Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

macarons zijn hol, help!

 

Hoi bokkers,

Na bloed, zweet, tranen en voor de 3de keer opnieuw macarons maken vandaag zien ze er eindelijk fantastisch uit én heb ik een hard laagje.

Helaas toen ik m op at was hij hol van binnen |(

Weet iemand hoe dit kan? Wil zo graag dat ze een keer lukken!! :)

Alvast bedankt!


[ img ]


[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 18:28 



 
Profiel   

Waarschijnlijk staat de temperatuur van je oven te hoog (hierdoor garen ze sneller aan de buitenkant t.o.v. de binnenkant), of je bent te fanatiek geweest met mixen, dan ontstaat er over-mixing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 18:52 



 

Ailill schreef
Waarschijnlijk staat de temperatuur van je oven te hoog (hierdoor garen ze sneller aan de buitenkant t.o.v. de binnenkant), of je bent te fanatiek geweest met mixen, dan ontstaat er over-mixing.


bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het dan het overmixen is. Had mn eerste lading op 140 graden dat ging te hard. Deze lading op 120 graden dus denk dat het niet aan de temperatuur moet liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 19:16 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [VT] Voedertijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 19:27 



 
Profiel   

Siricj schreef
Ailill schreef
Waarschijnlijk staat de temperatuur van je oven te hoog (hierdoor garen ze sneller aan de buitenkant t.o.v. de binnenkant), of je bent te fanatiek geweest met mixen, dan ontstaat er over-mixing.


bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het dan het overmixen is. Had mn eerste lading op 140 graden dat ging te hard. Deze lading op 120 graden dus denk dat het niet aan de temperatuur moet liggen.
Graag gedaan.

De temp. rond 120 klinkt goed, overmixen is natuurlijk een relatief begrip, maar zo'n soort beslag is hier wel gevoelig voor. Aan de ene kant wil je er lucht in mixen, maar ook weer niet te veel, want dan sla je dus door. Je zou kunnen kijken wat werkt: een deel van het beslag (iets) korter mixen en in de oven, en het andere deel iets langer mixen. Vaak is het zo dat je moet stoppen net voordat je denkt dat je moet stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 19:36 



 
Profiel   

Kan aan veeeel dingen liggen. Er kan ook iets mis zijn met de consistentie van je opgeklopte eiwit of met je baktijd of rusttijd. En tik je de plaat wel af om de luchtbellen er uit te laten voor je gaat bakken? Met macarons komt het allemaal helaas erg nauw :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 19:42 



 
Profiel   

Ze zien er wel goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 19:43 



 
Profiel   

Bak je onder en bovenwarmte of hetelucht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 19:44 



 
Profiel   

Ik ben een totale bak-leek en aan mijn antwoord het je niets; maar het is om je een hart onder de riem te steken: Ze zien er vreselijk mooi uit. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 19:47 



 
Profiel   

Ik houd altijd dit recept aan en dan lukken ze altijd.
Het geheim van mij was om de mengsels steeds te temperaturen:
https://rutgerbakt.nl/friandise-recepte ... voor-stap/

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 20:35 



 
Profiel   

Geen idee hoe en wat maar mocht je een onafhankelijke mening willen hebben dan wil ik ze gerust proeven.

Om tot een goed oordeel te komen moet ik dan wel meerdere testen. O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 21:05 



 
Profiel   

Kan inderdaad van alles zijn. Alles komt inderdaad heel nauwkeurig zoals al meerdere keren aangegeven.

Ik vind dit een heel fijn recept. Lukt bij mij vrijwel altijd. Ook met andere smaken prima te maken. Laat je de pistache pasta eruit. Schelpjes blijven hetzelfde.

https://www.tartesyaya.be/voor-bij-de-k ... -macarons/


Hier een voorbeeld van mijn baksels.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 21:09 



 
Profiel   

Wauw wat een prachtige kleuren en wat ziet het er fantastisch uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 21:19 



 
Profiel   

Ik heb sinds het zien van dit topic zin in macarons :9

Ik heb geen oplossing voor het probleem. Misschien de oven toch nog wat lager zetten? De ene oven op 120 graden is de ander niet…

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 21:19 



 
Profiel   

Ze zijn in elk geval lekker luchtig!

Kyra013 schreef
Kan inderdaad van alles zijn. Alles komt inderdaad heel nauwkeurig zoals al meerdere keren aangegeven.

Ik vind dit een heel fijn recept. Lukt bij mij vrijwel altijd. Ook met andere smaken prima te maken. Laat je de pistache pasta eruit. Schelpjes blijven hetzelfde.

https://www.tartesyaya.be/voor-bij-de-k ... -macarons/


Hier een voorbeeld van mijn baksels.
[ [url=m/kn97BU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 21:38 



 
Profiel   

Ik mag dan macarons niet lusten, die van jou TS en Kyra013 zien er super uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 22:47 



 

hihi bedankt voor de leuke reacties

Ik ga net zoals wat denise_storm zegt de overn nog wat lager zetten en opletten dat ik niet te lang klop. Bedankt voor de adviezen iedereen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-22 20:17 



 

Kyra013 schreef
Kan inderdaad van alles zijn. Alles komt inderdaad heel nauwkeurig zoals al meerdere keren aangegeven.

Ik vind dit een heel fijn recept. Lukt bij mij vrijwel altijd. Ook met andere smaken prima te maken. Laat je de pistache pasta eruit. Schelpjes blijven hetzelfde.

https://www.tartesyaya.be/voor-bij-de-k ... -macarons/



Hier een voorbeeld van mijn baksels.
[ [url=m/kn97BU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw die zien er ook vet goed uit!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-22 20:18 



 
Profiel   

Nog een oorzaak waardoor je macarons hol kunnen worden.

De macarons hebben te lang gerust. Tijdens het rusten wordt er een huidje op de macarons gevormd. De rustperiode is afhankelijk van het recept en de luchtvochtigheid. Een periode van 30-60 minuten is doorgaans voldoende.

Mijn dochter bakt ze regelmatig, ik eet ze graag. Binnenkort gaan we samen bakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-22 21:02 



 
Profiel   

Jullie baksels zien er verschrikkelijk lekker uit :9 :9
Ze lijken me enorm moeilijk om te maken, petje af hoor!

*verder ook niks nuttigs toe te voegen :o *

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-22 21:15 



 
Profiel   

Het helpt ook om de verschillende type meringue uit te proberen.
French is enkel eiwitten en suiker opkloppen. Snel gemaakt, maar lastiger te verwerken.
Italian is de suiker oplossen in kokend water en dat onder je eiwitten kloppen. Kost meer moeite, maar de macaron is wat makkelijk te mixen. En moet minder lang in de oven, omdat het eiwit al wat verhit is geweest.

Mijn man werkt het liefst met de french meringue. Na ongeveer 5 pogingen waren zijn macarons goed gelukt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 21:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen