Grass Sickness

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pomski

Berichten: 717
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 10:21

De afgelopen dagen waren een rollercoaster en gisterenavond hebben wij afscheid moeten nemen van 2 geweldige pony's.

Ik heb een kleinschalige ponyclub en voor alle kinderen heb ik regelmatig updates op facebook gemaakt. Daardoor is er nu een "mooi'' dagboek ontstaan die ik graag wil delen. Wie weet heeft iemand wat aan mijn verhaal en ik wil het gewoon even van mij afschrijven..

7 Mei 2024
Shadow is ziek... Toen ik de pony's vanmiddag uit de wei ging halen vond ik Shadow een heel stuk minder opdringerig dan normaal. Dan gaan mijn voelsprieten al uit staan! Ze mocht eigenlijk in de wei blijven maar voor de zekerheid mee naar huis genomen. Daar ging ze in rap tempo achteruit.. De dierenarts was er vlot en na het standaard controle riedeltje, darmontspanners en opvoelen besloten om te sonderen. De sonde inbrengen ging wel goed maar leverde 2 gigantische bloedneuzen op. Het was een waar bloedbad; zowel ik, de dierenarts en de stal zaten onder het bloed. Shadow had goed op moeten knappen maar deed dit helaas niet. Het mesten kwam niet op gang, ze bleef timide en wilde niet eten. Ze was verder wel alert en ik heb nog een stuk gewandeld in de hoop om zo de darmen op gang te brengen. Helaas zonder resultaat.
Ik wilde zo niet de nacht in dus de dierenarts kwam opnieuw langs. Weer het hele riedeltje en bij het opvoelen leek ze de verstopping te voelen. Die was dus bijna bij de uitgang! Weer een sonde en gelukkig dit keer een iets minder heftige bloedneus! Vannacht een aantal keer mijn bed uit om Shadow te checken!

8 Mei 2024 Helaas over de nacht geen vooruitgang en geen mest. Dus richting kliniek gegaan. We hebben haar achter moeten laten op de kliniek en tot ons verdriet ziet het er niet echt super goed uit..De buikecho die op de kliniek gemaakt is was ernstig afwijkend. Het gekke is dat Shadow dit niet in gedrag laat zien. Shadow is absoluut zichzelf niet maar wel gewoon alert en trok op de kliniek ook Kate mee naar het gras. Dus of Shadow is keihard voor zichzelf maar dat zou wel heel bijzonder zijn. Menig paard met zo'n slechte buikecho kan niet meer op zijn benen staan. Ook tijdens het opvoelen leek het minder ernstig dan op de buikecho.
Een beetje dubieus dus maar de dierenarts wilde Shadow nog 1 kans geven om het zelf op te lossen... Shadow kreeg nog 2 uur de tijd (inmiddels 1 uur) anders wordt ze geopereerd. En dat is natuurlijk niet niets. Ze heeft 60-70% kans op een goede afloop. Moet dan in ieder geval 6 weken boxrust en 3-6 maanden revalideren.
Ik mag ook nee tegen de operatie zeggen maar dan is inslapen de enige andere optie. Tja, ga die keuze maar maken... Shadow is nog heel jong en fit. We hebben gezegd dat als het nodig is zij geopereerd mag worden. De kosten zien we dan wel weer.

Update 12.22; Shadow wordt nu voorbereid voor de operatie!

Update 16.38; operatie is geslaagd. Ze staat weer. Prognose voor nu gunstig!

9 Mei 2024 Vanochtend zijn Frank, ik, Kate en Britt bij Shadow op bezoek geweest.
Helaas troffen we een hoopje ellende aan. De dierenarts maakte zich ook zorgen (over de nacht was het wel goed gegaan). Shadow had nog veel koliekpijn en voelde zich slecht, iets wat niet te verklaren is. De echo was weer slechter dan vlak na de operatie.
Er werd gemeld dat er 50% kans was dat er toch weer een operatie plaats zou gaan vinden (of inslapen). Dat viel nogal rauw op ons dak. Hoever kan je gaan voor de kwaliteit van de pony en qua kosten. We hadden besloten om haar nog 1 keer de operatie door te laten maken. Bloeduitslagen waren niet heel afwijkend en er werd overlegd met de chirurg.
Terwijl Britt en ik bij Shadow stonden te kroelen liepen er straaltjes maaginhoud uit haar mond. Direct gemeld bij de dierenarts en deze heeft opnieuw een sonde ingebracht. Echt bizar hoeveel maaginhoud eruit kwam. 2 volle emmers!
Dit kan zeker de koliek en de afwijkende echo verklaren. Het is opnieuw een groot probleem maar de nieuwe operatie verdwijnt nu wat meer naar de achtergrond. Ze krijgt medicatie om haar darmen te stimuleren. Ze zien dit probleem vaker na een operatie en 7 op de 10 paarden komt hier weer doorheen. Duimen dus dat Shadow daarbij hoort!

Update 17.00 Gaat wel iets beter dan vanochtend. De echo is een stuk beter, ze is niet meer zo pijnlijk geweest, ze heeft nog 2 keer een sonde gehad, de laatste keer liep deze een halve liter af (is normaal). De dierenarts is een stukje optimistischer dan vanochtend maar benadrukte dat we er absoluut nog niet zijn. Zo heeft Shadow nog een hoge hartslag wat toch duidt op ongemak en ze heeft wat koorts. Beide niet heel vreemd maar liever niet natuurlijk. Ook lijkt Shadow wat timide, de dierenarts zou haar liever iets actiever zien. Nog steeds erg spannend dus en nog steeds fingers crossed!

Update 23.00 Net weer gebeld, ze lijkt zich wat beter te voelen. Koorts is ook gezakt. Helaas vanavond wel weer 10 liter maaginhoud verwijderd. Dat Shadow knetterhard voor zichzelf is blijkt maar weer want de paar sprietjes hooi die ze kreeg at ze graag op. Dat was nog voor het verwijderen van de maaginhoud. Meeste paarden willen dan absoluut niet eten. Afwachten en natuurlijk medicatie geven is het enige wat we kunnen doen. Zolang Shadow wil vechten doen we met haar mee!

10 Mei 2024
Vanochtend weer bij Shadow op bezoek geweest. De dierenarts was niet heel tevreden ondanks dat Shadow er wel een stukje beter bij staat.
Even in medische termen; Shadow heeft nu POI (post operatieve ileus) wat betekent dat haar darmen volledig stil liggen. Hierdoor ontwikkelt zij steeds reflux (ophoping in de maag). Dit is een groot probleem en behoorlijk zorgelijk. Vanochtend hebben ze 13 liter af laten lopen vanuit haar maag. Dat is natuurlijk bizar veel. Het enige wat Shadow aan ongemak laat zien is een verhoogde hartslag, wat een enorme bikkel. Ze krijgt uiteraard medicatie om de darmen te stimuleren maar de uitkomst is onzeker. Ze heeft natuurlijk wel degelijk kansen anders waren we niet zo verder gegaan. Met Shadow haar sterke karakter moet het gewoon goed komen.
Ik heb haar vanochtend uitgebreid gepoetst en daar genoot ze van. Ook zei de dierenarts dat ze likstenen mocht ter bevordering van het speeksel maar die op de kliniek vond madam niet lekker. Ik ben gelijk naar een ruitersportzaak in de buurt gereden en het alle verschillende likstenen die er waren gekocht! Eén daarvan vond ze wel lekker en is ze een tijdje mee bezig geweest! Kom op Shaddie, we missen je hier!

11 Mei 2024 Vandaag heeft Shadow een goede stap gezet. Vanochtend 4 liter, vanmiddag 0,5 liter en vanavond ook 0,5 liter reflux. Tot 2 liter is normaal. Ook heeft ze vandaag weer voor de eerste keer gemest. Shadow is ongeduldig, vervelend en opdringerig! Zoals we haar kennen dus! Ze heeft meerdere ontsnap pogingen uit haar stal gedaan! De dierenarts spreekt van een hele positieve ontwikkeling. Wel benadrukte hij dat we er echt nog niet zijn maar dat we wel op de goede weg zitten! Super trots op die stoere merrie! Heel veel dank ook naar paardenkliniek Hollands Kroon voor de geweldige zorgen!

12 Mei 2024 Laten we beginnen met het allerbeste nieuws van vandaag! Shadow gaat goed naar omstandigheden, ze mest en ze heeft geen reflux meer gehad. Vanochtend na het sonderen was ze iets koliekerig geweest (niet heel verontrustend vond de dierenarts) maar de rest van de dag stond ze er goed bij. Op dit moment is het geen nieuws=goed nieuws. Ik heb mezelf en haar beloofd dat ze vrijdag weer thuis komt en ineens lijkt dat niet zo onrealistisch meer!

13 Mei 2024 We worden heen en weer geslingerd tussen emoties. Gisterenavond kreeg ik al een belletje dat er toch weer 4 liter reflux in haar maag was blijven staan. Vanochtend zijn Britt en ik naar haar toe gegaan. Shadow had net een plukje hooi gegeten en stond erbij als een hoopje ellende. Ze had veel pijn en wist niet waar ze het zoeken moest. Er zou een buikecho gemaakt worden om haar darmen nog eens goed te bekijken. Ik had besloten dat als de echo slecht bleek te zijn we deze lijdensweg direct zouden stoppen.
10 minuten voor de echo knapte ze op, ze was weer aan het bedelen voor hooitjes en werd weer meer alert. De echo was niet top, maar goed genoeg om nog door te gaan. Er is passage. Het allermeest waarschijnlijk is dat Shadow zo pijnlijk is door maagzweren. Ze eet natuurlijk al 5 dagen niet en daar is het maagdarmstelsel van een paard niet op gemaakt. Zodra ze wat eet zakt ze weer in. Na de echo durfde de dierenarts het aan om het eten wat op te bouwen. Shadow mocht wat slobber. Daar viel ze echt op aan maar na 4 happen stopt ze ermee en gaan haar zweren in de maag pijn doen. Dit is heel vervelend en sneu maar niet direct dodelijk. Ze krijgt uiteraard medicatie voor de maag.

Update 17.00 Net gebeld door de dierenarts. Vanmiddag geen reflux en het eten wat opgevoerd. Door de gulzigheid van Shadow liep ze, jawel, een slokdarmverstopping op. Kan er ook nog wel bij! Slokdarmverstopping was gelukkig redelijk vlot opgelost. Door het vele sonderen is de slokdarm ook geïrriteerd dus is er nu besloten om dit niet meer te doen. Het eten gaat inmiddels beter. We gaan er weer voor! Dierenarts kan natuurlijk geen garantie geven maar zei dat dit wel een goede stap in de richting is!

15 Mei 2024 Tijd weer voor een update. Dat het hier even niet lekker loopt is een understatement. Barry was denk ik van mening dat Shadow teveel aandacht kreeg en werd gisteren ook koliekerig. Opperste staat van paraatheid, wat is er in vredesnaam aan de hand. De dierenarts heeft mij verzekerd dat beide zaken los van elkaar staan. Dierenarts maakt zich niet echt zorgen om Barry. Lijkt wat verstopt te zitten mogelijk ivm weinig drinken, warme weer. Hij heeft zowel gisteren als vandaag een sonde gehad met laxeermiddelen en nu wachten op de .
En dan Shadow, ze gaat naar omstandigheden goed. De dierenartsen zijn redelijk tevreden. Ze eet (het liefst gras, hooi/slobber lijkt nog te pijnlijk voor haar maag) en mest (weliswaar waterdun). Ik heb op de kliniek nog gras voor haar geplukt en dat vond ze heerlijk. Ze was vandaag erg aan het trillen maar dat lijkt te komen door een laag calcium. Dat krijgt ze nu via het infuus. De verwachting is zeker dat ze het weekend nog op de kliniek staat.

16 Mei 2024 En zo is ook Barry op de kliniek aangekomen. Nog steeds niet gemest en in overleg ook naar Hollands Kroon zodat hij daar frequenter gelaxeerd kan worden. Zijn bloeduitslagen zijn verder ook prima dus we gaan ervoor dat hij snel weer thuis is.
Met Shadow gaat het niet zo goed. De steeds wisselende berichten zijn slopend. Ik weet het ook echt allemaal even niet meer. Shadow wil niet echt eten en staat te trillen. Ze hebben voor de zekerheid gekeken of er reflux in de maag was maar dat was niet het geval. De dierenarts weet het ook niet meer dus een andere weg in geslagen. Shadow mocht even in de berm grazen en dat deed haar wel goed. Er is weer een buikecho gemaakt en hierop was te zien dat haar darmen wel aan het werk zijn. Ook heeft ze wat sondevoeding en prednison gehad. Mogelijk wordt dit alles veroorzaakt door de maagzweren. We zijn nu 8 dagen verder na haar operatie. Besloten is dat ze dit weekend wel goede stappen moet maken... Shadow was wel blij om Barry te zien, ik had ze graag bij elkaar in de stal gehad maar dat is geen optie ivm mest en voercontrole. Wanneer er toezicht is mogen ze wel bij elkaar!

16 Mei 2024 22.00 wij zijn in een nachtmerrie beland.
Zojuist hebben wij afscheid genomen van Shadow en Barry. Beide hebben nooit een kans gehad. Wij zijn verslagen, zo boos en stuk van verdriet.

17 Mei 2024
Bedankt allemaal voor jullie lieve berichten. Hoewel ik het nu niet op kan brengen om op iedereen te reageren wordt het zeker gewaardeerd. Er zijn natuurlijk ook veel vragen en dat snap ik.
Tot gisterenochtend werd gedacht dat beide zaken niet met elkaar te maken hebben. Echter ging Barry in de middag snel achteruit en stond er net zo bij als Shadow (trillen, extreem zweten, koliek, kwijlen, afhangende oogleden, bultjes in de mond). Toen gingen de alarmbellen af. Na wat testjes en zoeken kwamen ze tot de vernietigende conclusie dat beide pony's last hebben van grass sickness.
Dit is heel zeldzaam, de dierenarts loopt al 20 jaar rond op de kliniek en heeft dit nog nooit gezien. Één collega had ooit eens 1 paardje gehad, de overige collega's ook nog nooit. Daardoor is er ook weinig over bekend. Het kan door ganzen/vogels komen. Heeft waarschijnlijk iets met botulisme te maken en komt eigenlijk alleen voor in de maand Mei en bij 2 tot 7 jarige paarden. Ik had niets kunnen doen om dit te voorkomen. Uiteraard hebben wij direct de andere pony's van het weiland gehaald.
Voor beide pony's betekende dit dat er geen hoop meer was. Shadow heeft het waarschijnlijk zo lang volgehouden door de intensieve zorg.

Heel veel dank naar het hele team van paardenkliniek Hollands Kroon. Het was gruwelijk om gisterenavond met 2 dode pony's in een stal te zitten maar het is met zoveel respect en kundigheid gedaan. Ik probeer mijzelf te troosten met de gedachte dat de lijdensweg voor beide voorbij is. En dat ze samen over de groene weilanden aan het racen zijn.

Shadow, mijn mooie lieve Shadow. Wat ben ik trots op haar, de strijder. We hadden nog zoveel mooie plannen.

En Barry, zo ontzettend lief. Onze kleine topper. Hij leeft voort in zijn dochters.

Beide pony's hebben voor altijd een plek in mijn hart. Ik zal ze nooit vergeten.
Dat ik hiervan een knauw heb opgelopen zal duidelijk zijn. Ik durf nauwelijks nog de stal in te lopen uit angst voor nog meer zieke pony's. Uiteraard houden wij ze goed in de gaten en staan wij in nauw contact met de dierenarts.

Shadow
Afbeelding

Barry
Afbeelding

ZwarteHeks

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:27

Oh TS, ik kreeg meteen flashbacks naar 2015. Ik heb in 2015 mijn paard verloren aan Botulisme (zowat heel de stal is toen overleden, stuk of 13/14 paarden).

Het is zo naar om te zien en dit wens je je ergste vijand niet toe. Ik snap jouw gevoel helemaal en wens je heel veel sterkte. Het zal even duren voordat je dit een plekje kan geven.

Sky_As

Berichten: 4811
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:38

Wat een verdriet! pff wat verschrikkelijk heftig zeg! ontzettend veel sterkte gewenst. En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, kan ik me ook nog indenken dat de rekening nog een extra schop na gaat geven, want die zal ook niet mals gaan zijn. Hopelijk gaan ze schappelijk voor jullie zijn, een stukje menselijkheid hierin zou fijn zijn.

Nogmaals, ontzettend veel sterkte!

xChanelx
Berichten: 1927
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:41

Jemig, wat een verschrikkelijke rollercoaster...
Heel veel sterkte :knuffel:

XladyX

Berichten: 1385
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:48

Jeetje wat erg! Ik kende deze ziekte ook niet, wat heftig en wat een akelig en slopend verloop. Heel erg veel sterkte!

Rocamor

Berichten: 11022
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:50

Ik heb jou en de pony's vorige maand op de onderlinge gezien.

Wat kun je uberhaupt zeggen tegen iemand die net 2 geweldige dieren is verloren. Het lijkt zo loos.

Ik hoop dat de herinnering aan Shadow en Barry jullie de kracht geeft om dit enorme verlies te kunnen dragen. En mijn duimen draaien voor de rest van je kudde.

janouk
Blogger

Berichten: 17925
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:55

Vreselijk. Heel veel sterkte

AnnickT

Berichten: 1474
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:36

Wat een vreselijk verhaal. Heel veel sterkte met het verlies van Shadow en Barry Y;(

DuoPenotti

Berichten: 30320
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:37

Wat een nachtmerrie.
Kende dit ook helemaal niet, dus net even wat over gegoogeld.
Maar inderdaad, ze hadden geen kans...
verschrikkelijk.

Heel veel sterkte en een dikke knuffel :knuffel:

Lau07
Moderator

Berichten: 1605
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:51

Wat een verschrikkelijke situatie, die machteloosheid moet vreselijk zijn. Ik wil je heel erg veel sterkte wensen met het verlies van je knappe pony's en je ook bedanken voor het delen van je verhaal. :knuffel:
Het is inderdaad niet zo'n bekende ziekte, ik heb net als DP ook al zitten googelen.
Ook veel sterkte met de verwerking van dit trauma, dat angstige gevoel kan ik me heel goed voorstellen. :knuffel:

Sellyxx

Berichten: 1235
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:55

Wat verschrikkelijk verdrietig dat je afscheid heb moeten nemen van twee van zulke toppers van ponies. :knuffel: Heel veel sterkte.

Uit alle berichtjes lees ik de zorg, aandacht, liefde, toewijding aan jouw lieve Shadow en Barry , dat heb je (ondanks de verschrikkelijke uitkomst) als baasje goed gedaan, echt waar!

Toushie

Berichten: 7282
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:59

Poh wat een nachtmerrie. Ziekte was mij ook niet bekend dus heel erg bedankt voor het delen van je verhaal.

Veel sterkte met het verwerken van het verlies van twee geweldige pony's

Walkure

Berichten: 1398
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:17

Heel erg veel sterkte met dit verschrikkelijke verlies!

Fika
Berichten: 214
Geregistreerd: 05-09-20

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:19

Jeetje, wat een heftig verhaal. Je hebt je in ieder geval volledig ingezet om je pony's een kans te geven.
Heel veel sterkte met het verlies.

Freyr
Berichten: 707
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:01

Wat heb jij je ingezet voor deze twee pony's, ontzettend verdrietig!

Hevonen

Berichten: 5650
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:49

Wat een vreselijk verhaal.
kende de naam Grass sickness uit een ver verleden, maar had niet gedacht dat ooit nog eens tegen te komen. Drie pony's van een vriendin zijn er toen aan overleden.

Wat een mooie aansprekende dieren waren Shadow en Barry.
Heel veel sterkte!

SUSANNEx

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:56

Wat een nachtmerrie.. je hebt er alles aangedaan, ondanks dat jullie dus eigenlijk geen kans maakten.. respect voor je inzet en heel veel sterkte met dit verlies! Hopelijk worden er geen pony's meer ziek.

Kan de bacterie/ziekte uit de wei verdreven worden? Of hoe/wanneer is de wei weer veilig voor de andere pony's?

Pomski

Berichten: 717
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 19:17

Hevonen schreef:
Wat een vreselijk verhaal.
kende de naam Grass sickness uit een ver verleden, maar had niet gedacht dat ooit nog eens tegen te komen. Drie pony's van een vriendin zijn er toen aan overleden.


Weet jij hoeveel tijd er zat tussen het overlijden van de 3 pony's?

Pomski

Berichten: 717
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 19:33

De angst overstijgt het verdriet.
Vanmiddag zag ik Noud (welsh) in gestrekte stand staan en een keer schrapen met zijn been. De angst sloeg mij om het hart en in paniek heb ik de paardenkliniek gebeld.
Zij waren zo begripvol en ik mocht gelijk voor de zekerheid met Noud hun kant op komen.
Hoewel Noud gewoon op de trailer gemest had, goede darmgeluiden en hartslag heeft, goed plast en eet, niet trilt en geen afhangende oogleden heeft hebben ze hem uit voorzorg een sonde met paraffine gegeven.
Ze snappen mijn paniek en Noud mag daar vannacht blijven zodat hij goed in de gaten gehouden kan worden.

DuoPenotti

Berichten: 30320
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:36

:knuffel:

zo begrijpelijk :j

Hoop voor je mee dat het niks is. Bah echt verschrikkelijk

Oskarrino
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:07

Jeetje wat verschrikkelijk. Ik kende het nog niet, ook even op Google gekeken. Je hebt alles voor je lieve pony’s gedaan wat je kon…. Heel veel sterkte :knuffel:

Hopelijk valt het met Noud mee, ik ga duimen.

Rocamor

Berichten: 11022
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:10

Oeh, ik snap je paniek en HK ook gelukkig.

Duimen dat er niks aan de hand is

Hevonen

Berichten: 5650
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:29

Pomski schreef:
Hevonen schreef:
Wat een vreselijk verhaal.
kende de naam Grass sickness uit een ver verleden, maar had niet gedacht dat ooit nog eens tegen te komen. Drie pony's van een vriendin zijn er toen aan overleden.


Weet jij hoeveel tijd er zat tussen het overlijden van de 3 pony's?


Eeen week of iets langer. Het is lang geleden en de laatste heeft het erg lang volgehouden.

Jet

Berichten: 12113
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:47

Oh, ik had het op FB al gezien natuurlijk, zo verschrikkelijk voor jullie allemaal!

Hevonen, kan je nog bedenken hoeveel tijd er bij die drie bij jullie op stal tussen wat toen ze de eerste verschijnselen kregen? Omdat je schrijft dat er een week ongeveer tussen het overlijden zat, maar er eentje wel lang volhield.

Overigens had ik wel al van Grass Sickness gehoord, maar het altijd als een ver van mijn bed show bedacht, dat kwam in mijn gedachten alleen in Ierland of Engeland voor, maar niet hier in Nederland...

Ik duim voor jullie dat Noud iets veel simpelers heeft en dat je in zijn geval een overbezorgde moeder was, dikke :(:) :(:) :(:) voor jullie!

ChelseaAyLee

Berichten: 381
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:54

Wat een vreselijk verhaal, en 2 pony's verliezen aan zo iets ongrijpbaars, echt een nachtmerrie. Heel erg veel sterkte Pomski, en hopelijk is het vals alarm bij Noud.