Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 280 van de 330 [ 8226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283 ... 330  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

de eetbare tuin vervolg

 
Profiel   

happyjoyce schreef
Ik ga ook weer volgen!
Vorige jaar voor het eerst een moestuin gehad en ik vond het zo leuk dat we hem dit jaar wat groter gaan maken.
Net de zaden besteld. Nu wachten op mooier weer.



Leuk! Ik vorig jaar ook voor het eerst echt serieus er mee bezig en dit jaar ook uitbreiding :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:19 



 
Profiel   

Ik ben nu de moestuin een beetje aan het opruimen. En wauw! De paardenmest waar ik vorig jaar direct in heb geplant is nu helemaal prachtig gecomposteerd en nog steeds vol met regenwormen. Het is super mooi los en ik denk dat bijna alles daar wel graag in wil groeien. Ik ben blij. Mijn zwarte goud! :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 16:18 



 
Profiel   

@ Malenka, beviel het goed vorig jaar zo op de paardenmest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 16:51 



 
Profiel   

Ja. Dat ging voor de meeste planten echt prima.

Ik heb er het volgende goed op laten groeien;
Aardpeer, peultjes, tuinbonen, bietjes, winterpostelein, courgette, pompoen, crosne, knoflook, olifantlook, ui, kamille, Oost Indische kers, palmkool, snijbiet.

Met de kanttekening dat we hier verder op zeeklei (kalkhoudend ook ivm schelpen) zitten en ik zo goed als geen water geef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 17:10 



 
Profiel   

Ik composteer mijn paardenmest ook. Ik heb er eigenlijk gewoon écht te veel... Ik heb nu mijn moestuin/voedselbos aanzienlijk vergroot door een stuk in de paddock te maken, waar ook een vijver ligt. Zou een soort van tuin/moestuin/voedselbos moeten worden. Ik heb het nu ingezaaid met weidemengsel en ga er ook nog bloemen en kruiden doorzaaien. Er staan fruitbomen in, maar twijfel om ook nog een stuk moestuin erin te maken. Heb jij echt gewoon die gecomposteerde paardenmest er in gepleurd Malenka? Dik? Ondergespit of gewoon er op gelegd? Op mijn huidige moestuinvakken heb ik er gewoon een goeie klets verteerde mest op gedaan die nu er in mag gewerkt worden door de wormen. Ik twijfel om dat ook op mijn 'mooie' verse grasveldje in de paddock te doen... Klein beetje hartzeer daar van. x) Ik twijfel om het onder mijn hagen te leggen, ben een beetje bang dat het too much gaat zijn voor hen. Het is nog een jonge, net geplante haag.

Ik heb ook voor meer dan honderd euro aan bloemen, kruiden en groentenzaad besteld. Ik denk dat ik zelfs verschillende keren hetzelfde besteld heb. Ben nu bezig ook aan mijn plan opmaken, maar ik heb gewoon echt te veel zaad. Oeps!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 17:32 



 
Profiel   

Ik wil binnenkort een keer een video maken over paardenmest verwerken.

In het kort: van november tot maart gooi ik gerust op de hele tuin een laag pure verse paardenmest van 10cm dik. Tussen de hagen, bij de fruitbomen, in de borders. In de moestuin gaat er wel 20 cm of meer op. Na maart gaat er alleen nog gecomposteerde mest op.

En voor pompoenen maak ik bulten van wel een halve meter dik (daar blijft zo'n 10 cm compost van over). Dit zijn de enige planten die ik ook stalmest (dus met strooisel en urine gemengd) geef en op bulten die ik gerust in april en mei nog opbouw.

Ik blijf vooral lekker experimenteren. Wat ik niet doe is mest onder werken. Dat doet de natuur wel voor me. Mest onder werken is veel werk en vervolgens composteert het niet goed en ontwikkelen planten minder goede wortels omdat de voeding (en daarmee meestal ook vocht) direct gevonden is. Mocht je het wel onder willen werken gebruik dan liever alleen gecomposteerd materiaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 17:47 



 
Profiel   

Heel graag Malenka, ik heb je andere video's ook gezien.

Hmm, misschien dat ik dan de gecomposteerde mest toch onder mijn hagen durf gooien. Het gaat echt om paardenmest die zo goed als zwarte grond is. Ik was wat bang dat het te veel stikstof zou opleveren voor bepaalde planten, waardoor ze misschien zelfs te hard zouden groeien. Maar jij doet het dus gewoon. Oké, ik moet er écht vanaf, dus ik ga het vanaf morgen toch ook echt onder mijn hagen en mijn tuinplanten gooien. Je hebt me overtuigd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 17:54 



 
Profiel   

Als het al zwart is, dan is het al prachtig verteerd, dus compost. Niet in de grond werken, gewoon rondom de boompjes leggen. Niet tegen de stammen aan, dat vinden ze niet lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:36 



 
Profiel   

Top. Doe ik! Merci!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:43 



 
Profiel   

Mag ik een korte vraag stellen over het planten van aardappelen.
Stel ik koop een kilo pootaardappelen. Kan ik die in 1 rij over 2 meter leggen? Of heb ik meer ruimte nodig.
En moet ik andere planten daar ver uit de buurt zetten of mag hij 40 centimeter vanaf mijn fruitboompjes staan?

Ik heb nog nooit durven te beginnen aan aardappelen maar lijkt mij toch wel heel leuk, alleen ik weet er niks vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:41 



 
Profiel   

Ligt eraan hoe groot je pootgoed is. Normaal is het 30 cm uit elkaar. Zegt me vriend, die is aardappel boer. Ja n zorgen dat ze in de zon staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:54 



 
Profiel   

Aardappels zijn zo makkelijk... Beetje losse grond, ding erin en wachten maar. Eventueel steeds wat aarde erop dat je plant omhoog gaat en uitbreid ipv moeten graven naar omlaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 23:10 



 
Profiel   

De zaden stonden hier vanmorgen in de Lidl :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 13:14 



 
Profiel   

Dit heb ik gescoord vanmorgen :) Ik had 2 kinderen mee dus niet de tijd om uitgebreid te gaan lezen, dus ik heb maar gewoon het één en ander gepakt. Kost echt niets vergeleken met andere zaad (pakjes met cijfer 1 waren 0,19 cent en cijfer 3 waren 0,49 cent)
Nog een paar dingen op mijn lijstje die niet bij de Lidl te koop waren, dus daar binnenkort maar even voor naar het tuincentrum (mais en zomerprei bijvoorbeeld)

[ img ]

Ook nog een aantal pakjes bloemenzaad, maar dat is hier niet zo relevant :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 14:08 



 
Profiel   

En waarom zouden bloemen niet relevant zijn. Bloemen kunnen heel belangrijk zijn om insecten te lokken voor bestuiving. Met sommige groente geen bestuiving is geen groente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 14:22 



 
Profiel   

Marcella schreef
En waarom zouden bloemen niet relevant zijn. Bloemen kunnen heel belangrijk zijn om insecten te lokken voor bestuiving. Met sommige groente geen bestuiving is geen groente.


Dat is ook de reden dat ik ze zaai inderdaad, maar ik kan mij zo voorstellen dat jullie dat niet zo interessant zouden vinden :)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 14:24 



 
Profiel   

Ik had nog allemaal knoflook in de tuin staan die ik met de oogst vorig jaar gemist heb. Een deel daarvan heb ik vandaag eens netjes uitgeplant. Wat ik met de rest ga doen weet ik nog niet want het is wel erg veel. Ik ben blij dat ik voor dit jaar geen nieuwe knoflook heb aangeschaft om te planten.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 14:43 



 
Profiel   

Bedankt voor de aardappel tips! Ik denk dat ik ze wel ga proberen dit jaar maar dan in van die stevige vierkante zakken.

Dan houd ik mijn aardappel stuk over voor maïs en courgette

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 15:28 



 
Profiel   

De daslook schijnt de onverwachte verhuis overleefd te hebben. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 20:42 



 
Profiel   

Afgelopen week de moestuin klaargemaakt voor het nieuwe seizoen. Zaterdag en gister waren heerlijk in de tuin. Geen wind en zonnetje op de rug {:}
Onkruid eruit, bemest en een laag compost erop. Laat het seizoen maar weer beginnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 10:28 



 
Profiel   

Ik lees al een hele tijd mee en ben benieuwd of misschien iemand wilt meedenken. Ik heb 2 teilen en zo’n kweek tafel die ze nu bij de action verkopen, maar totaal geen inspiratie wat ik erin kan groeien. Wortels deden het slecht in de teilen, radijsjes juist super goed. Ik wil het liefst het meeste uit de beperkte ruimte halen, dus als iemand aanraders heeft? Ik neig naar paprika in de kweek tafel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:15 



 
Profiel   

Wat vind je lekker. Het leukste is dingen laten groeien die je daarna graag opeet. In principe kun je alles laten groeien in de bakken met de juiste grond en de goede plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:51 



 
Profiel   

Kaka schreef
Wat vind je lekker. Het leukste is dingen laten groeien die je daarna graag opeet. In principe kun je alles laten groeien in de bakken met de juiste grond en de goede plaats.



Dit is de beste tip inderdaad. Daarnaast is het belangrijk om te kijken waar de bakken komen te staan, is er veel zon bijvoorbeeld.
Paprika's hebben veel zon nodig en gaan niet succesvol zijn als ze een groot deel van de dag in de schaduw staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:13 



 
Profiel   

Met paprika's heb ik alleen succes gehad in huis achter glas en dan had ik ze al in januari volgens mij gezaaid of ik ben niet gemaakt voor paprika's kweken :')

Sowieso zijn aardbeien heel makkelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:26 



 
Profiel   

Wortels zijn veel water nodig om te groeien. Radijs juist weer niet te veel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 12:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 280 van de 330 [ 8226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283 ... 330  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen