de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:45

thirteenn schreef:
Ik lees al een hele tijd mee en ben benieuwd of misschien iemand wilt meedenken. Ik heb 2 teilen en zo’n kweek tafel die ze nu bij de action verkopen, maar totaal geen inspiratie wat ik erin kan groeien. Wortels deden het slecht in de teilen, radijsjes juist super goed. Ik wil het liefst het meeste uit de beperkte ruimte halen, dus als iemand aanraders heeft? Ik neig naar paprika in de kweek tafel.


Paprika's willen hier ook nooit. Te koud vaak. Wat leuke groentes zijn voor klein oppervlak zijn:
- Tomaten
- Snijbiet (van 2 a 3 planten kun je vaak genoeg afhalen voor een stamppotje)
- Komkommer
- (herfst)Frambozen (ik zal iedereen aanraden om frambozen in een bak te houden. Ze gaan anders heel je tuin door). Als je de herfstframbozen goed snoeit heb je 2x per jaar oogst. In juni kleine oogst op takken van een jaar oud. In de herfst oogst op nieuwe takken. Eind van de winter kun je de 2 jarige takken helemaal wegsnoeien en van de 1 jarige takken laat je iets minder dan 1/3 staan. Ik heb ze staan in een bak van 0.50 m x 1.00 m en heb voldoende om er jam van te maken naast het snoepen. Ik vries in tot ik genoeg heb voor een paar potten jam.
- Qua wortels doen meestal die ronde worteltjes het best in een bak en niet te veel mest/stikstof anders krijg je vooral loof.
- Little gem sla is ook erg leuk, mooie compacte kropjes. Reken ongeveer 1 krop per persoon.
- Raapsteeltjes als voor oogst (maart zaaien, april tot mei oogsten. Daarna kan er wat anders op)

Kijk ook vooral naar dingen die je lekker vindt of lekker lijkt. Plant geen dingen die je niet eet. Zonde van de ruimte.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:11

Paprika's moet je begin maart al voorzaaien, sommigen beginnen al eerder. Anders krijg je geen vruchten. Ik zou er eigenlijk nu zo ongeveer mee moeten beginnen, maar heb het in huis momenteel ook niet warmer dan 15 graden en dat is eigenlijk te koud.

Snijbiet is eenvoudig, rode biet ook.

Ik heb overigens slechte ervaringen met de zaden van de action, komen gewoon niet op. Van de Lidl komen ze wel op bijvoorbeeld.

ElfBeau_067

Berichten: 1993
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:09

Malenka schreef:
Ik had nog allemaal knoflook in de tuin staan die ik met de oogst vorig jaar gemist heb. Een deel daarvan heb ik vandaag eens netjes uitgeplant. Wat ik met de rest ga doen weet ik nog niet want het is wel erg veel. Ik ben blij dat ik voor dit jaar geen nieuwe knoflook heb aangeschaft om te planten.

[ [url=m/PxtqVh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauwie wat veel!

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:16

Mijn plannen zijn af, nu de tuin nog in orde maken. Ik ga nog 2 nieuwe bakken van 1.35x2.40 aanleggen en nog 3 kuubsbakken, heel veel werk dus. Gaat erg mooi worden zoals ik het nu in mijn hoofd heb en kan niet wachten tot het klaar is. Van de week maar even paprika en peper binnen mee beginnen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:33

We zijn onze voortuin opnieuw aan het aanleggen omdat we aan de ene kant van het huis een nieuwe oprit maken voor de trailer, maar momenteel is het nog één grote bult zand.
Ik heb besloten dat ik de hele voortuin volplant met aardappelplanten. Het ziet er niet uit, maar de grond verbetert er enorm door en de boel ligt toch al over de kop. Daarnaast scheelt het me flink wat ruimte in de groentetuin.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:16

Vandaag maar een stalletje begonnen. We hebben 'last' van overvloed. :o

Afbeelding
Afbeelding

ElfBeau_067

Berichten: 1993
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:29

Malenka schreef:
Vandaag maar een stalletje begonnen. We hebben 'last' van overvloed. :o

[ [url=m/qtVRaS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5hbiNE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuk idee! En wat goed ook!

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:45

Leuk al die plannen weer!
Ik heb al paprika voorgezaaid binnen en de komkommer die vorig jaar niet opgekomen was stond nog in mijn zaaikamer en die komt nu ineens wel... dat zal wel iets te vroeg zijn, maar anders mooi bonus.

Ik ben op zoek naar fijne tomaten om Pastasaus van te maken, iemand tips?
Vorig jaar had ik gewoon zaadjes uit een supermarkt tomaat geknepen maar die saus daarvan is erg nat, vleestomaten zijn misschien beter? Maar welke?


Verder heb ik afgelopen jaar zo genoten van alle bossen bloemen die ik gekregen heb dat ik op een strook achter mijn schuur voor mezelf een pluktuin wil maken, dus ben me daar nu lekker in aan het verdiepen.
Laatst bijgewerkt door Sannanasje op 11-02-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:50

Ik schuif weer aan ook. Meer dan genoeg tuin dadelijk maar nog niet echt bruikbaar. Wel ga ik langzaam aan beginnen met voorzaaien binnen met de lichtlamp.

Leuk een stalletje. Ik koop graag bij zoiets als ik er langs rijd.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:02

Malenka schreef:
Vandaag maar een stalletje begonnen. We hebben 'last' van overvloed. :o

[ [url=m/qtVRaS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5hbiNE.jpg]Afbeelding[/url] ]



Leuk! Ik ben benieuwd of dat een beetje gaat lopen :D

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:04

Sannanasje schreef:
Leuk al die plannen weer!
Ik heb al paprika voorgezaaid binnen en de komkommer die vorig jaar niet opgekomen was stond nog in mijn zaaikamer en die komt nu ineens wel... dat zal wel iets te vroeg zijn, maar anders mooi bonus.

Ik ben op zoek naar fijne tomaten om Pastasaus van te maken, iemand tips?
Vorig jaar had ik gewoon zaadjes uit een supermarkt tomaat geknepen maar die saus daarvan is erg nat, vleestomaten zijn misschien beter? Maar welke?


Verder heb ik afgelopen jaar zo genoten van alle bossen bloemen die ik gekregen heb dat ik op een strook achter mijn schuur voor mezelf een pluktuin wil maken, dus ben me daar nu lekker in aan het verdiepen.

Ik zou zeggen kijk bij vreeken.nl voor pasta tomaten (bv https://www.vreeken.nl/zoeken/pasta/tomaten ) , maar bij het maken niet zo kleinstampen met alles maar eerst zaden + vocht er uit scheppen en enkel vruchtvlees (met of zonder velletje) door de zeef oid halen. Vocht wat rondom de zaadjes zit er weer uit koken is niet te doen. Vleestomaten leveren in elk geval meer opbrengst per stuk en minder werk per stuk.

ElfBeau_067

Berichten: 1993
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:15

tamary schreef:
Sannanasje schreef:
Leuk al die plannen weer!
Ik heb al paprika voorgezaaid binnen en de komkommer die vorig jaar niet opgekomen was stond nog in mijn zaaikamer en die komt nu ineens wel... dat zal wel iets te vroeg zijn, maar anders mooi bonus.

Ik ben op zoek naar fijne tomaten om Pastasaus van te maken, iemand tips?
Vorig jaar had ik gewoon zaadjes uit een supermarkt tomaat geknepen maar die saus daarvan is erg nat, vleestomaten zijn misschien beter? Maar welke?


Verder heb ik afgelopen jaar zo genoten van alle bossen bloemen die ik gekregen heb dat ik op een strook achter mijn schuur voor mezelf een pluktuin wil maken, dus ben me daar nu lekker in aan het verdiepen.

Ik zou zeggen kijk bij vreeken.nl voor pasta tomaten (bv https://www.vreeken.nl/zoeken/pasta/tomaten ) , maar bij het maken niet zo kleinstampen met alles maar eerst zaden + vocht er uit scheppen en enkel vruchtvlees (met of zonder velletje) door de zeef oid halen. Vocht wat rondom de zaadjes zit er weer uit koken is niet te doen. Vleestomaten leveren in elk geval meer opbrengst per stuk en minder werk per stuk.


Vleestomaten hadden m’n opa en oma. Heerlijk!

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:36

Mjetterd, vandaag de eerste verkoop gehad! :D Aardperen en pompoenen. Ik hoop dat ze er van genieten.

ElfBeau_067

Berichten: 1993
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:23

Malenka schreef:
Mjetterd, vandaag de eerste verkoop gehad! :D Aardperen en pompoenen. Ik hoop dat ze er van genieten.


Wat goed! Ik denk wel dat ze er van genieten hoor! Anders kopen ze het toch niet?

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:37

Sannanasje schreef:
Leuk al die plannen weer!
Ik heb al paprika voorgezaaid binnen en de komkommer die vorig jaar niet opgekomen was stond nog in mijn zaaikamer en die komt nu ineens wel... dat zal wel iets te vroeg zijn, maar anders mooi bonus.

Ik ben op zoek naar fijne tomaten om Pastasaus van te maken, iemand tips?
Vorig jaar had ik gewoon zaadjes uit een supermarkt tomaat geknepen maar die saus daarvan is erg nat, vleestomaten zijn misschien beter? Maar welke?


Verder heb ik afgelopen jaar zo genoten van alle bossen bloemen die ik gekregen heb dat ik op een strook achter mijn schuur voor mezelf een pluktuin wil maken, dus ben me daar nu lekker in aan het verdiepen.



Ik heb vorig jaar de bio Roma tomaten van de Intratuin gehad, maakte prima pastasauzen! :D

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:27

San maranzo tomaten zijn ook heerlijk voor saus.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:21

Ik heb een paar jaar geleden saus gemaakt van de black russian tomaat. Erg lekker, veel vlees en weinig natte zooi om de zaden heen. Eerst goed ontvellen, daarna met knoflook en ui in de pan laten sudderen. Geeft een heerlijke saus. Alleen de kleur is niet helder rood maar een beetje een dof donker oranje.

San Marzano 2 nu 2x geprobeerd te kweken in onze tuin, maar beide keren een zeer kleine opbrengst van niet echt geweldige kwaliteit. Dus die doe ik niet meer.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 00:43

Ik meld me ook weer! De gemeente verhuurt ieder jaar oude schooltuintjes als moestuin aan inwoners (voor 1 seizoen). En dit jaar ben ik weer ingeloot, dus kan ik ook weer meepraten.

Nu de zon gaat schijnen, komen de tuinkriebels meteen omhoog. Binnenkort maar even zaden van vleestomaten bestellen, wat een goed idee hierboven :)

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 07:57

Ik had echt de neiging om van het weekend te beginnen, maar er was deze week nog - 4 in de nacht voorspelt. Nu is de verwachting wat omhoog gegaan dus ik ga deze week starten buiten. :D

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:41

leeslampje schreef:
Ik meld me ook weer! De gemeente verhuurt ieder jaar oude schooltuintjes als moestuin aan inwoners (voor 1 seizoen). En dit jaar ben ik weer ingeloot, dus kan ik ook weer meepraten.

Nu de zon gaat schijnen, komen de tuinkriebels meteen omhoog. Binnenkort maar even zaden van vleestomaten bestellen, wat een goed idee hierboven :)

Vind het super dat je gemeente dat doet.

Ze willen het betreffende minima steeds meer promoten.

De winter spinazie begin zich te laten zien in de plate bak.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:08

moonsparkle schreef:
Ik had echt de neiging om van het weekend te beginnen, maar er was deze week nog - 4 in de nacht voorspelt. Nu is de verwachting wat omhoog gegaan dus ik ga deze week starten buiten. :D


Dit had ik ook! Tot ik zaterdag buiten in het zonnetje maar koude wind de bevroren grond probeerde om te spitten haha.
Ik heb al wel een paar dingen binnen voorgezaaid en de aardappelen zijn aan het voorkiemen

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:31

Met dat heerlijke zonnetje krijg je echt weer zin om aan de slag te gaan inderdaad <3

Ik heb vorige week de prei voorgezaaid, eigenlijk al een maand te laat maar beter laat dan nooit }:0
En afgelopen weekend heb ik de oude moestuin opgeruimd. Daar heb ik vorig jaar gras gezaaid, wordt weer paardenwei, en nu alle oude, verdroogde onkruid-struikjes en alle laatste rommeltjes weggehaald. Nu moet ik alleen in het voorjaar gaan opletten of er geen aardappelplantjes meer uit de grond komen van een verdwaalde aardappel voordat mijn paard er weer op kan..

En dan komende week eens beginnen met het verplaatsen van de composthoop naar de nieuwe moestuin :D

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:35

Lekker bezig hoor :D

Ik ga vandaag de artisjok voorzaaien. En verder vooral geduld kweken tot het warmer wordt en ik meer kan gaan doen :brr:

@Marcella: ik vind het ook een top initiatief van de gemeente :j Het kost geen drol, nog geen vier tientjes per jaar. Nadeel is wel dat je dus maar 1 jaar kunt tuinieren. Dus je kunt geen meerjarige dingen telen, of wintergroenten. Maar het voordeel is wel weer dat je niks aan bodembewerking kan/mag/hoeft te doen. Scheelt weer werk.

Lunameyza

Berichten: 546
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:18

Jaa dat zonnetje is echt heerlijk :D Maar moet me wel aan mijn planning houden, ik ga ergens later deze week of in het weekend de uien, lenteui en bieslook zaaien :D
Mijn knoflookjes zien er eh, niet zo levend uit. Weet niet of dat nog wat gaat worden, maar ben bang dat de grond/pot niet waterdoorlatend genoeg is.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:02

Ik wil me graag ook aanmelden voor dit leuke topic! Naast ons huis zit een moestuinencomplex en dit wordt het 3e seizoen dat ik aan de slag ga. Ik heb 200m2 met een kas van 3,5x9. Ik deel dit alles met mijn buurman, dus 100m2 voor mij en een flink stuk glas. Ik ben alleen ook al flink zwanger en half april uitgerekend dus ik hoop daar niet al te veel hinder van te ondervinden :=

Ik heb flink wat aalbessen en blauwe bessen geplant de afgelopen jaren maar die groeien zo sloom! Ook heb ik bramen en frambozen, rode en gele, en een perenboom. Ik wil binnen graag veel verschillende kleuren tomaten en verder komkommers. Verder moet ik al mijn zaden nog bij elkaar sprokkelen. Ik had heel veel aardappels vorig jaar, te veel eigenlijk. Die zet ik niet meer zo massaal. Dat het om de hoek is, is echt heerlijk. Als de kids slapen neem ik de babyfoon mee en ga ik lekker rommelen daar. Het is echt de enige plek waar ik compleet de tijd kan kwijtraken. Heerlijk!