de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:24

Ik heb mega veel framboos, volgens mij zit je bij mij in de buurt? Kom maar halen :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 06:56

Ah stuur even een pb voor je adres :D

Gele framboosken ik niet maar klinkt wel boeiend :j

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:48

Gele frambozen zijn erg lekker.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:29

Even een vraag ik heb voor het eerst wortels gezaaid, nu komen er mooie groene bosjes, moet ik er nu nog wat mee doen behalve water geven? Moet het nog uitgedund of kan ik ze zo laten gaan? Er groeit ook best wat onkruid naast, maar ik wil niet voor onrust zorgen dus dat laat ik maar zo.
Afbeelding

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:57

Uitdunnen (de kleinste worteltjes ertussenuit halen). En wieden geeft geen onrust hoor.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:53

Absoluut al het onkruid verwijderen. Onkruid gaat ten koste van de wortelgroei. Eventueel de wortels later uitdunnen. Gewoon het groen afknippen. Niet uittrekken

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:28

Afbeelding
Aardbeien hangbakjes.
Afbeelding
2x Druif.
Afbeelding
Gewone framboos.
https://myalbum.com/photo/wJXHQyB3Dxpb/360.jpg
Maggiplant (ook wel lavas).
https://myalbum.com/photo/Wy5rutNFNWdQ/360.jpg
Goudsbloemen.
https://myalbum.com/photo/hN5hRRaD35iB/360.jpg
Peren.
https://myalbum.com/photo/Yvc72fpkHDkL/360.jpg
Bramen.
Afbeelding
Tarwe wat langzaam aan omhoog kom.
Afbeelding
Aardappelen in pot met op de achtergrond de andijvie.
Afbeelding
Uien met wortels.
https://myalbum.com/photo/rrEcS4dq2gSL/360.jpg
Appelboom.
https://myalbum.com/photo/aRP06u2oHdTg/360.jpg
https://myalbum.com/photo/i6el8yL2YQiM/360.jpg
Aardappelen.
Afbeelding
Dit rijtje staat nu vol met aardbeien even aankijken wat blijf leven, maar heb er nog genoeg. :')
https://myalbum.com/photo/oVcCuPUBP4Ik/360.jpg
Afbeelding
Aardbeien in bakken en de bessen struiken.
https://myalbum.com/photo/jtKHdaihfSvE/360.jpg
Bloemen randje.
https://myalbum.com/photo/mFUbfhgXNDZG/360.jpg
Wilde bloemen randje.
Afbeelding
Suckersnaps.
Afbeelding
Andere aardbeien randje hier ook even afwachten wat blijven leven.
Afbeelding
Afbeelding
Boompjes met wat struikjes en nu bloemen tussendoor geplant om een speciale reden. <3
Afbeelding
Roze bosbes, zwarte bes en blauwe bes.
Afbeelding
Kolen bed.
Afbeelding
Lage bonen die gisteren nog niks te zien was en nu ineens boven waren.
https://myalbum.com/photo/roYhGzhfNqdC/360.jpg
Aardbeien planten die nog over zijn.
https://myalbum.com/photo/L709mcNU1ykS/360.jpg
Munt.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:38

Dus als je het groen af knipt groeien wortels niet door?

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:48

We hebben eindelijk een plek uitgekozen voor de moestuin.
Momenteel is het een oude zandbak gevuld met wit zand. Dit zand wordt vervangen door bruikbaar zand voor de moestuin stuk van 5 x 3 meter en zo'n 50 cm diep, dus zo'n 7 a 8 kuub.
Hier moet dus ander zand in gestort worden. Wat kan ik hier het best voor bestellen. Ik zie bij verschillende bedrijven teelaarde of bemeste tuinaarde staan, wat kan ik het beste kiezen? Zelf bemesten zou geen probleem zijn. Kan (oude) paardenmest van de buren gebruiken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:59

Het ligt er helemaal aan welk soort groente je wil verbouwen. Sommige groentes als wortel/ui en peulvruchten houden niet van bemesting, en groeien het beste op zandgrond. Terwijl andere groentes zoals koolplanten en vruchtgroentes het weer beter doen op kleigrond met veel bemesting.
Zelf vind ik zandgrond gemengd met compost het beste werken. Goed waterdoorlatend, en niet te veel voeding, zodat je de groentes die wel veel voeding nodig hebben nog los extra wat voeding en water bij kan geven.
Voordeel van compost is dat je het bij de gemeentes een of twee keer per jaar gratis kan afhalen, en je kan het zelf maken met paardenmest.

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:07

O, vergeten neer te zetten. De groentes die voor dit jaar sowieso op mijn lijstje staan zijn tomaten, komkommer, paprika, broccoli, boerenkool en aardbeien.
Stel ik kies voor bemeste tuinaarde en zet dit jaar de tomaten op plek één, kan ik daar volgend jaar wortel of peulvruchten op planten (op plek één) en dan tomaten opschuiven naar plek twee?

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:53

Wisselteelt is altijd aan te raden en ook beter voor de bodem. Je kan ook voor de makkelijk moestuin mix kiezen of iets vergelijkbaar. ;)

Iemand tips voor het kopen van rode druif (winterhard) online. Witte en blauwe in overvloed.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:39

Druiven haal ik hier in de regio bij een wijnboer, die verkoopt ook tafeldruiven. Weet niet of ze online verkopen. Is een wijngaardje in Dieren.
Maar wat een strakke moestuin zeg, poe zo georganiseerd :+

Wisselteelt is idd wel aan te raden. Daarom werk ik meest in potten. Wel zelfde plek maar andere pot :P

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:51

Marcella schreef:
Wisselteelt is altijd aan te raden en ook beter voor de bodem. Je kan ook voor de makkelijk moestuin mix kiezen of iets vergelijkbaar. ;)

Iemand tips voor het kopen van rode druif (winterhard) online. Witte en blauwe in overvloed.


Makkelijke moestuinmix wordt erg duur voor 7 a 8 kuub (dat is 7000 a 8000 liter). Dat voor €10 per zak, 45 L per zak. Dan zit je tussen de €1500 en €1800. Dat is mij iets te gek.
Het is ook echt een bak/kuil dat opgevuld moet worden, wat ik zo begrepen had wordt dat voornamelijk met bemeste of onbemeste tuinaarde/teelaarde gedaan

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:52

Ik gebruik voor mijn bakken een mix van gewone grond/zand aangevuld met tuinaarde en al dan niet compost en potgrond. Nog wel te doen betaalbaar.

Bij zoveel loont het misschien een bigbag te kopen of los te laten storten een bulk

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:11

Cabelona schreef:
We hebben eindelijk een plek uitgekozen voor de moestuin.
Momenteel is het een oude zandbak gevuld met wit zand. Dit zand wordt vervangen door bruikbaar zand voor de moestuin stuk van 5 x 3 meter en zo'n 50 cm diep, dus zo'n 7 a 8 kuub.
Hier moet dus ander zand in gestort worden. Wat kan ik hier het best voor bestellen. Ik zie bij verschillende bedrijven teelaarde of bemeste tuinaarde staan, wat kan ik het beste kiezen? Zelf bemesten zou geen probleem zijn. Kan (oude) paardenmest van de buren gebruiken.


Kun je de bak onderin vullen met takken, stammetjes, gemaaid gras, stro, etc? Dan daarop oude paardenmest en daarop een laagje aarde evt met snippers of andere mulch.

De onderlaag gaat verteren waar warmte bij vrijkomt (langer teeltseizoen) en het houdt water beter vast.

Scheelt je een boel opvulkosten, betere opbrengst en het werkt perfect om minder water te hoeven geven bijvoorbeeld!

Het wordt ook wel hügelcultuur genoemd, daar is het mee vergelijkbaar.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:43

Zou je wel al het zand afgraven? Je zou ook een deel kunnen mengen met (bemeste) tuinaarde en compost . Dan heb je een mooie, lichte, vruchtbare grond.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:43

Je kan ook makkelijke moestuin mix gebruiken op plekken die extra voeding nodig hebben al is het maar bovenste laag. Maar je kan ook inderdaad mengen met van alles.

Let alleen wel op met gebruik houtsnippers dat de grond zuurder kan worden. Wortels kan je weer mooi in een mengeling van zand en bemeste tuinaarde of compost. Bonen planten zorgen weer dat er stikstof in de grond komt het.

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:41

Lisette03 schreef:
Zou je wel al het zand afgraven? Je zou ook een deel kunnen mengen met (bemeste) tuinaarde en compost . Dan heb je een mooie, lichte, vruchtbare grond.


Het is echt wit zand wat er nu in ligt. Waarschijnlijk is het een zandbak geweest voor de kinderen bij de vorige bewoner. Als een deel doorgemengd kan worden scheelt dat al gouw weer een bigbag.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:32

Weet niet hoe diep het is, maar je kan een laag zand laten zitten en daarop laagje houtsnippers (soms ook bij gemeente gratis te krijgen). En daarop een laag grond wat je zelf zou kunnen samenstellen met bemeste tuinaarde, compost, potgrond of speciale moestuingrond (wat je zelf zou willen).

Op een stukje van 6 m2 (3x2) heb ik ongeveer 5 cm afgegraven en weer aangevuld met 4 zakken 60 liter speciale grond geschikt voor kas/moestuin erin gedaan. Voor het bijvullen de kleigrond eronder goed los gemaakt. Dit jaar alleen wat eigen paarden compost doorheen gedaan voor de voeding. En de grond is nu ook mooi vermengd met de zware kleigrond (hier staat mijn kas) en lig nu ook een stukje hoger.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:29

Afbeelding
Was behoorlijk pittig in mijn eentje, maar het zit (frame is 2m hoog en ik ben maar 1.54 hoog). Een kant al begin gemaakt met frame ingraven. :=

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 22:37

Ik denk dat mijn nectarine geen nectarine is de vruchten lijken er totaal niet op meer op wilde perziken... vorige jaar geplant maar toen geen vruchten gehad. Zal morge ff foto plaatsen.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 23:52

:oo

Mijn nectarine is dood aan het gaan. -O-

Afbeelding
Afbeelding
Klaar en ook ingegraven. *\o/* Nu alleen verzinnen wat ik met de winterbloemkolen gaat doen. :=
Afbeelding
En eerste 2 bewoners van mijn hotel. *\o/*
Afbeelding
Tarwe gaat goed.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 06:43

Roosje01 schreef:
Ik denk dat mijn nectarine geen nectarine is de vruchten lijken er totaal niet op meer op wilde perziken... vorige jaar geplant maar toen geen vruchten gehad. Zal morge ff foto plaatsen.


Kan natuurlijk best dat de oorspronkelijke pit een doorgekweekte versie is en daardoor nu terug gaat naar de oorspronkelijke vorm?

Hier is mijn rek voor het terras klaar dankzij de tyraps-tip
Afbeelding

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:01

Hier is de rode bes aan het overlijden. Bomvol met vruchten...
Hij stond tegen een wand van de schuur, maar daar moesten we hem zaterdag weghalen doordat we die wand moesten vervangen. Direct in een zak aanplantgrond gezet, en maandag in een grote pot met dezelfde aanplantgrond. Helaas staat hij er niet erg florissant bij en verschrompelen alle besjes...

Gelukkig heb ik er nog 2 staan, maar die hebben lang niet zoveel bessen als deze. Ach, als hij het maar haalt, dan komen die bessen volgend jaar wel weer!