Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 10:39

Teken en problemen

Teken komen door de klimaat verandering steeds meer voor. Ook brengen ze steeds meer de ziektes mee naar Nederland. Er zijn 3 ziektes die de teken bij paarden kunnen overbrengen.
è Borreliose (ziekte van lyme)
è Babessiose (Piroplasmose)
è Ehrlichiose
Besmette teken kunnen al besmetten als ze twee uur hebben vast gebeten. Het is belangrijk ze zo snel mogelijk te verwijderen. Je kunt het paard inspuiten met Frontline spray maar dat is natuurlijk een dure zaak. Ook mag je hier niet teveel van gebruiken en het liefst alleen op de benen. Paarden kunnen gevoelig reageren op Frontline. Als je het gras in de wei kort houdt is de kans op teken een stuk kleiner. Maar bij buitenritten kan je paard behoorlijk wat teken oplopen.

Teken verwijderen: Je neemt een tekentang. (Dezelfde als je voor een hond kunt gebruiken). Je zet deze over de teek zo dicht mogelijk bij de huid. Dan trek en draai je gelijk naar links of naar rechts. Controleer altijd of de teek compleet is en er niks achter is gebleven wat een ontsteking kan veroorzaken. De teek is over het algemeen compleet als het 8 poten bevat en het vetachtige deel wat volgezogen word met bloed. Deze moet ook nog in tact zijn anders heeft het zijn speeksel met eventuele bacteriën zeker geleegd in de bijtplek. Verdoof nooit de teek met alcohol of andere middeltjes. Ook dan zal de teek zijn sappen in de wond legen. Blijft er een deel achter, haal dan de dierenarts erbij, die dan de kop van de teek kan verwijderen. Heb je de teek verwijdert dan kun je de bijtplek ontsmetten met Betadine en dan insmeren met een antibiotische oogzalf om een eventuele ontsteking te voorkomen.

Een goed middel tegen teken is Butox pour on van de firma Intervet. Het is een middel voor schapen tegen muggen en dergelijke. Bij paarden werkt het ook tegen muggen. Maar de teken gaan na zich te hebben vast gezet als snel dood waardoor de kans op besmetting zeer gering is.




Tekenziektes

Borreliose.
(ziekte van Lyme)

Borreliose ontstaat door een teek die de drager is van Borrelia Burgdorferi. Hoe langer de teek zit hoe meer kans op besmetting. Omdat teken vaak niet worden opgemerkt, worden de symptomen pas laat opgemerkt en pas ontdekt als het al chronisch is. Bij twijfel is het belangrijk je paard te laten testen op Borreliose en ook kun je testen of het paard genoeg anti lichamen heeft tegen deze ziekte.

De symptomen voor Borreliose zijn ontelbaar veel, o.a Hoefbevangenheid, oogontstekingen, rugpijn, wisselende kreupelheid (van gewricht tot gewricht). Sommige gewrichten zijn ontstoken en gezwollen. De benen zijn soms door oedemen gezwollen, de paarden zijn stijf en hebben vaak problemen met de verharing en soms is de huid gevoelig. Een borreliose in een ver gevorderde toestand kan het centrale zenuwstelsel aanpakken (hersenen en het ruggenmerg). Sommige paarden houden het hoofd scheef en hebben moeite met slikken. Verder kunnen ze staartverlammingen en/of ataxie hebben in combinatie met spierbeschadigingen. Ook zwakke koorts, slaperigheid, depressie en karakterveranderingen horen bij de symptomen.. In ver gevorderde stadia hebben de paarden geen eetlust meer en anderen eten weer heel normaal maar mageren sterk af. Achter al deze symptomen kunnen ook andere ziekten steken zoals Cushing en Hoefbevangenheid. Daarom moeten eerst alle andere ziektes uitgesloten worden.
Dan kan het bloed onderzocht worden op antilichamen tegen de borreliose ziekte. Maar zeker ben je dan niet daar er paarden zijn met een hoog aantal antilichamen maar die geen symptomen hebben. Sommigen hebben de symptomen maar normale bloedwaarden.
Borreliose ook wel ziekte van Lyme genoemd werd voor het eerst ontdekt in de jaren ’70 bij mensen. De bacterie Borrelia Burgdorferi word overgebracht door teken. De bosteek (Ixodus Ricinus) is de belangrijkste overdraagbare teek. Weide paarden worden eerder besmet dan stal paarden. Teken zitten namelijk in het gras en in struiken en komen ook in bomen voor en laten zich dan op het paard vallen. Teken zijn er van Maart tot oktober. In Mei is het tekenbestand vaak het grootst omdat het dan opeens warm word.Doordat het klimaat verandert kunnen Teken ook de winter in Nederland overleven. Vaak loopt een infectie met Borreliose onopgemerkt. Het afweersysteem van het paard houdt dan de bacterie in de greep. De incubatietijd na de beet is ongeveer 16 weken. De ziekte manifesteert zich in aanvallen. Word het vroeg herkent dan is de behandeling het makkelijkst. Maar je kunt de ziekte in dit stadium alleen herkennen aan de rode kring rondom de bijt/steek plek van de teek en die zie je bij een paard niet of nauwelijks. Het valt pas op als de symptomen ontstaan. Vaak word Borreliose behandelt met hooggedoseerde antibiotica. Vaak een combinatie van Oxytetracyline in spuiten en Sulfatrimet over het voer. Maar ook tetracycline, Amoxycyline, Doxycyline, Erythromycine en penicilline worden veel gebruikt. Daarnaast moet ook de schade die de Borreliose heeft aangericht worden herstelt. De behandeling met antibiotica is niet altijd werkzaam, vaak is de bloedwaarde na de behandeling weer normaal maar na een half jaar kunnen de waarden weer stijgen.

Voorkomen van Borreliose: Een entstof tegen Borreliose is er (nog) niet daar er meerdere soorten van Borrelia Burgdorferi zijn en het moeilijk is om hiervoor een entstof te ontwikkelen. De pipetten die bij honden worden gebruikt (maken het bloed onaantrekkelijk voor teken) moeten bij een paard zo sterk zijn , dat deze giftig zijn voor het paard. Het beste is om het paard regelmatig op teken te controleren, want hoe langer de teek zit hoe groter de kans op besmetting.



Piroplasmose. (Babesieen)

Dit virus kan alleen worden overgebracht door teken. Deze teek is de Dermacentor Rhipicephalus en de Hyalomma. De rode bloedcellen worden aangetast door de stoffen Babesia Caballi,Theileria Equi en Babesia Equi die zich in de speekselklier van de teek bevindt.
Het ziektebeeld geeft hoge koorts,bloedarmoede,geelzucht,kolieksymptomen,zwellingen aan het hoofd, paard wil niet meer eten, bleke slijmhuid, urine kan donker gekleurd zijn en gezwollen beengewichten. De diagnose kan worden gesteld door bloedonderzoek. Merries die besmet zijn geven dit door aan hun veulens, die hebben dan niet het ziektebeeld. Bij acute infectie is het paard binnen 12 tot 21 dagen ziek. Het paard kan ernstig ziek worden en zelfs overlijden als het niet snel wordt behandeld. Na 4 a 5 dagen na behandeling is het paard weer aan de betere hand, maar verdwijnt nooit uit het bloed van het paard. Piroplasmose komt vooral voor in Portugal, Spanje, Frankrijk, België, Afrika en grote delen van Rusland. Is een paar maal voor gekomen in Duitsland. Dit wordt daar uitgebreid onderzocht door een speciaal laboratorium voor teken en in samenwerking met één van de grootste paardenklinieken in Duitsland.


De ziekte Ehrlichiose plaats ik zo snel mogelijk.

Handige Links:
http://www.zecklab.de
http://www.zeckenlabor.de
http://www.europaeische-zeckeninformation.de
Laatst bijgewerkt door Gini op 19-01-16 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag [centraal] verwijderd

MissVanna

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-06-05

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:00

Dat vindt ik wel fijn om te weten waar je het ook aan kan herkennen. Bedankt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:54

Ik zal dit topic binnenkort aanvullen met relevante informatie over de menselijke variant van ziekte van Lyme (ik heb zelf chronische Lyme en dat was te voorkomen geweest met betere informatie). Voorlopig maak ik hier even een sticky van.

boyke
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: zeist

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:36

Hallo,
mijn paard was allergisch voor teken en ik gebruikte het middel defendog van Virbac. Dit is er in spray. Sindsdien had hij geen last meer van teken. Het is niet zo´n geweldig middel voor honden maar het werkt wel bij paarden. Dan zuigen ze ook niet vast, tenminste ik heb ze niet meer zien zitten sinds ik dat middel gebruikte.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 06:46

Yep, defendog, dat adviseerde de da mij ook. (Ik gebruik het nu wel niet omdat ik ongeveer weet waar die krengen zitten.) Da zei me dat ik dat kon gebruiken tegen de teken.

Anoniem

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:22

Interessant topic. Ja
Heb eigenlijk zelf verder geen ervaringen met teken bij paarden, alhoewel ik ze maar al te vaak bij onze kat zie zitten, maar die schijnen er niets van te kunnen krijgen? We halen ze in ieder geval altijd weg.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 17:33

Ook katten en honden kunnen Babesiose en Borreliose krijgen. Als er intresse voor is kan ik daar ook en stuk over schrijven, hoe je dit het beste kunt voorkomen.

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:18

goede informatie!! bedankt.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 06:52

Ja, Wilawander, graag wat info over het voorkomen van enge ziekten! Alvast bedankt! Het vorige stuk dat je schreef vond ik erg goed, mijn complimenten!

lovemonami

Berichten: 499
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: velserbroek

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:14

dit is heel handig om te weeten !!::D

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 22:50

Teken bij honden:

De bekendste ziektes die overgebracht worden door teken bij honden zijn Babesiose en Borreliose. De Dermacentor Recticulantus die Babesiose overbrengt wordt ook wel hondenkiller teek genoemd. Babesiose is meestal dodelijk. Deze teek komt sinds een paar jaar in heel Nederland voor.
Babesiose geeft vaak als symptomen bloedarmoede en nier falen. Als dit begint op te vallen is het voor behandeling vaak te laat.

Ziekteverloop
De parasieten (babesia) ontwikkelen zich uitsluitend in de rode bloedcellen van de hond. De tijd tussen het moment van besmetting en de eerste symptomen duurt één tot twee weken. In het acute stadium van de ziekte worden de volgende ver­schijnse­len waargenomen: sloom, niet eten, hoge koorts, ver­snelde pols en ademhaling. Later kan bloedarmoede ontstaan, die gepaard gaat met rood gekleurde urine. In dit stadi­um zijn de parasieten vaak gemak­ke­lijk aantoon­baar in een uit­strijkje van bloed. Zonder behandeling gaat de ziekte verder: geelzucht, een vergrootte milt en opzetten van de lympheklieren. De ziekte kan ernstige gevolgen hebben en een fatale afloop is mogelijk, dus wacht niet met naar de dierenarts gaan met uw hond!

Zonder behan­deling kan een aanzien­lijk per­centa­ge van de honden aan babesiose sterven; overle­ven­de honden blijven drager van de bloedparasiet.


Dr. Jongejans, Tropisch diergeneeskunde aan de Faculteit in Utrecht onderzocht vorig jaar meer als 4000 teken uit heel Nederland. Waaronder de gangbare teken, de Dermacentor en exotische soorten uit Tropische landen. In de Dermacentor werden o.a. bacteriën gevonden die tot hersenvlies ontsteking kunnen leiden.

Het verschil tussen de Dermacentor en de meest voorkomende Ixodus Ricinus teek is. De Dermacentor is bruin en heeft lichtere tekeningen. Het word aanbevolen een dier of mens dat gebeten is door zo’n teek even te melden bij dierenarts of huisarts.

Er is een nieuwe manier van teken verwijderen op de markt, De Tickner. Deze teken verwijderaar bevriest de teek door Cryotherapie. Het is een ijsspray. Daarna kan de teek met hetzelfde apparaatje eenvoudig worden verwijdert.

Producten voor het voorkomen van Teken bij honden en katten:

Defendog: Van de firma Virbac. Werkstof: permithrin. Werkt in mindere mate tegen vlooien en zeer goed tegen teken. (4 weken). Heeft een giftige werking op het zenuwstelsel van de teek. Is een spray.

Preventic: Heeft de zelfde werking als Defendog maar dan als Pipette. (druppels in de nek).
Houdt circa 5 a 6 weken. Mag je de hond de eerste 3 weken niet laten zwemmen.

Exspot: Heeft dezelfde werking als bovenstaande producten. Is ook een pipette. Houdt 6 weken. Hierbij mag na een paar dagen alweer worden gezwommen.

PRODUCTEN MET PERMITHRIN NOOIT AAN KATTEN GEVEN. KUNNEN ZE DOOD AAN GAAN.

Frontline spot on: Pipettes tegen vlooien. Werkt 6 weken tegen vlooien en ca. 4 weken tegen teken maar in mindere mate. Bij sommige honden werkt het zeer goed en bij andere totaal niet. Ook geschikt voor katten.

Verder zijn er vele andere producten en ook teken banden. Zoals de Scalibor, Exil Tick off en de Kiltex.

Belangrijk is dat teken zo kort mogelijk op de hond zitten. Een combinatie van een Permithrin pipette en dan een week later een pipette Frontline beschermt de hond optimaal tegen teken en vlooien. En zullen ze binnen zeer korte tijd van de hond vallen.

Bij katten heb je jammer genoeg weinig keuze. Hier helpt alleen Frontline. Gelukkig haalt een kat vaak zelf snel de teken weg. Alleen op de kop en hals niet. Dus elke dag controleren is het enigste wat je kan doen.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 06-08-06 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 22:54


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:21

Het heeft een poosje geduurd maar hier dan toch een kleine toelichting op Lyme bij mensen.

Lyme wordt (is hierboven al omschreven) overgebracht door teken. Of de nimfen van teken (die slechts enkele mm groot zijn. Recent onderzoek in Duitsland heeft aangetoond dat Lyme ook kan worden overgebracht door steekvliegen (dazen) en muggen. Er zijn reeds dragers van de bacterie in Duitsland aangetroffen. Daarmee is Lyme een ziekte aan het worden die steeds vaker voorkomt.

Lyme-borreliose of Borreliose wordt veroorzaakt door de gelijknamige bacterie. De ziekte verloopt in een aantal stadia bij mensen. Het aantal symptomen is helaas zeer wisselend, komen niet altijd voor. Daardoor wordt de ziekte niet altijd op tijd ontdekt. Zeker ook omdat ook de in Nederland gangbare Lymetest niet altijd Lyme constateert, terwijl iemand de ziekte wel heeft.

De ziekte kent grofweg drie - vier stadia

stadium 1:
Vroege symptomen zijn een rode ring/vlek genaamd erythema migrans (EM), op de plaats van de tekenbeet, griepachtige klachten zoals hoofdpijn, stijve nek, koorts, spierpijnen en vermoeidheid. Deze symptomen kunnen uitblijven. In dit stadium is Lyme meestal goed te behandelen.

Stadium 2 en 3:
Later kunnen diverse symptomen ontstaan. De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot o.a. neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten.

In het derde stadium verhevigen klachten zich vaak. Er kan veel tijd zitten tussen de verschillende stadia en die tijd is voor iedere patient anders. Ook kunnen symptomen wegblijven of symptomen voorkomen die hier niet genoemd staan.

Chronische Lyme.
In dit stadium zijn de klachten behoorlijk verhevigt. In dit stadium treedt ook de voor deze fase kenmerkende paars/rode plek op de huid op. De huid wordt dun, perkamentachtig.

Behandeling vindt plaats door het toedienen van bepaalde soorten penicilline. Daarvan is doxicicline er één van. Afhankelijk van het stadium slik je die peniciline enkele weken tot enkele maanden.

Voor chronische Lyme geldt dat ondanks behandeling de symptomen niet echt afnemen of worden vervangen voor een variant die veel lijkt op Fibromyalgie (een ziekte met spier- en peesproblemen). Op dit moment vindt veel onderzoek plaats naar deze vorm van Lyme. Inmiddels zijn de wetenschappers het erover eens dat de bacterie niet zozeer verdreven is met behulp van penicilline, maar een andere vorm heeft aangenomen en zich terugtrekt in het ruggemerg (zenuwstelsel). Lyme is dan chronisch geworden.

Een volledige lijst van symptomen vindt je hieronder:
http://www.lymenet.nl/symptomen/symptomen.htm

Mijn eigen ervaringen:
Om mensen enig idee te geven van het verloop van de ziekte van Lyme van beginstadium tot het chronische stadium schrijf ik hier op wat ik zelf heb meegemaakt. In de hoop dat er ergens iemand met Lyme dit leest en wel op tijd is. En wel een arts treft die de ziekte herkent.

Ik begon enkele jaren geleden klachten te krijgen. Heel zware armen en benen. Griepachtige verschijnselen, dikke schilklier. En ik was moe, moe moe. De huisarts en internist hebben verschillende tests gedaan (o.a. Pfeiffer, stofwisselingsziekte etc). Ze konden niets vinden. Het zou dus tussen mijn oren zitten. Ik was overspannen was het oordeel.

Enkele maanden later begonnen de gewrichtsklachten. Scherpe pijnen vooral bij knie en vingers en polsgewrichten. De reumatoloog kon niets vinden. Vond wel dat het waarschijnlijk beginnende reuma was omdat mijn ouders reuma hebben. Ik moest maar terugkomen als het echt veel erger was. Alle andere klachten hielden aan.

Na een aantal keren vruchteloos naar de huisarts te zijn geweest, heb ik het opgegeven. Men kon niets vinden. De pijn kon ik met pijnstillers de baas. Het moest maar zo.

Weer een jaar of 1,5 later kreeg ik o.a. huidklachten. De raarste pukkels, onstekingen, jeuk. Noem maar op. Ik heb diverse zalfjes en penicillines geprobeerd. Niets hielp.

Toen ontstond een rare plek op mijn been. Die ook jeukte als een gek. Niet te doen die jeuk. Huisarts wist het niet, maar ik kreeg weer een zalfje. Tot ik het zat was en een consult bij de huidarts eiste.

Die wierp één blik op mijn been en vroeg of ik ook gewrichtklachten had. Het leek erg veel op Lyme volgens haar. De test wees uit dat ik derde fase Lyme had. Ik heb maanden penicilline geslikt en daarna nogal wat andere pillen omdat penicilline zo lang niet zo goed is voor je lijf.

De plek verdween. De gewrichtsklachten ook. De spier- en peesklachten niet. Inmiddels is chronische lyme geconstateerd en kan ik met wekelijkse fysiotherapie op de been blijven en mijn paarden (op goede dagen) blijven rijden.

Ik heb geluk gehad! Ik loop nog! Anderen (ook mensen van 18 of jonger) zitten in een rolstoel. Mijn huisarts heeft zijn excuus aangeboden dat hij het niet heeft gezien. Hij is niet de enige huisarts die het niet ziet.

Dus bij twijfel: ga naar een ander. Vertel dat je met paarden werkt dus een verhoogd risico hebt om met teken in aanraking te komen. Bosbouwers moeten zich verplicht halfjaarlijks laten testen op Lyme. Laat het er niet bij zitten en laat je niet terugsturen met dergelijke klachten.
Als je op tijd bent is het te stoppen!

Tot zover!

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 06:55

Ow Anya, wat een rotverhaal! Goed van je dat je door bent blijven zoeken!

Ik wist niet dat dazen en muggen "het" ook konden overbrengen, brbrbrbrrrrrr!

Deborah81

Berichten: 100
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:26

Hier ook een Lyme patiente...Helaas.
Ook ik heb geluk gehad. Doordat ik al een reumapatiente was (Fybromyalgie+spier/pees aandoening) kwam ik op controle bij mijn reumatoloog. Daar klaagde ik over het moe zijn en ontzettend last van mijn polsen en vingers. Had ik een half uurtje gereden kon ik mijn paardje alleen een klopje geven met m'n vuist want m'n handen gingen niet meer open... Door deze oplettende arts hebben ze op Lyme getest en idd positief(negatief dus Boos! ). 6 weken Doxcicyline gehad. Helaas is het rotte aan deze ziekte dat het een soort litteken achterlaat in je bloed, dus die waardes kloppen nooit meer. Ook al ben ik nu niet gebeten;als ze me nu testen zou de test toch weer een infectie aangeven. Nooit meer controleerbaar dus. Ik lees nu voor het eerst dat ook muggen en dazen deze ziekte over kunnen brengen, waarschijnlijk is dat bij mij zo gegaan want ik heb nooit een tekenbeet gezien, maar was die zomer wel lek geprikt door de dazen... Ook al is het 32 graden buiten ik ga in een lange spijkerbroek naar m'n paardje. Helaas prikkken sommige stekers zelfs daardoorheen dus opletten allemaal!!!
Geloof me het lijkt niet veel maar het kan serieus grote gevolgen hebben Huilen !!!

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:22

Ik ken helaas ook een paar mensen met Lyme en het is geen pretje. Heb me voorgenomen om me zeer binnekort ook te laten testen.

Boyke: Hoe merk aan een paard dat hij allergisch is voor teken?

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:24

Op een een of andere site las ik dat de( mensen) tests in Nederland niet goed zijn. Voor een juiste test zou je naar Duitsland moeten..... Iemand daar ervaring mee?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:08

mijn pony had laatst een teek.. heb hem niet in zijn geheel kunnen verwijderen.. DA gebeld. die zei dat er niets aan de hand was, als ik de kop er later uitgehaald had. Gewoon in de gaten houden of er een zwelling zou komen maar voor de rest moest ik het beschouwen als een soort van splinter.
Ik voel me er nogsteeds niet helemaal goed bij..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:14

Ik heb altijd geleerd dat je een teek "tegen de klok in" uit moet draaien omdat hij zich met de klok mee invreet. Als je dan met de klok mee gaat draaien draai je hem eerst dieper.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:24

Klopt Mrie dat heb ik ook geleerd

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:29

Klopt dat werd ook altijd beweert omdat iedereen dacht dat een teek zich vast groef in de huid. Maar dat is dus niet zo. Daarom maakt het niks meer uit of je naar links of naar rechts draait

irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:29

Hier nog een ervaringsdeskundige op het gebied van Lyme, ben vandaag met een antibiotica kuur (Doxycycline) van 2 weken begonnen. Gelukkig zijn mijn symptomen niet zo ernstig dus ik hoop dat ik er op tijd bij ben geweest.
Bij mij is waarschijnlijk een teekbeet van zo'n jaar geleden de boosdoener geweest. Afgelopen jaar heb ik 3x een vreemde koorstaanval gehad die binnen een paar uur mijn lichaamstemperatuur op liet lopen naar boven de 40 graden, dit hield een aantal uur aan en vervolgens zakte de temperatuur langzaam naar 35,8 C (dus niet 38,5 C), een beetje frisjes dus. Achteraf is dit te wijten geweest aan de teek Boos! . Een aantal weken geleden kreeg ik ineens een rode kring op mijn bovenbeen, ik dus naar de huisarts met de melding dat ik vermoedde dat dit een teekbeet was. Ik kreeg een antischimmel zalfje mee Vork. Dit zalfje heeft niet geholpen dus ben ik vandaag weer terug geweest naar de huisarts, uitslag: Lyme.
Na deze 2 weken moet de rode kring verdwenen zijn, weet iemand of je dan zeker kan zijn dat het dan ook over is?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:51

Nee dan is het niet persé over. En twee weken doxicycline geven ze bij een beginnende besmetting. De Lyme vereniging adviseert minstens 3 a 4 weken.

Lyme heeft de neiging te veranderen. Ook qua vorm (net als het aidsvirus). Het kan dus van vorm veranderen en zich terugtrekken in je zenuwstelsel en dan chronische lyme veroorzaken. Kortom: bel even in het rond. Of vraag een consult bij een internist. Je kunt ook naar Nijmegen bellen. Daar zit een specialisatie o.g.v. Lyme.

irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:23

Thnx Anya, ik zal daar eens wat informatie opvragen.

gien
Berichten: 1
Geregistreerd: 31-08-06

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:19

Na lang zoeken kwam ik op dit forum terecht i.v.m. de ziekte van Lyme.
Wij wonen sinds begin van dit jaar in een bosrijk gebied dus veel teken en heel veel steekvliegen.
Wij hebben twee pony's en meerdere honden. Overdag gaan de ponys naar de wei met kappen en vliegendekens op en ook labels in de manen voor vliegen . Onze honden hebben allemaal een scalibor band om en dit werkt prima. Alleen voor gevoelige honden geeft het bij mijn kortharige honden onder de keel irritatieplekken. Frontline bij honden werkt bij ons niet afdoende tegen teken. Bij de pony's hebben we dit nog niet geprobeerd. De honden hebben nu geen problemen meer met de teken.
Met onze ponys gaat het minder goed ze hebben behoorlijk last van de steekvliegen en ... teken!! Althans we vragen ons af of het teken zijn. 1 pony had namenlijk kleine eterbultjes en als je ze open krabt komt er een heel klein spinnetje uit. Zijn dit teken of kunnen dit ook andere larven zijn??? Als een speldenknop zo klein. Ook komen ze niet door de verharing en ze zijn verkouden. Moe en lusteloos. We hebben ze alle twee een antibiotica kuur van 3 weken gegeven. Uit de bloedmonsters die ze afgenomen hebben bleek bij 1 pony bloedarmoede en een chronische onstekingen in het bloed. De pony heeft dus antibiotica gehad en een kuur voor de bloedarmoede.( Ze zijn ook ontwormd) 1 pony knapt nu al aardig op maar de ander had vandaag weer groene snot uit de neus. Ze staan in een heerlijke frisse stal en hebben 1ste klas hooi en stroo. We hebben alles gedaan om ze er doorheen te krijgen maar ze zijn nog niet fit.
Mijn vraag is weet iemand of er een mogelijkheid is om het bloed van de pony's op de ziekte van Lyme te laten controleren?? Bij mensen kunnen ze het al moeilijk is dit bij paarden ook zo???

Gr. Gien