Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen met sarcoïdose (huidaandoening)

 
Profiel   

Is hier iemand bekend met het verloop van de auto-immuun aandoening sarcoïdose bij paarden (equine sarcoidosis)?

Bij mijn merrie is deze aandoening enkele maanden geleden geconstateerd. Na enkele zorgelijke weken waarin één van haar achterbenen enorm dik en warm was (behandeling met vochtafdrijvers, Cubarmix en Predinisolon), lijkt zij op het moment redelijk stabiel en de schade beperkt zich tot beschadigde huid aan één been.

Ik kan helaas weinig informatie vinden over hoe deze aandoening zich in de loop der jaren kan ontwikkelen, en zou heel graag van mensen horen die hiermee directe of indirecte ervaringen hebben. Ben erg benieuwd naar de behandeling die zij hebben gevolgd en de effecten daarvan.

Bij voorbaat hartelijk dank voor eventuele reacties (mag uiteraard ook per e-mail).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 11:35 



 
Profiel   

Hoe ziet de huidaandoening eruit?

Mijn paard heeft ook huidaandoening, de DA heeft wel de naam genoemd. Maar omdat het op dit moment niet ernstig is, heb ik het naast me neergelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 14:01 



 
Profiel   

Dag Morris,

Het is lastig uit te leggen, heb wel een boekje over paarden dermatologie met goede plaatjes dus die zal ik proberen te scannen en je toesturen. Bij mijn paard laat het zich het best omschrijven als een soort grove schilfers en korsten, echt alsof de huid zichzelf afbreekt. De plekken herstellen wel, zij het zeer langzaam, maar de huid die dan teruggroeit is zo goed als kaal en zeer kwetsbaar.

Het begon bij mijn paard in de kootholte, en leek net mok. Behandeling hielp echter niet en de beschadiging trok steeds meer naar boven. Nu is het tot het spronggewricht uitgebreid, maar het heftigste gedeelte is nog steeds de koot.

Kun je vertellen hoe het er bij jouw paard uitziet? Heeft jouw dierenarts aangegeven wat je kan verwachten qua ontwikkeling? Fijn dat het op het moment niet ernstig is, hoop voor je dat het iets is wat stabiel blijft en zich niet uitbreidt. Sterkte ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 14:22 



 
Profiel   

ik heb ook een paard met sarcoidosis(vastgesteld in Utrecht). Volgens mijheb ik nog wel wat info, ik pb je even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 14:32 



 
Profiel   

Mijn paard heeft op de hals, wat korstjes zitten. De schilfertjes lijken asbest-achtig (grijs). Het is droog.

DA, vertelde het volgende, het schijnt door een virus te komen, hij heeft de naam wel genoemd maar die ben ik vergeten (ik zal de DA mailen voor de naam).
Het kan alle kanten op, het kan verdwijnen (gebeurt niet vaak), het kan erger worden (hele plakaten).
Het zou behandeld kunnen worden, soort van chemokuren, maar dat is nederland niet gebruikelijk.
Verder zou een biopt meer duidelijkheid geven, alleen loop je dan het risico, dat de aandoening verergert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 14:44 



 
Profiel   

Zie misschien eventjes de topic van Anya enige tijd terug viewtopic.php?f=3&t=497036.
Daar staan veel adviezen in.

Zelf heb ik ook een ruin die sarcoids gehad heeft. Eerst behandeld met Liverpool creme, maar de sarcoids kwamen helaas terug. Nu behandeld met XXTerra, en tot op heden succes, allen weg & niet teruggekomen.
Andere opties zijn bevriezen, wegsnijden of inspuitingen in de sarcoid met auto-immuun boosters.
Vooral bevriezen of wegsnijden zou ik persoonlijk niet aanraden, omdat de kans groot is dat de sarcoids daarna terugkomen en dan meestal agressiever.

Bioptie wordt echt afgeraden, omdat dit eveneens de sarcoid agressiever maakt en de groei vaak zienderoge toeneemt.

Dit is ook interesant, hier staan alle behandelingen op een rijtje.
http://www.equiworld.net/uk/horsecare/v ... /sarcoids/


Groetjes, Patsy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 17:49 



 
Profiel   

Voor zover ik weet ik sarcoidose wel wat anders als de equine sarcoid. Dat is een lokale plek, die lokaal wel uitbreidt, maar niet de hele huid betreft. Met sarcoids heb ik goede ervaringen met de AW4-ludes zalf van professor Knottenbelt van Liverpool University. Lan is behandeld met deze zalf vorig jaar en tot nu toe is er geen sarcoid teruggekeerd (dat gebeurde wel na vriesbranden met vloeibare stikstof, dat werkte dus niet).

Je zou contact kunnen opnemen met Liverpool. Ze zijn daar i.i.g. verder met dit soort aandoeningen als in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 18:04 



 
Profiel   

Oh jee, dit heb ik dan waarschijnlijk wel verkeerd voor!!!.
Wanneer je zelf een probleem hebt, denk je al vaak dat anderen precies hetzelfde voorhebben.
Dus inderdaad best er niet zomaar vanuit gaan dat sarcoidose hetzelfde is!!!!!
Dankjewel Anya!
Mensen op het verkeerde spoor leiden is niet mijn bedoeling.
Ik zal ook nog eventjes googlen, je weet maar nooit.
Groetjes, Patsy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 18:13 



 
Profiel   

Ik ken sarcoidose/sarcoid alleen als een vorm van kanker, maar ik neem aan dat je dat niet bedoeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 18:16 



 
Profiel   

Ja toch wel, een 'sarcoid' is een vorm van huidkanker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 18:18 



 
Profiel   

Gevonden

Equine sarcoids are locally aggressive fibroblastic skin. tumours in horses, donkeys, and mules. Sarcoids are not related to sarcoidosis

Sarcoidose is een vorm van kanker die kan uitzaaien naar interne organen. Hoeft niet direct levens bedreigend te zijn. Even googlelen en dan blijkt dat er paarden zijn die heel snel aan de ziekte sterven, maar ook paarden die 12 jaar later nog leven.

Sarcoids zijn lokale huidafwijkingen die zich ter plekken als kanker kunnen gedragen, maar niet uitzaaien. En in die zin ook geen huidkanker genoemd worden. Sarcoids worden in verband gebracht met een speciaal soort koeienvlieg die het wrattenvirus overbrengt. Omdat veel paarden al afweer hebben tegen dat virus (vanwege doorgemaakte veulenwratjes) veroorzaakt het afweermechanisme van het dier dus die sarcoids.

Kortom: beide ziekten lijken alleen in naam op elkaar. En sommige van de uiterlijke verschijningsvormen lijken wat op elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 18:21 



 
Profiel   

Wij hebben wel een tinker met een soort mok, er ontstaat zo'n rare hobbelige dikke korstige huid. Het bovenste gedeelte kan je er zo af halen, dan kom je bij de huid ofzo dat blijft zitten en gaat soms bloeden omdat het open barst ofzo.

Maar nu heeft ze dit ook op haar bil, heel vreemd en haar hele benen, we weten niet echt wat het is. De dierenarts zegt gewoon mok. Haar hele benen en haar bil zit dus onder. We hebben haar nog maar pas, gered van de slacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 18:41 



 
Profiel   

Wow, jij bent wel snel Anya.
Ik vond trouwens weinig info over sarcoidosis bij paarden, maar wel blijkt het ook bij mensen voor te komen. Sommige websites heten het ook de ziekte van Besnier Boek (idd eerder een inwendige kanker), niet dat dit iemand verder helpt .
Sorry MC94, kan je verder geen advies geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 18:42 



 
Profiel   

Hier even een deel van de pb die ik ook naar de TS heb gestuurd:

Bij mensen is het een systeemziekte, heeft het te maken met het afweersysteem en zijn er vaak ook meer organen dan alleen de huid aangetast. Bij paarden is tot nu toe alleen bekend dat het als huidziekte (in Utrecht spreken ze van huidkanker) voorkomt. Vorig zomer ben ik met mijn paard in utrecht geweest met dit probleem, omdat de veeartsen hier in de buurt allemaal niet verder kwamen dan de diagnose 'mok'. En wat ik er ook op smeerde, het hielp niets. Paard had een dik been en heel veel korsten. Op een gegeven moment werd de hoef zelfs helemaal week, ze was kreupel, kortom, allemaal drama's.

In Utrecht geven ze een slechte prognose, er is géén behandeling mogelijk, of je paard moet zo'n klein plekje hebben dat ze het kunnen bevriezen (zoals ze bij mensen ook wel doen bij wratten ed.). Zelf kun je er iig maar beter afblijven omdat de huid daar zo gevoelig is dat het niks verdraagt, ook het meest milde zalfje niet. (Waarschijnlijk is het bij die van mij dus alleen maar erger geworden door alle verschillende dingen die ik erop gesmeerd heb, want dat is een waslijst aan zooi, dat wil je niet weten) Verder kun je aan de gang met corticosteroïden (hormonen) in injectie- of pilvorm, maar het risico daaraan is dat je paard een goede weerstand moet hebben, bij een verkoudheid oid kun je problemen krijgen als je cortico's geeft. Een andere mogelijkheid is antibiotica toedienen. Op een gegeven moment krijg je daar alleen resistentie tegen en dan kun je dus bij iets anders óók niets meer verwachten van een behandeling met antibiotica. Verder ben ik van mening dat je een paard niet zijn hele leven antibiotica kunt geven omdat dat gewoon niet gezond is. Bovendien doet de antibiotica alleen iets aan de ontsteking en niet aan de tumor zelf, dus helemaal wegkrijgen zul je het daarmee niet. Bij Miga hebben twee kuren achterelkaar afgelopen zomer wel effect gehad, het werd rechtsachter daardoor een stuk minder. Bij haar is het echter teruggekomen op rechtsvoor en daarna op linksvoor. Met dat probleem zit je dus ook weer, als je paard het eenmaal heeft, kan het ook op andere plaatsen terugkomen (ze zien het ook vaak vlak achter de oren bijvoorbeeld).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-06 20:25 



 
Profiel   

Ik heb op het moment helaas weinig tijd dus zal vanavond eens uitgebreider antwoorden, maar wilde jullie van harte bedanken voor jullie reacties!

Er is inderdaad een wezenlijk verschil tussen sarcoiden en sarcoidosis (of sarcoidose), alleen liggen beide aandoeningen qua verschijningsvorm wel dicht bij elkaar en worden ze volgens mij wel vaker verward.

Bij mijn paard is sarcoidosis vastgesteld op basis van een huid biopt, maar dit geeft inderdaad geen 100% 'garantie'. Het ziektebeeld lijkt verder wel overeen te komen dus ga er vooralsnog maar vanuit dat de diagnose juist is.

Mijn interesse gaat met name uit naar ervaringen bij paarden bij wie dit geconstateerd is. Er zou een kans bestaan dat de aandoening zich uitbreidt naar interne organen als lever, nieren en longen. Er is echter veel onduidelijkheid over hoe groot deze kans daadwerkelijk is, en of een behandeling deze progressie mogelijk kan voorkomen. Ik begrijp dat ik op basis van enkele ervaringen geen voorspellingen kan doen over het het met mijn paard zal verlopen, maar zou het toch interessant vinden om eens van andere gevallen te horen. Mocht iemand me hieraan kunnen helpen dan zou dat erg fijn zijn.

Ik moet wel even opmerken dat de kennis die ik hier verkondig ook is gebaseerd op wat ik opmaak uit uitspraken van mijn dierenarts, wat ik vind op internet, en wat wetenschappelijke literatuur. Die spreken elkaar ook nog wel eens tegen dus bekijk mijn beweringen ook maar kritisch, het is echt mijn interpretatie en geen algehele waarheid.

Nogmaals dank voor alle hulp tot op heden en alle mogelijke reacties in de toekomst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-06 11:57 



 
Profiel   

Dit topic is al behoorlijk oud dus ik kan me inbeelden dat de kans dat iemand reageert niet zo groot is. Ik probeer het toch even. Mijn paard heeft ook sarcoidose. Is begonnen aan zijn koot en heeft zich nu helemaal verspreid tot boven zijn spronggewricht, zijn hoef is ook aangetast. Hij blijkt er niet zo veel last van te hebben tijdens het rijden maar zijn been is altijd wel behoorlijk dik. Dit verdwijnt bij het rijden behalve op zijn spronggewricht. Daar blijft het wel een beetje dik.

Hij krijgt nu voor de 2de keer cortisone omdat de dierenarts de huid terug wat wou kalmeren omdat ze wat schrik heeft van de aantasting van de hoef. Voor de rest verzorg ik het met vochtinbrengende crème, inotyol zalf (voor de wondjes) en een antibiotica zalf. Ik heb ook vaak gelezen dat je er best afblijft maar dan zit zijn onderbeen binnen de korste keren onder de dikke harde korsten. Op zijn spronggewricht zijn het momenteel (gelukkig) geen korsten maar wel schilfers.

Ik weet dat er geen behandeling voor is maar zou van jullie graag horen hoe het bij jullie paard verder ontwikkelt is. En of je toch één of ander middel hebt gevonden dat toch een beetje werkt.

Dank je!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 10:04 



 
Profiel   

Mijn paard heeft de diagnose Sacroidose gekregen. Ik ben er met een homeopaat mee aan de gang en na 3 weken begonnen de symptomen langzaam af te nemen. We zijn nu in totaal 5 weken bezig en er is nog steeds een langzame verbetering zichtbaar. Haar been is voor het eerst in maanden minder dik, minder warm en de huid wordt rustiger. So far so good!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-23 16:27 



 
Profiel   

Mijn paard is ook gediagnosticeerd met sarcodiose. Nu prednison. Bij aanvang leek het erg goed te werken. Bij afbouwen worden de klachten weer zichtbaar. Wat gebruik je nu voor homeopathische middelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 14:46 



 
Profiel   

liestuifen schreef
Dit topic is al behoorlijk oud dus ik kan me inbeelden dat de kans dat iemand reageert niet zo groot is.



Topic is van 2006.... *\o/* Er zijn bokkers die toen nog niet eens geboren waren... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 14:54 



 
Profiel   

AnjaZalino schreef
Mijn paard is ook gediagnosticeerd met sarcodiose. Nu prednison. Bij aanvang leek het erg goed te werken. Bij afbouwen worden de klachten weer zichtbaar. Wat gebruik je nu voor homeopathische middelen

Ik heb inmiddels al verschillende homeopathische snufjes gehad en we zijn nog steeds aan het bijstellen. De vele korstjes zijn nu tot 4 teruggedrongen en de huid lijkt een heel stuk rustiger en normaler van structuur. Wel heeft ze allemaal donkere vlekjes. Misschien een restant van de eerdere korstjes. Ik spuit op de korstjes dagelijks water met druppeltjes hypercal erin. Dat is ook homeopathisch. En toen de huid nog droger was heb ik een paar keer op aanraden van een paardendermatoloog Vaseline Lanette gesmeerd. Omdat de huid wanneer hij droog is barstjes kan krijgen. Ik weet niet wat er precies werkt, maar het lijkt te helpen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-23 23:32 



 
Profiel   

Het been is na de eerste verbetering niet dunner en ook niet veel koeler geworden.
Ik heb trouwens ook een hand vol keren mijn osteopaat/craniosacraal/acupressuur behandelaar laten komen en behandel sindsdien zelf dagelijks een aantal acupressuurpunten. Ik heb het idee dat die behandelingen de temperatuur verlaging hebben teweeggebracht.
Waar het bij mij voordat ik wist wat de diagnose was helemaal mis is gegaan is toen ik groene leem ging gebruiken. Ik denk omdat dat uitdroogt en dat is precies wat je niet wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-23 23:40 



 
Profiel   

Hier een meer actuele topic over sarcoïdose.

[MD] Sarcoidose
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-23 01:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen