Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kerstmenu 2022

 
Profiel   

Ontbijt wordt nu cruffins met walnoten en kaneel, mini croque madame met kwarteleitje en avocadotoast met garnalensalade (restje van het voorgerecht)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 08:41 



 
Profiel   

Dani schreef
Ik ga een vegetarisch kerstdiner maken maar de één lust geen champignon en bietjes, de ander geen pompoen en ik geen aubergine. :+ Het nagerecht wordt creme brulée maar verder ben ik nog niet.


Dit een idee?
https://www.ah.nl/r/1197866

Daarbij kun je dan nog leuke kleine bijgerechten serveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:12 



 
Profiel   

Ziet er lekker uit! Helaas is courgette ook afgekeurd, en het ene kind mekkert over ui en de ander over blauwe kaas. _O-

Het wordt lasagna denk ik, dat eet iedereen tenminste. En kan ik ook lekker klaarmaken, met goede bolognese en laagjes bechamel. En dan vooraf een amuse, knoflooksoepje, nog een klein voorgerechtje en scroppino. Ik maak er gewoon een Italiaans feestje van. :+

chevax schreef
Lekker, crème brûlée. Maak je ‘m helemaal zelf? Ik vind het lekker, maar lastig te maken.

Ja maak ik zelf, is tot dusverre altijd gelukt. Het scheelt dat ik een goede brander heb dus ik kan de suiker zelf karamelliseren ipv in de oven.

Voor het ontbijt maak ik kaneelbroodjes (met croissantdeeg dus beetje valsspelen) of verse wafels. En misschien mini croque monsieurs erbij, dat idee jat ik van Lielle. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:28 



 
Profiel   

@Dani, lusten ze bloemkool? Dit is echt heel lekker:
https://www.okokorecepten.nl/recept/gro ... sterd-kaas

Allerlei gerechten met gehakt pastei met bladerdeeg zijn ook heel goed te maken met vega gehakt:
http://www.recepten100.nl/gehakt+pastei ... eeg+recept

En verder doet allerlei gevulde groente het vaak goed: gevulde paprika, gevulde vleestomaten.

Zuurkoolsalade, bijvoorbeeld:
http://www.annetteschaap.nl/kookboek/gr ... alade.html

En een soort wortelsoufflé/wortelquiche is bij mij al jarenlang een hit, zoiets:
https://15gram.be/recepten/wortelsouffles
Alleen ik heb een oeroud recept inmiddels. Ik gebruik geen ui en dragon. Ik kook de wortels tot ze zacht zijn, laat ze uitdampen en pureer het met een blender. (Voor meer bite: wortelen rauw in een hakmolentje fijn maken en niet voorkoken). Dan mengen met ei en geraspte kaas, in een ovenschaal en afbakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 11:31 



 
Profiel   

Bladerdeegpasteitjes maak ik vaker idd, dat valt wel goed in de smaak. :j

Ik wil vooral iets wat m'n kinderen ook eten, anders moet ik voor hen weer andere gerechten verzinnen. Alles met zachte aardappel (puree, gekookt, gepoft), rijst, couscous en 90% van de groentes valt daarmee af. :+ Het is mijn vloek. Ik kook graag en lust vrijwel alles en dan krijg ik van die klierderige eters.

Dus vandaar maar lasagna, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 11:43 



 
Profiel   

Dani schreef
Voor het ontbijt maak ik kaneelbroodjes (met croissantdeeg dus beetje valsspelen) of verse wafels. En misschien mini croque monsieurs erbij, dat idee jat ik van Lielle. :))


https://deliciousmagazine.nl/recepten/m ... rteleitje/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:24 



 
Profiel   

Schattig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 22:22 



 
Profiel   

Echt een topic voor mij. Ik eet trouwens alleen.

1ste kerstdag ontbijt sla ik over. Ik moet/wil vroeg werken en mijn eigen pony even doen.
Voor de brunch/lunch moet ik nog even kijken. Maar dit worden waarschijnlijk oven broodjes met diverse salades (al dan wel niet zelf gemaakt) Of mijn werk moet weer een brunch gaan verzorgen voor iedereen.

Als avondeten lekker makkelijk. Kip rollade met kaas uit de oven. Met rode aardappels met verse kruiden ook uit de oven. Groente moet ik nog even bekijken. Maar ik vermoed dat ik een lekkere geitenkaas met spek salade erbij ga maken. Hiervan kan ik toch zo smullen. Hier eet ik zeker 3 keer van. Dus de restjes gaan mooi in de vriezer.

2de kerstdag eet ik bij een vriendin wie allemaal mensen uitnodigt die anders alleen zouden zijn, gaan we gezellig met zijn alle kadotjes doen enz. En ze kon niet kiezen dus dat wordt en kaasfondue en gourmet op tafel. Dus overdag zal ik niet veel eten :+

Oud&Nieuw is even aankijken nog. Vroeger moest ik werken op oudjaarsavond en dan bij thuiskomst deed ik kaas/worst/salade tafel (kan het wel plank noemen, maar de hele bijzettafel staat vol) met een goede actiefilm aan. Maar ik ben nu (als er geen zieke collega's komen) voor het eerst in JAREN vrij dus misschien dat ik in mijn uppie ga gourmetten, maar nog steeds met een goede film aan. Maar ik ben er nog niet helemaal over uit.

Vanaf 1 januari is het weer over en uit met het gevreet en eet ik rustig alle restjes op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 23:01 



 
Profiel   

Voor mezelf moet ik het nog even bedenken, maar het familiekerstdiner ziet er zo uit:

Voorgerecht - doet mijn moeder (die nog steeds opzoek is naar een grotendeels van te voren voor te bereiden, koud voorgerecht voor vier personen en een beetje voor tweejarig neefje. Iemand een leuk idee?)
Hoofdgerecht - doet mijn broer & schoonzus - Spaanse kip, patatas Bravas en salade
Dessert - doe ik - Brownies van de bakkerij met vanilleroomijs en aardbeien

Oorspronkelijk zou mijn moeder het kerstdiner maken, maar nu doen mijn broer & schoonzus het ineens, en ze willen persee dat mijn moeder en ik een gang maken -O- . Zelf heb ik vorig jaar zo zitten sloven op het familiekerstdiner dat ik er 90% zeker van ben dat het zorgen voor het kerstdiner het laatste zetje tot een 9 maanden durende depressie is geweest, en ik ben dan ook NIET blij dat ik iets moet doen. Dus dan doen we het maar zo makkelijk mogelijk...

Op kantoor hebben we een potluck-kerstlunch. Ik lever 2 liter sap en een gekochte tulband van de Lidl aan. We hebben een multicultureel team met veel halal-eters. Weet iemand of roomboter halal is? Ik vermoed dat er geen alcohol in de tulband zal zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 23:32 



 
Profiel   

Ik lees even mee hier.
Ik zoek nog iets voor lunch op 2e kerstdag. Met 9 man en 2 kinderen.
Beetje ingetogen want voor ons geen feestdag, maar wel specialer als een boterham. In de avond hebben we gourmet.
De andere dagen eet ik bij mijn ouders en schoonouders.

Volgens mij had lielle een keer met kerst iets gedaan voor lunch wat me bijstaat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 10:52 



 
Profiel   

Ik maak ieder jaar de kerstochtend muffins van Nigella https://zoetenverleidelijk.blogspot.com ... s.html?m=1

Is makkelijk, wordt hier door de kinderen ook gewaardeerd. Een idee voor de lunch secricible?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 11:42 



 
Profiel   

https://www.laurasbakery.nl/bladerdeeg- ... speculaas/

Ik maak deze twee keer. Voor bij de kerst lunch op mijn werk en voor bij de brunch bij de schoonfamilie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 12:29 



 
Profiel   

Ik eet gewoon wat het personeelsrestaurant die avond serveert :+
En die ene avond dat ik thuis ben wordt het waarschijnlijk iets van soep of tosti, als ik voor die tijd al niet in slaap gevallen ben ;) Ik heb iig geen feestdagen kookstress :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 12:52 



 
Profiel   

Ik hoef niks te doen. Lief kookt eerste kerstdag, we krijgen 4 eters, en doet dat op de Kamado. Hij weet nog niet precies wat maar hij maakt dan echt alles zelf. Tot aan de saus aan toe.
Tweede kerstdag mik ik een pizza in de oven of laat ik bezorgen. Ik heb een hekel aan Kerst en ben altijd blij als het weer over is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 13:44 



 
Profiel   

Kerstavond:

Garnalen cocktail
Courgettesoep met gerookte zalm
Beenham, gratin, peertjes en groenten
Cheesecake

1e kerstdag zijn we bij m'n schoonouders, samen met mijn ouders en broer. Wij maken Paprikasoep

Tweede kerstdag:

Toast met zalm en avocado
Stoofvlees, aardappelpuree, boontjes en peertjes
Appel crumble met kaneelijs en slagroom

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 22:29 



 
Profiel   

Apple crumble, dat klinkt iig lekker. Heb je een (linkje naar) een recept?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 23:01 



 
Profiel   

Hier menu voor 5 volwassenen

Voorgerecht: scampi's op Italiaanse wijze

Soep: pompoensoep (heb ik nog in de vriezer en ik lik er wat gember en chili door)

Hoofd: dit jaar ga ik voor de echte kerstkalkoen! Als side wat ovengroenten, krieltjes gebakken in de oven en een koude (broccoli) salade

Na: espresso martini chocomousse

Ik zoek nog een lekkere cocktail. Vorig jaar zelf gin op smaak gebracht met een recept van de AH met kaneel en mandarijn en die was erg lekker. Heb nog cranberries in de vriezer die op moeten.

Sowieso doe ik in een waterkaraf ook een takje rozemarijn en wat bevroren cranberries. Dat ziet er erg kerstig uit en geeft subtiele smaak

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 23:02 



 
Profiel   

chevax schreef
Apple crumble, dat klinkt iig lekker. Heb je een (linkje naar) een recept?

Niet _AB_ maar dit is mijn favo recept..
Heb nog nooit ergens lekkerdere appel crumble gehad eerlijk gezegd…

Recept voor 8 personen
Ingrediënten:
- Flinke ovenschaal (25x40cm)
- 1,5 kg verschillende soorten appelen (ik neem als ze er zijn goudreinet, jonagold en granny Smith.)
- Handje rozijnen
- 150 gram bruine basterdsuiker
- 300 gram bloem
- 175 gram margarine
- Kaneel
- (eventueel nog kersen of gewelde gedroogde abrikozen toevoegen, en dan in plaats van een eetlepel basterdsuiker een eetlepel abrikozenjam toevoegen aan de appels. Ook erg lekker!)
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
De appelmix: Schil de appelen en snijd ze in stukjes. De stukken mogen minstens 2x2 cm zijn, anders wordt alles moes. Voeg een eetlepel basterdsuiker, een eetlepel bloem, flinke lading kaneel (2 eetlepeltjes ofzo) en de rozijnen toe. Geheel goed doorroeren.
De crumble: Smelt de boter in een grote schaal in de magnetron. Voeg de bloem, suiker en een theelepeltje kaneel toe. Roer met een vork tot je kruimeldeeg krijgt(evt wat bloem/boter toevoegen als het niet genoeg kruimelt of te droog is).
Kiep de appels in de schaal, crumble erover heen, 45 minuten in de oven en eet smakelijk!
Lekker met vanillevla, kaneelijs of vanille ijs (of een combi).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 23:04 



 
Profiel   

Ongeveer zoals hierboven, maar dan het liefst met roomboter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 23:20 



 
Profiel   

Ik ga deze week eens eea uitproberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 00:05 



 
Profiel   

Schuur_ heb jij het recept van de mouse voor mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 03:25 



 
Profiel   

Hier na het uitspitten vd Boodschappen, Allerhande en de Delicieux besloten om eerste kerstdag rostisterretjes, boontjes in spek en kalkoenmedaillon in spek te eten.
Niets voorbereiden, gewoon in de oven/airfryer schuiven. +:)+
Mochten we tweede kerstdag gaan gourmetten neem ik de overgebleven kalkoenmedaillons mee voor op de plaat, anders gaat het de vriezer in voor nieuwjaarsdag ofzo. :)

Kerstavond gourmetten, altijd lekker. :j

Oudjaarsdag zetten we verschillende hapjes op tafel en stokbrood met smeersels.
En natuurlijk een schaal met oliebollen, appelbollen, beignets etc. :D
Voor mijzelf zet ik nog iets van paprikareepjes, komkommerschijfjes en snackworteltjes erbij, waar iedereen die wil gewoon van mee kan eten. :)

Nieuwjaarsdag wordt het simpel, wsl een soepje met brood of een salade ofzo.
Of het menu van eerste kerstdag.
Ik ben dan alleen thuis en wsl nog gesloopt van oudjaarsavond/nacht. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 03:39 



 
Profiel   

Lughnassadh schreef
Schuur_ heb jij het recept van de mouse voor mij?



Van de Lidl. Een beetje werk maar ik maak het altijd 1 of 2 dagen van te voren dus dan hoef ik tegen het eidne van de avond alleen maar de koelkast open te trekken en tadaaa!

https://recepten.lidl.nl/recept/choco-e ... -s-in-glas

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 09:23 



 
Profiel   

Ik heb altijd hetzelfde menu.Geen soep we zijn geen grote eters.Rollade,zelfgemaakte champignonsaus,sperziebonen,aardappelkroketjes en ijs na met warme kersen.De volgende dag kliekjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 10:53 



 
Profiel   

Schuur_ schreef
Lughnassadh schreef
Schuur_ heb jij het recept van de mouse voor mij?



Van de Lidl. Een beetje werk maar ik maak het altijd 1 of 2 dagen van te voren dus dan hoef ik tegen het eidne van de avond alleen maar de koelkast open te trekken en tadaaa!

https://recepten.lidl.nl/recept/choco-e ... -s-in-glas

Dankjewel! Beetje werk is niet erg. Ik mag graag koken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 12:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen