[INFO] Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:52

wow, tja nou begin ik me iets te herinneren. Mijn oma heeft vroeger een winkeltje gehad op kruiningen. Mijn mama heeft dat later overgenomen. In het magazijn liggen nog wel eens oude spulletjes van vroeger (leuk om in te rommelen) Ik denk dat ik me kan herinneren dat ik ze wel eens gezien heb... Een schaar, met een soort tondeuze kop...die heen en weer gaat...grappig...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:55

Ja, dat bedoel ik.
Vroeger hadden ze het bij divoza. Maar nu niet meer

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:14

aaah...misschien werkte ze niet??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:47

Anouar15 schreef:
Je kan toch ook van die scharen kopen met een scheerkop erop ofzo. Waarmee je handmatig kan scheren.
Snappen jullie wat ik bedoel?


Afbeelding

Een handtondeuze?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:50

Ja, die bedoel ik

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:24

waar kan je die kopen?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:23

Het gaat niet echt de goede kant op met Anouar z'n benen.
Nu zat er ook al een hele grote kale plek aan de binnenkant van het andere been en aan de binnenkant van z'n bovenbeen (helemaal boven aan) De huid is roze met rode vlekjes en hij heeft er erg veel jeuk aan.
Nu zijn beide benen voor een groot deel kaal.

Ik weet echt niet wat ik ermee moet en ik mag de DA niet bellen van m'n ouders. Vinden ze weer teveel geld kosten.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:58

hmmz hydrocortiderm helpt heel goed tegen de jeuk, zit prednisolon in...het probleem is...je moet het bij de veearts halen en meestal op recept. Bellen op telefonischspreekuur is volgens mij gratis, hij kan je adviezen geven en misschien kan je wel een spulletje ophalen. Dat scheelt weer consultkosten.

En anders bij een schapenboer aan sebacil zien te komen... Ik zou het echt rap gaan behandelen als ik jou was...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:16

Ik heb m'n ouders zover dat m'n moeder vanavond nog de DA gaat bellen.
Ik had van de week ook al een mailtje gestuurd en ze schreven terug dat er waarschijnlijk een afkrabseltje van de huid onderzocht moet worden.

megamouse

Berichten: 24
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:22

Ik heb een tijdje op een boerderij gestaan, daar woonde een ouderwets mannetje die heel veel dingen nog van vroeger wist...

Nu staat me iets bij dat je mok kan behandelen met verlopen olie!

kunnen jullie mij dat is navragen aan jullie opa's? ofzo? misschien dat dat kan helpen? zulke middeltjes en dingen kunnen best nog is helpen van vroeger? het is maar een idee

groetjes mega mouse!

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:55

@Megamouse,

Vroeger gebruikten ze inderdaad voor veel dingen afgelopen olie. Dit misschien meer om het te voorkomen dan genezen. Als er wondjes zijn, dan kan afgelopen olie ook bloedvergifting veroorzaken..

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:59

@Anouar,

Als er een afkrabseltje wordt gemaakt weet je het zeker wat het is. Misschien dat het ook schimmel kan zijn?! In dat geval doe je er denk ik verstandig aan om met imaverol te wassen.

Anoniem

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:59

Sue heeft ook mok. Qua plekken nog niet eens zo verschrikkelijk (in 1 kootholte op drie plaatsen), maar ze kreeg er een heel erg dik been van. In eerste instantie was de behandeling goed ontsmetten (wassen met betadine scrub), vervolgens afdrogen en insmeren met een verzorgende creme (Sudocreme overdag, 's nachts Calendulazalf) en een kuurtje Metacam, vanwege het dikke been. Verder moest ze heel veel stappen om het been dunner te lopen.

Na vijf dagen was het been me toch nog te dik en heb ik vijf dagen antibiotica gespoten + nog een kuur metacam gegeven.

De mokplekken heb ik sinds dat ik met die antibiotica begon ook wat 'rigoreuzer' aangepakt. Namelijk overdag gewoon verzorgende creme (Sudocreme of Calendulazalf) en voor de nacht eerst goed ontsmetten, drogen en dan oogzalf er op (Cavasan, bevat ook een antibiotica, maar is zeker geen agressieve zalf). De plekken zien er nu een stuk beter uit en zijn goed aan het genezen. Het been is inmiddels ook bijna weer helemaal dun (na beweging weer helemaal dun, maar na de nacht nog ietsje opgelopen).

Overigens smeer ik de plekken voordat ze gaat bewegen (dus de molen in, longeren/rijden, los de paddock in) eerst goed in met sudocreme. Dat hudt de huid soepel, zodat er niet nog meer barsten inspringen als het ware.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:41

Ik heb Fleur zaterdag weer gewassen met Sebacil. Ze kunnen van alles over die troep zeggen, maar helpen doet het zeker!
Fleur staat veel minder te stampen en te krauwen aan alles. De schilfers kwamen tijdens het droogstappen al met redelijke hoeveelheden eruit, dus dat was mooi! Nu hopen dat het echt op dr lijf iig weg blijft! Ze ziet er niet uit met die kale plekken; net alsof ze niet goed verzorgd wordt........

Bestaan er trouwens verschillende vormen van mok? Ik lees hier namelijk, dat er veel paardjes (warmbloedjes) hele kale benen ervan krijgen.
Eka (halfarabier) heeft ook een paar keer per jaar last van de mok, alleen zij krijgt geen kale plekken. Eerst wordt het been wat dik, dan zie je een bobbel komen en die barst dan als het ware open. Als dat is gebeurt kan je wel de haren eraf halen/borstelen, maar zo kaal en roze als op de foto hier in het topic wordt het absoluut niet!
Eka heeft het eigenlijk ook altijd aan de zij- en voorkanten van dr kogel en aan de rand van hoef, maar niet in de kootholte.
Zijn er dus verschillende vormen?

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:06

hmmz emma heeft het ook niet in de kootholte...hoewel ze in 1 kootholte wel wat korstjes heeft, heeft ze in de rest van dr kootholtes niets.. meer rondom/boven de kroonrand en voorag aan de achterkant van het pijpbeen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:14

Mijn nieuwe bijrijdpony schijnt 's zomers tot aan zijn kont toe onder de mok te zitten. Nu wil ik preventief gaan smeren met sudocreme, zeg een week of twee voordat ze het land opgaan. Zou het helpen?

daantje_87
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:22

none schreef:
Een duidelijk topic. Fijn!

Mijn paard heeft een tijdje mok gehad. En nu heeft hij al maanden op allebei beven voorop een korsterig iets.
Kan dat dan ook niet gewoon mok zijn? Als het gewoon een wond is zou dat toch wel sneller weggaan lijkt mij.

Bij de mok zelf heeft wassen met betadineshampoo en daarna dagelijks insmeren met *zoekt naam*. (oef, ga de naam even opzoeken)


eey,

misschien een tip voor je...
mijn paard heeft namelijk ook mog gehad en nu heeft ze ook van die vage korstjes op haar benen. Ik ben er gelukkig achter gekomen wat het is bij mijn paard.

Het is dus MIJT en mijt is een hardnekkig beestje die een soort van de huid van je paard opeet. (geloof ik) Maar nu moet ik dus de mijt bestrijden voordat ik de mok weg kan halen.

Daar heb je wel een middeltje voor. maar laat het anders een keer door je dierenarts bekijken.

groetjes danielle

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:58

mijt graaft gangetjes in de huid...

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:43

Het moet hard worden heh dus geen uiercreme oid erop, mijn pony heeft het ook gehad, een week droog houden en hydrocortiderm erop en t was weg, wat de DA ook wel zei doet misschien zeer, maar met een harde borstel het eraf borstelen als het ware.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:26

Met Anouar z'n beentjes gaat het al veel beter. Hij heeft geen jeuk meer en het haar begint weer te groeien

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:13

Heb je de dierenarts nog gebeld dan? En wat moest je/heb je gebruikt dan???

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:06

Ik heb een of ander spul van de DA gekregen. M'[n vader hefet het gehaald en die weet niet meer hoe het heet, dus ik weet het ook niet.
Het is wit, dun, beetje melkachtig. Het helpt heel goed.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:03

In een rond flesje met een volgens mij lichtblauw met wit etiket en een witte dop? Ruikt beetje apart, maar absoluut niet vies.
Die hebben wij vorig jaar ook voor Eka gehad; hielp idd zeer goed!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:12

Het zit in een potje zonder etiket

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:01

Interresant topic !! Mijn paardje heeft ook snel last van mok. Wat ik eerder al schreef.... Zeewater. Als je in de mogelijkheid bent om naar het strand te gaan en door het water te stappen... Doen!!!
Afgewerkte olie is geen optie. Dat is een afvalproduct dat de boeren vroeger op hun koeien gebruikten. Je paard kan hier erg ziek van worden. Spreek helaas uit ervaring.