Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kook jij de rijst?

 
Profiel   

Rijst in de pan. 1,5 x meer water toevoegen. Minstens half uur laten staan, bij voorkeur.
Aan de kook brengen. Als het kookt op een sudderplaatje op de kleinste pit. Als de rijst gaar is, het gas uit en de deksel er nog 10 minuten oplaten. Altijd perfecte rijst.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 17:24 



 
Profiel   

Rijstkoker _/-\o_ is echt ideaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 17:49 



 
Profiel   

1. Kopje rijst in een zeef wassen,
2. Rijst in pan
3. Anderhalf kopje water erbij
4. Zout/kardemon/andere kruiden erbij
5. Aan de kook brengen op hoog vuur
6. Vuur helemaal laag zetten,
7. Wachten tot het helemaal drooggekookt is
8. Klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:03 



 
Profiel   

Ik heb vaak plakrijst, dus niet aan mij vragen hoe het moet. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:21 



 
Profiel   

hier staat trouwens uitleg over wel of niet wassen van rijst
https://lassie.nl/blog/rijst-wassen-voo ... el-of-niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:22 



 
Profiel   

Ik vind het helemaal leuk om te lezen hoe iedereen het doet :').
Maar de meeste doen toch afgieten en dan met de deksel er op wegzetten of dus net genoeg water zodat het water gewoon verdampt, zo te lezen.

Maar ik merk wel dat 'mijn' rijst een stuk nattiger is dan wanneer mijn vriend de rijst kookt. Dus het zou kunnen dat ik teveel water gebruik?
Zo leren we nog eens wat _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:31 



 
Profiel   

Rijst in de pan, water toevoegen tot een vingerkootje boven de rijst. Met de deksel op de pan koken en als de rijst klaar is, deksel eraf, zodat het laatste restje water makkelijker verdampt (geen idee of mijn theorie wetenschappelijk onderbouwd is, maar het lukt altijd :+ ) . Vuur uit als de rijst mooi droog gekookt is.
Ik heb wel vaak zilvervliesrijst, dus die plakt sowieso niet echt. Maar dat vingerkootje water boven de rijst is precies genoeg om gare rijst te hebben zonder water op de bodem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:34 



 
Profiel   

Suliko schreef
8nnemiek schreef
Wassen doe ik nooit behalve bij sushirijst omdat het daar op de verpakking staat.
Ik doe hem in ruim water, koken volgens de verpakking met de deksel erop en met een beetje zout erbij, afgieten, en met de deksel er half op nog een tijdje laten uitdampen.


Dat is apart, juist sushirijst en rissotorijst moet je niet wassen namelijk :')
Wassen is zodat het zetmeel laagje eraf gaat (en eventuele stofjes), daardoor gaat rijst plakken. Dat is hetgeen wat ervoor zorgt dat je water troebel wordt.

Het staat altijd op de sushirijst-pakjes, dus ik doe dat maar braaf :)) "Was de rijst grondig en laat uitlekken" staat erop (even opgezocht :') )
Dus ik doe dat inderdaad totdat het water niet meer troebel is. De sushirijst plakt daarna nog prima gelukkig, de rolletjes worden altijd perfect :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:37 



 
Profiel   

Je doet er bij sushirijst nog van die azijn door, dat spul plakt natuurlijk ook heel erg :j .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:43 



 
Profiel   

Freekieee schreef
Rijst wassen en dan tot vinger topje hoog water vullen. Op hoog vuur tot het borrelt 2/3 minuten. Dan zachtjes zetten. Tot er gaatjes inkomen. Vuur uit en dan deksel erop.

En krijg op mn kop van mn familie maar ik roer en soms ook door heen :')

+:)+ dit is te way to go

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:51 



 
Profiel   

SusanH schreef
Eerst rijst in de pan, waterkoker aan. Dan het water op de rijst, tot 1 cm boven de rijst. Rijst 8 min koken op zacht vuur, met deksel op de pan. Na die 8 min nog 15 min laten staan. Als je het zo doet hoef je nooit af te gieten.


Dit dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:56 



 
Profiel   

Goof schreef
verootjoo schreef
Gewoon koken, afgieten en eten.

Rijst koken is toch geen rocket science ? :=


Ja, dit.
Ik verbaas me over dit topic :')


Ik ook :D
Koken, soms even proeven of het gaar is, zo ja afgieten en opeten. Ik doe niks met timen of droogkoken of wassen of laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 18:59 



 
Profiel   

Jasmijnrijst (100 gram) wassen tot schoon, klein beetje olie en klein beetje zout erdoorheen roeren, nog 100 ml water in het schaaltje. En dan in een schaaltje op hoog gas stomen in de stoommand gedurende 20 minuten. Vuur uit en de rijst nog 10 minuten laten nagaren.
Dan ermee doen wat je verder van plan bent, eten of afkoelen voor fried rice (helaas is mijn stoommand niet groot genoeg voor meer rijst :o).

De pan droogkoken ken ik ook, en mijn moeder vouwde de pan dan in oude dekens in. Werkt ook goed.
Een andere manier is koken in een zogenaamd rijst-ei (ook handig met pasta), hoef je dus ook niets meer af te gieten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 19:08 



 
Profiel   

SusanH schreef
Je doet er bij sushirijst nog van die azijn door, dat spul plakt natuurlijk ook heel erg :j .

En suiker, dat plakt natuurlijk ook :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 19:17 



 
Profiel   

Ik was altijd de rijst totdat het water nauwelijks troebel is. Daarna stoom ik het in de rijststomer of stoompan. Ongeveer een vingerkootje water erop. De stoompan is wat bewerkelijker maar de rijststomer is echt appeltje eitje en altijd lekkere rijst. Mijn dochter houdt van plakkerige rijst dus soms voor haar of een bepaald gerecht wat meer water erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 19:26 



 
Profiel   

Siamsmeesje schreef
Jasmijnrijst (100 gram) wassen tot schoon, klein beetje olie en klein beetje zout erdoorheen roeren, nog 100 ml water in het schaaltje. En dan in een schaaltje op hoog gas stomen in de stoommand gedurende 20 minuten. Vuur uit en de rijst nog 10 minuten laten nagaren.
Dan ermee doen wat je verder van plan bent, eten of afkoelen voor fried rice (helaas is mijn stoommand niet groot genoeg voor meer rijst :o).

De pan droogkoken ken ik ook, en mijn moeder vouwde de pan dan in oude dekens in. Werkt ook goed.
Een andere manier is koken in een zogenaamd rijst-ei (ook handig met pasta), hoef je dus ook niets meer af te gieten :D


Hoe vind ik een rijst-ei?? Dit heb ik nodig in mijn leven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 19:28 



 
Profiel   

Wel of niet afgieten hangt af van welke rijst ik gebruik en voor welk gerecht. Deksel altijd op de pan.

Niet biologische rijst altijd wassen want er worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 20:03 



 
Profiel   

Ik leer weer dingen...

Ik kook water in de waterkoker, gooi dit vervolgens in een pan met de rijst, laat het de kooktijd die erop staat op een laag pitje staan (deksel er half op ivm over koken), giet af en vaak schep ik het daarna direct op m'n bord en ga ik eten :')

Wassen en laten staan doe ik eigenlijk nooit.... Of het moet zo uitkomen dat de rest van 't gerecht nog niet klaar is, dan staat 't wel eventje voor ik 't op schep. Maar geen 15 minuten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 20:13 



 
Profiel   

Rijst in de pan, water erbij tot het een ‘duimpje’ hoger staat, zout erbij, deksel op de pan op,hoog vuur tot het kookt, dan op sudderplaatje op de kleinste pit met kleinste vlammen, 20 minuten later klaar! Droge en gare rijst. Dit is wel Surinaamse rijst of langkorrelige en geen snelkookrijst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 20:38 



 
Profiel   

miccamaaike schreef
Rijst wassen? Nog nooit gedaan.

Hier idd koken (met deksel doe ik meestal), afgieten en dan in de pan 10 min laten staan.


Dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 20:41 



 
Profiel   

Rijst wassen, 2 kopjes water per 1 kopje rijst, dan is afgieten niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 20:46 



 
Profiel   

Rijst wassen en dan in de rijstkoker.
Komt er toch altijd beter uit dan toen ik het nog in de pan deed :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 20:59 



 
Profiel   

Wij wassen de rijst en laten hem ook 10 minuutjes voorweken. Daarna weer 10 minuutjes laten drogen.
Vervolgens 4 eetlepels van de rijst bakken in de pot in olijfolie en genoeg zout. Tot hij goudbruin is. Zodra dat het geval is, de rest van de rijst erbij en water toevoegen tot net boven het niveau van de rijst. Dan alles hermetisch afsluiten met aluminiumfolie en het deksel van de pot. En op een zeer laag vuurtje laten droogkoken.
Heerlijk. Veel lekkerder dan koken en afgieten. Dat is maar smakeloos tov deze manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 21:54 



 
Profiel   

Water in de pan met deksel opzetten totdat het kookt, rijst erin en deksel eraf, gas iets zachter zodat het wel blijft koken maar er niet over gaat, af en toe even roeren zodat er niets op de bodem vast blijft zitten, poos op laten staan en na een tijd even proberen of het al klaar is. Als het klaar is afgieten en klaar. Of toevoegen aan de groenten en vlees als het direct in de pan door elkaar gaat. Rijst wassen heb ik nog nooit van gehoord, waarom wassen jullie rijst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 22:01 



 
Profiel   

Ik was mijn rijst (welke dan ook) minstens 3x. Dat water vang ik op en gaat bij de kamerplanten. Zo verspil ik het water niet en krijgen de planten hun water. Ik was mijn rijst omdat er soms wel eens kleine beestjes in kunnen zitten. Ze zijn niet schadelijk, maar ik ben zo'n type die liever haar proteïne bewust eet zeg maar :+

Dan gaat het in de rijstkoker en voeg ik net zoveel water toe als ik rijst heb en laat ik het geheel minstens een half uur staan voor ik het aanzet. Zodra het klaar is gaat er mirin en rijstazijn bij, roer ik het door en laat ik het nog een half uur staan. De rijst die over is maak ik onigiri van als het een beetje plakt. Ik kook altijd met korte korrelrijst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 22:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen