middel voor piephak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

middel voor piephak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 19:39

mijn 20 jarige merrie heeft last van wat de veearts een piephak noemt,ze zegt dat het door het slaan komt ivm voernijd naar de buren,maar ze slaat alleen met rechts en het zit links.
het is iets wat warm en al wat hard aan het worden,maar ik weet zelf nog dat toen dit begon ze er een aardige wond op had zitten.
toen werd het wat dik en warm maar ik dacht gewoon van met afspuiten komt het wel goed maar het werd dus erger.
nu spuit ik het dagelijks met koud wateer af en er gaat een spulletje op,ben naam kwijt,ruikt een beetje naar vix achtig iets,dat moet dan de vocht eruitrekken.
ze loopt verder niet kreupel wel licht gevoelig.,

iemand adviezen/suggesties?

groetjes nathalie

NELLY
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

piephak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:05

Mijn fjordie heeft een lichte piekhak.
Het is bij niet erg duidelijk te zien maar als je voelt en kritisch kijkt zie je en voel je gewoon een beetje vocht in haar hakken.
Zij heeft het aan 2 kanten.
Bij haar is het gewoon een schoonheidsfoutje want ze heeft het al vanaf veulen af aan.
Zij heeft er gelukkig helemaal geen last van.
Ik heb weleens gehoord dat er iets aan te doen was, maar ik weet het niet zekar, want volgens mij zogen ze dan het vocht weg.
Het kan ook komen dat de piephak is ontstaan als je paard gaat liggen en dan tijdens op staan met dat been afzet om te gaan staan en dan op de harde grond komt(als stro weggeschroven is).
Maar succes verder.

xxxxxxxx

arie
Berichten: 63
Geregistreerd: 26-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 14:35

Mijn paard heeft ook een piephak gehad, als je er snel bij bent kan het vocht er volgens de dierenarts uit gehaald worden met een naald, maar ze doen het liever niet.
Ik heb het steeds goed afgespoten en in gesmeerd met groene leem en gewoon aan het werk gehouden, want hij liep er ook niet kreupel op.
het is vanzelf toen over gegaan.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard inprincipe nooit slaat,
heb je nu een paard wat regelmatig tegen de muur aanslaat dan zou ik een andere stal voor hem zoeken waar hij wat rustiger staat, of evt. een
rubber mat in de stal hangen.

Groetjes arie Schijnheilig

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 19:05

hoi arie bedankt voor het advies,van ;leem heb ik idd ook gehoord de veearts zei dan dat er wat azijn doormoest of zo,dus kan dat ook nog proberen.
groetjes n

Dees

Berichten: 18943
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:02

Arnica D6 druppels geven. GEwoon voeren, of met een pipetje in de mond spuiten. Liefst 2 x per dag, begin met 2ml per keer.
Hoe eerder je ermee begint, des te eerder resultaat. perfect middeltje tegen zwellingen, je kan het gewoon bij de drogist krijgen, kost ongeveer 4 Euro.

Toch, soms komt een piephak van binnen uit, zit er binnen in dat gewricht iets niet helemaal goed. Blijft hij piephakken oplopen, toch maar eens een foto van laten maken. Maar het kan heel goed ook komen van een stoot tegen boxwand, trailerklep, paaltje, ander paard, tijdens het liggen zelf.....
Succes!