Jaarling plots hoge koorts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Jaarling plots hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 07:42

Gisteren ochtend kwam ik op stal en normaal heb k dan een heel blij paard wat naar buiten wil. Nu totaal geen reactie en voer niet op. Heel vreemd aangezien ze een moord doet voor eten.

Ze voelde erg warm aan dus temperatuur gemeten. 40.2 dierenarts gebeld en ze zijn meteen gekomen. Ondertussen opgelopen tot 41.6 dus kritiek.

Heeft een spuit gehad en is helemaal nagekeken. Extreem hoge hartslag verder niks raars kunnen vinden. Ondertussen gemest dus dat was een goed teken.

Na een uur was de koorts gezakt tot 38.8 en gister avond weer hoog naar 40.1 ik heb d'r koortsverlager gegeven en na een uur weer 38.9.
Dierenarts uiteraard weer gebeld want nog steeds niet goed. Zijn niet geweest want meer konden ze niet geven nu. Dierenarts gaf aan waarschijnlijk een heftig virus. Konden dat niet in het bloed zien want heel moeilijk te vinden er is dus geen bloed afgenomen.

Ik maak me zo'n zorgen ga zo weer koorts meten en d'r medicatie geven en hopen dat ze weer d'r slobber gaat eten.

Meer mensen dit mee gemaakt? En hoe was het verloop?

Samengevat

Friese merrie
14 mei wordt ze 2
Dagelijks dagen buiten met een merriegroep
Snachts binnen op stro
3 keer per dag voldoende ruwvoer
2 keer per dag opfokbrok.
Onbeperkt toegang tot water binnen en buiten.
Als veulen droes gehad had nu ook geen dikke klieren of iets wat er op leek.

Er is niks veranderd ze was eergisteren gewoon d'r ondeugende zelf zoals een bijna 2 jarige hoort te zijn en dan nu ineens doodziek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:07

Wat heftig! Ik hoop dat ze snel weer stabiel is qua temperatuur!
Heb je haar benen etc nagekeken op wondjes die mogelijk ontstoken of geinfecteerd zouden kunnen zijn?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jaarling plots hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:35

Vind het vooral vreemd dat da geen bloed afgenomen heeft? Want ‘misschien’ en ‘waarschijnlijk’ kom je nergens mee.
Ontstekkngswaarden, leverwaarden, nierfunctie,… zijn maar een paar dingen die goed om weten zijn in zo’n situatie en je enkel via bloed ziet.

Ik zou een andere da roepen die wel bloed af neemt en het serieuzer op neemt.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Jaarling plots hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:42

bloed af laten nemen!

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Jaarling plots hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 08:46

Net op stal en ze is de nacht goed doorgekomen nu 38.2 en ze heeft d'r slobber op. Ben hier nu al heel blij mee

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:13

tengeltje11 schreef:
Vind het vooral vreemd dat da geen bloed afgenomen heeft? Want ‘misschien’ en ‘waarschijnlijk’ kom je nergens mee.
Ontstekkngswaarden, leverwaarden, nierfunctie,… zijn maar een paar dingen die goed om weten zijn in zo’n situatie en je enkel via bloed ziet.

Ik zou een andere da roepen die wel bloed af neemt en het serieuzer op neemt.


:j

Mijn eerste gedachte was Droes, nu heeft ze dat al gehad. Het kan ook een virus zijn maar ik zou ook bloed laten prikken bij zulke hoge koorts.

Fijn dat het vandaag in ieder geval beter lijkt!

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 10:28

tengeltje11 schreef:
Vind het vooral vreemd dat da geen bloed afgenomen heeft? Want ‘misschien’ en ‘waarschijnlijk’ kom je nergens mee.
Ontstekkngswaarden, leverwaarden, nierfunctie,… zijn maar een paar dingen die goed om weten zijn in zo’n situatie en je enkel via bloed ziet.

Ik zou een andere da roepen die wel bloed af neemt en het serieuzer op neemt.


Gister was prio 1 de koorts laten zakken. Net contact gehad als ze weer omhoog gaat gaat er bloed afgenomen worden. Maar voor nu mag ik licht blij zijn dat ze zo omlaag is gegaan

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Jaarling plots hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:54

Jammer dat de veearts zo afwachtend reageert met bloed af nemen, ik zou een andere da er bij halen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Jaarling plots hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:56

Dat zou ik ook zeker doen.
En ook een swab ivm droes.
Herbesmetting is weliswaar bijzonder, maar zeker niet onmogelijk!

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Jaarling plots hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 14:16

Net weer langs geweest ze krijgt weer praatjes en had nu 38.1 en was aan het bedelen voor eten.

Niks lichamelijks gaf aan voor droes mest zag er ook goed uit. Hart en longen klonken goed het enige symptoom was koorts. En verder niks.

Ik ben tevreden met deze dierenarts. Net nog contact gehad en ze mocht even naar buiten en daar ging ze ook weer uit d'r stekker dus ben al lang blij dat we de goede kant op gaan!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Jaarling plots hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:45

Hopen dat de verbetering doorzet dan, lekker naar buiten +:)+

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:54

Vorig jaar hebben twee van mijn paarden dat ook gehad. Eerst de ene, een week later de andere. De derde heeft geen koorts gehad. Eerste paard had ook ineens hele hoge koorts, zonder andere klachten. Dierenarts gaf aan dat als er geen andere klachten zijn dat het dan eigenlijk altijd een virusinfectie is als de koorts ineens komt opzetten en zo hoog is. Koorts was bij beide paarden na drie dagen weer weg (quadrisol voor gehad). Bij het eerste paard begon na een week het snot te komen, maar geen hoest. De tweede heeft alleen drie dagen koorts gehad, verder niets.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:57

Stephanie_86 schreef:
Net weer langs geweest ze krijgt weer praatjes en had nu 38.1 en was aan het bedelen voor eten.

Niks lichamelijks gaf aan voor droes mest zag er ook goed uit. Hart en longen klonken goed het enige symptoom was koorts. En verder niks.

Ik ben tevreden met deze dierenarts. Net nog contact gehad en ze mocht even naar buiten en daar ging ze ook weer uit d'r stekker dus ben al lang blij dat we de goede kant op gaan!


Waarschijnlijk gewoon een immuunreactie en dan is koorts juist goed en nodig!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:56

Hier een paar jaar terug ook ééntje die telkens in het voorjaar 3 à 4 dagen hoge koorts kreeg. Verder geen symptomen. Bloed afgenomen, zoveel mogelijk onderzocht, nooit een duidelijke oorzaak uitgekomen.
Wel veel geld kwijt aan labo onderzoeken :+

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 18:01

AstridJ schreef:
Vorig jaar hebben twee van mijn paarden dat ook gehad. Eerst de ene, een week later de andere. De derde heeft geen koorts gehad. Eerste paard had ook ineens hele hoge koorts, zonder andere klachten. Dierenarts gaf aan dat als er geen andere klachten zijn dat het dan eigenlijk altijd een virusinfectie is als de koorts ineens komt opzetten en zo hoog is. Koorts was bij beide paarden na drie dagen weer weg (quadrisol voor gehad). Bij het eerste paard begon na een week het snot te komen, maar geen hoest. De tweede heeft alleen drie dagen koorts gehad, verder niets.



Ook zo vreemd dus ik heb ook quadrisol gehad gister dus 2 keer een injectie en vandaag morgen en overmorgen quadrisol

Mijn dierenarts zei ook dat het een virus zou zijn ik ga straks weer meten en bellen met de dierenarts. Vanmiddag zei ze wel dat het vanavond waarschijnlijk weer hoger is als vanmorgen en vanmiddag dat dat normaal is. Maar we hebben contact voor de zekerheid.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 18:02

Hutcherson schreef:
Stephanie_86 schreef:
Net weer langs geweest ze krijgt weer praatjes en had nu 38.1 en was aan het bedelen voor eten.

Niks lichamelijks gaf aan voor droes mest zag er ook goed uit. Hart en longen klonken goed het enige symptoom was koorts. En verder niks.

Ik ben tevreden met deze dierenarts. Net nog contact gehad en ze mocht even naar buiten en daar ging ze ook weer uit d'r stekker dus ben al lang blij dat we de goede kant op gaan!


Waarschijnlijk gewoon een immuunreactie en dan is koorts juist goed en nodig!


Het is wel nodig maar met 41.6 gaat het wel gevaarlijk worden dus moest de tempratuur naar beneden. Iets met stollen van eiwitten had ze het over en dan kunnen ze dood gaan.