'bum high' paard, negatief?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 11:01

Hoi allemaal, ik hoop dat hij hier goed staat.

Ik heb de laatste jaren mijn oog laten vallen op Murgese paarden, als mijn paard echt op pensioen is zou ik misschien wel naar een Murgese willen gaan kijken om te kopen. Hun koele karakter spreekt me erg aan en hun barok uitstraling vind ik sowieso leuk.
Maar nu zie ik op veel foto's dat de murgese paarden best wel 'bum high' zijn (Ik weet niet goed hoe ik het in het Nederlands kan zeggen.) In het kort lijkt het wel of de achterhand een stuk hoger staat dan de voorhand.
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dit wel eens bij paarden voor kwam die nog jong zijn en aan het groeien, maar natuurlijk kan je aan foto's niet zien hoe oud het paard is. Het viel mij wel op dat dit bij dit ras meer lijkt voor te komen?
Nu is mijn vraag dus, is dit iets negatiefs? Kan je weten welk paard eruit zal groeien en welke niet? Het zou wel de bedoeling zijn om een jonger exemplaar te kopen. En heeft dit negatieve gevolgen voor de gezondheid van het paard? Mijn doel zou zijn om er mee te dressuren, ook wat working equitation en eventueel een (klein) sprongetje.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn!

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:03

Bedoel je overbouwd?

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 11:09

Ik denk het wel? Ik voeg even een foto toe van wat ik tegen kwam.
Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:23

Het kan inderdaad wel wat nadelen hebben, ja. Al heel simpel willen zadels soms erg graag naar voren omdat de rug bijna een soort glijbaan is in sommige gevallen. Daarnaast is het vaak lastiger om ze van de voorhand af te krijgen en dat kan zorgen voor vroege/voortijdige slijtage in de voorbenen. Het is daardoor ook vaak moeilijker qua correct dressuurmatig rijden wat je bij de dingen die jij wilt nodig hebt, ook voor de we. Het kost wat meer moeite en meer correct rijden van jezelf en bij sommige zal dat alsnog niet genoeg zijn.

Het hangt alleen allemaal ook af van de mate van overbouwd zijn en andere eventuele beperkingen in de bouw en altijd karakter. Koel wil niet perse zeggen werkwillig of makkelijk te rijden.

Voor wat jij wilt zou ik niet naar 1 ras of type kijken, ze zijn ook zeldzaam en bij lange na niet het enige type die dit karakter hebben.

Lukasje
Berichten: 11279
Geregistreerd: 06-01-15

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:31

Overbouwd houdt in dat de achterhand hoger is als de schoft. Dat is op beide foto’s niet het geval.

En idd, tot ze uitgegroeid zijn, heb je fases waarin een paard overbouwd staat omdat ze “trapsgewijs” groeien. Barokke types staan bekend als laatbloeiers en kunnen best lang (jaar of 7?) nog doorgroeien.

Nu, volwassen of niet, het paard op de onderste foto lijkt me niet al te gunstig gebouwd?

Ibbel

Berichten: 49183
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:35

Een hoop Quarter horses zijn ook overbouwd. Het kan meer slijtage geven in de voorbenen, maar hoeft niet. Het kan zadelproblemen geven, maar hoeft niet. Ik heb nog geen Quarter met een staartriem zien lopen, bijvoorbeeld :))

Veulens en jaarlingen zijn sowieso altijd overbouwd. De kont groeit harder, omdat daar de motor zit en een jong paard moet kunnen vluchten voor roofdieren.
Eenmaal 2 jaar oud, zal een paard nog wel íets in de voorhand groeien, maar de meeste paarden zijn op die leeftijd qua model wel al redelijk af. Een nog flink overbouwde 2-jarige zal hooguit 'level' worden, maar geen model krijgen met een schoft die 10 cm hoger is dan de kont.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 11:42

MyWishMax schreef:
Het kan inderdaad wel wat nadelen hebben, ja. Al heel simpel willen zadels soms erg graag naar voren omdat de rug bijna een soort glijbaan is in sommige gevallen. Daarnaast is het vaak lastiger om ze van de voorhand af te krijgen en dat kan zorgen voor vroege/voortijdige slijtage in de voorbenen. Het is daardoor ook vaak moeilijker qua correct dressuurmatig rijden wat je bij de dingen die jij wilt nodig hebt, ook voor de we. Het kost wat meer moeite en meer correct rijden van jezelf en bij sommige zal dat alsnog niet genoeg zijn.

Het hangt alleen allemaal ook af van de mate van overbouwd zijn en andere eventuele beperkingen in de bouw en altijd karakter. Koel wil niet perse zeggen werkwillig of makkelijk te rijden.

Voor wat jij wilt zou ik niet naar 1 ras of type kijken, ze zijn ook zeldzaam en bij lange na niet het enige type die dit karakter hebben.

Dat dacht ik al, ik ga me ook zeker niet vastpinnen op 1 ras hoor, als ik een leuke kruising tegenkom vind ik dat ook helemaal prima, het karakter maakt het paard natuurlijk. Maar ik vind ze wel mooi dus zou er zeker naar eentje gaan kijken. En de bouw viel me gewoon op. Je mag de rassen die jij kent ook altijd even in pb sturen als je wilt, ik leer graag nieuwe rassen kennen. Maar zoals ik al zei, ik pin me niet vast op een ras.



Lukasje schreef:
Overbouwd houdt in dat de achterhand hoger is als de schoft. Dat is op beide foto’s niet het geval.

En idd, tot ze uitgegroeid zijn, heb je fases waarin een paard overbouwd staat omdat ze “trapsgewijs” groeien. Barokke types staan bekend als laatbloeiers en kunnen best lang (jaar of 7?) nog doorgroeien.

Nu, volwassen of niet, het paard op de onderste foto lijkt me niet al te gunstig gebouwd?

Ik vind toch dat zeker bij de onderste de achterhand een stuk boven de schoft uit komt en de bouw is over het algemeen twijfelachtig.



Ibbel schreef:
Een hoop Quarter horses zijn ook overbouwd. Het kan meer slijtage geven in de voorbenen, maar hoeft niet. Het kan zadelproblemen geven, maar hoeft niet. Ik heb nog geen Quarter met een staartriem zien lopen, bijvoorbeeld :))

Veulens en jaarlingen zijn sowieso altijd overbouwd. De kont groeit harder, omdat daar de motor zit en een jong paard moet kunnen vluchten voor roofdieren.
Eenmaal 2 jaar oud, zal een paard nog wel íets in de voorhand groeien, maar de meeste paarden zijn op die leeftijd qua model wel al redelijk af. Een nog flink overbouwde 2-jarige zal hooguit 'level' worden, maar geen model krijgen met een schoft die 10 cm hoger is dan de kont.

De schoft moet ook voor mij niet 10 cm uitsteken, gewoon een rug die in balans is, daarmee ben ik al tevreden. Ik zie het idd bij Quarters veel meer voor komen.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:45

Lukasje schreef:
Overbouwd houdt in dat de achterhand hoger is als de schoft. Dat is op beide foto’s niet het geval.

En idd, tot ze uitgegroeid zijn, heb je fases waarin een paard overbouwd staat omdat ze “trapsgewijs” groeien. Barokke types staan bekend als laatbloeiers en kunnen best lang (jaar of 7?) nog doorgroeien.

Nu, volwassen of niet, het paard op de onderste foto lijkt me niet al te gunstig gebouwd?


Exact.

Niet overbouwd. Leg potlood via schoft naar achterhand. Paard is week in de rug. Evt nog geen bespiering, buikspieren lijken keurig op orde.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:42

Zie je bij best veel rassen, zeker bij de barokke modellen, de cobs en de quarters. Kan ook kwestie zijn van veel spier op de bips. Ik zou kijken naar wat de ouders gedaan hebben en hoe die gebouwd zijn.

Bowo
Berichten: 2817
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:28

Waidida schreef:
Ik vind toch dat zeker bij de onderste de achterhand een stuk boven de schoft uit komt en de bouw is over het algemeen twijfelachtig.


Beide foto's zijn niet correct genomen.
De eerste is bergafwaarts gefotografeerd, dat is te corrigeren:
Afbeelding
Nu zijn de hoeven gelijk en is het paard eigenlijk best netjes gebouwd qua schoft/konthoogte.

Op de 2e foto staat het paard met de achterhand dichterbij de fotograaf dan met de voorhand. Hierdoor wordt de achterhand vergroot ten opzichte van de voorhand. Conclusie: op die foto kun je geen betrouwbaar oordeel vellen of het paard wel of niet overbouwd is.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:46

Ik heb even gegoogeld maar ik snap wel wat je bedoelt.

Jolanda Adelaar rijdt er GP met eentje maar daar zie ik het ook bij.

Tja, hoe beter een paard in elkaar zit en hoe meer in het evenwichtsmodel, hoe beter het is. Ik zou zeggen zoek er gewoon een die goed in elkaar zit. En een heel klein beetje overbouwd is niet erg mits ze wel het achterbeen er onder kunnen zetten en zichzelf kunnen dragen met de schoft omhoog.

Babootje

Berichten: 26309
Geregistreerd: 25-06-05

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:55


Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:13

Dankjulliewel voor jullie meningen en adviezen ik hou er zeker rekening mee als ik in de toekomst op paardenjacht ga! En ik zie nu ook dat het misschien meer aan de foto's ligt die wat ongelukkig genomen zijn.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:16

Babootje schreef:
https://www.ehorses.nl/paardenkoop/murgese.html

Hier zie je er wat meer.
Ik krijg niet de indruk dat ze zo (overbouwd) horen te zijn. Het is een Italiaans barok, wat gedrongen paard.


Ja deze op e-horses vielen mij ook wat meer mee.

Op Google is het een ramp. :D

Baileyi
Berichten: 93
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:51

Ik heb ook ooit een tijdje een murgese gereden. Ze was inderdaad qua schrikken een koele kikker, maar als ze wilde gaan ging ze ook echt en dan had je niet zoveel meer te zeggen.

Zij stond ook iets onderbouwd, maar nooit problemen mee gehad. Ook qua blessures nooit iets en we reden tochten van 30-40km door de bossen. Ze kon ook verrassend goed springen.

Ik kan je dus zeker een murgese aanraden :). (Nu is dit natuurlijk maar 1 ervaring en heeft ieder paard zijn eigen karakter)

MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:10

Waidida schreef:
MyWishMax schreef:
Het kan inderdaad wel wat nadelen hebben, ja. Al heel simpel willen zadels soms erg graag naar voren omdat de rug bijna een soort glijbaan is in sommige gevallen. Daarnaast is het vaak lastiger om ze van de voorhand af te krijgen en dat kan zorgen voor vroege/voortijdige slijtage in de voorbenen. Het is daardoor ook vaak moeilijker qua correct dressuurmatig rijden wat je bij de dingen die jij wilt nodig hebt, ook voor de we. Het kost wat meer moeite en meer correct rijden van jezelf en bij sommige zal dat alsnog niet genoeg zijn.

Het hangt alleen allemaal ook af van de mate van overbouwd zijn en andere eventuele beperkingen in de bouw en altijd karakter. Koel wil niet perse zeggen werkwillig of makkelijk te rijden.

Voor wat jij wilt zou ik niet naar 1 ras of type kijken, ze zijn ook zeldzaam en bij lange na niet het enige type die dit karakter hebben.

Dat dacht ik al, ik ga me ook zeker niet vastpinnen op 1 ras hoor, als ik een leuke kruising tegenkom vind ik dat ook helemaal prima, het karakter maakt het paard natuurlijk. Maar ik vind ze wel mooi dus zou er zeker naar eentje gaan kijken. En de bouw viel me gewoon op. Je mag de rassen die jij kent ook altijd even in pb sturen als je wilt, ik leer graag nieuwe rassen kennen. Maar zoals ik al zei, ik pin me niet vast op een ras.


Ik zeg juist expres dat een ras niet uitmaakt. Wat jij wil kan ik perfect met mijn kwpners, terwijl er ook kwpners zijn waar het niet bij kan. Net als verschillende ponyrassen en andere paarden rassen. Dus het heeft geen nut om een lijstje te maken, het gaat echt om het paard zelf en juist door naar 1 ras te willen kijken maak je de zoektocht moeilijker. Vooral omdat jij een betrouwbaar braaf paard zou zoeken, toch?
Bij zulke speciale en zeldzame rassen ga je ook veel meer betalen voor iets wat je bij de meer 'normale' rassen voor minder geld kan vinden.
En zoals ik zei, koel betekent niet meteen makkelijk te rijden of dat ze nooit wat doen. Sommige paarden die ik ken die als koel beschreven worden zijn vele malen vervelender als ze wel ergens van schrikken of iets niet willen als degene die niet als koel bekend staan.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 17:14

MyWishMax schreef:
Ik zeg juist expres dat een ras niet uitmaakt. Wat jij wil kan ik perfect met mijn kwpners, terwijl er ook kwpners zijn waar het niet bij kan. Net als verschillende ponyrassen en andere paarden rassen. Dus het heeft geen nut om een lijstje te maken, het gaat echt om het paard zelf en juist door naar 1 ras te willen kijken maak je de zoektocht moeilijker. Vooral omdat jij een betrouwbaar braaf paard zou zoeken, toch?
Bij zulke speciale en zeldzame rassen ga je ook veel meer betalen voor iets wat je bij de meer 'normale' rassen voor minder geld kan vinden.
En zoals ik zei, koel betekent niet meteen makkelijk te rijden of dat ze nooit wat doen. Sommige paarden die ik ken die als koel beschreven worden zijn vele malen vervelender als ze wel ergens van schrikken of iets niet willen als degene die niet als koel bekend staan.

Daarom dat ik ook zeg dat ik er zeker bij eentje zou willen kijken, puur omdat ik ze mooi vind. Maar inderdaad betrouwbaarheid vind ik heel belangrijk, maar ook wel dat er wat dressuuraanleg in zit en wendbaarheid voor de WE. dat zit er niet overal in denk ik ,die barokke rassen hebben van nature nu eenmaal wel meer aanleg voor het verzamelen dan bv een kwpn of bwp, zeker met hoe ze nu gefokt worden dat ze vooral benenzwaaiers zijn.

MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:54

Dit is wel compleet ander barok en niet te vergelijken vind ik juist. Ik vind ze niet zoveel talent voor verzamelen hebben als de andere rassen en wendbaar ook niet perse beter van wat ik ercan gezien heb. En sorry, de Pre en andere barokke rassen zijn ze net zo hard bezig met benen zwaaien fokken bij een gedeelte. Alleen dan ook nog maaien erbij als je pech hebt. Die verzameling komt pas van pas als je echt de lichte en zware tour oefeningen wilt gaan doen, want tegelijk hebben ze juist weer veel meer moeite met de lengte wat je wel vanaf het begin nodig hebt. En je hebt altijd uitzonderingen waar het juist net andersom js, maar dat heb je bij elk type en ras. Je hebt ook kwpners die geweldig zijn in verzamelen maar moeite hebben met de lengte in het lijf maken en verruimen. Of paarden die heel groot en ruim kunnen lopen maar het kleiner worden juist enorm moeilijk vinden.
Je ziet bij degene waar men al eerder die verzameling als piaffe en passage gaat aanleren juist dat het hectische kunstjes worden. Het wordt niet voor niets pas op hoog niveau gevraagd omdat alle stappen daarvoor in orde moeten zijn. Dus op B L en M niveau, man zelfs Z, heb je nog niks met die verzameling te maken want dat is echt veel te ver boven niveau als je correct bezig wilt zijn.
Ook bij de warmbloeden heb je gewoon nog de normale paarden met normale of goede bewegingen. Dat voorbeen zwaaien is een klein gedeelte juist.

Maar over wat voor niveau praten we dat je wilt gaan rijden? Gewoon basis of echt serieus het hoogste? Want basis maakt die aanleg echt niks voor uit, kan je beter een passend karakter hebben. Voor hoogste niveau eigenlijk ook, maar dan is aanleg wel fijn en zou het dus niet mijn 1e keuze zijn. Terwijl basis met ieder paard kan en dan is kiezen voor ras wat je gaaf vindt met passend karakter weer slim of leuk juist.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:45

Murgese kunnen wel vrij zwaar zijn, verkijk je daar niet op.
Voor mij zijn de allerbeste paarden voor jouw doel de Lusitano,s. Die zijn echt gemaakt voor working equitation.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 18:47

Elisa2 schreef:
Murgese kunnen wel vrij zwaar zijn, verkijk je daar niet op.
Voor mij zijn de allerbeste paarden voor jouw doel de Lusitano,s. Die zijn echt gemaakt voor working equitation.

Ja sommige zijn best zwaar, dat klopt, daar ga ik ook zeker voor oppassen. Klopt dat Lusitano´s erg geschikt zijn maar ik ben bang dat die wat te energiek zouden zijn. Ik hoor van veel eigenaren dat ze wel altijd aan staan en heel veel uitdaging nodig hebben. Maar goed verschilt ook weer paard per paard

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:02

Waidida schreef:
Nu is mijn vraag dus, is dit (... overbouwd zijn) iets negatiefs? Kan je weten welk paard eruit zal groeien en welke niet? Het zou wel de bedoeling zijn om een jonger exemplaar te kopen. En heeft dit negatieve gevolgen voor de gezondheid van het paard? Mijn doel zou zijn om er mee te dressuren, ook wat working equitation en eventueel een (klein) sprongetje.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn!


Ik rijd een Spaanse merrie met Spaanse dressuur. Mijn huidige Knollie is niet overbouwd, maar mijn vorige rijdier was dat wel.
Het was geen probleem.

Ik weet niets van Murgese paarden, maar informeer of ze ook laat rijp zijn (Spanjaarden zijn dat).
Ook zijn Spanjaarden 'een soort van' hypermobiel. (Over woorden valt eindeloos te discussiëren.) Dwz dat het zaak is om spieren op de achterhand te rijden en de 'buik'spieren en de schoftlift te trainen (ik ken te veel PRE' s van tien met KS).
Hun barokke bouw maakt ze zeer geschikt voor dressuur en zaken of WE, maar ik kan het iedereen aanraden om het qua rijden ook "klassiek" aan te pakken (anders heb je makkelijk een krul en een benenzwaaier - maar met tien jaar is het dier 'op').
Qua springen kan ik melden dat mijn krachtpatser het leuk vindt (voor oma hoeft het niet zo hoog), 'oog heeft' en uiteraard zeer wendbaar is.

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:03

Quarters hebben ook een hogere kont, zit veel stuwing in, wat gunstig is. Ik zie hier minder overbouwd in dan bij quarters.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 'bum high' paard, negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:24

Mijn advies: kijk zeker eens naar Menorquin ;)

Ik zei altijd dat mijn huidige paard de laatste is, maar die Menorquins… Heerlijk nuchtere, allround dieren! En lijken wel op de Murgese :)

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 22:35

Mi_Amore schreef:
Mijn advies: kijk zeker eens naar Menorquin ;)

Ik zei altijd dat mijn huidige paard de laatste is, maar die Menorquins… Heerlijk nuchtere, allround dieren! En lijken wel op de Murgese :)

Oh dat is een ras waar ik nog nooit van heb gehoord! Ik ga eens een googletje doen

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:58

Waidida schreef:
Elisa2 schreef:
Murgese kunnen wel vrij zwaar zijn, verkijk je daar niet op.
Voor mij zijn de allerbeste paarden voor jouw doel de Lusitano,s. Die zijn echt gemaakt voor working equitation.

Ja sommige zijn best zwaar, dat klopt, daar ga ik ook zeker voor oppassen. Klopt dat Lusitano´s erg geschikt zijn maar ik ben bang dat die wat te energiek zouden zijn. Ik hoor van veel eigenaren dat ze wel altijd aan staan en heel veel uitdaging nodig hebben. Maar goed verschilt ook weer paard per paard



De uitdaging klopt wel, maar ik heb er hier een die je eerder vooruit moet duwen. :D Maar goed, alles verschilt natuurlijk per paard qua karakter, zal bij de Murgese ook wisselen.

De Menorquins zijn ook vrij zwaar, vind dat ook machtige paarden.