Paard zweet in stal met warme weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 13:06

Het mooie weer is natuurlijk aangekomen en ik merk dat mijn paard er veel moeite mee heeft.

Als ik aankom in de middag is zijn hele hals bezweet, maar lijkt hij niet loom of suf. Hij eet nog gewoon lekker en is nog steeds vrolijk.
Maar ik zit te kijken hoe ik hem kan helpen om minder in stal te zweten.

Vaak spuit ik hem dan af, maar als ik wil rijden, dan kan dat natuurlijk pas erna. Daarna laat ik hem vaak nog even buiten rollen.

Hoe kan ik hem naast het afspuiten en buitenzetten helpen?

Ik las electrolytes bijvoeren?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:08

Een stal zoeken waar een paard in de middag niet op stal staat maar lekker buiten? Als je paard nu al zweet dat belooft wat voor de komende zomer.

goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:09

Het lijkt me niet normaal dat je paard bij de huidige temperaturen, van amper 20 graden, al staat te zweten waar hij staat. Staat je paard nog in een wintervacht? Zo ja, dat hoort ook niet helemaal. Dan kan je hem scheren, zodat hij z'n vacht alvast kwijt is, maar dan zou ik ook de dierenarts laten komen om je paard na te kijken.

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:10

Hoe is de huisvesting? Staat de stal bijvoorbeeld recht in de zon? Is er voldoende ventilatie? En hoe zit je paard in z’n vacht? Ik zou eerst naar de externe factoren gaan kijken ipv gelijk naar supplementen te grijpen.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:11

Ik weet niet hoeveel invloed je hebt (of je bv in pension staat of thuis), maar aanpassen van het stalklimaat is natuurlijk het beste. Dus zorgen voor veel frisse lucht, deuren tegen elkaar open, ventilatoren aan, enz.

Ik vind overigens buiten nog steeds het beste met dit weer, zo heet is het nog niet en er is best af en toe wat wind.

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:13

Hoe zit je paard in de vacht?

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:14

goldyc schreef:
Het lijkt me niet normaal dat je paard bij de huidige temperaturen, van amper 20 graden, al staat te zweten waar hij staat. Staat je paard nog in een wintervacht? Zo ja, dat hoort ook niet helemaal. Dan kan je hem scheren, zodat hij z'n vacht alvast kwijt is, maar dan zou ik ook de dierenarts laten komen om je paard na te kijken.


Ligt helemaal aan je paard. Koudbloed; ja hoor die staan nu nog te verharen. Warmbloed; heb je kans dat die er al doorheen zijn.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:42

Is er wel genoeg ventilatie in de stal?

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:11

Ik wilde ook al vragen: Nu al? Het moet nog zomer worden...
Te warm op stal is echt niet goed voor je paard. Je kunt je paard er wel uithalen en afspuiten maar dat heeft maar heel tijdelijk effect. Als je je paard op stal moet houden moet het klimaat daar op stal ook geschikt voor zijn. Dus koel en luchtig/goed geventileerd.
En anders buiten met voldoende bomen voor beschutting en water tot de beschikking.

L_iek
Berichten: 9722
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:21

Onali schreef:
goldyc schreef:
Het lijkt me niet normaal dat je paard bij de huidige temperaturen, van amper 20 graden, al staat te zweten waar hij staat. Staat je paard nog in een wintervacht? Zo ja, dat hoort ook niet helemaal. Dan kan je hem scheren, zodat hij z'n vacht alvast kwijt is, maar dan zou ik ook de dierenarts laten komen om je paard na te kijken.


Ligt helemaal aan je paard. Koudbloed; ja hoor die staan nu nog te verharen. Warmbloed; heb je kans dat die er al doorheen zijn.


Mijn koudbloed is ook nog aan het verharen. Die had van de week zo gespeeld in de wei dat hij er ook zeiknat af kwam. Gelukkig op stal nog geen last van maar hij staat overdag dan ook buiten.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:28

Wat jammer dat je paard met dit lekkere weer op stal staat. Ik zou ook gaan voor ventileren, zoveel mogelijk buiten en zorgen dat de verharing er snel doorheen is.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:34

Zorgen dat het op stal niet te warm wordt. Maar hoe warmer het buiten wordt, hoe warmer t automatisch ook binnen wordt. Tot op zekere hoogte doe je daar weinig aan. Het kan ook even een periode wennen zijn. Het gaat van 10 naar 30 naar 15 naar 20 graden in 2 weken. Ik ga er ook niet goed op :+

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:42

Als je paard nog erg dik in zijn vacht zit kun je hem helpen door hem te scheren, dan kan hij beter zijn warmte kwijt.
En verder zoveel mogelijk buiten zal ook schelen als de stal erg warm is.

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:56

mika11 schreef:
Is er wel genoeg ventilatie in de stal?

Dit is ook mijn vraag?
Ventilatie is echt zo belangrijk.
Ze kunnen er trouwens ook goed ziek van worden als er weinig ventilatie is.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:12

L_iek schreef:
Onali schreef:


Ligt helemaal aan je paard. Koudbloed; ja hoor die staan nu nog te verharen. Warmbloed; heb je kans dat die er al doorheen zijn.


Mijn koudbloed is ook nog aan het verharen. Die had van de week zo gespeeld in de wei dat hij er ook zeiknat af kwam. Gelukkig op stal nog geen last van maar hij staat overdag dan ook buiten.


Hier ook, had vorige week allemaal klitten in de oksels. Die heb ik half uitgekamd, half weggeschoren.

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 15:48

Hij is van de winter niet geschoren, maar heeft een prima vacht, al zeg ik het zelf. Geen teddy beer geweest.
Kwa stal staat hij in een lange gang waar we beide kanten open hebben staan, maar er is weinig ‘wind’.
Helaas gaan de paarden volgende maand pas op de wei ivm ingezaaid en toch nog natte ondergrond.
Ik heb ook gekeken om hem te verhuizen, maar er is weinig in de buurt dat betaalbaar is, plek heeft, bereisbaar is en aan mijn eisen voldoet |(
Verder is hij gezond. Geen lichamelijke klachten, van binnen is ook alles gezond.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:58

Is het echt van rustig staan en zweten of heeft je paard zich ergens heel druk over gemaakt en dus van stress in het zweet?

DuoPenotti

Berichten: 30004
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:00

Mijn koudbloeden zijn beide al compleet verhaard.


Het enige wat werkt is toch aan de zon kant deuren dicht en schaduw kant open.

Maar wel al vroeg. Het is nog niet echt warm

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 16:19

Sanet schreef:
Is het echt van rustig staan en zweten of heeft je paard zich ergens heel druk over gemaakt en dus van stress in het zweet?


Ondertussen staat hij er nu een jaar en maakt hij zich niet snel druk. Hij is een echte chille kikker :P

DuoPenotti schreef:
Mijn koudbloeden zijn beide al compleet verhaard.


Het enige wat werkt is toch aan de zon kant deuren dicht en schaduw kant open.

Maar wel al vroeg. Het is nog niet echt warm


We hebben niet echt een schaduw kant om het zo te zeggen. Platteland gebied.
Wel komt er met echt warm weer kalk op het dak om de zon te weren, maar dan moet het niet regenen de week dat het wordt aangebracht

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:20

Electrolyten gaat zweten niet tegen, het vult de tekorten aan zouten tegen (door het zweten).
Lastig hoor, komt hij alleen buiten als jij hem laat rollen? Dat is niet veel :o
Zijn er geen stallen met buitenluik? Of kan je zijn hals scheren?

Het is inderdaad niet warm maar als alle paarden binnen staan met dit weer kan het snel heel warm worden. Dan ventileert 2 open deuren nauwelijks.

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 16:40

Autumnn schreef:
Electrolyten gaat zweten niet tegen, het vult de tekorten aan zouten tegen (door het zweten).
Lastig hoor, komt hij alleen buiten als jij hem laat rollen? Dat is niet veel :o
Zijn er geen stallen met buitenluik? Of kan je zijn hals scheren?

Het is inderdaad niet warm maar als alle paarden binnen staan met dit weer kan het snel heel warm worden. Dan ventileert 2 open deuren nauwelijks.


Hij komt ‘s ochtends 2,5 uur buiten en wanneer ik nog op stal ben of als ik nog iemand vraag om hem in de paddock te zetten.
Helaas geen buitenluiken. Op de vorige stal had hij het wel en had hij er ook geen last van, maar hij staat aan de kant van de binnenbak dus dat wordt hem helaas niet :')

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:46

Kmbly schreef:
Vaak spuit ik hem dan af, maar als ik wil rijden, dan kan dat natuurlijk pas erna.


Je kan je paard prima helpen door z'n hals te koelen met water vóór je gaat rijden. Ook de binnenkant van de achterbenen afspuiten voor je gaat rijden koelt 'm af voor je hem nóg warmer gaat rijden.

Geen enkele reden om niet met water te werken voor je gaat rijden. Je kan 'm zelfs compleet afspuiten op de rug na, zodat je zadel een droge plek heeft.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:47

Kmbly schreef:
Sanet schreef:
Is het echt van rustig staan en zweten of heeft je paard zich ergens heel druk over gemaakt en dus van stress in het zweet?


Ondertussen staat hij er nu een jaar en maakt hij zich niet snel druk. Hij is een echte chille kikker :P

DuoPenotti schreef:
Mijn koudbloeden zijn beide al compleet verhaard.


Het enige wat werkt is toch aan de zon kant deuren dicht en schaduw kant open.

Maar wel al vroeg. Het is nog niet echt warm


We hebben niet echt een schaduw kant om het zo te zeggen. Platteland gebied.
Wel komt er met echt warm weer kalk op het dak om de zon te weren, maar dan moet het niet regenen de week dat het wordt aangebracht


Kalk? Staat hij in een kas?

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 16:59

Simbaa schreef:
Kalk? Staat hij in een kas?


Nee, maar er is geen begroeiing om de stallen heen. Met van die golfplaten wordt het natuurlijk ook wat warmer. Door de kalk trekt het minder warmte aan

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 13:49

Ik heb hier nog een foto,
Iemand zei scheren, maar is dat wel verstandig op dit moment?
Afbeelding