*Kan een bolspat veel kwaad - DA???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 13:51

Mijn paardje heeft als veulen eens zijn sprongen overbelast door als een razende door de wei te gaan scheuren en vlak voor het hek op de rem te gaan, waardoor de achterbeentjes dan zo mooi doorglijden. Ik heb het wel geweten -> gigantische dikke sprongen. Foto's laten maken natuurlijk. Zat aan beide kanten een krasje/scheurtje? op de tibia (scheenbeen als ik het goed heb). Dus, op rust gezet en medicijnen gekregen (Equipalazone). Hij is overigens nooit kreupel hierdoor geweest.
Ik moest me verder nergens zorgen over maken, het kon verder geen kwaad en aangezien hij toen nog veulen was kunnen ze wel tegen een stootje en komen ze er wel makkelijk overheen.
Dat vocht minderde vrij snel met de medicijnen maar het verdween niet. Het moest er schijnbaar afslijten en zolang hij nog groeit (hij is nu 3) zal er speling op blijven zitten. Na ongeveer 2 jaar is het vocht op de linkersprong volledig verdwenen, op de rechtersprong zit nog een klein balletje (bolspatje).
Als hij enkele uren in het land heeft gelopen is ook deze sprong helemaal droog, maar later loopt het schijnbaar weer vol. Zou dit loos vocht kunnen zijn wat het lichaam niet kan afbreken of zou er alsnog meer aan de hand kunnen zijn. Ik denk dat ik nog eens een keer foto's ga laten maken van de sprongen. Hij heeft het al dik drie jaar en heeft er nog nooit last van gehad (afkloppen), maar je weet het nooit natuurlijk. Ik rijd hem 3 keer per week en 1 keer in het bos. Het rijden gaat super, wel let ik er steeds op of hij niet onregelmatig is. Op een of andere manier houd ik er toch rekening mee, ik spring alleen niet voorzichtiger met hem om omwille daarvan. Lijkt me ook niet nodig.
Beste DA wat denkt u, nog eens foto's laten maken of....

Alvast hartelijk bedankt!