Waarschijnlijk Rhino..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quana
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: België

Waarschijnlijk Rhino..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 21:49

Hey,
Ik kreeg enkele dagen geleden te horen dat op de manege waar ik vroeger stond waarschijnlijk Rhino was geweest(maar die persoon was niet 100%zeker!). Ik weet wel dat in de zomer de hengten allemaal ziek waren, en ook nog enkele paarden die het net gehaald hebben. Werden allemaal onderzocht. Als we vroegen wat ze hadden werd er als antwoord gegeven: "niks speciaal, zijn gewoon ziek." Die persoon dat het ons vertelde had dus verschillende redenen om te denken dat er Rhino was geweest. Er waren zeven merries gedekt(ook mijn pony) en ze hebben ALLEMAAL een misval! Verder waren er dus enkele paarden ziek, en andere paarden hadden meestal wel iets, maar vaak viel het bijna niet op. Mijn pony(toen nog niet) haar klieren stonden dik. Toen ik dat ging zeggen aan de baas zei hij dat hij er niets aan zag. Andere pony's hadden last van hun spieren, aan hun lever enz..
Nu staan we dus niet meer op die manege, maar met 4 pony's die ginder hebben gestaan op een privéstal. De DA kwam langs de dag nadag we hoorde dat er wss Rhino was geweest, en toen we hem de vraag stelde of het iets met rhino te maken kon hebben, reageerde hij er niet op...erg raar...En daarna was hij tegen de eigenares van die stallen gaan zeggen dat er veel kans was dat de paarden rhino hadden.. Verward Heb er al wat over geïnformeerd enzo, en alles wat de paarden die zomer hadden, zijn bijna allemaal symptomen van rhino..
Wat denken jullie hier van? Dat er nooit iets over is gezegt in die manege, en over hoe de DA erover doet?
Ze hebben dus zo goed als zeker rhino..maar wat houdt dat juist in? Heb gehoord dat ze daar altijd mee blijven zitten, dus kunnen ze dan elk moment ziek worden? Alle info is welkom!!

Groetjes.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:03

Als je paard rhino heeft gehad dan blijft hij/zij hoogstwaarschijnlijk drager. Op momenten dat de weerstand wat minder is, kan hij daar dan weer last van krijgen. Ik denk niet dat hij daar dan heel ziek van wordt, maar een verkouden kan hij dan wel worden, ook zal hij dan virus uitscheiden. Vergelijk het met een koortslip.
Die komt ook af en toe opzetten, en op dat moment is het besmettelijk voor andere mensen.

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:03

hier ff wat extra info over rhino:Rhinopneumonie
Rhinopneumonie bij het paard wordt veroorzaakt door een Herpesvirus en kent een drietal verschijningsvormen:

De ademhalingsvorm.

De abortusvorm.

De neurologisch( verlammings) vorm.

Een typische eigenschap van het Rhinovirus is dat het dieren kan infecteren, zonder dat deze dieren ziekteverschijnselen tonen.

Een andere typische eigenschap van het virus is, dat het zich in het lichaam verborgen kan houden om bij voor het paard stressvolle omstandigheden alsnog de kop op te steken.

ad 1. De ademhalingsvorm

De ademhalingsvorm toont zich net als de influenza als een virusinfectie van de voorste luchtwegen, met koorts en algemeen ziek zijn en eventueel dikke benen.

De koorts kan zich met 2 pieken presenteren. Als complicatie kan een longontsteking ontstaan. Besmetting ontstaat vooral in het directe neuscontact met andere paarden.

Preventie is mogelijk middels een enting, die echter minimaal 2 keer per jaar moet worden gegeven. Belangrijk is ook dat de enting als groepsenting wordt gegeven. Het enten van 1 paard in een groep paarden die niet geënt worden tegen de rhino lijkt niet zinvol.

ad 2. De abortusvorm

Drachtige merries, die geïnfecteerd worden met het rhinopneumonievirus, kunnen aborteren.

Belangrijke preventieve maatregelen zijn:

weinig/geen contact met andere paarden.

enten van de drachtige merrie op de 3e, 5e, 7e en 9e maand van de drachtigheid.

ad 3. De neurologische vorm

Deze vorm zou vooral ontstaan als virusdeeltjes zich binden aan door het paard geproduceerde antistoffen. Aan de combinatie virusdeeltje-antistof kan zich nog een derde stof binden, waardoor een groter deeltje ontstaat, welk vast kan lopen in bloedvaten, die naar zenuwvezels lopen.

Door een tekort aan bloed sterven de zenuwvezels af en ontstaat de beruchte verlamming van de spieren van de achterhand.