Wld ervaringen gezocht (white line desease)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Wld ervaringen gezocht (white line desease)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 19:45

Bij mijn paard is wld (white line disease) vast gesteld. De hoefsmid heeft dit niet gezien, echter vertrouwde ik het voor geen meter. Dierenarts erbij gehad, deze heeft mijn angst, samen met een andere hoefsmid bevestigd (hoefsmid op basis van fotos). Over een week komt deze hoefsmid.

Ondertussen op advies van dierenarts al met anti schimmel middel begonnen. Online Lees ik weer heel veel verschillende middelen (honing, dettol etc)

Helaas voor de Bokkers en gelukkig voor mij hebben meerderen hier ervaring mee.

Daarom ben ik hier op zoek maar ervaringen met bokkers.

* Welk middel/middelen heb je gebruikt?
* Hoe vaak per dag?
* Hoelang duurde het voordat de schimmel echt dood was, dus stoppen met middelen ( hoe wist je dat)?
* Hoelang duurde het totale herstel?
* Hoe groot was de schade bij start (1 euro munt stuk, halve hoef)?

Iedereen alvast enorm bedankt voor de antwoorden.

Iedereen alvast heel erg bedankt

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wld ervaringen gezocht (white line desease)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:56

Hier ook wel eens gehad en formaline werkt echt meest effectief en snelst. Is wel chemisch dus even handschoentjes aan doen en voorzichtig mee zijn. Is al een tijdje geleden dus alle details durf ik je niet te zeggen, behalve dat het een grotere plek was.

c_alsemgeest

Berichten: 20675
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wld ervaringen gezocht (white line desease)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:26

United had het, ontdekt door mijn smid tijdens bekapping, verder had hij geen klachten. er is toen een flink stuk open gelegd omdat het diep naar binnen liep. Daarna behandeld met Vetramil wond spoeling en helemaal (volgens mijn smid in record tempo) goed gekomen. Hij raadt dit nu ook aan bij nieuwe gevallen. Ook zijn er nu hele goede resultaten met extra ondersteuning van bloedzuigers.

Sonyo
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-09-20

Re: Wld ervaringen gezocht (white line desease)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:58

Toevallig heeft mijn paard dit nu weer. Mijn vorige paard had dit de vorige keer ook toen had mijn toenmalige smid het niet gezien/herkend helaas. Paard trapte op de andere locatie een ijzer eraf en had platvoeten. De smid daar raadde daarom een ijzer met dubbele lip aan en tijdens het bekappen wees hij mij op de schimmel. Uitgesneden en dat was in een vroeg stadium maar alsnog kan het vlot gaan.

Huidig paard (klein steentje in de witte lijn gehad en leek in eerste gewoon goed te gaan maar na 2 weken zag ik opeens dat het gaatje dieper was en toen dacht ik oh jee het zal toch niet. Volgende dag kwam een smid op stal en die mee laten kijken en inderdaad weer een schimmel. Open gesneden en gelukkig nog redelijk op tijd erbij maar die schimmels zijn verdomd snel.

Hoefsmid advies: schimmelcreme halen bij de etos of kruidvat, hoef goed insmeren, watten stoppen op het wegsneden gedeelte en afplakken met ducttape.

Het gedeelte wat weg gesneden is door de smid tot de schimmel weg was = 2 cm hoog.

Cinnepin

Berichten: 8933
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wld ervaringen gezocht (white line desease)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:11

Mijn paard heeft het heel erg gehad! Hij had al losse wand en al.
De schimmel is er uitgesneden en hij heeft meerdere rondes op Glue Shu's gestaan. Ik smeerde elke dag koud geslingerde honing er op. Het is helemaal goed gekomen.
Hij heeft goede hoeven, wel laat ik hem op beslag staan.

Hij had het al tot ruim halverwege zijn voeten.