Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 193 [ 4801 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 193  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Mok

 
Profiel   

Dit is de eerste post in het centrale topic over mok en aan mok verwante problemen. Er heeft al vrij lang een dergelijk topic gelopen. Dat topic vindt je hier.


Link naar [MD] Centrale discussie over mok


Informatie over mok vindt je in het topic over veel gestelde vragen onder vragen over mok.

[MD]veelgestelde vragen over mok

Edit: zie ook de wiki pagina: http://www.bokt.nl/wiki/Mok



Laatst bijgewerkt door SayaJones op 16-05-18 11:15, in het totaal 3 keer bewerkt

wiki pagina toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-05 11:47 



 
Profiel   

Leuk dan zal ik maar de eerste zijn

Mijn pony heeft mok en het is nu zo goed als weg.
Ik heb haar sokken afgeknipt en heb het goed behandeld.
Alleen is de paddock drijf nat en probeer ik zoveel mogelijk in de avonduren naar mijn pony te gaan om haar voeten te drogen en schoon te houden.
Maar hoe voorkom ik nou dat de mok niet dubbel en dwars terug blijft komen nu ze in een natte paddock staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-05 23:40 



 
Profiel   

Ik ben op de site van de paardendrogist een soort van ademende laarzen tegengekomen die je paard beschermen tegen vocht en zon. Die van mij krijgt altijd zomers mok door de combi van verbranding en nat gras. En mij lijken deze laarzen wel iets. Het been zit absoluut niet afgesloten, want het is echt ademend zeg maar. Dus misschien iets voor jou? met buiten zetten???

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-05 23:43 



 
Profiel   

Mariek1983 schreef
Ik ben op de site van de paardendrogist een soort van ademende laarzen tegengekomen die je paard beschermen tegen vocht en zon. Die van mij krijgt altijd zomers mok door de combi van verbranding en nat gras. En mij lijken deze laarzen wel iets. Het been zit absoluut niet afgesloten, want het is echt ademend zeg maar. Dus misschien iets voor jou? met buiten zetten???


hoe ziet dit eruit heb je een plaatje of foto?
weet je hoe duur dit is?
heeft er iemand ervaring met deze laarzen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-05 23:47 



 
Profiel   

zou je ff op de site moeten kijken www.paardendrogist.nl ze heten equi chaps, zijn een soort hoge transportbeschermers daar lijke ze een beetje op. Zijn volgens mij wel behoorlijk prijzig dacht 80 euro per paar??? Maar ze kunnen ze wel tot maximaal 12 uur omhebben per dag. En het wordt aangeboden op een paardendrogistsite dus denk dat je wel mag aannemen dat dit goed spul is?! Ik heb er hier ook eens navraag naar gedaan, maar geen reacties gekregen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-05 23:51 



 
Profiel   

tekst van de equi chaps voor de liefhebbers

Omschrijving Voor de bescherming van de benen, inclusief de kootholte en de hoef, tegen vocht, vuil, modder, de zon en verwondingen. De Equi-Chaps zijn dus niet bedoeld om te beschermen tijdens het rijden.

De Equi-Chaps zijn beenbeschermers van ademend, vochtopnemend en temperatuur regulerend materiaal (Stomatex). Hierdoor zijn de Equi-Chaps comfortabel en langdurig draagbaar (tot 12 uur per dag).

De omtrek is de maat rondom het been, vlak onder de knie
De lengte is de lengte van de knie tot de kroonrand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-05 23:53 



 
Profiel   

je was me net voor hihihi, en vind je het wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-05 23:54 



 
Profiel   

Mariek1983 schreef
je was me net voor hihihi, en vind je het wat?


ja het ziet er goed uit, vraag me wel af of de modder er via de onderkant niet gewoon inloopt als mijn paard in de paddock staat in de modder.

En het lastige is dat ik dan 2 keer per dag naar stal moet om ze om en af te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-05 00:02 



 
Profiel   

Tja, dat weet ik ook niet. Ik ga ze zelf ook aanschaffen van de zomer. Heb je niet iemand die ze voor je op wilt doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-05 00:04 



 
Profiel   

ik vind zelf na veel uitproberen de blauwe spray en de acedermspray nog het beste

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-05 00:07 



 

Ik vind die Equi Chaps te duur
Als zij trouwens in een plas gaat staan, dringt dat water alsnog 'naar binnen' lijkt mij.
De mok valt nu wel mee, Acaderm is zeker een goeie spray. Wij hebben tal van zalfjes & potjes voor mok staan, werken allemaal prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-05 09:52 



 
Profiel   

Een duidelijk topic. Fijn!

Mijn paard heeft een tijdje mok gehad. En nu heeft hij al maanden op allebei beven voorop een korsterig iets.
Kan dat dan ook niet gewoon mok zijn? Als het gewoon een wond is zou dat toch wel sneller weggaan lijkt mij.

Bij de mok zelf heeft wassen met betadineshampoo en daarna dagelijks insmeren met *zoekt naam*. (oef, ga de naam even opzoeken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-05 13:05 



 
Profiel   

Als het echt op de benen zit kan het ook rasp zijn! is ook zo hardnekkig

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-05 14:58 



 
Profiel   

Mariek1983 schreef
Als het echt op de benen zit kan het ook rasp zijn! is ook zo hardnekkig

Is dat hetzelfde als (schurft)mijt? Dat heeft Fleur nu namelijk. Zoals bij het vorige moktopic al vertelt, heb ik dus dr sokken/behang eraf geknipt en zijn we ons rotgeschrokken. Moet je eens zien wat er onder vandaan is gekomen:
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Deze wond (net onder de knie) was 5 dagen geleden nog helemaal open, maar is nu dus al opgedroogd (het helpt dus wel wat gelukkig)[ img ]
Mijn vraag hierover: Zouden die wonden net onder/op/boven dr knie van de mijt komen? In de zomer heeft ze er daar namelijk nooit. Dan alleen bij/rond dr koot.
In dr hals krijgt ze nu ook allemaal van die rare schilferige plekjes die ze open gaat jeuken.
We hebben sebacil gehaald, maar ja, t is nu veels te koud om te wassen.......Hoe zouden jullie dit gaan oplossen???

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-05 19:40 



 
Profiel   

Jeetje wat ziet dat er naar uit zeg.
Heel veel sterkte

(kan je helaas niet helpen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-05 19:42 



 
Profiel   

Rasp is echt iets anders als schurft of mijt. ik denk dat wat jij beschrijfttoch iets heel anders is. wel naar zeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-05 23:36 



 
Profiel   

Als mijn paarden mok hebben, scheer ik de benen (doe ik zowiezo altijd ), en dan wassen met warm water en betadine, afdrogen, en tandpasta erop.. Helpt super, bij ons tenminste

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-05 20:14 



 
Profiel   

Oh ja, dan droog je het in toch???!!!! En hoe vaak doe je dat wassen? 1 keer wassen en dan daarna blijven smeren met de tandpasta???

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-05 21:51 



 
Profiel   

Jup dan droog je 't in... De goeiekoopste tandpasta is 't beste. Ik doe dan 1 x per dag wassen bv. nadat ze uit de wei komen, en dan tandpasta erop... Dus elke dag herhalen totdat 't over is

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-05 22:01 



 
Profiel   

Maar gaat het dan niet enorm branden/prikkel in de wonden?

(als je het bij jezelf op je huid smeert voelt dat nl wel zo.....)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-05 22:14 



 
Profiel   

Niet dat ik weet, ik merk in ieder geval niks aan de paarden, dat ze 't vervelend vinden ofzo... En mocht 't branden ofzo, is dit na 'n paar minuten over, als ik 't bij mezelf probeer tenminste

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-05 13:11 



 
Profiel   

Misschien heeft hier iemand dé tip voor ons, want wij weten het niet meer......

Onze drachtige merrie heeft mok die we niet wegkrijgen.
6 weken geleden zijn onze paarden verhuisd en een week later is de mok begonnen met korstjes in de kootholte voorop het been, ook bij de kroonrand. We hebben eerst behandeld met betadine shampoo en mokzalf van Virbac. De mok werd alleen maar erger en ze kreeg bloedvergiftiging. We hebben Cubarmix (antibiotica)en hydrocortiderm van de DA gekregen, 2,5 week gesmeerd maar heeft niks geholpen.
Door de Cubarmix en een paar zakjes Equipalazone (pijnstiller) en veel beweging is haar been weer dunner geworden, enkel de mok blijft uitbreiden.....
Ze heeft nu plekjes in de kootholte, zijkant van pijpbeen en zijkant van de kogel. Echt erg!
Met Hydrocortiderm zijn we nu gestopt, dat mag je niet langer dan 2 weken gebruiken. We zijn nu weer overgestapt op wassen met betadine (als het echt vies is) en mokzalf van Virbac.
Ook hebben we de benen met Neocidol behandeld, na 7 dagen nogmaals, op advies van de dierenarts.
Is eigenlijk niet voor drachtige merries bedoeld.
Maar ik zie dus eigenlijk geen verbetering......

Wát kan ik nu nog doen??? Ik hoop op de gouden tip!!
De dierenarts kan ons niet verder helpen, die kan enkel nog inspuiten met Ivomec, en das al helemáál niet bedoeld voor drachtige merries.
HELP!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-06 19:44 



 
Profiel   

Wat bij mijn merrie erg goed werkt: ze krijgt Pro-bioforte en drainage compositum als medicijnen en de mok behandel ik met zink zwavelpasta. Ik merkte gelijk 2 dagen erop al dat ze geen pijn meer had, ben nu 3 weken verder en de mok is bijna weg.
Het is homeopathisch, en het is mij ook aangeraden door een homeopathische arts. Ivm de drachtigheid zou ik wel even informatie inwinnen of het geen kwaad kan.
Echt waar, ik had ook al vanalles geprobeerd maar niets hielp. Dan weet je zeker dat de mok van binnenuit komt, dus moest ik het ook van binnenuit gaan behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-06 21:01 



 
Profiel   

Mariek1983 schreef
Als het echt op de benen zit kan het ook rasp zijn! is ook zo hardnekkig

"
Wat is rasp dan eigenlijk? En hoe moet je dat behandelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-06 14:58 



 
Profiel   

Dit is wat ik heb geprobeerd met mijn drachtige merrie:
1 week hydrocortiderm, hielp niets.
langer dan een maand mokzalf, werd niet beter, evenmin erger.
Vaseline, helpt ook niet echt wel handig om het spul droog te houden.
Een nachtje een bandage met zuurkool erin om, helpt best goed, kortsjes zijn dan vrij snel weg.En is ook niet zo chemisch
Daarna wassen met betadineshampoo en dan zalf erop.
Dat heeft redelijk gewerkt.
Nu heb ik sudocreme en dat helpt nog beter!!
Ik heb weer hetzelfde gedaan met zuurkool en dan wassen met betadineshampoo, en dan sudocreme erop.
Is goedkoper dan mokzalf en helpt gigantisch goed
Nu zitten er al niet meer van die dikke korsten, hele miniscule kortsjes en een beetje huidverdikking.
Vind het prima spul, ik gebruik het nog maar kort.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-06 16:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 193 [ 4801 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 193  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen