icm Einschuss / CPL

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Ice Vibe Boots icm Einschuss / CPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 12:59

Helaas heeft mijn paard weer een flinke einschuss aanval -O-
Enorm dik en pijnlijk been, welke warm en helemaal strak staat van de zwelling. DA is natuurlijk geweest, maar hij kende de ice vibe eigenlijk niet en kon mij dus ook niet aan- of afraden.

De cold packs lijken mij sws geschikt om in deze acute fase te gebruiken, maar vroeg mij af of het het waard is om ook de complete set met de tril functie aan te schaffen. Zou dit helpen tegen einschuss maar ook haar CPL wat verlichten / helpen?
Nadat het been niet meer zo pijnlijk is laat ik sws iemand komen voor lymfedrainage.

Gebruikt iemand de ice vibe (of andere boots) al hiervoor en wat zijn de ervaringen ermee?

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:38

Oef, dat is vervelend zeg! In ieder geval sterkte met het herstel!

Over de ice vibes; ik heb groot fan, ik heb ze heel veel gebruikt voor een van onze ponies. Zij had een peesschede ontsteking, waarvoor veel koelen werd geadviseerd. Ik heb een hele tijd 2x daags 20 minuten gekoeld met de ice vibes, en later preventief 1x daags 10 minuten gekoeld met de ice vibes. Geen ervaring met het gebruik bij einschuss, maar wat ik zou denken is dat het bij zo'n enorm dik been met strakstaande huid wellicht niet fijn is om er iets omheen vast te maken (en misschien past het dan zelfs niet goed als het echt enorm dik is?). Raadt de dierenarts koelen in het algemeen wel aan?

Overigens wordt het gebruik van alleen de coolpacks zonder de boots er omheen afgeraden, omdat het dan lokaal te koud kan worden. Het is juist de combinatie met de trillingen die ervoor zorgt dat er overal gekoeld wordt, zonder dat het te koud op de huid kan worden.

Elisa2

Berichten: 37179
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:37

Bamii schreef:
Helaas heeft mijn paard weer een flinke einschuss aanval -O-
Enorm dik en pijnlijk been, welke warm en helemaal strak staat van de zwelling. DA is natuurlijk geweest, maar hij kende de ice vibe eigenlijk niet en kon mij dus ook niet aan- of afraden.

De cold packs lijken mij sws geschikt om in deze acute fase te gebruiken, maar vroeg mij af of het het waard is om ook de complete set met de tril functie aan te schaffen. Zou dit helpen tegen einschuss maar ook haar CPL wat verlichten / helpen?
Nadat het been niet meer zo pijnlijk is laat ik sws iemand komen voor lymfedrainage.

Gebruikt iemand de ice vibe (of andere boots) al hiervoor en wat zijn de ervaringen ermee?


Ik zou er mee oppassen, koelen lijkt me goed. Maar het trillen niet, einschuss is een ontsteking van de lymfebanen en soms de bloedvaten. Trillen kan de boel alleen maar meer irriteren, bovendien wil je met einschuss juist NIET dat de doorbloeding verbeterd. Want het is bloedvergiftiging, daarom in de acute fase paard ook nooit teveel laten bewegen.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:11

Eens met Elise. Mij werd verteld dat lymfedrainage sterk wordt afgeraden bij einschuss! Het is een contra-indicatie. Trillen lijkt mij daarom ook niet okay, gek dat de dierenarts daar niets over durfde te zeggen.

Sterkte!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:28

Andere vraag van mijn kant af is welke maat moet je dan hebben? Past maat full ook op een e-pony welke normaal maat cob heeft?
Ik zie ze enkel te koop in maat full en extra full.

Sterkte ts, ik heb er te weinig verstand van, maar wat hierboven gezegd word in combinatie met einschuss klinkt wel logisch.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:35

Hier laatst een flinke ontsteking in het been gehad (net geen einschuss gelukkig) en heb het bij koelen met water (en medicijnen) gehouden, om bovenstaande redenen. Voor pezen vind ik ze daarentegen fantastisch!

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 17:17

Duidelijk, het ice vibe idee stappen we snel weer vanaf :) Nu door met koelen, ab, koortsremmers en novacam.

Lymfedrainage wordt pas gedaan als de ontsteking weg is, vorige keer had ze daar erg veel baat bij toen de einschuss goed weg was.

Ineke2 schreef:
Andere vraag van mijn kant af is welke maat moet je dan hebben? Past maat full ook op een e-pony welke normaal maat cob heeft?
Ik zie ze enkel te koop in maat full en extra full.

Sterkte ts, ik heb er te weinig verstand van, maar wat hierboven gezegd word in combinatie met einschuss klinkt wel logisch.

Ik heb normaal al xfull nodig, ik weet niet eens of een xfull wel gepast had idd :')
Heb gelezen dat full ook past voor een e-pony, al helemaal omdat je er in principe niet veel mee beweegt

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Ice Vibe Boots icm Einschuss / CPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:29

Ik heb geleerd dat bij CPL (los van einschuss) dat koelen niet gewenst is ivm vernauwen van de bloed en lymfebanen. Ik heb wel zeer goede ervaring met lymfedrainage massages voor die van mij met CPL (je ziet echt duidelijk verschil voor en na een behandeling. En die van mij heeft ook zeer goede ervaringen met einschuss paarden.