[INFO] Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:44

Afgelopen week heb ik het bericht gepost dat ik bij mijn merrie Mok heb geconstateerd. Bij 'gebrek aan beter' en even niet op de sudocreme komende heb ik er Vetericyn Hydrogel opgesprayed. Ik ben echt fan van dit spul voor van alles en nog wat dus .. baat het niet schaad het niet. (Vetericyn heeft ook een keer gecommuniceerd dat dit prima bij mok zou werken)

Maandag ben ik naar stal gegaan en toen zag het er al rustiger uit en donderdag en vrijdag heeft mijn stalgenootje het ook ingesprayed met de hydrogel. Vandaag kon ik het zelf weer beoordelen.


Afbeelding
Vorige week ...


Afbeelding
En vandaag.

Zelfde been, alleen foto is iets anders genomen. Ik mag toch wel zeggen dat ik een vooruitgang zie ondanks de regen van de afgelopen dagen. Heel erg blij mee! En ik ga fijn verder met de hydrogel van Vetericyn <3

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:51

Mooi zeg! Ik kende het niet.

De NAF werkt prima, maar wel een geklieder om op te doen, een spray is makkelijker. Het heeft helemaal geen spannende samenstelling, wat top dat het dan werkt.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:57

Ik ken het vanuit mijn werk, wordt heel veel gebruikt bij bijvoorbeeld hotspots voor honden, maar ook heftige wonden bij andere soorten dieren. Ik heb het altijd op stal staan en poos terug bij een singelwondje dat niet snel genoeg herstelde het er op gespoten en binnen een paar dagen niets meer te zien. Dus als er iets is grijp ik al snel naar de hydrogel (je hebt ook de gewone maar dat is echt een spray en dat druipt, dit niet). Dus zodoende. Hier las ik dan van alles over sudocreme en dergelijke, dus sudocreme mee naar stal genomen en die van stal ook opgezocht … maar toen zag ik haar benen na 2 dagen en was ik blij verast!

Dit is ook wel even kliederen omdat ik de gel goed overal verspreid wilt hebben, maar ik moet zeggen dat het reuze mee valt. En zoals je ziet mag het resultaat er goed wezen :)

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:53


xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:55

Slmt9 schreef:


Yes! Ik had een klein flesje (stond bij de EJ en hebben we op mijn werk ook) maar ik heb nog een oudere 250ml thuis staan, die is nu naar stal gegaan haha. Grotere fles is het wel waard want dat maakt het sprayen wat makkelijker. Op z'n kop sprayen gaat op een begeven moment niet zo lekker.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:04

Xxjonique schreef:
Hee iedereen,
Nieuw hier op de topic , nu heb ik mijn paard zonet haar benen opgeschoren & komt dit er onder vandaan. Had al in de gaten dat er viezigheid zat. Dacht opgedroogd zand.
Na het scheren gewassen en het blijft hetzelfde. Ook is het gevoelig voor mijn paard.

Is dit mok of opgehoopte huidschilfers?
En hoe behandel ik dit dan het beste?

Heeft 4 maanden op een stalling gestaan waar welzijn van het paard niet voorop staat & staan de paarden tot hun knieën in de blubber sinds dien heeft ze deze plekken op al haar benen, zowel voor als achter.

Sinds 2 week verhuist en heb het al 1x gewassen ( zaten er nog een halve cavia om de benen heen ) en kreeg het er toen ook al niet echt af en ze vondt het niet heel prettig als ik er even overheen ging om te kijken of ik ze er makkelijk af kon halen.

Iemand een idee?

[ [url=m/48YzU4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit lijkt geen doorsnee mok. Eerder vasculitis. Misschien kan de dierenarts een biopt nemen?

Ik heb voor de liefhebber nog nieuwe paddockboots te koop. Ze lijken op die van LeMieux. Maat is S, past bij pony achterbenen en cob voorbenen (niet te grove benen).

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:25

Xxjonique schreef:
Hee iedereen,
Nieuw hier op de topic , nu heb ik mijn paard zonet haar benen opgeschoren & komt dit er onder vandaan. Had al in de gaten dat er viezigheid zat. Dacht opgedroogd zand.
Na het scheren gewassen en het blijft hetzelfde. Ook is het gevoelig voor mijn paard.

Is dit mok of opgehoopte huidschilfers?
En hoe behandel ik dit dan het beste?

Heeft 4 maanden op een stalling gestaan waar welzijn van het paard niet voorop staat & staan de paarden tot hun knieën in de blubber sinds dien heeft ze deze plekken op al haar benen, zowel voor als achter.

Sinds 2 week verhuist en heb het al 1x gewassen ( zaten er nog een halve cavia om de benen heen ) en kreeg het er toen ook al niet echt af en ze vondt het niet heel prettig als ik er even overheen ging om te kijken of ik ze er makkelijk af kon halen.

Iemand een idee?

[ [url=m/48YzU4.jpg]Afbeelding[/url] ]



is het ondertussen al verbeterd?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:06

xDenies schreef:
Afgelopen week heb ik het bericht gepost dat ik bij mijn merrie Mok heb geconstateerd. Bij 'gebrek aan beter' en even niet op de sudocreme komende heb ik er Vetericyn Hydrogel opgesprayed. Ik ben echt fan van dit spul voor van alles en nog wat dus .. baat het niet schaad het niet. (Vetericyn heeft ook een keer gecommuniceerd dat dit prima bij mok zou werken)

Maandag ben ik naar stal gegaan en toen zag het er al rustiger uit en donderdag en vrijdag heeft mijn stalgenootje het ook ingesprayed met de hydrogel. Vandaag kon ik het zelf weer beoordelen.


[ [url=m/LMsh8P.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vorige week ...


[ [url=m/IiVwPa.jpg]Afbeelding[/url] ]
En vandaag.

Zelfde been, alleen foto is iets anders genomen. Ik mag toch wel zeggen dat ik een vooruitgang zie ondanks de regen van de afgelopen dagen. Heel erg blij mee! En ik ga fijn verder met de hydrogel van Vetericyn <3


Ondertussen zijn we een maandje verder en heeft mijn stalgenootje met enige regelmaat kunnen smeren en ik natuurlijk zelf ook(dus zeker 3x in de week). De nieuwe paddock is een stuk droger en dat werpt samen met de Vetericyn zijn vruchten af.

Afbeelding

Ik durf wel te zeggen dat wij 98% mok vrij zijn! *\o/*

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:14

Hier ook 98% mokvrij dankzij de NAF mudcream.
Wel heb ik de Vetericyn gekocht uit voorzorg. En getest op mijn kat die een soort hot spot heeft. De vorige keer dat hij dat had heeft hij wekenlang met een kap op gelopen en smeerden we uiteindelijk met hormoonzalf, nu begonnen met de Vetericyn en binnen een wek groeit de vacht terug en is alles dicht. Vanaf vandaag kan de kap dus weer helemaal af. Fijn spul!
Verder heeft mijn paard zichzelf nog op zn binnenbeen geslagen tijdens een speelkwartier, een wond van 20cm lang en max 1cm doorsnede. Die heb ik behandeld met leovet zilverzalf en dat was ook zo weer netjes!

Dat allemaal dankzij gebruikte producten die in dit topic (oorspronkelijk voor mok) getipt werden!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:16

Voor hotspots hier ook gehad, het werkt echt fantastisch! Ik gebruik tegenwoordig niets anders meer. Fijn dat het bij jou ook zo goed gaat!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:57

Mijn paard heeft mok aan 1 achterbeen, haar witte voetje. Ze staat 24/7 buiten met een schuilstal. Ze kunnen binnen hooi eten, maar buiten staat ook een hooiruif. Nou staat mijn paard vaak buiten te eten, omdat ze dan meer ruimte en vooral rust heeft. In de afgelopen weken was het om de ruif een modderpoel. Ze had ook mok aan haar (zwarte) voorbenen maar dat is al zo goed als weg. Mijn vorige paard heeft nooit mok gehad (andere omstandigheden), dus ik weet niet zo goed wat te doen. Nu de paddock droog is, blijven de voeten ook droog. Laatst toen er steeds modder aan zat, spoelde ik elke dag even de modder eraf en droogde het daarna af. Er zitten best dikke korsten op. Wat is het advies: korsten laten zitten of toch eraf halen? Hoe vaak wassen, of niet wassen? Ik weet dat wat bij het ene paard werkt, bij een ander paard echt niet hoeft te helpen. Ik heb zilverzalf staan, slakkengel en witte vaseline. Calendulazalf heb ik thuis, maar dat kan ook mee naar stal. Heeft er iemand nog ideeën qua zalf/creme of iets dergelijks?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:50

Ik heb 1 keer gewassen met betadine en wat plukjes losgehaald dus geen korsten opengekrabt. Daarna goed droogmaken en wachten tot t droog is en insprayen met vetericyn hydrogel. Dat sprayen deden we ongeveer 3x in de week en nu 1.5 maand verder is ze 98% mokvrij :)

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:04

Ik heb helemaal niet gewassen, schoon geborsteld, droog gemaakt (alle korsten laten zitten) en Naf mud klei gesmeerd. Wel heb ik af en toe klontjes in de kootholtes weggeknipt (samengeklonterd haar met modder). Ik heb ook 1,5 maand behandeld, drie of vier keer per week en ook hier is alles weg voor 98% en haren overal weer terug. Mijn paard staat 24/7 buiten en heeft behoorlijk in de modder moeten staan. Er zit nog 1 mini plekje.
Wel smeer ik met name de kootholtes nog even in en de plekjes met korte vacht. Maar dat is denk ik meer voor mezelf :+

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:54

Hallo,

Ik heb een vraagje voor degene die ervaring hebben cure mok of Chevadonyll kruiden.

1 van onze tinker merries heeft al een half jaar (natte) mok. We hebben al vanalles geprobeerd. De sokken zijn geschoren overigens en ik probeer het zo droog mogelijk te houden. Zomer of winter maakt geen verschil ook. Het is helaas geen makkie om haar te behandelen ook, ik moet telkens de praam opzetten. Ze staat al op arm hooi wat zeker al helpt. Ik wil eens kijken om haar van binnenuit te ondersteunen en kijken of het zo wel verbetert. Maar ik weet niet goed met welke ik zou beginnen. De cure mok of Chevadonyll kruiden?

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 01:18

Ik heb voor mijn ruin de mokthee van Chevadonill gebruikt,werkte goed.Later ben ik de Echinaforce druppels voor mensen gaan gebruiken.Omdat mok toch ook door verminderen weerstand komt.En het is goedkoper.Weet alleen niet meer hoeveel ik gaf.ik lees net terug dat ik hem ongeveer 20 druppels per dag gaf.Hij weegt denk ik ongeveer 600 kilo.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:23

nieky1993 schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje voor degene die ervaring hebben cure mok of Chevadonyll kruiden.

1 van onze tinker merries heeft al een half jaar (natte) mok. We hebben al vanalles geprobeerd. De sokken zijn geschoren overigens en ik probeer het zo droog mogelijk te houden. Zomer of winter maakt geen verschil ook. Het is helaas geen makkie om haar te behandelen ook, ik moet telkens de praam opzetten. Ze staat al op arm hooi wat zeker al helpt. Ik wil eens kijken om haar van binnenuit te ondersteunen en kijken of het zo wel verbetert. Maar ik weet niet goed met welke ik zou beginnen. De cure mok of Chevadonyll kruiden?


Ik zou eens met een holistisch dierenarts afstemmen. Ook hiervoor zijn weer zoveel middelen en je wil juist ontlasten ipv belasten door iets te geven waar je paard geen baat bij heeft. Helemaal als dit zo’n consequent probleem is.
Je weet niet of je het beste kan beginnen bij darmen, lever, nieren, milt. Dus start je met een detox of anders. Kruiden kunnen ook verergeren, bij mijn paard was het de druppel tot HB. Hiervoor geldt dus niet baat het niet, schaadt het niet.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:23

Mag ik vragen aan de Chevadonyll gebruikers hoe jullie dit maken en voeren?
Je trekt er thee van dat was me duidelijk, maar is het bijvoorbeeld houdbaar een paar dagen? Kan je dit goed van te voren maken en in een fles of iets bewaren? of moet dit iedere dag vers gezet worden?

Voeren jullie dit door slobber? is er een ander alternatief om het te voeren? Ik las iets over in de drinkbak, maar dat durf ik niet aan voor het geval ze niet meer er uit wilt drinken.

Hoor dus graag hoe jullie hiermee omgaan.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:09

Ik maakte het vers en deed het afgekoeld door de slobber.Hij staat wel aan huis en dan kan dat ook.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:45

Mag ik dit topic weer omhoog gooien?

Ik ben bang dat wij weer een nare tijd van mok in gaan. Paard heeft al maand links achter wat lichte mok plekjes, niet ernstig (is nu ook 6x zoveel) Echter merkte ik vorige week opeens op dat aan de zijkant van dat been verdikkingen zat, leek korsterig. Nu wordt t erger maar de vraag of dit oplopende mok is of vasculites? Doet haar erg zeer ieder geval.

Heb er foto’s van, vandaag kon je zegmaar een stuk huid met haar eraf halen, zit nog vast zoals je ziet op de foto dus er zit wat onder… had wel al sudocreme gesmeerd , niet zo handig voor de foto. Het is dus wel de grootte en breedte van waar de Sudo zit..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:04

Hmm... ik zie mok meestal niet zo hoog maar het zou kunnen... beterschap!

Mijn merrie voer ik soms iberogast bij voor haar maag-/darmproblemen. Ik heb gemerkt dat na een aantal dagen iberogast voeren haar mokplekjes ineens heel snel verbeteren. Het valt elke keer weer op... misschien kunnen jullie er iets mee!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:46

Interessant Eapy, zou toch ook kunnen betekenen dat mok een probleem is wat vanuit binnen kan ontstaan. Zit wat in. Mijn merrie kreeg het ook voor het aller eerst toen er twee virussen op stal heerste. Zij heeft de virussen niet gehad, maar wel de mok.
Gelukkig met de Vetericyn onder controle en tot op heden nog niet terug. Ondertussen een goede 1,5 jaar verder.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: [INFO] Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:45

Denk wel dat het van binnenuit kan ontstaan ja. Mijn verzorgpaard had er minder last van met aangepaste voer.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:36


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:55

PanamaD schreef:
Wat vinden jullie van deze om over het been te toen om het zo in te pakken?

https://www.agradi.nl/kentucky-paardrij ... -beige.htm

Ik twijfel vanwege ‘grip’ aan de binnenkant. Zal dat niet teveel afsluiten?

Het ziet er ondertussen zo uit, been is ook dik

[ [url=m/CHBCiY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YKBIqI.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik zou maar eens gauw een da laten komen voor het in einshuss verandert.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 20:55

Absolem schreef:
PanamaD schreef:
Wat vinden jullie van deze om over het been te toen om het zo in te pakken?

https://www.agradi.nl/kentucky-paardrij ... -beige.htm

Ik twijfel vanwege ‘grip’ aan de binnenkant. Zal dat niet teveel afsluiten?

Het ziet er ondertussen zo uit, been is ook dik

[ [url=m/CHBCiY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YKBIqI.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik zou maar eens gauw een da laten komen voor het in einshuss verandert.


Ziet het er zo ernstig uit? Ik heb der benen dikker gehad hoor

Vergeleken met gister komt omdat die foto van na t rijden is en vandaag niet