* Gallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-01 22:08

Sinds kort heeft mijn verzorgpony gallen op haar achterbenen. Ze loopt praktisch elke dag. Drie dagen in de week dressuurmatig, twee maal longeren en de rest in het bos of langs de weg. Ook gaat ze elke dag op de wei, welke absoluut niet vet is. Ze komt er goed uit.

Ze heeft een kuchje gehad en hiervoor heeft ze ventipulmin gekregen en capsules. Kunnen die gallen een bijwerking zijn van de medicijnen ? Hiervoor heeft ze er nooit last van gehad.

En wat nu, moet ik met bandages gaan rijden achter of juist niet. Of eventueel beschermers om. Normaal gesproken loopt ze zonder bescherming. Zal ik juist met het zware werk bescherming om doen ? Kunnen gallen kwaad ? Advies aub

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 20:31

Mijn paard (Joop heet ie) heeft ook gallen op zn achterbeen. volgens de dierenarts zit er dan teveel eiwit in zn brokken. je kan aan de meelboer om eiwit-arme brokken vragen, dat help misschien.
Joop heeft ze nog steeds hoor, die gallen, maar hij loopt er niet kreupel op ofzo.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 09:53

Arnica D6 druppels willen nog wel eens helpen (koop je gewoon bij de drogist voor 8,-- ofzo), maar besef; die gallen zijn een waarschuwing.
Gallen ontstaan doordat er binnen in het gewricht een slijtage aan de gang is, veelal de pezen. Ik zou het rustiger aan doen met de pony, en een tijdje veel stappen op het harde. De gallen zelf kun je insmeren met cole's Liniment of Antiflogistine-zalf.

Worden de gallen snel groter, of meer, of zijn ze warm, dan moet je echt de dierenarts bij je pony laten komen. Dan weet je zeker of de gal kwaad kan of dat hij relatief onschuldig is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 14:17

GAllen kun je bijna niet voorkomen. Je zou je pony kunnen bandageren maar dan worden de pezen alleen maar zwakker. Peesbeschermers zijn altijd goed. het zou helpen om na het rijden of longeren de pezen af te spuiten met koud water, of in te smeren met cole's liniment of coolgel. Dat is om de bloedcirculatie te bevorderen. Wat het beste werkt tegen gallen is wandelen door de zee. MAar die mogelijkheid hebben maar weinig mensen.