[FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:57

laura1987 schreef:
Weet je toevallig ook hoeve koolhydraten dit is en heb je een recept?
Lijkt mij erg lekker!


Dit was een koolhydraten bom :o
Ik heb gula djawa ( palmsuiker uit Indonesië gebruikt door de babi ketjap), ook heb ik geen khb ketjap gebruikt.
Ik ben opgegroeid met ( en in) de Indonesische keuken en de khb variant vind ik niet te pruimen..

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:58

Lay_D schreef:
laura1987 schreef:
Weet je toevallig ook hoeve koolhydraten dit is en heb je een recept?
Lijkt mij erg lekker!


Dit was een koolhydraten bom :o
Ik heb gula djawa ( palmsuiker uit Indonesië gebruikt door de babi ketjap), ook heb ik geen khb ketjap gebruikt.
Ik ben opgegroeid met ( en in) de Indonesische keuken en de khb variant vind ik niet te pruimen..


Hahaha dan kan ik hem beter overslaan denk ik. Eet nu bijna altijd keto en bij teveel kh hoofdpijn

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: [FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:00

Caesar salade met vega kip
Afbeelding

Steefz

Berichten: 2081
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:00

pien_2010 schreef:
DideH schreef:
[ [url=m/tppHzV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Soto ajam :)


Wat is dit? Ziet er niegt lekker uit (en dan druk ik mij voorzichtig uit :o ).

Steef heb je jouw recept, ziet er lekker uit.

Thats_me, mag ik ook van jou het recept. Ziet er zooo lekker uit!

Wij hebben weer lekker gegeten van de plaat. Ik 2 groenteburgers en een maïs kolf en manlief wat vlees met brood en groente.


Hier het recept! :D
https://www.jamieoliver.com/recipes/veg ... an-chilli/

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:04

Dank je Steefz

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:19

@Pien: Soto Ajam is Indonesische kippensoep. Het ziet er misschien niet zo lekker uit op dit plaatje, maar dat is het wel.

DideH
Berichten: 7000
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 23:09

pien_2010 schreef:
DideH schreef:
[ [url=m/tppHzV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Soto ajam :)


Wat is dit? Ziet er niegt lekker uit (en dan druk ik mij voorzichtig uit :o ).



Het is eigenlijk een indonesische maaltijd kippensoep met veul kip, bijv paksoi of chinese kool (dat had ik nu) en taugé en een gekookt ei erin.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 23:45

De soep zelf ziet er n.m.m. juist fantastisch uit, alleen dat drijvende ei kijk ik wat raar tegenaan :') Maar is een goed idee, ik hou altijd zo'n l*llig beetje taugé over na het wokken en dat is zo gauw niet goed meer.. Heb je een linkje of receptje? :)

Ik moet echt meer Indonesische gerechten gaan maken merk ik al, ziet er allemaal te lekker uit hier! M'n vader maakte vroeger veel op dat vlak maar die heeft er niet zo'n lol meer in... -O- (je bent ook rustig de halve dag aan het koken, haha!) Gula Djawa heb ik nog een berg van, koop ik altijd in Chinatown in een groooote verpakking en dan duurt het jaren voordat het op geraakt.. :+

Lay_D: ziet er ook echt super uit! Heb je een recept? :) (en wat voor vlees koop je daar nou voor? Ja, varken.. :+ Maar hamlap, ofzo? Vet of juist niet? )

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 05:48

_l_amanda_l_ schreef:
Lay_D: ziet er ook echt super uit! Heb je een recept? :) (en wat voor vlees koop je daar nou voor? Ja, varken.. :+ Maar hamlap, ofzo? Vet of juist niet? )



Ik gebruik daar speklappen voor liefst zonder zwoerd.
De speklappen in stukjes snijden,in een pan beetje olie speklappen erin, 4 uien gesnipperd en die er bij in doen, 3 tenen knoflook persen, kentjur, Laos en djahe ( vers is het lekkerst maar ik ging gisteren voor makkelijk) ook in de pan doen, flinke scheut ketjap manis en flink stuk gula Djawa er bij door kruimelen.
Dat heb ik even kort zachtjes laten 'koken' en daarna water erbij in en deksel op de pan zodat het vlees als het ware mals stooft.

Ik heb uit de losse hand gekookt, het is vooral tussendoor even proeven of het naar wens is.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:53

Maflinger_S schreef:
@Pien: Soto Ajam is Indonesische kippensoep. Het ziet er misschien niet zo lekker uit op dit plaatje, maar dat is het wel.


Dat klinkt heel lekker.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:44

Focaccia met prei met een salade van spinazie, peer en mozzarella
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:08

Ik doe mee aan een studie over hoe hersenen werken. En dit is m’n lunchpakket :+

Afbeelding

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:13

Lunch: meergranen baguette met carpaccio.

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:21

MarjanB :D , ziet er lekker uit. Zo ook Liberia haar lunch.

Hier is de laatste twee dagen veel gekookt voor de toekomstige maaltijden.
Indische shutney gemaakt van 2 ,5 courgettes uit de tuin. Ik heb gebruikt, uien, knoflook, gember, allerlei oriëntaalse kruiden , azijn en gember siroop met stukjes zoete gember.
Gisteren:
Afbeelding

Afbeelding

En vandaag eigengemaakte tomaten pasta saus lekker voor op de pizza of spaghetti. De saus is gemaakt van tomaten, uien, knoflook, pepertjes (milde en pittige), abrikozen en meloen, basilicum, tijm, peterselie, zout en peper met een halve citroen en op het einde paar schepjes suiker waar je jam mee maakt (veel pectine zit in die suiker vergeleken met de suiker dus minder zoet).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shutney en pasta saus tezamen
Afbeelding


En totale voorraad van shutney, tomatensaus, en allerlei jammetjes en peren moes.


Afbeelding

Afbeelding

Nog een keer tomatensoep maken denk ik en dan is het helaas weer afgelopen met groente en fruit verwerken (hopelijk nog de kweeperen van de buren tot gelei mogen maken later in september)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-09-20 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:24

Onze overburen hadden een kweeperenboom. Helaas begon ie te sneuvelen en hebben ze hem gestud voor een jaar. En toen t huis verkocht. De nieuwe overburen hebben toen serieus overlegd of de boom eruit mocht.. Want mijn schoonouders maakten altijd kweeperenjam en de vorige eigenaar had dat heel duidelijk gezegd bij de verkoop dat hij graag wilde dat mijn schoonouders er nog peren van mochten hebben. Maarja. de boom was op helaas.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:49

Zonde kiwiwitje, je kunt van kweeperen zo'n lekkere dingen maken. Echt fantastisch. In oktober maken wij kweeperen gelei en dan in de winter nog eigen gemaakt marmelade en daarvoor koop ik de sinaasappels in de winkel.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:53

Oeh pien dat ziet er goed uit! Maak je ook ketchup?

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:15

Je bedoelt tomatenketchup? Dat heb ik nog nooit gedaan en eerlijk gezegd ook nog nooit aan gedacht. Dat gebruiken wij amper of niet.
De pasta gebruiken wij super veel, net als de Indische chutney. Mocht ik ooit echt teveel tomaten hebben dan ga ik over de ketchup nadenken. Grappig je vraag, nooit aan gedacht.
Door dit topic wil ik volgend jaar NOG veel meer pittige pepertjes kweken en dan eigengemaakte sambal gaan maken. Dat recept heb ik opgeslagen.
Dus Marjan bedankt voor je vraag en dames (en Heer?) ik vind dit een heel leuk topic.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:23

pien_2010 schreef:
Zonde kiwiwitje, je kunt van kweeperen zo'n lekkere dingen maken. Echt fantastisch. In oktober maken wij kweeperen gelei en dan in de winter nog eigen gemaakt marmelade en daarvoor koop ik de sinaasappels in de winkel.

Ik vind ze wat zuur maar dat vind ik nogal snel. Met een extra schepje suiker vind ik t erg lekker. Hebben een soort chutney oid ook eens gemaakt en door een taart gedaan. Was ook erg lekker.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:24

Zonder suiker zijn ze niet te pruimen.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:27

Die tomatensaus ga ik ook opslaan en proberen Pien, ziet er goed uit!
Maar meloen erin, denk dat me dat wat te zoet is... die abrikoos kan ik nog inkomen haha :D

Same here trouwens, echt superleuk om alle ervaringen en recepten met de foto's erbij te hebben zo :)

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:37

pien_2010 schreef:
Zonder suiker zijn ze niet te pruimen.

Haha nee dan zijn ze helemaal zuur :')

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:41

_l_amanda_l_ schreef:
Die tomatensaus ga ik ook opslaan en proberen Pien, ziet er goed uit!
Maar meloen erin, denk dat me dat wat te zoet is... die abrikoos kan ik nog inkomen haha :D

Same here trouwens, echt superleuk om alle ervaringen en recepten met de foto's erbij te hebben zo :)


Amanda een chutney hoort zoet zuur te zijn vandaar de meloen (kleintje uit de tuin). Maar het kan ook met mango, zo lekker....

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: [FOTO] Show jouw maaltijd Deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:43

De chutneys zien er heerlijk uit Pien!

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:51

Per PB kreeg ik de vraag hoe je zorgt dat potjes niet gaan schimmelen.
Dit is een heel belangrijk onderdeel van jam maken, of soep, pastasaus chutney etc etc. en ook het meeste werk vandaar dat ik de vraag beantwoorden in het topic.

Al's je afwasmachine hebt dat is gemakkelijk want je doet potten en dekseltjes zo heet mogelijk schoonmaken in de machine en afgesloten zet je ze weg op een handdoek.
Onze machine is kapot dus in een grote pan worden potjes en dekseltjes 15 minuten minimaal gekookt met eventueel een beetje backing soda.
Potjes vis je uit het kokend water met tang en zet op de handdoek met dekseltjes zacht dichtgedraaid erop. Werk hygiënisch.
Als prut klaar is dan maak je potjes open met onderkant dekseltjes boven op de handdoek. Je doet kokende prut in een plastic kan en je vult 4 potjes tot het maximale vol. Snel draai je de dekseltjes na de 4de vullen goed stevig dicht(linkerhand handschoenwand aan) en zet de potjes op zijn kop op het dienblad en per 4 potjes doe je dat elke keer weer.
Ik kan zo mijn jam en sauzen zeker 1 jaar bewaren en vaak langer en nog nooit 1 potje met schimmel gehad.
Het is veel en heet werk, maar de moeite waard.