Wildvlees beenwond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 20:25

Mijn paard heeft 2 weken geleden een tik gehad met een paard met ijzers. Aan de buitenkant van zijn bovenbeen. Been was flink dik en paard kreupel. Wondje viel mee, dierenarts heeft ernaar gekeken en dacht dat het wel uit zichzelf zou genezen.

Het leek dicht te gaan, vocht is allemaal weg en niet kreupel meer. Maar zag vandaag dat er toch wildvlees ontstaat. Nu lees ik goede verhalen over laseren en zou dat graag willen laten doen. Met de komende 2 paasdagen in zicht kan ik pas dinsdag opnieuw contact opnemen met de da. Iemand ervaring met laseren? Het is niet erg groot, ongeveer ter grote van 20 cent.


Spoiler:
Afbeelding

BigOne
Berichten: 38286
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:47

Ziet het er nu zo uit? Dan zit er misschien toch iets in.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 21:03

Ja dit is vandaag. Denk niet dat er iets in zit, er is geen zwelling meer en het is ook niet ontstoken. Als ik wildvlees opzoek past dit er ook wel bij, bloemkoolachtig en bloederig. Had het ingespoten met acederm voor de zekerheid, dat zie je om de wond heen.

BigOne
Berichten: 38286
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:04

Oké , laseren kan maar eventueel eerst honingzalf kan ook. Stukje goedkoper.

Taucha

Berichten: 1171
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:28

Hmmm vreemd, na 2 weken zo’n relatief klein wondje zou ik verwachten dat er een (gedeeltelijke) korst over zou liggen, ondanks wild vlees. En dat er niet meer zo veel vocht uit zou komen. Misschien toch even een echo laten maken om zeker ervan te zijn dat er echt niets in zit?

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 00:07

Ga dinsdag sowieso weer bellen om er naar te laten kijken, benieuwd wat de da ervan zegt. Had ook verwacht dat het al dicht zou zijn, die kant leek het ook op te gaan.

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:11

Taucha schreef:
Hmmm vreemd, na 2 weken zo’n relatief klein wondje zou ik verwachten dat er een (gedeeltelijke) korst over zou liggen, ondanks wild vlees. En dat er niet meer zo veel vocht uit zou komen. Misschien toch even een echo laten maken om zeker ervan te zijn dat er echt niets in zit?


Ja, ik vind het ook te vochtig voor 2 weken.

Benieuwd wat er uit verder onderzoek komt

pillow
Berichten: 7816
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:15

Anomien schreef:
Taucha schreef:
Hmmm vreemd, na 2 weken zo’n relatief klein wondje zou ik verwachten dat er een (gedeeltelijke) korst over zou liggen, ondanks wild vlees. En dat er niet meer zo veel vocht uit zou komen. Misschien toch even een echo laten maken om zeker ervan te zijn dat er echt niets in zit?


Ja, ik vind het ook te vochtig voor 2 weken.

Benieuwd wat er uit verder onderzoek komt

Ze heeft met Acederm gespoten, dat is dat vocht.
Ik zie zo geen wild vlees. Beter even een droge foto plaatsen

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:21

Wat apart dat het nog steeds niet dicht is. Lazeren zou ik nog niet overwegen. Probeer het misschien eerst met koffiedik en anders honingzalf.

ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:48

Afbeelding

Dit was de wond van mijn paard. Ik heb het op advies van de dierenarts verbonden met mepilex verband en om de drie dagen gewisseld. Het ziet er nu weer zo uit:

Afbeelding

Totale proces duurde 6 weken maar het was een wond tot op het bot, dus wat dat betreft niet vergelijkbaar.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:52

Het ziet er vandaag gelukkig alweer een heel stuk rustiger uit. We kijken het maar even aan, het is nu mooi droog iig.


Afbeelding

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:54

Met zulke plekjes ben ik altijd waakzaam.. ervaring genoeg dat er een botsplinter uit komt tzt..

Maar smeren met honingzalf kan ik ten zeerste aanraden.. het ontsmet, stimuleert de wondgenezing en voorkomt wildvlees.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:02

Ook fan van honingzalf. Ik had altijd vetramil voor de paarden en heb het nu zelf op een operatie incisie gesmeerd en zh was volgens mij gewoon verbaasd over de perfecte genezing.

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:16

Wildvlees krijg je makkelijk weg door het met tussenpozen van een paar dagen 2 of 3 keer aan te stippen met een zilvernitraatstiftje. Niet duur en makkelijk uit te voeren. Komt uit de humane zorg, gebruiken ze bijv. Voor baby's die wildvlees vormen bij de navel. Wondje eerst desinfecteren met alcoholdoekje en dan met het stiftje over het wondje 'kleuren' stiftpuntje wordt daardoor grijs. Die kan je na gebruik ook even afnemen met een alcoholdoekje.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Wildvlees beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:29

Dank voor de tips! honingzalf ga ik mee beginnen, klinkt goed en kan nooit kwaad. Weet ook niet helemaal of dit onder de noemer wild vlees valt, er zit wel een bobbeltje op. Benieuwd of er nog iets uit komt uiteindelijk, had zelf nog niet aan een botsplinter gedacht