Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simbu
Berichten: 53
Geregistreerd: 25-01-07

Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 22:35

Ons paard heeft een hoefzweer gehad en is behandeld (verband, hoefzak, biotex). Gisteren is het verband er af gegaan, gaatje is mooi dicht en de hoef was ook niet warm meer. Het been was sinds vorige week behoorlijk opgelopen, volgens de DA een normale reactie.
Ik heb het been echter vandaag niet dunner zien worden, ondanks wandelen, afspuiten en uren in de paddock. Met een dag of 2 zou het been weer normaal moeten zijn volgens de DA.

Moet/kan ik nog iets doen om het been sneller dun te laten worden? Ik dacht zelf aan insmeren met groene klei?
Iemand tips?

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:37

Niet kreupel? Mijn paard heeft ook vaak een hoefzweer gehad en zolang dat been dik bleef was vaak de zweer nog niet goed genezen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:46

Ze lijkt in draf nog niet helemaal rad, maar loopt zelf wel te dollen in de paddock, tot aan galloperen toe. Met rijden moet ze altijd even op gang komen en is in het begin watstijf, dus het is zo a.d. hand moeilijk te beoordelen of een drafje wel of niet goed is. Ze is niet stokkreupel in elk geval, maar dat was ze bij de constatering van de hoefzweer ook niet (toen ook alleen dik been (minder dik dan nu!) en warme voet (die is nu over)).

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:47

Misschien is de ontsteking er toch nog niet helemaal uit.
Ik zou voor de zekerheid de smid nog eens vragen of ie de zweer nog eens wil bekijken, met een visiteertang en als ie daar een reactie op geeft toch weer open laten leggen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:57

Vanochtend nog hetzelfde, dus gebeld met DA. Hij zegt dat dat toch een 'normale' (?) reactie is en dat dat vanzelf wegtrekt met veel beweging en koud afspuiten en insmeren met trombagel .... Ik zie het nog maar even een dag aan, maar heb er toch niet zo'n heel goed gevoel bij ....
Ik hoor ook niemand uit mijn omgeving die zegt 'oh, dat had ik ook', dus dat geeft ook al geen moed.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:37

hoi ik zag je berichtje

je zou het kunnen proberen met drainagecompositum van de groene os en de groene klei mag in het voer

voer aanpassen, minder geven, en levercompositum, lever is ook belast vanwege de troep in het lichaam.

dit mag je een weekje doen
been wel elke dag afspuiten, 20 min en 2 keer per dag
succes

ehill2
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 17:26

Ik heb precies hetzelfde met mijn paard als jij: echt precies dezelfde volgorde en verloop van de symptomen en behandeling. Ik ben daarom heel benieuwd hoe dit bij jouw paard is afgelopen. Ik weet dat dit een heel oud topic is, excuus daarvoor, maar ik zit hier nu middenin met mn paard dus ben erg benieuwd hoe dit uiteindelijk is opgelost bij jouw paard!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 18:20

Houd even in de gaten of het niet nog verder (naar boven toe) oploopt. Anders kan er een lymfevaten ontsteking gaande zijn. Dat is eigenlijk alleen met medicatie goed en snel te verhelpen.

Zo nee, dan zou ik inderdaad even de twee dagen afwachten en dan nog eens bellen/vragen.

Klei kan helpen soms bij vocht in de benen.

En veel lekker doorstappen op een harde bodem, een harde ondergrond helpt het hele been beter vocht af te voeren.
Als het paard verder goed loopt zou ik ook best een drafje durven doen.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 18:29

Heeft de DA de zweer opengelegd of de HS?
Een dik been wijst erop dat de zweer niet open genoeg ligt/heeft gelegen waardoor alles eruit kan.
Opnieuw HS erbij, langer openhouden en grondiger spoelen.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Dik been na hoefzweer en biotexxen, hoe weer dun te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 18:44

Topic is uit 2007 beste mensen ;)
Denk niet dat de tips voor de ts niet zo veel zin meer hebben

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:33

fleurtjeuh schreef:
Topic is uit 2007 beste mensen ;)
Denk niet dat de tips voor de ts niet zo veel zin meer hebben

:D :D oeps