Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 17:24

Mijn paard eet de laatste tijd niet meer zo snel als anders en hij is ook sterk met rijden en buigt moeilijk in, ook steekt hij zijn tong heel veel naar buiten. Nou kreeg ik eindelijk de kans om heel even een glimp van de binnenkant van zijn mond op te vangen maar kon niet zien of er haken zaten maar wel zijn zijn tandvlees aan de onderkaak zwart was aan allebei de zijkanten.
Dit lijkt mij toch alles behalve normaal, en de rest van de paarden hebben allemaal mooi roze tandvlees!
De tandarts zou over 2 weken komen, maar kan iemand mij vertellen of dit ernstig is, want dan bel ik toch snel de dierenarts.
Een vriendin dacht dat het wel vaker voorkwam en ook bij honden, maar ik vind het er vies en ongezond uitzien eigenlijk.
Graag met spoed advies...

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:30

Ik heb al een aantal paarden gezien die zwart tandvlees hebben en er gewoon normaal mee kunnen leven en eten e.d. Maar deze paarden hadden het in ieder geval al een hele tijd.
Ik weet niet hoelang dit paard er al last van heeft?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:38

Ik weet niet hoe je paard er uit ziet.
Maar ik heb ooit eens een bonte merrie gereden. en die had helemaal een gevlekte mond ook tandvlees was gevlekt.
Dus volgens mij niks ergs.
Maar als je het beter wilt bekijken kun je de tong uit de mond pakken dan kun je het beter bekijken.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:02

Als hij het eerst nog niet had en nu wel zou ik de DA maar bellen. Maar meestal is het gewoon pigment en heeft hij het waarschijnlijk dus al zijn hele leven

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:32

Het is een donkerbruine, de Houston x Samber uit mijn profiel is het. Helaas kan ik zijn tong niet uit zijn mond pakken omdat hij dan helemaal gek wordt. Als de tandarts komt moet hij ook echt verdoofd worden. Ik heb wel vaker gewoon zijn lip opzij getrokken om even te kijken, maar dit is me nooit opgevallen en ik weet zeker dat het me opgevallen had moeten zijn als het al was, want ik schrok er echt even van...

nicky_4you

Berichten: 401
Geregistreerd: 14-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:51

dit is normaal hoor ik heb een bonte pony verzorgd en die had ook allemaal zwarte en rose vlekken op haar gehemelte en t tandvlees enzo. heb ook een bruine verzorgpony gehad en die had dat ook. dus t is denk ik normaal

kus nicky

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:45

Kan het niet gewoon pigment zijn?
Een Shetlander heeft bij ons ook 3 zwarte vlekjes op z'n tandvlees (niet pikzwart, beetje vaal) en eet ookhartstikke goed verder.
Als het er opeens zit; dan zou ik de VA bellen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:48

zwart tandvlees duid op bloedarmoede, dikke vette vitamine spuit erin

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:09

Nee bleek tandvlees duidt op bloedarmoede, zwart tandvlees op bloeding Haal die spuit er maar weer uit

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:24

hmzzzz dan heb ik het helemaal verkeerd sorrie........

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:25

Geef nie

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Re: Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:28

als het zwarte tandvlees alleen op de lagen zit daar waar het bit ligt dan zijn het bloeduitstortingen door het bit.

je geeft al aan dat je paard sterk is in de mond. misschien kun je een kenner even laten kijken of je bit wel past.

het kan te breed zijn (waardoor de mond niet dicht kan en gekneust raakt door de neusriem) of te dun (waardoor het een puntbelasting heeft op het tandvlees en de lagen) of te groot (waardoor het heen en weer schuift op de lagen).

een paard zal dom genoeg altijd tegen de pijn ingaan door juist meer druk uit te oefenen op het bit ipv de druk te verminderen.

longeer haar eens een week zonder bit en kijk of de kleur veranderd. zo ja, dan is het inderdaad een kneuzing, zo nee dan zal het pigment wezen.

overigens komt het vaak voor bij jonge paarden in het begin van de africhting, deze paarden zijn nog geen staal in de mond gewend, nemen het bit nog niet goed aan en moeten nog wat afharden op de lagen.

het moeilijke eten wat ze momenteel doet is dan ook verklaard, het doet haar gewoon even pijn.

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 00:26

Hij heeft Z dressuur gelopen en loopt nu weer M (wegens gevaarlijk gedrag op Z niveau) al die tijd rij ik hem met een dubbel gebroken bitje en die past echt heel goed hoor. Ik wordt begeleid door een grand prix amazone en zij let er ook heel erg op dat hij op zijn eigen benen loopt en niet op het bit gaat hangen, dus een kneuzing kan hij niet oplopen hierdoor.
Hij is ook nog niet zo lang zo sterk, pas sinds hij iets slechter eet en daarvoor reed ik ook al lang met dit bit, hij ligt echt goed, niet te groot, te klein, te dik of te dun.
Ik ben zelf bang dat het misschien door iets van een rotte kies komt ofzo, maar hij stinkt ook niet uit zijn mond.
Ik hoop natuurlijk maar dat het gewoon pigment is! Voor de zekerheid toch morgen even de dierenarts bellen en overleggen!
Bedankt voor jullie reactie, ben in ieder geval een beetje minder ongerust dat het iets heel ernstigs is!
Heb gisteren mijn 4 jarige paardje in laten slapen door koliek en alles wat ik nu aan de andere paarden zie vertrouw ik niet. De Houston liep vandaag heel kort voor mijn gevoel en ik was bang dat hij ook buikpijn had misschien, maar ik heb hem los laten lopen en er was niks te zien, alleen door gisteren ga je rare dingen denken en zien en voelen die er helemaal niet zijn.
Het tandvlees zal dus ook wel normaal zijn hoop ik, maar ja ik vertrouw op het moment niks meer, wil er niet nog een kwijt raken natuurlijk!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:36

van moeders kant is je paard Samber, en dat is een bonte. Kan dus goed dat het pigmentvlekken zijn.

Heb ook wel eens paarden met zwarte tanden/tandvlees gezien die op zaagsel stonden. Waar staat je paard op?

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:59

Tyrza schreef:
van moeders kant is je paard Samber, en dat is een bonte. Kan dus goed dat het pigmentvlekken zijn.

Heb ook wel eens paarden met zwarte tanden/tandvlees gezien die op zaagsel stonden. Waar staat je paard op?


Ik had er inderdaad nog niet aan gedacht dat hij inderdaad bonte eigenschappen in zijn bloed heeft meegekregen! Mijn paarden staan op vlas...

Anoniem

Re: Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:57

lolclub schreef:
als het zwarte tandvlees alleen op de lagen zit daar waar het bit ligt dan zijn het bloeduitstortingen door het bit.
je geeft al aan dat je paard sterk is in de mond. misschien kun je een kenner even laten kijken of je bit wel past.
het kan te breed zijn (waardoor de mond niet dicht kan en gekneust raakt door de neusriem) of te dun (waardoor het een puntbelasting heeft op het tandvlees en de lagen) of te groot (waardoor het heen en weer schuift op de lagen).
een paard zal dom genoeg altijd tegen de pijn ingaan door juist meer druk uit te oefenen op het bit ipv de druk te verminderen.
longeer haar eens een week zonder bit en kijk of de kleur veranderd. zo ja, dan is het inderdaad een kneuzing, zo nee dan zal het pigment wezen.
overigens komt het vaak voor bij jonge paarden in het begin van de africhting, deze paarden zijn nog geen staal in de mond gewend, nemen het bit nog niet goed aan en moeten nog wat afharden op de lagen.
het moeilijke eten wat ze momenteel doet is dan ook verklaard,het doet haar gewoon even pijn.


Ook weer wat wijzer geworden hier

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:14

Vraagje voer jij soms luzerne? Daar krijgen ze ook heel donker tandvlees van. Luzerne zit ook in muesli.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:18

Ik had het in mijn geval over zwart/donkerbruin tandvlees op het tandvlees boven en onder de voortanden daar komt geen bit Dit betreft een 2 jarige shet (zwart van kleur) die je ook gewoon omver duuwt...... Iedereen beweerd dat het ding gezond is.......... ik zeg dat hij op sterven na dood is.

Een kennis van mij die over een paar maanden afgestudeerd VA is heeft ernaar gekeken....... en zei klassieker bloed armoede.

vandaar mijn inbreng in deze

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:16

KiWiKo schreef:
Ik had het in mijn geval over zwart/donkerbruin tandvlees op het tandvlees boven en onder de voortanden daar komt geen bit Dit betreft een 2 jarige shet (zwart van kleur) die je ook gewoon omver duuwt...... Iedereen beweerd dat het ding gezond is.......... ik zeg dat hij op sterven na dood is.

Een kennis van mij die over een paar maanden afgestudeerd VA is heeft ernaar gekeken....... en zei klassieker bloed armoede.

vandaar mijn inbreng in deze

Bloedarmoede kan je ook controleren aan de slijmvliezen, bv bij de ogen of in de neus. Dan is de kleur ook bleek

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 01:03

Annemeik schreef:
Vraagje voer jij soms luzerne? Daar krijgen ze ook heel donker tandvlees van. Luzerne zit ook in muesli.


Nee ik voer hem altijd Havens Derby compact en iedere dag een scheutje lijnzaadolie en kuilhooi.

Tyrza schreef:
Bloedarmoede kan je ook controleren aan de slijmvliezen, bv bij de ogen of in de neus. Dan is de kleur ook bleek


Handige tip, zal ik eens op gaan letten als ik merk dat een paard zich minder gedraagt dan anders!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:38

Kiwiko: Bruine/vuile slijmvliezen zijn een slecht teken. Maar ik snap niet hoe die kennis van je er aan komt dat zwarte slijmvliezen op bloedarmoede duiden (en ja ik ben ook over een paar maanden afgestudeerd, dus misschien ken ik dr wel ). Ben wel benieuwd naar de uitleg.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:41

ik kan het ook wel mis hebben hoor, maar in iedergeval was de oplossing vitamine b??

het ging allemaal heel snel en heb het niet echt onthouden maar ik dacht dat dit het was

Maar het was echt het tandvlees boven de voortanden

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Zwart tandvlees? Normaal of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:40

Ellebel schreef:
Kiwiko: Bruine/vuile slijmvliezen zijn een slecht teken. Maar ik snap niet hoe die kennis van je er aan komt dat zwarte slijmvliezen op bloedarmoede duiden (en ja ik ben ook over een paar maanden afgestudeerd, dus misschien ken ik dr wel ). Ben wel benieuwd naar de uitleg.


Helemaal mee eens.
Als de slijmvliezen door bloedarmoede /slechte bloedtoevoer zwart zouden zijn, dan heb je te maken met het afsterven (necrose) van weefsel. Nou, dat lijkt me een vergaand stadium en dat moet je ruiken.... en zullen tanden gaan uitvallen.
Lijkt mij zo te horen pigmentvlekken.
Heb je geen foto?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 08:04

ik zal vragen of ik een foto mag maken

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:40

Ik heb overigens zelf eens opgelet bij mijn paarden en die hebben idd ook af en toe pigmentvlekken op het tandvlees