Hoe kook jij de rijst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:14

Rijst wassen heeft niets te maken met hygiëne maar met het zetmeel eraf wassen. Zelfde met aardappelen en (split)erwten. Daardoor kleeft het na het koken niet aan elkaar en krijg je veel lekkerdere rijst.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:30

Voor 2 personen:
2 tenen knoflook fijnhakken, even fruiten in een flinke scheut olijfolie. Dan 1 mok rijst erbij, goed roeren zodat de olie over de rijst verdeeld is. Dan 2-en-een-beetje mokken koud water erbij, halve eetlepel zout en goed roeren.
Op hoog vuur koken tot de rijst gaatjes krijgt. Dan 1x door roeren, pan van het vuur, deksel erop en 20 min laten staan.

Geleerd van mijn Colombiaanse ex die een rolberoerte kreeg van de afgiet-methode zonder wat door de rijst :+

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:48

Random hoeveelheid rijst in de pan met random hoeveelheid water. Scheut olijfolie en wat zout in de pan. Random tijd koken tot het naar wens is (ik hou nooit ergens de tijd van bij, doe alles altijd gewoon tot het lekker is of ik denk dat het goed is) afgieten, opscheppen, eten :D

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:57

Met een rijstbuiltje.Precies genoeg voor 2 personen.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:05

Suliko schreef:
Luckystory schreef:
Wij wassen de rijst en laten hem ook 10 minuutjes voorweken. Daarna weer 10 minuutjes laten drogen.
Vervolgens 4 eetlepels van de rijst bakken in de pot in olijfolie en genoeg zout. Tot hij goudbruin is. Zodra dat het geval is, de rest van de rijst erbij en water toevoegen tot net boven het niveau van de rijst. Dan alles hermetisch afsluiten met aluminiumfolie en het deksel van de pot. En op een zeer laag vuurtje laten droogkoken.
Heerlijk. Veel lekkerder dan koken en afgieten. Dat is maar smakeloos tov deze manier.


Klinkt goed, alleen het weer laten drogen vind ik echt te veel moeite. :')
En aluminiumfolie gebruik ik nooit, produceert zoveel onafbreekbaar afval.
Maar de rest van de stappen ga ik wel een keer proberen!

Ben het er sowieso mee eens dat de manier van koken echt de smaak bepaald. Ook de soort trouwens. Het verschil in textuur en smaak van zilvervliesrijst van een biodynamisch merk en ‘gewoon’ van de ah is echt enorm bijvoorbeeld.


Je hoeft het niet perse aan de lucht te laten drogen. Je kan het ook wat afdrogen met een propere doek ofzo. De rijst die je in de olie bakt, moet droog genoeg zijn. Anders plakt het wat aan de bodem en dat is onhandig.
Uiteraard kan je ook kruiden toevoegen naar wens.
Wij gebruiken trouwens altijd losse Basmati rijst uit 5 kilo zakken.
De folie kan je achterwege laten. Dat is om te vermijden dat het water verdampt. Maar volgens mij kan je ook gewoon iets extra water toevoegen.

Dit is de Arabische manier trouwens. Mijn partner is Palestijns en die gruwelde van onze koken en afgieten manier. Ik geef hem gelijk nu. :D

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:13

Laagje water in de pan, rijst erbij, deksel erop, aan de kook brengen. Zodra het kookt doe ik het gas uit en laat ik het er met de deksel erop 10 minuten staan.
Afgieten en klaar. Zo ook met eieren. Nergens voor nodig om continu het gas aan te houden.
Ik zet tijdens koken van bijvoorbeeld aardappelen of groente ook het gas eerder uit. Deksel erop en het wordt ook gaar.

Suliko

Berichten: 4311
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:21

Luckystory schreef:
Suliko schreef:

Klinkt goed, alleen het weer laten drogen vind ik echt te veel moeite. :')
En aluminiumfolie gebruik ik nooit, produceert zoveel onafbreekbaar afval.
Maar de rest van de stappen ga ik wel een keer proberen!

Ben het er sowieso mee eens dat de manier van koken echt de smaak bepaald. Ook de soort trouwens. Het verschil in textuur en smaak van zilvervliesrijst van een biodynamisch merk en ‘gewoon’ van de ah is echt enorm bijvoorbeeld.


Je hoeft het niet perse aan de lucht te laten drogen. Je kan het ook wat afdrogen met een propere doek ofzo. De rijst die je in de olie bakt, moet droog genoeg zijn. Anders plakt het wat aan de bodem en dat is onhandig.
Uiteraard kan je ook kruiden toevoegen naar wens.
Wij gebruiken trouwens altijd losse Basmati rijst uit 5 kilo zakken.
De folie kan je achterwege laten. Dat is om te vermijden dat het water verdampt. Maar volgens mij kan je ook gewoon iets extra water toevoegen.

Dit is de Arabische manier trouwens. Mijn partner is Palestijns en die gruwelde van onze koken en afgieten manier. Ik geef hem gelijk nu. :D


Wat dat betreft hebben Nederlanders vaak weinig waardering voor kookkunsten. Als het maar snel klaar en makkelijk is. :')

Ik gebruik regelmatig recepten van Ottolenghi, hij komt uit het midden Oosten en gebruikt ook veel kruiden en olie tijdens het koken van rijst. Bij een voegt hij achteraf bij het nadampen boter, saffraan en amandelen toe. Echt goddelijk smaakt dat!

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:08

In veel van die culturen waar de dames heuse keukenprinsessen zijn en elke dag arbeidsintensieve feestmaaltijden op tafel zetten, gaan die dames meestal niet full-time werken. ;)
Emancipatie gaat wat dat bereft ten koste van de gastronomie :D

Maar ik ervaar deze manier van rijst koken niet als bijzonder tijdrovend. Meestal is de rijst toch het laatste wat je klaar maakt en moet je terwijl al wachten op je groenten en of saus etc. Dus dat kan makkelijk tussendoor.

Ottolenghi is idd. gelijkaardig qua keuken. Hij heeft Israelische roots. En Palestijnen zeggen dat de Israeli hun keuken ´gepikt’ hebben, zoals wel meer dingen…
Gevoelig punt hier thuis ;)

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:40

Ik was de rijst, met de kootjes methode water er bij,even flink de vlam er onder en als het kookt zachtjes aanzetten. Niet roeren gewoon laten staan tot het gaatjes laat zien gas uit en laten staan.
Beste rijst droog, gaar en heerlijk :D
En als je dan te veel maakt later lekker opbakken als fried rice <3

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:50

Barramundi schreef:
Voor 2 personen:
2 tenen knoflook fijnhakken, even fruiten in een flinke scheut olijfolie. Dan 1 mok rijst erbij, goed roeren zodat de olie over de rijst verdeeld is. Dan 2-en-een-beetje mokken koud water erbij, halve eetlepel zout en goed roeren.
Op hoog vuur koken tot de rijst gaatjes krijgt. Dan 1x door roeren, pan van het vuur, deksel erop en 20 min laten staan.

Geleerd van mijn Colombiaanse ex die een rolberoerte kreeg van de afgiet-methode zonder wat door de rijst :+

Deze is in elk geval goed voor de bloeddruk :x.

Ik ga met dank aan dit topic volgende keer proberen de rijst te wassen.
Hoewel ik wel hou van een beetje plakkerige rijst.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:21

Ik verslikte me ook bijna in een halve EETlepel zout eerlijk gezegd...
Maar ik ben verzot op sojasaus dus ik zeg niks haha...

Rijstkoker hier trouwens. Ik ben best handig in de keuken, maar rijst is denk ik wat ik het vaakst in mijn leven heb laten mislukken/ minst handig heb klaargemaakt.
Nu zo makkelijk, gewoon weglopen, terwijl ik niet zo van de moderne dingen ben (geen magnetron of airfryer oid)

Picopico
Berichten: 882
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:52

Op verschillende manieren.

Als ik weinig tijd heb: koken in water en dan eventueel afgieten, ligt eraan of er als het al gaar is nog water over is. Doen soms per ongeluk teveel. Laten staan gebeurt eigenlijk altijd, maar niet per se expres :')

Als ik meer tijd heb:
Even bakken in olie, eventueel een uitje erbij. Daarna in bouillon koken, ongeveer een vingerkootje hoog, met een theedoek om de deksel. En dan droog laten koken.
Je kunt ook aardappels onderin de pan doen, dan wordt de rijst fluffy.
Dit is de Iraanse/Irakese methode :)

Ik gebruik meestal basmatirijst. Heb nu toevallig ook pandanrijst, vind ik minder lekker. En zilvervlies jasmijnrijst, niet te vreten :')

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:42

BarbaravdW schreef:
Siamsmeesje schreef:
Jasmijnrijst (100 gram) wassen tot schoon, klein beetje olie en klein beetje zout erdoorheen roeren, nog 100 ml water in het schaaltje. En dan in een schaaltje op hoog gas stomen in de stoommand gedurende 20 minuten. Vuur uit en de rijst nog 10 minuten laten nagaren.
Dan ermee doen wat je verder van plan bent, eten of afkoelen voor fried rice (helaas is mijn stoommand niet groot genoeg voor meer rijst :o).

De pan droogkoken ken ik ook, en mijn moeder vouwde de pan dan in oude dekens in. Werkt ook goed.
Een andere manier is koken in een zogenaamd rijst-ei (ook handig met pasta), hoef je dus ook niets meer af te gieten :D


Hoe vind ik een rijst-ei?? Dit heb ik nodig in mijn leven!

Tja, ik heb de mijne jaren geleden bij de Aldi of Lidl gekocht geloof ik. Echt een heel groot thee-ei, maar dan voor rijst :+ Werkelijk één van de handigste dingen in m'n keuken, heb er al zoveel mee gekookt.

Ik heb even gegoogled en blijkbaar noemen ze het een rijstbol of rijstbal, deze vond ik bij Amazon:
https://www.amazon.nl/Rijstkoker-diameter-roestvrij-ideaal-rijstbal/dp/B07MVL5DY6

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:43

Suliko schreef:
8nnemiek schreef:
Wassen doe ik nooit behalve bij sushirijst omdat het daar op de verpakking staat.
Ik doe hem in ruim water, koken volgens de verpakking met de deksel erop en met een beetje zout erbij, afgieten, en met de deksel er half op nog een tijdje laten uitdampen.


Dat is apart, juist sushirijst en rissotorijst moet je niet wassen namelijk :')
Wassen is zodat het zetmeel laagje eraf gaat (en eventuele stofjes), daardoor gaat rijst plakken. Dat is hetgeen wat ervoor zorgt dat je water troebel wordt.

Ik was mijn rijst dus wel, doe het ook in de keuken waar ik werk, daar zag ik het verschil voor het eerst. Ik doe rijst in de pan, kokend water erbij tot een vingerkootje erboven. Koken zonder deksel of deksel half erop tot bodem net niet droog is, vuur uit, deksel erop en even na laten stomen.



Eh, juist wel? :D Alle short-grain rice die ik ooit heb gehad van Japanse merken vragen je (want ja, netheid) dat juist wel te doen. Dus ik weet niet waar die informatie vandaan komt :')

E.g: https://www.kimuraskitchen.com/post/how ... sushi-rice

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:04

Siamsmeesje schreef:
Tja, ik heb de mijne jaren geleden bij de Aldi of Lidl gekocht geloof ik. Echt een heel groot thee-ei, maar dan voor rijst :+ Werkelijk één van de handigste dingen in m'n keuken, heb er al zoveel mee gekookt.

Ik heb even gegoogled en blijkbaar noemen ze het een rijstbol of rijstbal, deze vond ik bij Amazon:
https://www.amazon.nl/Rijstkoker-diameter-roestvrij-ideaal-rijstbal/dp/B07MVL5DY6


Oh dankjewel, ik heb weer een nieuwe zoekterm erbij! Ik zoek dus al jaren naar zoiets...

Seni

Berichten: 2729
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:09

Flux schreef:
Ik heb een rijstkoker :+

Dit inderdaad. Maar wij eten vanavond rijst (nasi) en dat gaat zometeen dus al in de rijstkoker. Daarna gaat de rijstkorrel afkoelen en dan kan hij vanavond opgebakken worden zonder dat de rijstkorrel papperig wordt :D

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:31

1 kop rijst, met 1,5 kop water, op het middelste formaat gaspitje. Zonder deksel op groot vuur, totdat het kookt dan vuur klein en deksel erop. Dan nog 15 minuten wachten en als er dan putjes inkomen dan is hij klaar. Dan is altijd het water weg en hoef ik niet af te gieten.