Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 00:43

Wij hebben sinds een week of 3 een airfryer in huis, een Domo Deli-fryer XL 4L. Voor een huishouden van 2 personen is dat ruim genoeg ondervinden we :j We zijn fan hoor! Wij hebben heel bewust nooit een friteuse in huis gehad, uit schrik dat ding veel te vaak te gebruiken en daardoor te vaak vettig te eten :') Nu kunnen we lekker frietjes en kroketjes eten, zonder het gespetter van het vet en de stank die bij een friteuse hoort *\o/*

Wat gooien jullie allemaal in jullie airfryer? Aanraders?

Ik heb laatst geprobeerd om mijn frietjes en curryworsten tegelijk te bakken - dat was geen succes :') Hoewel ik de boel om de 5min heb opgeschud duurde dat héél lang en vond ik de frietjes niet genoeg doorbakken.

Overhapjes heb ik ook al mee gelachen. Ik had de fout gemaakt om hapjes te nemen met de vulling op de bovenkant in plaats van in de hapjes - je kan je de smeerboel voorstellen na het opschudden :')
Mozarellesticks waren ontploft, maar nog steeds eetbaar en lekker haha.

Vraag - heeft iemand dezelfde, en weet jij dan hoe we hem moeten gebruiken voor een pizza? Dat is een voorgeprogrammeerde functie, maar in de handleiding wordt er verder niks over uitgelegd - moet de pizza bovenop de airfryer komen te liggen of hoe pakken we dat aan? :')

Afbeelding

Laat maar horen *\o/*

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 00:49

wij bakken er voornamelijk afbakbroodjes in en patat/aardappel partjes. maar idd ook wel airfryer snacks, mini pizza's (niet schudden) en ik heb er ooit ook wel cupcakes in gebakken.

Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 00:54

Zalm uit de airfryer! op een bakplaat accessoire of ovenschaaltje <3 dat is wel zo lekker.
Verder bak ik er cupcakes in, pizzabroodjes, stokbroodjes, pof ik er knoflook in. Vanalles.

Wel heb ik een philips xl en heb ik er 1 die rookt. is een bekend probleem bij deze.
Dus gebruik ik hem alleen buiten helaas. Want in de keuken is onze brandmelder enorm gevoelig.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 01:00

Veel mensen in mijn omgeving denken al gauw aan een frituurpan maar ik maak eigenlijk nooit de echte frituursnacks.

Ik gebruik m bijvoorbeeld voor groente, heerlijk geroosterde wortels, of krieltjes met schil of kipdrumstick of kipkrokantschnitzel etc :')

Maar ook een tosti uit de airfreyer vind ik top

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 01:20

Wij gebruiken hem bijna dagelijks voor afbakbroodjes, gewoon 20 graden minder dan op de verpakking staat en ongeveer de helft korter.

Verder voor pizzabroodjes, allerhande aardappelproducten.

Vlees hebben we ook geprobeerd, maar ging door het lekkende vet te veel roken, al was de smaak wel prima.

We willen binnenkort een Philips XXL gaan kopen, daar passen dan ook ovenschotels en taarten in, daar ben ik heel benieuwd naar

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 01:27

Wij hebben sinds deze week een airfryer ( Philips Airfryer HD9200/90 Essential L 4,1L
) dit topic komt dus goed uit
Tot nu toe:
- oven/airfryer bitterballen, instructie op verpakking aangehouden maar sommige waren ontploft
-oven/airfryer friet, een deel was mooi knapperig, ander deel nog zacht. Wel goed geschud en langer gebakken als op verpakking stond
-airfryer bittergarnituur, instructie aangehouden, bitterballen en kaassnacks waren open
Ik volg dus voor tips en recepten

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 01:45

Als het in een gewone (hete lucht) oven kan, dan kan het ook in een airfryer. Ik gebruik hem al jaren iedere dag. Je heb geen speciale airfyer of oven producten nodig (alleen bij bijvoorbeeld kroketten blijven deze bleek van kleur, smaak is gewoon goed). Bij producten die erg vet zijn doe ik er vaak een stukje bakpapier onder of doe ik het in een ovenschaaltje.

Ik zet de temperatuur altijd 20C minder dan op de verpakking/in het recept en voor de tijd ongeveer 2/3, dus in plaats van 30 maar 20 minuten. Opschudden doe ik eigenlijk nooit, maar mijn mandje zit ook nooit heel vol. Ik zou niet meer zonder willen! :D

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 01:55

Afbakbroodjes, inderdaad!

En ik heb een passend bakblikje gekocht (Philips airfryer) daar bak ik bananenbrood in

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 02:10

Gehaktballen! :D

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 06:11

Cake *\o/*

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 07:38

Lekker rollade uit de airfryer, maar vooral borrelhapjes en friet

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 08:24

Een oudere appel gesneden in plakjes. Als ze uit de airfryer komen, wat kaneel en naar smaak suiker er overheen ;)

Daarnaast bak ik wraps af, maak ik nacho's, bak ik de bekende frietjes en bak ik broodjes af (of warm ze weer op).

Doperwtjes los in de airfryer was geen succes :+ Daar zit vocht in, die ploppen uiteindelijk alle kanten op. :')

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:43

Cinderella schreef:
Gehaktballen! :D

Hoe? :D

Ik gebruik het voor aardappel producten, patat, beenham, snacks maar wil het uit gaan breiden dus ik lees graag mee.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:47

Ja gehaktballen idd, die zijn echt lekker uit de air fryer.
Ik heb zo'n bakblik voor boterkoek voor in de fryer. Die leg ik erin, gehaktballen erop. Af en toe even draaien.

Maar ook
* Sausijsjes
* Kip (drumsticks, poten)
* Afbakbroodjes
* Boterkoek
* Patat
* Krieltjes/partjes
* Patat snacks
* Loempia's

Eigenlijk alles wat in de oven kan haha.
Wel hebben we zo'n special spatrekje erbij. Want voor sommige dingen heb je die echt wel nodig haha

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:52

Eieren kook ik altijd in de airfryer. Grote eieren moeten 12 minuten op 120°C, kleine eieren moeten 10 min. Daarmee heb je hardgekookte eieren die geen rubber zijn.

Afbakbroodjes die ik van tevoren (vrijwel) doorgesneden heb en er een plak kaas en ham tussen heb gedaan blijft voor eeuwig goddelijk. Het afbakken blijft hetzelfde als je normaal met die broodjes zou doen.

Vlees maak ik vrijwel altijd in de airfryer klaar.

Voorgekookte aardappeltjes (zo'n zakje uit de koeling of diepvries) ook.

Groenten ben ik in de meeste gevallen niet zo'n fan van, maar ik ben ook geen fan van groenten uit de oven. Pas had ik aubergine-reepjes gedaan om te dippen en dat was best wel lekker, veel lekkerder dan verwacht.

In de tijd dat ik met een pistolet ontbeet, was het niet ongebruikelijk dat de airfryer 4-5x per dag aan stond (eieren, pistolet, lunch ev. ook pistolet, aardappelen, vlees).

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:54

Kan iemand mij vertellen wat een airfryer toevoegt als je een goede oven hebt?

Of hebben jullie allemaal geen oven?
Want de dingen die ik hier voorbij hoor komen, gaan bij mij allemaal de oven in.
Zoals brood, pizza, vlees, vis, aardappeltjes, groente, maken we hier allemaal regelmatig in de oven.

En groenteplaten met bv doperwtjes gaan in de oven wel goed zonder dat ze uit elkaar spatten.

Ik stel me dus oprecht de vraag of een airfryer iets toevoegt dan?

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:59

Ik heb ook een oven ja.
Maar daar maak ik meer andere dingen in die qua inhoud te groot zijn voor in de fryer.
Pizza, lasagne, ovenschotels, cake, kip/champignon/spek/kaas gerecht, en als er meerdere dingen in de oven moeten.
Als ik witlof met ham/kaas uit de oven eet, dan eten mijn zoon en ik er vaak zoete aardappels uit de oven bij (man en dochter willen gewone aardappels erbij) dat past gewoon niet allemaal tegelijk.
Pistoletjes doe ik ook vaak in de oven, maar dat is meer omdat we al met zijn vieren zijn.
Daarnaast vind ik patat uit de oven toch minder lekker dan patat uit de air fryer.
Wij hebben geen frituurpan.

Grote voordeel van de air fryer vind ik, is sneller warm.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:11

Broodjes. Veel aardappels en vlees. En friet/snacks.

Hier ook een oven. Maar aifryer is sneller en verbruikt minder.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:13

Een airfryer is sneller, zowel qua bereiden als qua voorverwarmen (eigenlijk niet nodig, maar duurt 3 minuten) en gebruikt minder energie. Daarnaast heb ik alleen een combimagnetron, dus sowieso niet ideaal.

Een airfryer is gewoon een kleine heteluchtoven met een sterke ventilator. Dus dat het overeenkomt klopt.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:19

Mijn oven heeft 12 minuten nodig om 220 graden te worden. Afbakbroodjes zijn met 8 minuten klaar. In totaal ben ik 20 minuten verder voor ik kan eten.

Met de airfryer stop ik ze er meteen in en kan ik na 6 minuten al eten. Alles is gewoon veel sneller klaar.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 10:29

Marije_jiplover schreef:
Kan iemand mij vertellen wat een airfryer toevoegt als je een goede oven hebt?

Of hebben jullie allemaal geen oven?
Want de dingen die ik hier voorbij hoor komen, gaan bij mij allemaal de oven in.
Zoals brood, pizza, vlees, vis, aardappeltjes, groente, maken we hier allemaal regelmatig in de oven.

En groenteplaten met bv doperwtjes gaan in de oven wel goed zonder dat ze uit elkaar spatten.

Ik stel me dus oprecht de vraag of een airfryer iets toevoegt dan?


Ik zat met dezelfde vraag, toen mijn vriend met de airfryer thuiskwam :j
Ik heb echt een héél goeie oven, dus had ook zoiets van "wat moet ik nou met een airfryer.."
Makkelijk: de kip gaat de oven in, de kroketjes de airfryer haha.

De airfryer is zoooo veel sneller. Mijn oven heeft al 12min nodig om voor te verwarmen - de airfryer niet.


Vergeten vermelden in de OP, mijn absolute favoriet tot nu toe zijn kippenboutjes in de airfryer, héérlijk!

RenskeFrea

Berichten: 866
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:39

Ik heb met kerst een airfryer XL van mijn werk gekregen. Ik zou er zelf niet echt een aanschaffen want het is best een enorm ding en mijn oven is ook goed.
Toch gebruik ik hem nu best veel, want het is idd wel makkelijker en meestal ook sneller dan de overn.

Ik heb er vanalles in geprobeerd. Afgelopen week lekkerbekjes, die moest ik wel een keer omdraaien.
Ik gooi er ovenfriet in en snacks.
Maar heb ook wel eens gewoon aardappels in schijfjes geprobeerd. Die zijn denk ik wel lekkerder als je er wat olie op smeert, of misschien eerst even kookt, dat weet ik zo niet. Ze waren beetje bruin uitgedroogd, maar nog prima eetbaar.

Heel lekker vind ik schijfjes biet. Die worden heerlijk zoet.
Sowieso gril ik er graag groente in, pompoen blokjes, wortel repen. Ik vind dat het knapperiger en lekkerder wordt uit de airfryer. in de oven gooi ik er denk ik dan toch te veel olie bij ofzo, het wordt eerder zompig. De airfryer bakt meer rondom gaar.
Een moot zalm heb ik ook eens geprobeerd. Die werd heel lekker, maar moest erna wel flink poetsen om de geur er weer uit te krijgen :P

Een snee brood met kaas grillen heb ik laatst ook geprobeerd, dat werd ook heel lekker, en veel sneller dan de oven inderdaad. Dus dat ga ik zeker vaker doen.

Overigens wat ik ook fijn vind is dat de Airfryer gewoon stopt met bakken op de tijd die je instelt, de oven gaat gewoon door. Dus de oven moet je veel meer bovenop zitten.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:09

Ok, dank voor de antwoorden.
Dan mis ik dus niks, want heb verder ook geen ruimte op m'n aanrecht of in een kastje voor een extra apparaat.

En heb een super goede oven die ook nog eens heel snel warm is.

Ik maak vaak 1 oven gerechten, dus vis of vlees en groente en iets van aardappeltjes allemaal tegelijk (niet perse even lang) in de oven.
Dat zie ik in een airfryer niet passen, dus dan zou ik alsnog de oven nodig hebben en dan is het zeker niet zuiniger, dan heb ik nl 2 elektrische apparaten in gebruik ipv de oven alleen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:23

Mizora schreef:
Eieren kook ik altijd in de airfryer. Grote eieren moeten 12 minuten op 120°C, kleine eieren moeten 10 min. Daarmee heb je hardgekookte eieren die geen rubber zijn.

Afbakbroodjes die ik van tevoren (vrijwel) doorgesneden heb en er een plak kaas en ham tussen heb gedaan blijft voor eeuwig goddelijk. Het afbakken blijft hetzelfde als je normaal met die broodjes zou doen.

Vlees maak ik vrijwel altijd in de airfryer klaar.

Voorgekookte aardappeltjes (zo'n zakje uit de koeling of diepvries) ook.

Groenten ben ik in de meeste gevallen niet zo'n fan van, maar ik ben ook geen fan van groenten uit de oven. Pas had ik aubergine-reepjes gedaan om te dippen en dat was best wel lekker, veel lekkerder dan verwacht.

In de tijd dat ik met een pistolet ontbeet, was het niet ongebruikelijk dat de airfryer 4-5x per dag aan stond (eieren, pistolet, lunch ev. ook pistolet, aardappelen, vlees).

Eieren in de airfryer? Gewoon in zijn geheel in dat mandje leggen en aanzetten maar? :o?

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat gooi jij allemaal in de airfryer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:39

Neem aan met water erbij?