Vitamine E tekort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:13

Die heb ik inderdaad gedaan.

Daihyo

Berichten: 88050
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:15

Als je quarter geen paneltest n/n heeft, dan zou ik zowel pssm 1 als 2 laten testen.
Beiden komt voor bij quarters.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:29

Dit soort klachten gaan bij mij meteen de pssm alarmbellen af. Zeker in combinatie met het ras zou het pssm 1 en of pssm 2 kunnen zijn. Dat zou al je genoemde klachten kunnen verklaren.

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 14:29

Daihyo schreef:
En ook op suikerarme voeding. De recup heeft 33% zetmeel en suiker. Ook daar kunnen dips en pieken in energie vandaan komen.
En dan komt de mengeling (wat voor mengeling?) er nog bij.

Even los van of het ppid of pssm of iets anders is, zou je zelf al kunnen starten met een eiwitrijk en suikerarm dieet. Samen met voldoende ruwvoer.


Wat zou jij dan in de plek geven van de recup? :)

Daihyo

Berichten: 88050
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:33

Marstall Bergwiesen mash of geweekte Hartog grasbrok. Beiden hoger in eiwit, laag in zetmeel en suiker. Of als je bij Aveve wilt blijven kun je de All in soup geven, maar die is lager in eiwit.

Samen met een goede balancer. En als je een muesli wilt voeren, dan de Agrobs Alpengrün muesli, Marstall Vito, Slueslimix, er is tegenwoordig van alles op de markt dat graanvrij en suiker/zetmeel arm is.

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 14:58

Daihyo schreef:
Marstall Bergwiesen mash of geweekte Hartog grasbrok. Beiden hoger in eiwit, laag in zetmeel en suiker. Of als je bij Aveve wilt blijven kun je de All in soup geven, maar die is lager in eiwit.

Samen met een goede balancer. En als je een muesli wilt voeren, dan de Agrobs Alpengrün muesli, Marstall Vito, Slueslimix, er is tegenwoordig van alles op de markt dat graanvrij en suiker/zetmeel arm is.


Top, dankuwel! Ik ga het eens opzoeken, de all in soup heb ik nog liggen, dan geef ik deze al ter vervanging van de recup tot ik een andere heb. :)

Marcella

Berichten: 36742
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:33

Conabe schreef:
Celebi schreef:
De symptomen komen aardig overeen met mijn PPIDer. En ik zou PSSM ook niet uitsluiten.


is PPID niet eerder een verouderingsziekte? Ik kan verkeerd zijn.. :)
Want hij moet namelijk volgende maand nog 7 jaar worden.

Het kan helaas ook voorkomen bij jongere paarden.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:12

Absoluut niet hoor. Tussen de 5 en 8 jaar worden zover ik weet de meeste diagnoses gesteld..

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 16:38

pluisje88 schreef:
Absoluut niet hoor. Tussen de 5 en 8 jaar worden zover ik weet de meeste diagnoses gesteld..


Heb je met ppid bepaalde afwijkingen die te zien zijn in het bloed? Want zijn bloedwaarden buiten vit E, zijn allemaal perfect. :)

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:29

De meesten doelen hier op PSSM Dat is iets heel anders dan ppid. Je symptomen komen overeen met pssm. Ppid kan in dezelfde richting wijzen maar gaat praktisch altijd samen met verandering in de vacht structuur.

Ppid is inderdaad meestal een leeftijdskwaal.
Ik had de ppid in het vorige bericht eventjes gemist ;)

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 17:32

pluisje88 schreef:
Niemand heeft het over ppid… PSSM! Dat is iets heel anders!

Ppid is inderdaad meestal een leeftijdskwaal


Over ppid had ik het hierboven toen ik idd vroeg of dit niet een verouderingsziekte was, dus ik dacht dat je daarop reageerde. :)

Heb een test besteld voor pssm2. Pssm1 bespreek ik in de week met mijn DA om te testen. :)

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:34

Sorry ik had hem even gemist. Ik heb mijn post inmiddels aangepast want had het zelf al ontdekt :o

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 17:39

pluisje88 schreef:
De meesten doelen hier op PSSM Dat is iets heel anders dan ppid. Je symptomen komen overeen met pssm. Ppid kan in dezelfde richting wijzen maar gaat praktisch altijd samen met verandering in de vacht structuur.

Ppid is inderdaad meestal een leeftijdskwaal.
Ik had de ppid in het vorige bericht eventjes gemist ;)


Aan zijn vacht is inderdaad niets te zien.
Wel zoals ik van sommige heb vernomen wat ook een kenmerk is van pssm zijn de lijnen in zijn spieren die hij ook heeft.

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 18:14

Nu merk ik net ook op dat zijn buik vanonder ingetrokken staat en voelt best hard aan.. past dit mee in het pssm plaatje, of duid dit mogelijks ook nog op iets anders?

Celebi
Berichten: 3674
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 19:07

PPID komt inderdaad vaker voor bij oudere paarden en wordt voornamelijk vastgesteld tussen de 15 en 20 jaar dacht ik. Maar je ziet het helaas ook bij veel jongere paarden dus ik zou het niet uitsluiten. Zoiets zie je niet in de normale bloedtest en je moet er een ACTH test voor doen. Die kan dan weer vertekenen hij stress en hevige pijn.

Desalniettemin denk ik met 7 jaar dan weer eerder aan PSSM. Beide hebben wel overlappende symptomen, dus je zou qua testen het lijstje kunnen afgaan.

De buikklachten kunnen volgens mij zowel uit de spierproblemen bij PSSM komen als uit de hormoon disbalans bij PPID. Of totaal andere maag/darm klachten natuurlijk.

Daihyo

Berichten: 88050
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 19:43

Je zou sowieso alvast je voer aan kunnen passen als dat gaat. Dan ga je waarschijnlijk ook al verbetering zien.
In ieder geval is belangrijk:
- hooi testen, zo laag mogelijk in suiker. Hoog eiwit is wel wenselijk.
- aanvullende vitamines, mineralen en sporenelementen in de vorm van een balancer.
- aanvullend voer dat laag is in suiker en zetmeel (max 10% bij elkaar opgeteld) en hoog in eiwit. Dan kom je vaak al bij graanvrij voer terecht. Niet iedere pssm’er verdraagt luzerne als eiwitbron goed, maar erwten, lijnzaad of kokos wordt wel goed verdragen. Marstall Bergwiesen mash is op basis van lijnzaad bijvoorbeeld. Coolstance copra op basis van kokos. Maar je kunt ook een grasbrok geven zoals die van Hartog of Myo Proteïn Flakes. Die zijn ook hoger in eiwit.
- magnesium en vitamine E kun je als supplement bijgeven.

Bij pssm1 en ppid is zo laag mogelijk suiker en zetmeel belangrijk. Bij pssm2/MiM kan suiker ook een probleem zijn, maar veel paarden met pssm 2 geven er minder reactie op dan met pssm 1. Ik zou voor de zekerheid gewoon zo laag mogelijk gaan zitten. Eiwit, magnesium en vit E is bij allemaal belangrijk. Als je een uitslag hebt kun je nog gerichter met de aminozuren aan de gang. Maar voor nu kun je bovenstaande al toepassen.

Mocht je nog vragen hebben, stuur me gerust een pb :)

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 11:10

UPDATE:

de resultaten van PSSM2/MIM zijn binnen en er werd niets gevonden bij hem van deze varianten..

enige tips wat het volgende is dat ik hem best op laat testen?

ankie2013
Berichten: 299
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:26

vitamine E waarde laag, weinig energie, moeilijk in de spieren te krijgen, moeilijk op gewicht te krijgen/houden ,wisselend in energie en overmatige zweten zouden ook symptomen kunnen zijn van EMND.

Hoe is zijn eetlust?

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 11:47

ankie2013 schreef:
vitamine E waarde laag, weinig energie, moeilijk in de spieren te krijgen, moeilijk op gewicht te krijgen/houden ,wisselend in energie en overmatige zweten zouden ook symptomen kunnen zijn van EMND.

Hoe is zijn eetlust?


eetlust zit volledig goed.

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:25

Toen mijn paard te weinig vit E had, had ik het beste resultaat met de vita e gold van goldmedics, zoals hier eerder ook gezegd, wel starten met een hogere dosis.
Nu geef ik elke winter (als er niet echt gras is) een kuur op lage dosis. Betreft een quartermix.
Het enige wat ik bij haar merkte was dat ze wat lui en mss een beetje stijf was.
Ze is getest op panel 5 en zowel dit als de rest van het bloed was telkens in orde.

ankie2013
Berichten: 299
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:05

Conabe schreef:
ankie2013 schreef:
vitamine E waarde laag, weinig energie, moeilijk in de spieren te krijgen, moeilijk op gewicht te krijgen/houden ,wisselend in energie en overmatige zweten zouden ook symptomen kunnen zijn van EMND.

Hoe is zijn eetlust?


eetlust zit volledig goed.


Goede eetlust en toch niet aan willen komen is ook een symptoom en de opgetrokken buik ook.

Ik zou ook proberen de Vit E hoger te doseren in dit geval.

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:16

Wat waren de andere resultaten van het bloed onderzoek? Is de lever werking meegenomen?

SilvanoN
Berichten: 204
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:33

Conabe schreef:
UPDATE:

de resultaten van PSSM2/MIM zijn binnen en er werd niets gevonden bij hem van deze varianten..

enige tips wat het volgende is dat ik hem best op laat testen?


Geen pssm1 test gedaan?

journee
Berichten: 760
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:53

Heeft je paard voldoende olie/vet in zijn rantsoen? Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine en wordt veel beter opgenomen in combinatie met olie / vet. (meeste oliën, bijvoorbeeld: olijf, lijnzaad of zonnebloem zijn zelf ook rijk aan vitamine e)

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 11:33

journee schreef:
Heeft je paard voldoende olie/vet in zijn rantsoen? Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine en wordt veel beter opgenomen in combinatie met olie / vet. (meeste oliën, bijvoorbeeld: olijf, lijnzaad of zonnebloem zijn zelf ook rijk aan vitamine e)


sinds een tweetal weken geef ik hem indd al lijnzaadolie bij :)