Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 56 van de 57 [ 1408 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 53, 54, 55, 56, 57  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

 
Profiel   

Paard heeft bloedwormen en inderdaad ergens een ontsteking in het lichaam met te hoge leverwaarden. Veearts dacht dat het met de bloedwormen te maken had maar zelf denk ik ook aan eventueel leverbot. Hier wordt ik vandaag over teruggebeld.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 12:17 



 
Profiel   

nou weet ik dat bij mijn ruin destijds ook vermoeden op leverbot bestond en daar moest ik toen haptoglobine laten testen om dat uit te sluiten?
maar bij jouw paard is die waarde goed en ook de waardes van alfa,beta en gamma globulines.
die zouden dan eerder verstoord zijn met een bloedworm infectie.
ben wel benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 13:10 



 
Profiel   

De hoge leverwaarden werden bij mijn paard waarschijnlijk veroorzaakt door mycotoxinen (vergiftiging) in het voordroog of een levervirus.

We hebben opnieuw bloed laten testen na 6 weken onverpakt hooi te voeren, en toen waren de waarden genormaliseerd.

Waarden waren: gamma gt 399, GDHL 357 en lage witte bloedcellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:23 



 
Profiel   

Het topic met veel interesse gevolg en nu ook een keer resultaten om met jullie te delen. Ik ben heel benieuwd wat voor jullie opvalt. :)


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 16:22 



 
Profiel   

hematocriet en hemoglobine wat laag= dacht ik bloedarmoede.
totaal eiwit ook laag.
die globulines kloppen ook niet helemaal.
bijzonder dat daar ook net alle waardes bij staan,was daar speciaal reden voor?

ik doe gewoon een gok hoor wat het kan zijn.
iets met de lever, leverontsteking?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 17:16 



 
Profiel   

ellepel schreef
hematocriet en hemoglobine wat laag= dacht ik bloedarmoede.
totaal eiwit ook laag.
die globulines kloppen ook niet helemaal.
bijzonder dat daar ook net alle waardes bij staan,was daar speciaal reden voor?

ik doe gewoon een gok hoor wat het kan zijn.
iets met de lever, leverontsteking?


Het gaat om een 7-jarige Friese merrie die al langere tijd last heeft van mestwater, winderigheid en een opgeblazen buik en de afgelopen tijd wat benauwd lijkt met bijgeluiden in haar ademhaling.

Bloedarmoede werd inderdaad vast gesteld, vanwege de lagere waardes van hematocriet en hemoglobine. Echter zou dit een bekend beeld zijn bij Friezen en geen directe aanleiding tot behandeling. Daarnaast kon het veroorzaakt worden door de verstoorde vertering waardoor voedingsstoffen minder goed worden opgenomen.

Eiwit was iets aan de lage kant, mogelijk ook door de verstoorde vertering. Doordat het bloedbeeld voor de rest weinig bijzonderheden toonde is er daarom een aanvullende analyse gedaan, eiwitelektroforese. Dit zorgde helaas niet voor meer duidelijkheid. }:0

Aanvullende onderzoeken zijn gedaan. Geen bijzonderheden te horen op darmen, longen, voorste luchtwegen en ademhalingsfrequentie in rust normaal. Uit het mestonderzoek kwam niets naar voren qua wormbesmetting/zand. Uit een allergietest kwamen er 3 allergieën naar voren: aspergillus fumigatos, timotheegras en olijf. 8)7


Hypothese: verzuring van de spijsvertering door een teveel aan suikers en zetmeel met een verstoorde darmflora tot gevolg. Door de verstoorde darmflora een geringe bloedarmoede en mindere weerstand waardoor allergieën duidelijker naar voren komen.


Behandelplan:
- allergenen zo veel mogelijk elimineren
- ontwormen met Equest Pramox
- forse zandkuur
- overstap naar andere partij (arm) hooi
- voer met hoge vitaminisering en eiwit, laag suiker & zetmeel
- Audevard Bo Yea Sacc en Audevard Balsamic Control/Air

Over 2 maanden evalueren en een mogelijk vervolg in de vorm van: röntgenfoto voor controle op zand, echo van darmen op bijzonderheden en/of gastroscopie.

Hopen dat ze de komende twee maanden opknapt. :knuffel:

Mocht iemand het bloedbeeld herkennen dan zijn nieuwe inzichten altijd welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 23:59 



 
Profiel   

Ik heb gisteren de bloeduitslagen van mijn paard binnen gekregen.

De klachten zijn:
- Vaak in plashouding gaan staan/staken
- Krachtverlies achterhand
- Vaak plassen, kleur is dan wel normaal
- Vaak staan kauwen, down, kortom gewoon geen happy paard

Wat er tot nu toe gedaan/onderzocht is:
- inwendige scan van blaas/nieren/darmen
-urineonderzoek
- gestart met vitamine b kuur, i.v.m. verdenking van neurologische klachten

Op dit moment zijn de pssm test en lyme test nog onderweg. Ben heel benieuwd wat daar uit komt.

[ img ]



[ img ]

Edit: zie dat het bijna niet te lezen is, zal het eens op een andere manier proberen te uploaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 11:21 



 
Profiel   

Inmiddels ook de pssm 1 en lyme testen binnen, negatief.
We moeten nog verder puzzelen dus :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 18:31 



 
Profiel   

Iemand die mij kan helpen bij een bloedonderzoek? Ze heeft net twee weken een kuur ecuchol gehad en daarna mariadistel

[url]
[ img ]
[/url]

[url]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 22:11 



 
Profiel   

wat bijzonder om te zien dat jouw dier een te hoog seleniumgehalte heeft?
het zit net op de grens ,maar toch.
meest is toch dat het te laag is .

geef jij supplementen? ik bedoel niet nu maar in de tijd voor het bloedprikken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 07:54 



 
Profiel   

Niet direct vlak ervoor. In december toen we ze net hadden had ze vitamine e met selenium gekregen twee weken maar daarna niet meer. Dus sinds januari heeft ze niks van vitamine e of selenium bijgekregen. Krijgt wel een vitamine korrel bij van Pavo. De enigste die ze eet.

En ik vind het raar dat selenium zo hoog is en vitamine e meer aan de lagere kant.
Is een 5,5 jarige Welsh cob. Die veel te mager staat en heel veel spieren op de bovenlijn mist. We krijgen ze niet dik. Ondanks een maand dag en nacht op een volle wei en hooi erbij. Heb ettelijke emmers zuppa gegeven, heeft net drie weken merrie brok bij gekregen maar helpt niet. Je blijft de ribben zien en boven lijn blijft schraal.
Tanden zijn gedaan. Is meerdere keren ontwormt tegen bloedwormen en lintworm.
Ik weet het niet meer ik zit met mijn handen in het haar. Had gehoopt dat na de kuur echuchol het zou beteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 08:22 



 
Profiel   

geef je nog steeds die vitaminekorrel van pavo?
ik heb geen idee, maar kan me voorstellen dat er misschien toch genoeg selenium in je ruwvoer en gras zit en dat er nu teveel binnen komt.
teveel selenium kan ook net weer voor wat problemen zorgen over de langere termijn.
al zit die van jou dan net op de grens. ..

heb verder geen idee,die andere waardes zijn aan de lever gekoppeld,gaat daar nog verder onderzoek naar komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 08:43 



 
Profiel   

Ik heb twee weken ecuchol moeten geven voor de lever en ik heb ondertussen drie weken mariadistel bij gegeven.
Volgens de dierenarts was die kuur echuchol goed. En na zes a acht weken komen ze terug bloed trekken en kijken ze de leverwaarde terug na.
Nu even gestopt met die vitamine korrel. En krijgt enkel op de moment gras en hooi en myoprotein flakes van agrobs met een schep muesli erdoor en lijnzaad en olie. Zonder muesli eet ze het niet op. En vitamine e en een probiotica. Heeft in het begin als we ze hadden maagzweren gehad en is hier drie maand voor behandelt met heel rustig afbouwen van de omeprazole

Zo ziet ze er nu uit.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 08:48 



 
Profiel   

Bij mijn paard 2x bloed af laten nemen. 1e uitslag was een dag nadat hij gesprongen had in de bak.

Uitslag 2 is na een paar dagen rust (loopt wel in een paddock paradise, dus beweegt wel sowieso).

Spierwaarden zijn verhoogd, maar oorzaak nog niet gevonden.

Uitslag 1:

[ img ]

[ img ]

Uitslag 2:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 00:39 



 

Ik ben ook wel eens benieuwd wat jullie van deze bloeduitslag vinden. Reden dat ik bloedonderzoek heb laten doen is dat ik mijn paard behoorlijk mager en met een fikse bloedwormbesmetting heb gekocht. De bloedwormen zijn nog niet helemaal weg maar we zijn wel intensief aan het behandelen en hoop er deze winter eindelijk helemaal van af te zijn. Daarnaast heb ik haar een tijdje terug mest zien eten en zoutblokken waren binnen enkele weken op terwijl andere paarden er maanden mee doen. Ook eet ze alles op wat los en vast zit. [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 22:20 



 
Profiel   

Vorige week een bloedonderzoek laten doen van mijn 2,5 jarige pony, heeft al een paar maanden hele vage klachten en ik weet niet zo goed wat ik er mee moet.


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:45 



 
Profiel   

Ik heb vorige week donderdag bloedonderzoek laten doen bij mij paard. Ik heb al eens gebeld, maar tot nu toe hebben ze nog geen uitslag binnen. Nou begin ik mij een beetje af te vragen of het nu nog wel betrouwbaar is... Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:15 



 
Profiel   

xLisaa schreef
Ik heb vorige week donderdag bloedonderzoek laten doen bij mij paard. Ik heb al eens gebeld, maar tot nu toe hebben ze nog geen uitslag binnen. Nou begin ik mij een beetje af te vragen of het nu nog wel betrouwbaar is... Iemand hier ervaring mee?



Dat ligt er aan welke waarden er onderzocht moeten worden.
Maar een week vind ik ook wel erg lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 09:29 



 
Profiel   

Zijn er nog mensen actief en die wat kunnen zeggen over de uitslag die ik vandaag heb van mijn paard? Dan deel ik 'm hier even :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 18:00 



 
Profiel   

Haflinger merrie, bijna 15 jaar. Plast al een tijdje gele drab, korrelig van structuur. Urine onderzoek was tot zover goed, enkel teveel eiwitten gevonden dus daarom bloed afgenomen. Ze is verder fit, leeft in een paddock paradise en krijgt mooi hooi en dagelijks vitalbix daily complete, handje luzerne, magnesium en vitamine E. 2 jaar geleden wel de diagnose EMS gehad en daarom altijd op dieet.

Vanwege die gele plas dus nu op onderzoek uit. De CPK is erg hoog, maar tijdens de afname was ze hevig in protest. Merries... :o

Edit: heb haar laten testen op PSSM 2 jaar geleden en die was negatief.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:45 



 
Profiel   

ik zou wel even stoppen met de magnesium.
mocht zijn dat de nieren niet goed werken dan is een hoge inname van magnesium niet zo goed.
laat dat dus even weg.
maar t lijkt een nierprobleem te zijn?


hoeveel drinkt je paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:55 



 
Profiel   

Ze drinkt eigenlijk gewoon goed. Ik dacht eerst ook dat ze te weinig zou drinken maar daar hebben ze ook naar gekeken en dat is niet het geval. Ik ben idd sinds het weekend gestopt met magnesium. Advies is wat meer eiwit voeren maar geen verder onderzoek ofzo. Ureum is laag en dat zou meer naar de lever wijzen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:24 



 
Profiel   

ik heb verder geen idee, maar meer eiwit in het rantsoen kan ook best net voldoende zijn om dit probleem te verhelpen.
zou dat denk ik eerst gaan proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:30 



 
Profiel   

Het lastige is dat ik via google op een aantal artikelen van Bokt terecht kom, maar geen van die artikelen geeft een uitslag... Allemaal wordt er urine- en bloedonderzoek gedaan, bij allemaal zegt de DA dat er niets aan de hand is... Iedereen vind het toch vreemd als het zijn/haar paard betreft.
Ik tikte in: gele korrelige urine paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:34 



 
Profiel   

Ja klopt inderdaad, ik had ook al gegoogled, maar geen diagnose gevonden. Wel een paard met een blaasprobleem, die zal ik nog eens opzoeken.

Heb nog gevraagd of het baarmoederontsteking kan zijn. Vorig jaar zijn er 2 ruinen in de groep gekomen die hebben gedekt helaas. Maar daar gingen ze niet vanuit, het stinkt verder ook niet en komt duidelijk uit haar blaas, ze plast het tijdens het uitplassen mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 56 van de 57 [ 1408 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 53, 54, 55, 56, 57  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen