Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 72 van de 96 [ 2399 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 96  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Je eigen brood bakken.

 
Profiel   

Wat fijn! Hier werkte het ook weer mooi :D
[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 14:48 



 
Profiel   

Nog een extra vraagje. Op wat voor oppervlak werken jullie?
Ik heb zo'n siliconen kneedmat. Maar met plakkerig deeg werkt dat toch niet heel goed.
Zou een krasvrije kunststof of glazen snijplank prettig werken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 11:40 



 
Profiel   

Ik doe het rechtstreeks op het aanrecht qua vormen en kneden en dan iets bestuiven met bloem. Dus aan mij heb je niets haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 11:46 



 
Profiel   

Als ik brood bak (is al veel te lang geleden :o ) dan vorm ik het deeg op het aanrecht. Aanrecht en handen lichtjes ingesmeerd met olie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 12:29 



 
Profiel   

laat maar.
[ img ]
life hack! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 14:13 



 
Profiel   

Slim!
Ik gebruik ook het aanrecht, ingesmeerd met olie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 18:18 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Desembrood twee en drie zijn klaar.
Elk brood is nu beter dan het vorige.
Dus ik blijf oefenen met dit recept
De ciabatta-vorm doet weinig aan het gedrag van het deeg maar is desondanks hartstikke leuk.
Extra stoom helpt wel om de korst dunner en luchtiger te maken.
Dus daar blijf ik mee experimenteren.
Maar de heteluchtoven die ik gebruik is denk ik gewoon erg drogend voor dit relatief trage deeg.
De volgende stap is dit brood in de pan bakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 18:53 



 
Profiel   

Ik doe het ook op het aanrecht, kan tenmiste niet schuiven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 22:05 



 
Profiel   

Ziet er mooi uit die desembroden. Ik wil
Dat nog steeds wel eens proberen maar ik ben bang dat ik het alleen voor mezelf bak en dan daarnaast nog gistbroden loop te bakken. Fijn dat het beter werkte @Axel_1997

Ik kneed op m’n marmeren plaat. Dat werkt echt geweldig. Eerder altijd op m’n snijplank maar deze is net groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 23:25 



 
Profiel   

Marmer. Dat is nog wel een tip voor als m'n siliconenmat versleten is. Of als ik me weer eens niet in kan houden. O:)

Lusten je huisgenoten dan geen zuurdesembrood? Meer voor jou toch?
Het ene desem schijnt overigens het andere niet te zijn. ik heb een nauwelijks zure desemcultuur gekregen en je schijnt daar wat in bij te kunnen sturen.
Ik begin daar nu mee te experimenteren. Iets droger (dikte van pap) voor meer zuur iets vochtiger (dikte van yoghurt) voor meer gist heb ik gelezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 01:01 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Marmer. Dat is nog wel een tip voor als m'n siliconenmat versleten is. Of als ik me weer eens niet in kan houden. O:)

Lusten je huisgenoten dan geen zuurdesembrood? Meer voor jou toch?
Het ene desem schijnt overigens het andere niet te zijn. ik heb een nauwelijks zure desemcultuur gekregen en je schijnt daar wat in bij te kunnen sturen.
Ik begin daar nu mee te experimenteren. Iets droger (dikte van pap) voor meer zuur iets vochtiger (dikte van yoghurt) voor meer gist heb ik gelezen.


Haha klopt! Maar wij kopen nooit brood en m’n vader profiteert al jaren van het feit dat ik brood bak dus als ik opeens aan zuurdesem ga beginnen moeten ze daar wel erg aan wennen :')
En klopt hoor maar we hebben alle 3 nogal een desem trauma door het desem brood bij de gezondheidswinkel. Dat is niet te vergelijken met nu tegenwoordig desembrooden bij bijv. Een bakker.

https://lijnsmarmer.nl/patisseriebladen/ ik heb hier de groene van. Ideaal als je graag bakt maar bijv. Een mini keuken hebt die eigenlijk wel aan vernieuwing toe is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 13:40 



 
Profiel   

Weer een nieuwe versie.
En het is mijn mooiste en lekkerste brood tot nu toe. :D
Bakken in een pan was inderdaad de truc.
Veel smaak, dunne korst, voldoende bite en lekker mals. :9
Nu nog wat meer lucht er in.

[ img ]
[ img ]

Kan het zijn dat ik bij de stretch & fold te ruw met m'n deeg ben en alle lucht er uit knijp?
Want het deeg blijft best aan de kom plakken.
Of hoort het deeg genoeg te hebben aan de laatste rijs van 2,5 uur?
Of moet ik een fietspompje gebruiken. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 22:25 



 
Profiel   

Een fietspompje gaat zeker helpen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 23:02 



 
Profiel   

Ik meld me hier ook graag :) Bak nu sinds 2 jaar regelmatig zelf brood en sinds kort ook desem (met wisselend resultaat). Hieronder de beste tot nu toe.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 23:15 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Weer een nieuwe versie.
En het is mijn mooiste en lekkerste brood tot nu toe. :D
Bakken in een pan was inderdaad de truc.
Veel smaak, dunne korst, voldoende bite en lekker mals. :9
Nu nog wat meer lucht er in.

[ [url=m/jOcGMU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SHRknL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan het zijn dat ik bij de stretch & fold te ruw met m'n deeg ben en alle lucht er uit knijp?
Want het deeg blijft best aan de kom plakken.
Of hoort het deeg genoeg te hebben aan de laatste rijs van 2,5 uur?
Of moet ik een fietspompje gebruiken. :+


Een S&F moet inderdaad best voorzichtig, het deeg mag niet scheuren. Het idee is juist dat je het deeg heel weinig in handen hebt/ niet kneedt. En niet te lang door willen gaan, ik had een periode waarin ik juist te gretig was een ge lang door ging en dat hielp niet echt.
Als ik naar jouw broodje kijk zou ik denken dat je desem misschien ook nog actiever kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 13:07 



 
Profiel   

Oooh wat een mooie broden! Ik ga morgen het olijvenstokbrood van Rutger bakt maken, dat is ook echt een toppertje en nog nooit mislukt. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 13:52 



 
Profiel   

Ik ben m'n desem actiever aan het maken door het meerdere keren te voeden nadat het uit de koelkast komt. En de resultaten zijn bemoedigend. Wanneer zetten jullie je desem weer terug in de koelkast? Vlak na het voeden, op het toppunt van de activiteit of pas als het weer terug in rust is? En laten jullie de deksel los in de koelkast?

Hoe is je stokbrood geworden @_Nicky?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:04 



 
Profiel   

Mijn desem gaat ongeveer een uur na het voeden in de koelkast. Wellicht is er ook winst te halen met het soort meel. Mijn ervaring is dat mijn desem het meest actief wordt op roggemeel.

Ik heb laatst op een regenachtige dag voor het eerst croissants gemaakt. Daar gaat veel tijd in zitten. De afwerking moet nog wat beter, maar ze waren lekker :P

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:56 



 
Profiel   

Oh leuk croissants!
Dan moet je toch een soort bladerdeeg met gist maken dat je maar twee of drie keer vouwt?

Ik werk ook met volkoren roggemeel. Dus ik zou alleen nog op bio over kunnen gaan. Maar voorlopig ziet dit desem er actief uit. Dus ik ga morgen weer bakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:18 



 
Profiel   

Ik voed met speltmeel.
Uurtje na het voeden in de koelkast, vaak genoeg voeden en aandacht blijven geven.
Ik denk dat het gaat helpen bij je brood!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:34 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
Weer een kleine verbetering.
Volgende test, meer desem in het voordeeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 12:52 



 
Profiel   

Dat is idd een mooie actieve desem Axel97! En mooie broden :P

Croissants maak je van getoerd deeg en dat is 6x vouwen (3 toeren). Tussen elke keer vouwen moet je 15 min wachten en dan hebben ik het nog niet gehad over de tijd die het nodig heeft om te rijzen. Leuke klus voor regenachtig weer.

Mijn favoriete brood wat ik met desem maak is focaccia. Daar kan ik ook tuinkruiden in kwijt. Als ik dat op het aanrecht laat staan wordt het vanzelf steeds kleiner. Iedereen die er dan langskomt snoept er wat vanaf

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 18:49 



 
Profiel   

Je desem ziet er goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 04:46 



 
Profiel   

Blij om het te horen. :D
Ik heb namelijk geen vergelijkingsmateriaal.
Ik houd hem op 150% hydratatie.
Dus misschien moet er daarom iets meer van in het deeg.
Tot nu toe 15 gr.
Ik ga nu kijken wat 20gr doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 11:11 



 
Profiel   

Waar kan ik het beste volkoren meel kopen om brood te bakken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 19:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 72 van de 96 [ 2399 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 96  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen