Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 221 van de 330 [ 8240 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224 ... 330  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

de eetbare tuin vervolg

 
Profiel   

Ik lees eigenlijk alleen maar mee hier maar een tip voor de courgette: koop een speciekuip en zet m daarin. Dat kost minder dan een tientje en daar doen ze het goed in is mijn ervaring.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:45 



 
Profiel   

Ik kan denk ik vanmiddag de eerste sugar snaps oogsten, daar heb ik zo'n zin in, heerlijk :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 12:27 



 
Profiel   

Ik blijf meelezen maar reageren gaat niet zo vlot via mobiel merk ik.

Hier heb ik zo in mijn eerste jaar veel meer geprobeerd dan ik eigenlijk van plan was. Maar er zijn allemaal buurtgenoten die te veel plantjes hebben opgekweekt dus er wordt heel wat geruild en voor kleine prijsjes verkocht.

Zo komen er deze week nog artisjokken en kardoen. Geweldige grote planten die het hier fantastisch zullen doen aangezien distels hier zowat als plaag bestempeld kunnen worden.

Ik wordt blij van de tuin. En ik ben blij dat het de komende week gaat regenen. Maar eens kijken of ik vandaag de pompoenen de grond in krijg. Vier soorten... Want waarom zou je beginnen met 1? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 12:33 



 
Profiel   

Haha ligt eraan hoeveel ruimte je hebt ;) wel leuk dat onderlinge ruilen, heeft iedereen profijt van.

Ik zie nu net de eerste tomaten, ben benieuwd hoe ze zich gaan houden met de regen. Ik stop nu wel met dieven zodat de buitenkant mooi dicht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 12:42 



 
Profiel   

Malenka schreef
Ik blijf meelezen maar reageren gaat niet zo vlot via mobiel merk ik.

Hier heb ik zo in mijn eerste jaar veel meer geprobeerd dan ik eigenlijk van plan was. Maar er zijn allemaal buurtgenoten die te veel plantjes hebben opgekweekt dus er wordt heel wat geruild en voor kleine prijsjes verkocht.

Zo komen er deze week nog artisjokken en kardoen. Geweldige grote planten die het hier fantastisch zullen doen aangezien distels hier zowat als plaag bestempeld kunnen worden.

Ik wordt blij van de tuin. En ik ben blij dat het de komende week gaat regenen. Maar eens kijken of ik vandaag de pompoenen de grond in krijg. Vier soorten... Want waarom zou je beginnen met 1? :o

Heb ook nog mais planten over die je mag ophalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 16:09 



 
Profiel   

Haha Malenka, herkenbaar! Ik ben dit jaar ook begonnen maar ben helemaal misgegaan. Alles lijkt goed te lukken en het oogsten komt nu een klein beetje op gang. Moet nog even wennen aan het minder boodschappen doen en kijken wat er in de tuin klaar is.

Ik vind het heerlijk, maar wel echt veel werk. Hoeveel uur zijn jullie in de tuin per week?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 16:42 



 
Profiel   

Verschilt per week, en ik heb niet zo veel moestuin dingen dus dan is het sws vrij weinig :') Maar soms een paar uur, dan maak ik een rekje, ben ik met onkruid bezig, geef ik voeding etc, en soms eigenlijk geen tot een half uurtje max per week. Maar ga wel elke dag zo'n 3x langs al mn planten om ze aan te moedigen of te bestuiven :D :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:04 



 
Profiel   

Wat betreft eten en teveel hebben, je kunt best veel groente blanceren en vervolgens invriezen.

Qua tijd het is nu vooral oogsten en water geven, ik denk misschien een kwartier per dag, straks gaat het weer regenen hoef ik alleen te oogsten en dat zie ik ook niet echt als werk omdat ik blij wordt van oogsten :')


Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 16-06-21 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:08 



 
Profiel   

Mijn tijdsbesteding verschilt per maand, afhankelijk van wat er te doen is. Ik heb ook niet zoveel: een klein lapje (15m2) en een hele rits balkonplanten.

Ik besteed de meeste tijd aan verliefd kijken hoe alles groeit :') Werkelijk 'aan het werk' in de tuin ben ik denk ik zo'n 3 uur per week. Zou makkelijk minder kunnen, dan staat er alleen wat meer onkruid.

Overigens heeft de veenmol in mijn tuin na de grote tomatenplanten-moord niet meer toegeslagen :D Misschien omdat ik alles in plastic bakjes (met open onderkant voor de wortels) heb bijgeplant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:09 



 
Profiel   

Onkruid doe ik nu niet zo moeilijk over, denk dat het meeste tijd zit in een dag de tuin voorbereiden en eind van het jaar de tuin winterklaar maken.

Het voorbereiden is onkruid verwijderen, evt compost aanbrengen. Ik verwijder onkruid dus 1 x goed, de rest mag een beetje groeien alleen als het te groot wordt en in de weg gaat zitten haal ik soms wat tussendoor weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:14 



 
Profiel   

Marcella, ik geloof niet dat erbij elkaar in de buurt zitten. De suikermaïs is hier niet zo goed gelukt. Dus dat had ik anders best willen doen.

Denice, ik ben nu ongeveer een uur per dag bezig. Maar dat komt ook omdat de ik elke dag een stuk gras maai met de handsikkel. En dat is heel veel werk. Gek genoeg wel leuk om te doen omdat de paarden het vervolgens weer blij opeten.

Een stukje gemaaid 'pad' voor een indruk. :=
[ img ]

Verder met deze hitte water geven en toch ook het een en ander planten omdat het nou eenmaal de grond in moet ondanks de droogte.

Net jonge Kardoen plantjes opgehaald. Ze stonden op mijn wenslijstje voor volgend jaar. Dus ik ben blij! Nu nog een plekje zoeken. Van de week ook nog artisjokken halen. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:17 



 
Profiel   

moonsparkle schreef
Onkruid doe ik nu niet zo moeilijk over, denk dat het meeste tijd zit in een dag de tuin voorbereiden en eind van het jaar de tuin winterklaar maken.

Het voorbereiden is onkruid verwijderen, evt compost aanbrengen. Ik verwijder onkruid dus 1 x goed, de rest mag een beetje groeien alleen als het te groot wordt en in de weg gaat zitten haal ik soms wat tussendoor weg.

Ah ja, dat kost vast en zeker veel tijd!

De tuin die ik huur is altijd voor één seizoen (helaas). Winterklaar maken, voorjaarsklaar maken of bodem onderhouden hoef ik niet te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:24 



 
Profiel   

Zuid Holland (Alblasserdam onder Rotterdam). Vind het zonde om weg te gooien. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:28 



 
Profiel   

Is ook zonde. Ik woon tegenwoordig in Almere. Vanuit Schoonhoven had ik het wel gedaan. :) Is er geen online moestuingroep bij jou in de buurt oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:54 



 
Profiel   

Net de eerste knoflook geoogst *\o/*


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 18:26 



 
Profiel   

Nope en niemand op de moestuin ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 19:18 



 
Profiel   

Dat is wel heel jammer.

Ik heb vanavond 10 pompoenen geplant. Hokkaido, Kikuza, butternut en angel Hair. Ik ben vooral benieuwd hoe ze het hier gaan doen. De bedoeling is dat ze tegen de bouwhekken op gaan klimmen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 22:47 



 
Profiel   

Mooie stevige rekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 22:55 



 
Profiel   

Ik dacht dat je knoflook pas moest oogsten als loof dor is of heb ik me vergist?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 23:44 



 
Profiel   

Als je knoflook lang wil bewaren is het inderdaad pas oogsten als het loof aan het afsterven is. Voor direct gebruik kan je oogsten wanneer je wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 01:14 



 
Profiel   

Ik oogst inderdaad of als 2/3 geel is of als de plant omvalt. Bij deze waren de planten omgevallen, de rest staat nog overeind dus die laat ik nog staan. Overigens is mijn ervaring dat ook als je ze nu oogst en je laat ze lang drogen dat je ze ook gewoon wel lang kunt bewaren. Ik weet alleen niet meer precies hoe lang, ik zal het dit jaar eens noteren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 06:51 



 
Profiel   

Even een vraag. Ik ben nu opzoek naar een moestuin bak, ikzelf heb liever met deksel zodat ik het op slot kan doen(hij komt namelijk in de voortuin) maar wat is beter? Met of zonder deksel?
Of zetten jullie het deksel overdag dan open?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 22:12 



 
Profiel   

Ik heb alleen open bakken, ik weet niet of er bakken zijn met hele hoge deksels? Alles groeit natuurlijk groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 22:28 



 
Profiel   

Denk dat je dan op zelfbouw uit komt. Of meer richting kas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 22:46 



 
Profiel   

[ img ]


De eerste paar tomaten zijn zichtbaar
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 20:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 221 van de 330 [ 8240 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224 ... 330  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen