Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 231 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234 ... 329  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

de eetbare tuin vervolg

 
Profiel   

Marcella schreef
Mjetterd schreef
Zou je wat meer kunnen vertellen over winterspinazie, winterandijvie en sla. Zaai je dat nu al en komt dat dan ook al binnenkort op? Wanneer kun je het dan oogsten?

Binnenkort heb ik zo'n 6m2 moestuin, maar ik had het idee dat ik nog even moet wachten tot april. Heb al wel wat dingen in gedachten die ik vooraf binnen ga zaaien, maar als er nu al wat kan gebeuren in de moestuin buiten is dat wel heel leuk natuurlijk!

Wat wil je weten.

Je heb ook nog winterkolen.


Ik neem aan dat het specifieke soorten zijn waarmee het kan, ik zag net op 1 van mijn spinazie zaden al staan dat ze ook gezaaid konden worden in de herfst.

Hoe werkt het? Je zaait in het najaar, het groeit in de winter (?) en je oogst in het vroege voorjaar?
Voornamelijk het groeien in de winter klinkt zo onwaarschijnlijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 18:25 



 
Profiel   

Groeit wel maar veel langzamer dan normaal. Kunnen lichte vorst verdragen. Spinazie kan je gewoon plukken wanneer de bladeren groot genoeg zijn. Plantjes laten staan ze maken opnieuw bladeren en zo kan je vrij lang van eten.

Groei is inderdaad minder door ook minder zonlicht en ontbreken warmte. Ben nu ook experiment in de kas aan het doen. Deksel kweekbak eronder met mest erin. Hierdoor hoop ik de grond iets mee te verwarmen voor beter resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 18:34 



 
Profiel   

Zonlicht is een belangrijke factor voor groei. 4 seizoenen groentes kweken is veel in het naseizoen planten wat tegen lichte vorst kan en nog groot genoeg groeit om de winter door te komen. Het is meer groentes op stam op voorraad dan dat ze de winter door groeien. Je maakt gebruik van eigenschappen als lage kiemtemperaturen en korte cyclus samen met iets als 2 jarige groentes die je de hele winter door kan oogsten omdat ze pas jaar 2 zaad zetten. Doordat je die groentes beschermd tegen teveel kou blijven ze in leven en dat is waar het stukje vers vandaan komt in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 19:08 



 

Telt meelwormen kweken ook als eetbare tuin? :')

Verder dit weekend eens bedenken wat we in de moestuin willen. Voorraad zaden checken en anders nog even bestellen. Wil ook nog wat fruit halen bij de Batterijen. En nog even 3 meter palen en stevig gaas. De paarden in de wei naast onze volkstuin snoeien nu onze fruitstruiken.. dat doe ik liever zelf -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 21:27 



 
Profiel   

[ img ]

Prei :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:48 



 

Altijd leuk moment! Verbaasd me telkens weer hoe zo'n minisprietje groot wordt.

We zijn ons teeltplan aan het opstellen. Huisbaas even vragen of we ons stuk mogen verdubbelen. De lijst is nogal groot met wat we willen telen. Kan vast wel, want hij probeerde pas een heel perceel rogge aan ons te slijten, maar dat vond ik iets te groot _O-

En dat dit jaar een flinke laag paardenmest erdoor werken. Daar ging het afgelopen jaar wat op mis. Te weinig mest, alle kolen doorgeschoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 11:32 



 
Profiel   

Oew ik zie babyplantjes hierboven <3

Ik heb vandaag mijn zaden nagekeken wat ik heb en wat nodig nog bijbesteld. Binnenkort ook beginnen met de peper voorzaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:13 



 
Profiel   

Mijn zaden bestelling van Vreeken is al binnen. Binnen twee weken!

Ik ben blij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 07:00 



 
Profiel   

Malenka schreef
Mijn zaden bestelling van Vreeken is al binnen. Binnen twee weken!

Ik ben blij!



Oh snel! Ik heb in het najaar heel lang moeten wachten op levering. Denk dat het wel 2 maand was.
Wat heb je besteld :)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 07:16 



 
Profiel   

Vorig jaar duurde het bij mij ook maanden. Dus ik ben blij verrast.

Het is een flinke bestelling. :o

[ img ]
[ img ]

En nog iets leuks. Door de korte plotselinge vorst die we hadden is de shi-take (rare spelling ivm cesuur) in actie gekomen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:18 



 
Profiel   

Mag ik vragen waarom jullie bij Vreeken bestellen als het zo lang duurt? Goede kwaliteit, groot aanbod..? Ik heb tot nu toe alleen bij dezaden besteld en dat was helemaal prima, maar ben dan wel benieuwd naar jullie voorkeuren aangezien ik nog niet zo lang aan het moestuinen ben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:20 



 
Profiel   

Het aanbod is geweldig. Je kunt er veel bijzondere soorten vinden en vaak ook nog voordeliger dan ergens anders (als je ze al ergens anders kunt vinden). En ik wil niet kweken wat er in de supermarkt ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:22 



 
Profiel   

Okee duidelijk! Ik ga er eens naar kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:24 



 
Profiel   

Lunameyza schreef
Mag ik vragen waarom jullie bij Vreeken bestellen als het zo lang duurt? Goede kwaliteit, groot aanbod..? Ik heb tot nu toe alleen bij dezaden besteld en dat was helemaal prima, maar ben dan wel benieuwd naar jullie voorkeuren aangezien ik nog niet zo lang aan het moestuinen ben :)



Ik was specifiek op zoek naar Pampasgras en kon dat op dat moment nergens anders vinden dan bij Vreeken :)

Lijstje van Malenka ziet er wel zo interessant uit dat ik er nog eens ga kijken :D!

Voor dit jaar heb ik wat oude zaden nog liggen qua aparte rassen, heb ik destijds besteld bij Aliexpress. Het is afwachten of het nog wat doet maar ze zien er nog goed uit en zijn altijd koel en donker bewaard.
En qua standaard spul haal ik gewoon bij de Lidl de zaden wanneer die er weer liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:30 



 
Profiel   

Ik heb dit jaar niks nieuws gekocht :') heb zoveel zaden liggen maar ik mis dan wel de sweet millions tomaten, misschien kijken of die bij het tuincentrum te krijgen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:33 



 

Kwaliteit bij Vreekens is zeer goed en het aanbod is groot. Kiemkracht blijft ook lang goed. Ja, ze zijn compleet uit hun jasje gegroeid. Maar ik hou gewoon rekening met lange levertijd of doe een weekendje Dordt om zelf langs te gaan.

Malenka, hoe gebruik jij die amarantkoren? Is dat makkelijk te verwerken?

Wij moeten nog mais bij halen, de rest hebben we nog liggen. En extra t-posts bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:36 



 
Profiel   

Ik weet nog niet hoe dat gaat werken. Ik heb het dit jaar voor het eerst. Maar het gaat er sowieso leuk uitzien (is ook als snijbloem te gebruiken) en het zou een vrij grote opbrengst moeten geven. Ik vermoed dat we ze oogsten en dan op de kop boven een laken hangen om te drogen en de zaden op te vangen. Het is een leuk experiment om te kijken of we voor een deel in ons eigen meel kunnen gaan voorzien. Als de oogst tegenvalt ga ik alleen niks aanschaffen om het te malen. We hebben wel een KitchenAid en daarvoor is een opzetstuk verkrijgbaar om te malen. Dus als de oogst wel goed lukt schaffen we die denk ik aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:45 



 
Profiel   

Bestel eigenlijk altijd bij van der Wal, want dan gaat het met de bestelling van mijn oom mee. Hoef ik niet te betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:56 



 
Profiel   

Ik ook bij vd wal omdat de levertijd in ieder geval vorig jaar sneller was

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:58 



 
Profiel   

Dit jaar had ik weinig nodig, want ik heb nog heel veel over van vorige jaren.

Wat ik nog miste bestelde ik dit jaar bij https://www.zaden-enzo.nl en https://www.tomatenzaden.nl. Deze webshops leverden trouwens lekker snel, binnen een week had ik alles wel binnen geloof ik :) Met de kiemkracht van deze leveranciers heb ik nog geen ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:00 



 
Profiel   

Hier zijn de eerste plantjes tevoorschijn gekomen :D
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:01 



 
Profiel   

Mjetterd schreef
Ik neem aan dat het specifieke soorten zijn waarmee het kan, ik zag net op 1 van mijn spinazie zaden al staan dat ze ook gezaaid konden worden in de herfst.

Hoe werkt het? Je zaait in het najaar, het groeit in de winter (?) en je oogst in het vroege voorjaar?
Voornamelijk het groeien in de winter klinkt zo onwaarschijnlijk.


Hier staat de boerenkool nog gewoon in de grond. Af en toe haal ik er wat bladeren af om te eten. ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:21 



 
Profiel   

Boerenkool buiten en in de lage bak nog steeds andijvie en koolraap.

[ img ]
Zomerprei bovenop liggen houtkorrels.
[ img ]
Winter spinazie met mest eronder is het experimentje.
[ img ]
Winterandijvie.

En gisteren ijverig geweest waar de kruiwagen staat lag een bergje mest.
[ img ]
En de palletranden in gebruik genomen. Voor tijdelijke compostbak.
[ img ]
Nu nog bovenste laag van de compostbak hierin scheppen. Is nu 4 randen hoog per rand 20 cm en heb nog 3 randen liggen.
[ img ]

Knuffelkipjes.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:41 



 
Profiel   

Inmiddels heb ik ook de paprika en sugar snaps voorgezaaid. Daarnaast heb ik nog een stellingkast gekocht waar ik de aardbei planten in ga zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 10:35 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Klein beetje compost. :')
[ img ]
[ img ]
Klein stukje gedaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 11:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 231 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234 ... 329  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen