Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:08

Afbeelding
Ik maak regelmatig hondenkoekjes en gebruik daarvoor deze mat. Halve bolletje van 1 cm van AliExpress. Misschien zoiets en dan een beetje deeg in de gaatje duwen, want neem aan dat het stevig deeg is en niet smeerbaar als het deeg voor de hondenkoekjes

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:22

Wie heeft er een lekker recept voor borstplaat?

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:26


urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:24

Ik had ook nog leuke sinterklaas recepten liggen maar dit jaar niks geworden :+

Ik had nog dulce de leche liggen van vorige week wat ik op wilde maken dus ik heb caramel brownies gemaakt. Niet ingewikkeld maar wel erg lekker :D
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:18

Ziet er erg lekker uit. Ik ga dit weekend alvast verschillende koekjes degen maken; voor ‘mijn’ personeel doe ik een zakje met verschillende zelfgebakken koekjes bij de bol.combon die iedereen krijgt van de directie, maar ik vind dat kaal om te geven. De ongebakken koekjes gooi ik in de diepvries, zo verspreidt ik het werk. Ik ga me ook wagen aan sugercookies met royal icing. Was nog even een gedoe om eiwitpoeder te vinden.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:15

He bakkundigen, mag ik hier even inbreken en een vraag stellen?
Ik heb een nieuwe oven en nadat de eerste cake bijna was verbrand in de helft van de normale oventijd voor de oude oven, ben ik met een thermometer gaan werken. De nieuwe wordt veel warmer, en blijft ook veel langer warm (is van gietijzer).
Mijn cake nu is bleek en niet genoeg gerezen, wat zouden jullie als eerste aanpassen? Temperatuur, baktijd, positie in de oven?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:54

Sorry Veldbloem, ik heb geen idee, maar als je cake nu niet gerezen is, zou ik de temperatuur op normaal houden. Cake zet ik altijd bijna onderin.

Enorm veel koekjes aan het bakken voor ‘mijn’ personeel. Dit jaar bak ik in twee sessies. Vier soorten en straks met royal icing de sterren en rondjes kerstig versieren. Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:03

Mijn royal icing skills hebben nog wel wat oefening nodig, maar ach voor een eerste keer.... Afbeelding
Afbeelding

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:38

(meelezer) Ik vind ze leuk geworden! :j

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:18

Dank je Safiera.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:25

En het eindresultaat: de eerste 15 zakjes zijn klaar. Afbeelding
Afbeelding

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:45

Leuk! Echt een persoonlijke aanvulling op de cadeaubon.

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:11

Ceetje_bokt schreef:
En het eindresultaat: de eerste 15 zakjes zijn klaar. [ [url=m/731VHO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OZuYk9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is het ontzettend leuk geworden! En ik vind de icing goed gelukt hoor!

Ik heb het ook nog nooit gedaan, staat nog wel op de planning denk met gingerbread koekjes.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:33

Dank je. Het was nogal een gedoe om eiwitpoeder te krijgen, uiteindelijk online besteld. Maar de icing was eigenlijk een beetje te dik, daardoor is het geen geheel geworden. Woensdag de tweede lading maken en dan kijken of het wel lukt.

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:16

Veldbloem schreef:
He bakkundigen, mag ik hier even inbreken en een vraag stellen?
Ik heb een nieuwe oven en nadat de eerste cake bijna was verbrand in de helft van de normale oventijd voor de oude oven, ben ik met een thermometer gaan werken. De nieuwe wordt veel warmer, en blijft ook veel langer warm (is van gietijzer).
Mijn cake nu is bleek en niet genoeg gerezen, wat zouden jullie als eerste aanpassen? Temperatuur, baktijd, positie in de oven?

Zet je cake in het midden van de oven? En krijg je de oven wel op de juiste baktemperatuur? Dan zou ik de baktijd wat verlengen als eerste.

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:44

Veldbloem schreef:
He bakkundigen, mag ik hier even inbreken en een vraag stellen?
Ik heb een nieuwe oven en nadat de eerste cake bijna was verbrand in de helft van de normale oventijd voor de oude oven, ben ik met een thermometer gaan werken. De nieuwe wordt veel warmer, en blijft ook veel langer warm (is van gietijzer).
Mijn cake nu is bleek en niet genoeg gerezen, wat zouden jullie als eerste aanpassen? Temperatuur, baktijd, positie in de oven?

Welke temperatuur /tijd bak je?
En op welke stand? (hete lucht/boven en onderwarmte)

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:10

Ha Eline, ik heb m nu op 180 graden gebakken (gemeten in de oven), 45 minuten, in de oven met boven- en onderwarmte. En na de baktijd oven uitgezet en cake in de oven laten afkoelen.
Hij stond wel iets onder het midden.
Nog genoeg knopjes om aan te draaien dus, :j welke zou jij als eerste aanpakken?

Edit: mijn vorige oven was een combi magnetron, daar werd de cake perfect met 90 minuten op 185 graden. (Op de 'teller', nooit echt gemeten).

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:07

Hmmmm, 45 minuten is voor een cake best wel kort. Het hangt natuurlijk af van het formaat van je cake, maar vaak zit je toch op +- een uur of langer.
Ik zou daar mee beginnen.
Hem in de oven af laten koelen zou ik ook niet doen. Je kunt hem na het bakken in de oven (die uit staat) een paar minuten laten 'wennen' aan de koud. Maar daarna zou ik hem lossen en op een rooster laten afkoelen.
Eventueel als hij lauw is afdekken met huishoudfolie. Dan blijft de buitenkant wat kleffer.

Je zegt verder dat de temperatuur in je oven heel anders was dan hij aangaf, is hij nu gemeten 180 graden?

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:45

Ik bak cake vaak een uur of iets meer op 160 graden. Ik weet dat mijn oven niet heel warm is maar cake afbakken gaat wel goed. Vind het wel interessant wat je zegt, de oven is te warm maar toch is je cake bleek en niet gerezen. Was hij wel gaar? Heb je hem niet te vroeg uit de oven gehaald?

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:49

Ik bak mn cake idd ook op 150-160 graden en dek tijdens het bakken soms de bovenkant af met aluminiumfolie.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:05

Wat leuk dat jullie meedenken, bedankt voor de reacties!

Ik heb nu toch de oude oven maar even met dezelfde thermometer laten draaien. En ja, wat ik deed met de oude oven is dus: 90 minuten op 150 graden.
De instelling is dan 185 graden ....

Met de nieuwe oven had ik de eerste cake gewoon op dezelfde instelling, 185 graden erin gezet. Na 45 minuten rook ik gelukkig dat het te hard ging. Die was toen gaar, gerezen, en aan de buitenkant een beetje geblakerd. Daarna thermometer laten meebakken en die stond bij instelling van 185 op 210 graden. Aha, dacht ik, dat moet gewoon lager, dan is die in 45 minuten gaar maar niet geblakerd.

Cake twee in de nieuwe oven heb ik dus teruggedraaid tot de thermometer ongeveer 180 aangaf. Maar dan is de baktijd idd nog te kort. Folie er op is ook nog wel een ideel!
Ik ga weer aan de bak, bedankt voor de tips!

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:13

185 graden is inderdaad wel aan de hoge kant.
160/170 heeft meer mijn voorkeur

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:21

Ha Ceetje, wat voor soort koekjes had je gemaakt? Lijkt mij ook leuk wat van die 'pakketjes' te maken maar ben even zoekende wat mogelijk is qua houdbaarheid/breekbaarheid etc. Heb ooit koekjes in een envelop naar mijn tante gestuurd en ze hield alleen kleine brokjes over :') (overigens was de smaak wel prima)

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:21


Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 01:25

Hallo allen.
Ik lees al een tijdje mee. Nu heb ik een vraagje, misschien weten jullie het antwoord?

Ik ben op zoek naar een super lekkere snack die ik laatst in een bedrijfskantine gegeten heb. Uiteraard wilde ze het recept niet met mij delen, gezien ik een vaste klant ben van dit product. Volgens mij is het lekker door eenvoud. Volgens mij zijn de ingrediënten havermout, verkruimelde rijstwafel, gehakte noten en heeeel veel pindakaas om de boel aan elkaar te plakken als een reep. Zwieper daarna er gesmolten (pure) chocolade overheen en je hebt genoeg chantage materiaal om mij een week klusjes in huis te laten doen.
Maar.. ondanks dat ik denk alle ingrediënten te weten, kan ik geen recept vinden. Aan creativiteit qua haken geen gebrek, maar zelf een reep in elkaar fiedelen, lukt niet.
Klinkt jullie deze beschrijving bekend? Enig idee hoe dit heet zodat ik verder kan googelen naar een recept?