Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 57 van de 57 [ 1408 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 53, 54, 55, 56, 57
Plaats een nieuw onderwerp

gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

 
Profiel   

Mijn gevoel zegt ook dat het de magnesium is
Ik zou eens een tijdje alleen vitalbix en hooi geven.
En kijken wat er gebeurt

Ansich is alleen vitalbix al voldoende
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:03 



 
Profiel   

Phrono schreef
Ja klopt inderdaad, ik had ook al gegoogled, maar geen diagnose gevonden. Wel een paard met een blaasprobleem, die zal ik nog eens opzoeken.

Heb nog gevraagd of het baarmoederontsteking kan zijn. Vorig jaar zijn er 2 ruinen in de groep gekomen die hebben gedekt helaas. Maar daar gingen ze niet vanuit, het stinkt verder ook niet en komt duidelijk uit haar blaas, ze plast het tijdens het uitplassen mee.



nou dat had ik ook nog gelezen,ik zoek vaak op engelse sites waar veel meer info te vinden is en kwam ik op dit:

sabolous cystitis:
Sabulous cystitis is inflammation of the bladder characterized by the accumulation of a thick layer of calcium carbonate sludge at the bottom of the bladder. The presence of this sludge is an indicator of underlying bladder wall muscular dysfunction that is usually caused by nerve damage, which can happen from physical trauma or neurologic disease. The presence of the sludge itself also contributes to the problem by causing inflammation and preventing complete evacuation.

bron:
https://horsesidevetguide.com/drv/Diagn ... lithiasis/

misschien moet er een scopie voor de blaas ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:21 



 
Profiel   

Wauw super, bedankt voor het meedenken en zoeken allemaal!

Dat klinkt toch wel echt als wat ze heeft, die sludge die blijkbaar in haar blaas aanwezig is. Ik ga het artikel eens doorsturen naar de dierenarts.

Veroorzaakt door trauma lees ik, zou dat dan toch door het dekken ook kunnen komen? Ik was er zo bang voor dat ze er iets aan over zou houden. Zul je straks toch zien..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:43 



 
Profiel   

ja weet je het risico van googlen is natuurlijk wel dat je vaak iets vind waarvan je denkt dat is het.
en dan is er misschien wel helemaal niks bijzonders aan de hand.
komt vast niet door het dekken hoor,dan zou elke merrie dat bijna moeten hebben.
ik heb een oude fokmerrie maar die heeft nergens last van.
en misschien is het helemaal niet deze blaasontsteking, alhoewel er wel teveel eiwitten in de urine waren toch?
op internet staat nog wel meer info over ,hopelijk valt het een beetje mee met jouw merrie! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:57 



 
Profiel   

Ja dat is ook zo. Ik lees ook dingen over incontinentie enzo. Dat heeft ze allemaal niet. Ik ga eerst kijken wat het doet door de vitalbix op te hogen. Daar kreeg ze onderhoudsdosis van en ze is best wel aan het werk om haar op gewicht te houden ook. Wat meer luzerne. De magnesium laat ik staan en even kijken wat dat doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:32 



 
Profiel   

Ondanks dit topic alweer even stil ligt, hoop ik dat jullie mee willen kijken.
Jordan (officieel Jafar van het Anserland, vandaar Jafar op het onderzoek) laat ik jaarlijks bloed onderzoeken. Als veulen had hij namelijk een slecht huidje en uit bloedonderzoek bleek hij een tekort te hebben aan vit E. Dat is toen gelukkig goed gekomen met juiste voer management en een flinke boost. Intussen is hij 8 jaar en dit jaar voor het eerst dat ik me zorgen maak.

Hier wat info:
Bloedonderzoek laat ik jaarlijks doen puur om tijdig tekorten of afwijkingen op te sporen. Zijn mest laat ik 2x per jaar controleren (voorjaar en najaar wanneer de nachten boven de 15 graden zijn). Hij had op 2 jarige leeftijd bloedworm dat meteen behandeld is en een aantal weken erna opnieuw mestonderzoek laten doen. Hij had toen geen besmetting meer.

Ieder jaar krijgt hij pramox vlak voor de eerste vorst (meestal rond januari). Weide wordt dagelijks uitgemest. Eerdere bloedonderzoeken waren goed met wat minimale afwijkingen. Ik heb net voor dit jaar net laten uitvoeren en zijn leverwaardes waren wat verhoogd. Daarvoor heb ik een supplement gekregen. Selenium is ook wat te laag maar dat heeft met droogte (gras) te maken. Dus dat ga is voorzichtig aanvullen.

Maar hetgeen waar de dierenarts (en ik nu ook) zorgen over maakt zijn de Eosinofielen waardes… deze waren flink verhoogd.
Ik heb vandaag op advies van mijn dierenarts een Equest wormenkuur gegeven (Werkzame stof: moxidectine). Maar ze gaf aan dat ik wellicht ook in de richting van cushing moet gaan denken. Iets dat me nu best wat zorgen geeft.

Ik ben van plan om in sept weer mest te laten onderzoeken en wil dan ook op cushing laten testen. Nu lees ik dat Lyme ook de Eosinofielen waardes kan laten stijgen. Dit wil ik uiteraard met mijn dierenarts bespreken maar misschien weten jullie waar het nog meer aan kan liggen.

Sinds vorig jaar worden de onderzoeken via een lab digitaal gestuurd waardoor ik alleen de uitslagen van 2021 en 2022 heb.

2021

[ img ]

[ img ]

2022

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 23:24 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

Dit zijn de uitslagen van mijn paard,

Iemand die hier iets bijzonders in ziet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 16:30 



 
Profiel   

Is er iemand met kennis die via PB zou willen meekijken naar de bloeduitslag van mijn paardje? Heb met mijn dierenarts overlegd maar zou graag nog een extra opinie willen omdat de leverwaarden mij niet goed lijken maar de dierenarts zegt dat deze net verbeterd zijn. Gaat over een paardje die in april een zware bloedworm infectie had en nu eindelijk weer goed is maar de bloedresultaten vallen me toch wel tegen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-22 21:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 57 van de 57 [ 1408 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 53, 54, 55, 56, 57
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen