Met pony naar kliniek... Met update onderaan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 15:10

Binnenkort maak ik een afspraak in Emmeloord voor mijn pony. Hij hoest op het moment weer vaker met rijden (ging een tijdje beter) en ik wil toch eens naar zijn benen laten kijken omdat hij vak heel gevoelig loopt op de voorbenen en achter soms vocht bij, boven de kogel heeft (het valt anderen niet zo op, maar hij had altijd heel droge benen) Hij is verder niet kreupel of zo

Mijn vraag is: wat zou ik voor rekening kunnen verwachten. Lichamelijk onderzoek en misschien bronchoscopie en als ik pech heb foto's...

Dan schrik ik wat minder van de rekening straks...
Ik ben benieuwd. Oh ja, ik wilde de tandarts bij hem laten komen, maar misschien is het handiger dat gelijk nu in de kliniek te laten doen? Die tandarts vraagt ongeveer f90,-. Lijkt me in de kliniek goedkoper als ik er toch al ben. Of vergis ik me?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: joyce B op 2001-11-08 22:22 ]</font>

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 17:27

Ik ben gisteren ook naar de kliniek geweest voor een peesscan, heeft de DA meteen even zijn tanden nagekeken en er hoeft niets aan te gebeuren. Wel handig om dat te laten doen als je er toch bent!!

Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:49

De keren dat ik in een kliniek was, viel de nota mij mee....
Ik kwam dan in Bolsward (nu Garijp, dierenarts is verhuisd) en ik heb toen een scopie van de luchtpijp laten maken en een zenuwonderzoek. Kosten van een uur testen ongeveer 350 gulden.
Keer ervoor een heel been op de foto's, dat waren zo'm 6 foto's en dus een uur werk, kosten ongeveer 300 gulden.
Misschien valt het voor jou ook wel zo mee in Emmeloord. Zowel financieel als met de pony. Ik hoop het! Succes!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 15:33

Ik hoop het, maar ben bang dat het met de longen tegen zal vallen, hij hoest weer slijm op, dat zal echt wel te zien zijn. Maar hij is ook nooit echt behandeld, zoals bijv. met antibioticum of zo. Ventipulmin, maar dat lost het probleem niet op.

Volgende week donderdag ga ik heen, samen met nog iemand. Voel ik me ook niet zo alleen daar. Ik hoop ook dat de rekenig mee zal vallen, f700,- misschien dus als ik hem laat onderzoeken op longen en misschien een paar foto's...

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 23:28

Vandaag dus naar de kliniek gewees. We gingen om half een van stal, hadden een afspraak om 14.00, en gingen pas om 18.00 weer weg...
Lange en zware dag dus!

Ze hebben naar zijn luchtwegen geluisterd, hem met een zak om zijn neus laten ademen (lekker benauwd) en tenslotte een bronchoscopie gemaakt en weer geluisterd en die zak om zijn neus. Je kon het slijm zien zitten, en dat mocht niet. Ook was het slijmvlies helemaal onderaan iets verdikt en geirriteerd. Diagnose COPD in lichte mate, een lichte chronische bronchitus. Tja, en toen wat we allemaal moesten aanpassen voor hem... Het beste is een buitenbox, houtkrullen, kuil of nat hooi, zoveel mogelijk buiten, het liefst dag en nacht. Hel veel frisse lucht! Beweging is goed, maar niet in het zweet rijden en goed rekening houden met zijn grenzen. Daarbij in eerste instantie toch weer ventipulmin, 2 keer per dag en dan als hij blijft hoesten weer contact opnemen voor misschien nog andere medicijnen...

Toen de gevoeligheid van zijn benen...
Hij moest draven op het harde, op de harde cirkel, daar liep hij niet zuiver. Toen de buigproef, dat ging ook niet helemaal goed. Hij werd plaatselijk verdoofd, om te kijken of hij beter zou gaan lopen. Dat was het geval.

Toen werden er rontgenfoto's gemaakt. Het eerste spuitje was niet voldoende, want hij ging steeds in de achteruit *LOL* Dus nog maar wat bijspuiten...
Vier foto's gemaakt twee van opzij en twee van achteren van de hoef tot boven de kogel.
Hij had voor beide voetjes een tweetje, niets ernstigs dus, maar de hoefwand was wel wat dun, en hij is misschien ooit licht hoefbevangen geweest.
Ze hebben hem voor op ijzers gezet, met leertje en siliconen. Daarmee zou het na een weekje wennen toch beter moeten gaan, anders moet ik weer contact opnemen. Gaat het goed, dan moet ik hem een paar keer zo laten beslaan, dan van het voorjaar weer proberen gewoon op ijzers, en dan zou ik het later misschien weer eens zonder ijzers kunnen proberen. Zijn hoeven waren dus echt te kort, maar als ze weer bijgegroeid zijn, dan moet hij in principe weer zonder ijzers kunnen.

Tja, eerst maar eens zien hoe dit gaat. Misschien bevalt het wel zo goed, dat ik niet anders meer wil!

Hij mag 24 uur niet van stal. Vrijdag avond ga ik dus heen om hem los te laten, en zaterdag klim ik er weer op, rustig aan om te kijken hoe het gaat.
Misschien loopt hij binnenkort beter dan hij ooit heeft gedaan! (Ik hoop het maar)

Tja, moet dus maar met de staleigenaren om de tafel om te kijken wat er mogelijk is...
De eigenaar ging weer gelijk in de verdediging, terwijl ik alleen maar vertelde wat de veearts had gezegd!

Nou ja, ik heb in elk geval de bevestiging gehad dat mijn gevoel steeds heeft geklopt, en dat ik me niet emotioneel aantstel. Nu proberen zo sterk te zijn om echt het beste voor mijn paard voor elkaar te krijgen...
Best moeilijk, assertief zijn!
Scheve mond\

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:51

Citaat:
Op 2001-11-08 22:28, schreef joyce B:
Een heel verhaal.


Fijn dat ze niets ernstigs konden vinden. Maar let goed op die hoest. Laat dat niet verwaarlozen want zoiets kan keihard achteruit gaan!!

Ik hoop echt dat je paardje met die hoefijzers een stuk beter gaat lopen. Zolang hij maar geen verschrikkelijke pijn heeft!

Heb je trouwens nog naar zijn tanden laten kijken?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 11:44

Tja, aan die kiezen zijn we niet meer toegekomen, het was al rond zessen toen de hoefsmid klaar was... Ik heb het maar even laten zitten Knipoog Moet maar als de tandarts naar stal komt...