gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 19:13

nou ik ben er in elk geval razendnieuwsgierig naar.

topic dus graaaaaag open houden modjes!!! Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:57

oke, maak je borst nat...

kidney
urea (bun) 2.7 3.5-7.1
creatine 108 <177
Total protein 68 55-75
Sodium 143 125-150
Potassium 3.8 2,8-4.5
Inorganic phosphate 1.2 0,7-1,5

Liver
Total bilirubin 27.9 8.6-53.0
Alkaline phosphatise 180 <450
Ggt 14 <30
Ast (got) 473.1 75-600
Gldh 10.3 <12
Albumin 30 25-45

Pancreas
Glucose 2.1 2.8-5.2
Cholesterol 2.3 1.8-4.7

Muscle
Cpk 12470 <260
Ldh 6325 <400

Calcium 2.99 2.3-3.4
Magnesium 0.88 0.7-0.9

Metabolism
Triglycerides 0.3 <0.6

Trace elements
Zinc 839 500-1300
Copper 58 50-150
Selenium 95 100-200

Haemogram
Leukocytes 8.2 5-10
Erythrocytes 8.73 6.0-12.0
Haemoglobin 13.9 11-17
Packed cell volume 39 30-50
Mcv 45 37-55
Hbe 16 13-19
Mchc 35 31-36
Trombocytes 132 90-300

Differential blood count
Basophils 1 0-2
Eosinophils 1 0-4
Segmented neutrophils 47 45-70
Lymphocytes 51 20-45
Monocytes 1 0-5

Basophils absolute 82
Eosinophils absolute 43 40-350
Segmented neutrophils abs 3848 3000-7000
Lymphocytes absolute 4211 1500-4000
Monocytes absolute 82 40-400
Atypical cells 0 0
Anisocytosis 0 negative
Polychromasia 0 negative

bij indi is pssm geconstateerd. glycogeen stapelingsziekte

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:40

dank je wel! vind het altijd wel mooi om vergelijkingsmateriaal te hebben.
zo kun je toch onderling best verschillen zien bij veel paarden als je meerdere uitslagen naast elkaar legt

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:52

weet iemand ook wat die lymphosyten zeggen? en glucose?

die cpk en ldh daaraan kon ie zien dat ze epssm heeft.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:57

Lymphosyten zijn witte bloedcellen geloof ik die dus belangrijk zijn voor het afweersysteem... En glusose voorziet oa in de energie...

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 15:04

sommige dingen verschillen best wel, heb die van indi en die van mijn ap es naast elkaar gelegd en je ziet soms best grote verschillen daar in.

bijvoorbeeld
GLDH;
die is bij indi 10.3 en bij ap 2.9...
gldh betekend:
GlutamaatDeHydrogenase; enzym vooral voorkomend in de lever. Gehalte in het bloed is verhoogd bij sommige aandoeningen van de lever..

de segmented neutrophils zijn bij indi 47 en bij ap 63..inid zit dus net tegen dei onderwaarde aan en ap juist tegen de bovenwaarde aan.

of de eosiniphils absolute, daar heeft indi 43 en ap 251...de waarde mag zijn tussen de 40 en de 350 maar dan vind ik dat weer raar dat ze bij indi zo laag zijn.( klopt het dat het een soort witte bloedcellen zijn?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophil_granulocyte

ik zie trouwens net ook dat de monocyten bij ap toen verhoogd waren...ik ga es zoeken wat het allemaal betekend..
oh en dat staat hier dan weer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monocyt

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:22

dan zou indi een verhoogde leverfunctie hebben of juist verlaagde? vergeleken met ap?

en dat glucose de energie voorziet (of hoort te voorzien) weet ik als geen ander. dat doet t bij indi dus niet, daarom moet ze speciaal voer hebben, zonder suikers. maar wat zegt een verhoogde waarde dan over glucose? dat ze het niet makkelijk opneemt? dat ze te veel kreeg? dat iets niet goed werkt?

Tancreda4

Berichten: 24053
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:44

Intressant topic! Ik zit er over te denken mijn merrie ook eens te testen. Omdat ze van die vage dipjes kan hebben en soms zo stijf kan zijn en moeilijk op gang komt (en ze is nog heel jong). Ik ben alleen ook weer bang dat er allemaal dingen uit komt die ik eigenlijk niet wil weten Tong uitsteken

Ik ga eens informeren hoeveel zoiets bij mijn DA gaat kosten.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:55

Ik wil dit ook graag bij mijn paard laten doen. Hebben jullie het gewoon bij de DA laten doen? Of via de kliniek?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:22

ik heb het bij de dierenarts laten doen,die hebben het bloed opgestuurd naar engeland meende ik.
totale kosten waren 35 euro van het bloedonderzoek....daar kwam de voorrijkosten nog bij Knipoog

agnes, ik heb zelf geen flauw idee hoe het allemaal zit met leverfunctie enzo

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:28


ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:18

ellepel schreef:
sommige dingen verschillen best wel, heb die van indi en die van mijn ap es naast elkaar gelegd en je ziet soms best grote verschillen daar in.

bijvoorbeeld
GLDH;
die is bij indi 10.3 en bij ap 2.9...
gldh betekend:
GlutamaatDeHydrogenase; enzym vooral voorkomend in de lever. Gehalte in het bloed is verhoogd bij sommige aandoeningen van de lever..

de segmented neutrophils zijn bij indi 47 en bij ap 63..inid zit dus net tegen dei onderwaarde aan en ap juist tegen de bovenwaarde aan.

of de eosiniphils absolute, daar heeft indi 43 en ap 251...de waarde mag zijn tussen de 40 en de 350 maar dan vind ik dat weer raar dat ze bij indi zo laag zijn.( klopt het dat het een soort witte bloedcellen zijn?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophil_granulocyte

ik zie trouwens net ook dat de monocyten bij ap toen verhoogd waren...ik ga es zoeken wat het allemaal betekend..
oh en dat staat hier dan weer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monocyt


ik heb geen idee wat het precies is, maar als ik die site van jou vertaal met vertaalmachine krijg ik dit:

Citaat:
sinophil granulocytes, gewoonlijk geroepen eosinophils (of, minder algemeen, acidophils), zijn leucocytten die één van de componenten van het Immuunsysteem verantwoordelijk voor het bestrijden van besmetting en parasieten in gewervelde dieren zijn. Zij controleren ook mechanismen verbonden aan allergie en astma. Zij zijn granulocytes die zich tijdens Hematopoiesis in het beendermerg alvorens te migreren tot bloed ontwikkelen. Deze cellen zijn eosinofiel of ' zuur-loving': Normaal transparant, lijken zij baksteen-rood wanneer bevlekt met eosine, een kleurstof, gebruikend de methode Romanowsky. Het bevlekken is geconcentreerd in kleine korrels binnen het cellulaire cytoplasma, die vele chemische bemiddelaars, zoals histamine en proteïnen zoals eosinophil peroxidase, RN-ase, DNases, lipase, plasminogen, en Belangrijke BasisProteïne bevatten. Deze bemiddelaars worden vrijgegeven door een proces genoemd degranulation na activering van eosinophil, en zijn giftig aan zowel parasiet als gastheerweefsels. In normale individuen maken eosinophils omhoog ongeveer 1-6% van leucocytten, en zijn ongeveer 12-17 micrometers in grootte. [1] zij worden gevonden in het merg en de verbinding tussen de schors en merg van de zwezerik, en, in het lagere maagdarmkanaal, de eierstok, de baarmoeder, de milt, en de lymfeknopen, maar niet in de long, huid, slokdarm, of een andere interne organen in de normale omstandigheden. De aanwezigheid van eosinophils in deze laatstgenoemde organen wordt geassoci�ërd met ziekte. Eosinophils duren in de omloop voort 8-12 uren, en kunnen in weefsel voor extra 8-12 dagen bij gebrek aan stimulatie overleven. [2


het is dus juist goed als dat hoog is denk ik? dan is het imuumsysteem beter? of het betekend dat ze net ziek zijn geweest en dat het daarom actiever is?

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:23

Hoi hierbij mijn uitslagen :

Afbeelding

Afbeelding

Even wat gemakkelijker dan overtypen Clown

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:09

wel toevallig dat de jouwe de alfa globuline te laag heeft en de beta aan de hoge kant zit.

bij mij waren die waardes dus ook niet goed en was gekoppeld aan een wormbesmetting volgens de veearts.
ik moest toen goed ontwormen met equest en equest pramox.

wat ik no vond over verhoogd hematocriet is dat verhoogde waardes kunnen wijzen op uitdroging.
wat dan weer klopt met het verhaal dat de nieren niet goed zouden werken
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=123
even naar beneden scrollen, staat wel wat uitleg over hematocriet.

verhoogd kalium staat hier een stukje over:

http://www.abc-ranch.com/hypp.htm

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:13

dus ap zijn nieren werkte niet goed?

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:32

Die wormbestrijding had ik dus idd al gedaan paar maanden voor de test met idd de equest ,het verhaal van vocht en spieren kan ik wel plaatsen ,al is het wel zo dat hij altijd al snel verzuurd (is niet extremer geworden maar weet niet hoe lang zijn bloed er zo uitziet aangezien ik hem nooit eerder getest heb). Het verhaal van kalium lezen in de vorm van HYPP kan ik geenzins plaatsen in het beeld ,het blijft tot nu toe idd naar de nieren verwijzen ,alleen is het vrij vreemd dat ureum niet verhoogt is (dat van de hematocriet is wel heel kloppend)
Probleem bij mijne is dat de DA aangeeft richting nieren maar hier geen medicijnen voor heeft en ik hem graag wil helpen maar wel zeker wil zijn dat ik hem ook iets geef waar hij wat aan heeft.
Zit dus te denken het hele verhaal nog eens naar een andere DA te sturen ,of iemand enig idee waar ik het ook eens zou kunnen laten bekijken ?

uffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 15-01-05

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:33

ff en stipje, ga dit weekend ff de waardes erbij zoeken.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:45

ikenindi schreef:
dus ap zijn nieren werkte niet goed?


ndie werken helemaal prima, ging om de nierfunctie van het paard van monica

de beta en alfa globuline waardes zijn volgens mijn veearts gekoppeld aan een wormbesmetting.

monica:
het enige waar ik heel erg aan zit te denken is dat je wellicht verkeerd voert?
je paard kreeg toch 5 kilo allsports op een dag?

misschien rigoreus terug naar heel veel ruwvoer en minder krachtvoer??
als het lichaam dat niet allemaal verwerken kan kan dat ook een flinke aanslag zijn voor de nieren.

vind 5 kilo ook wel heel erg veel,kan me dan ook nog wel voorstellen dat je paard daardoor erg snel verzuren kan.
denk misschien een speciaal supplement gericht op die verzuring en je hele voerschema eens goed nakijken?.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 19-09-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:51

Misschien kan ik ook wel iets nuttigs bijdragen aan dit topic. Mijn pony is een tijd lang ziek geweest, sterk vermageren + spieratrofie, zonder dat hij zich ziek gedroeg en zonder dat ze konden vinden wat hij had. Meerdere bloedonderzoeken gehad en uiteindelijk is er EMND geconstateerd. Ik zal morgen even de lijsten die ik heb opzoeken mochten jullie geïnteresseerd zijn.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:54

ja graag Lachen

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:15

Mmm ,tis een idee maar dan kan ik wel stoppen met trainen ,want daarin heeft ie het wel degelijk nodig Boos! (de training op Z2 en voor hoger vergt wel wat energie)
Op zich heeft hij in training deze hoeveelheid altijd wel gehad ,heeft sind hij deze krijg wel een super vachtje En dat had hij de afgelopen 3 jaar niet echt).

Moet ik wel zeggen dat de meeste suplie menten die ik daarvoor bewust geprobeerd heb weinig terweeg brengen ,alleen red cell heeft tot nou toe wat bij gedragen .

Hij heeft wel eens bijna alleen op 5 granen mix gestaan (in combi met supliement) Mischien een optie om eens weer te proberen ?

Een goed advies qua supliement ? Ben er achter gekomen dat vloeibaar het meeste doet . Ga daarnaast toch nog eens een wormonderzoek doen ,mischien dat er toch wat zit ,bedenk me ineens dat een paard net daarna is gekomen met wormen en bij hem in de wei staat/stond.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:24

als je dat allemaal wil weten dan kan je toch gewoon het beste je DA bellen of een afspraak maken om het te bespreken? ik werk als dierenarts assistente en weet wel wat al die dingen inhouden en wanneer ze verhoogd zijn maar welk ziektebeeld de DA daar dan aan plakt ja dat is echt aan je eigen DA niet bokken dus maar gewoon bellen en het bespreken het is gewoon ingewikkeld om aan jullie al die hormonen enzymen lichaams processen en cellen uit te gaan leggen en wat deze doen veel doeltreffende is dus gewoon sneller beter en duidelijker dan hier op een antwoord wachten

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 08:57

ja is ook zo, de dierenarts heeft ervoor geleerd toch?

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:22

Ja maar als dierenarts verschillend denken ?!
Kan het geen kwaad ervaring en ideeen aan te horen van een ander ..

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:46

ikenindi schreef:
dan zou indi een verhoogde leverfunctie hebben of juist verlaagde? vergeleken met ap?

en dat glucose de energie voorziet (of hoort te voorzien) weet ik als geen ander. dat doet t bij indi dus niet, daarom moet ze speciaal voer hebben, zonder suikers. maar wat zegt een verhoogde waarde dan over glucose? dat ze het niet makkelijk opneemt? dat ze te veel kreeg? dat iets niet goed werkt?


De glucose die bij een maaltijd wordt opgenomen, wordt niet allemaal meteen verbruikt en dan als glycogeen (allemaal glucosemoleculen aan elkaar) opgeslagen in de lever. Na de maaltijd is er geen nieuwe aanvoer van glucose en moet dit dus uit het glycogeen in de lever worden vrijgemaakt. Hiervoor is een bepaald enzym nodig en dat mist bij glycogeenstapelingsziekte. Het gevolg is dat er minder glucose uit de lever in het bloed terecht kan komen, nu kan dat ook nog wel in beperkte mate op een andere manier gemaakt worden, maar dat zou de verlaagde glucosespiegel verklaren. Een ander gevolg is dat er steeds meer glucose als glycogeen wordt opgeslagen in de lever, waardoor de cellen uiteindelijk kunnen 'barsten' als ik het goed heb. Als je voer geeft zonder suikers, heeft ze niet steeds een overschot aan suikers na de maaltijd en zal je dus ook minder glycogeenstapeling krijgen in de lever. Glycogeen wordt trouwens ook gestapeld in de spieren, vandaar denk ik de verhoogde waardes die onder spieren genoemd staan.

Als je juist een verhoogde glucosespiegel in het bloed hebt, kan dit bijv. komen door diabetes. Je kunt dan idd de glucose niet goed in de cellen opnemen, waardoor het in het bloed blijft zitten.

Sla me niet dood als er iets niet klopt hoor, volgens mij zit het zo ongeveer ...