Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 286 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289 ... 329  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

de eetbare tuin vervolg

 
Profiel   

Wel in de gaten houden met meeldauw en spint. Dat voor mij de reden om de druiven naar buiten te doen. Ben benieuwd hoeveel ik dit jaar gaat krijgen. Eigenlijk zeer weinig tot niet gesnoeid.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 19:14 



 
Profiel   

Zo, tnx voor het attenderen! Totaal niet over nagedacht. Ik probeer het een jaar uit. Goed luchten en de plant luchtig houden zou moeten helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 19:36 



 
Profiel   

Heeft iemand een tip, er groeit steeds gras tussen mijn aardbeien in de potten, dit wortelt zo eromheen dat als ik het eruit Wil halen ik alleen de sprietjes los trek of de wortels van de aarbeien planten erg zal beschadigen. Hoe krijg ik het gras er tussenuit? Ik heb er gewoon potgrond in, ik heb wel gras maar hoe het van daar naar bovenop een stelling komt? Of misschien heeft het dan toch al in de potgrond gezeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 06:55 



 
Profiel   

Eerder eruit halen. Ik heb het in de volle grond, maar dan ook nog kwekersgras. Ik heb voor nu de aardbeien opgegeven en laat de kippen de boel kort snoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 07:58 



 
Profiel   

Je kunt de pot legen en de wortels helemaal uitspoelen. Dan kun je ze ontwarren en de pot opnieuw vullen en de aardbei terug planten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 08:22 



 
Profiel   

Aardbeien zijn net onkruid :)) Die groeien gewoon door. Hier groeien ze regelmatig gewoon tussen de stoeptegels haha.
Ik deed ook vaak juist in het voorjaar de aardbeien eruit halen, wortels even schoon kloppen/spoelen en opnieuw oppotten.

Dit jaar ga ik de grond afdekken met houtsnippers. Dat helpt hopelijk tegen onkruid, zorgt dat de grond minder snel uitdroogt en dat de aardbeien droog en schoon liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 09:58 



 
Profiel   

Hoe lang gaan jullie aardbeiplanten mee?
Ik heb einde zomer alles uitgedund. Dus zwakkere eruit gehaald, uitlopers eraf gehaald en een eigen plekje gegeven. Ik denk dat de meeste planten 3 jaar oud zijn (of een stek daarvan)
Moet ik nieuwe plantjes fixen of hoeft dat nog niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:08 



 
Profiel   

Ze zeggen vaak dat aardbeien in het tweede jaar hun grootste oogst geven. Ik probeerde vroeger elk jaar wat uitlopers te verzamelen voor het jaar erna. Maar of ik echt veel verschil merkte tussen de jonge en oudere planten weet ik niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:20 



 
Profiel   

Macs schreef
Hoe lang gaan jullie aardbeiplanten mee?
Ik heb einde zomer alles uitgedund. Dus zwakkere eruit gehaald, uitlopers eraf gehaald en een eigen plekje gegeven. Ik denk dat de meeste planten 3 jaar oud zijn (of een stek daarvan)
Moet ik nieuwe plantjes fixen of hoeft dat nog niet?



Volgens mij kun je de uitlopers gewoon gebruiken als nieuwe planten. Ik heb eind vorig jaar alle aardbeienplanten een plekje gegeven in de moestuin maar nu heb ik het een en ander gelezen over aardbeien als bodembedekker en nu twijfel ik om ze gewoon onder de tomaten, paprika, komkommer e.d. te laten groeien en uit te laten lopen zonder in te grijpen. Iemand ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:36 



 
Profiel   

Ik heb een pot nu het vierde jaar ik wou eerst zelf kijken wat het gaat doen qua aarbeien :P

Ik laat het gras dit jaar maar even voor dit jaar :') stop de kleine wel in grotere potten maar de wortels van het gras zijn nu al zulke bossen dat ik dat maar even laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:56 



 
Profiel   

denice schreef
Lekker gerommeld in je tuin Maris!

Ik heb de druiven verplaatst naar mijn nieuwe kas, moest hem daarvoor natuurlijk wel uitgraven en ook wat snoeien, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Flinke hoofdtak van wel 7m, alles opgebonden aan draden en hopelijk betere druiven nu hij binnen staat..

Ik laat mijn tuin vrezen dit jaar, ik ben 8 maanden zwanger nu en het losmaken en schoonmaken van de bovenlaag lukt me echt niet dit jaar :


Ik voel met je mee. Ik ben nu 33 weken in verwachting.
In februari heb ik de moestuin helemaal klaargemaakt (met de hulp van mijn moeder) voor dit seizoen. Erg blij mee, want de tuinklussen stapelen zich op. Ik heb zaterdag en zonder behoorlijk wat uurtjes op mijn knieën doorgebracht om de plantenborders een beetje onkruidvrij te krijgen (voelde me echt een aangespoelde walvis). Maar ik ben blij dat de moestuin gewoon klaar ligt en deels al ingezaaid is. De radijsjes, knoflook en raapsteeltjes doen het goed. De pastinaken zag ik dit weekend opkomen.
Afgelopen weekend sla (onder glas), zomer wortels en bietjes gezaaid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:46 



 
Profiel   

Macs schreef
Hoe lang gaan jullie aardbeiplanten mee?
Ik heb einde zomer alles uitgedund. Dus zwakkere eruit gehaald, uitlopers eraf gehaald en een eigen plekje gegeven. Ik denk dat de meeste planten 3 jaar oud zijn (of een stek daarvan)
Moet ik nieuwe plantjes fixen of hoeft dat nog niet?

Ik doe 4 jaar met de plantjes. Ik heb drie rijen aardbeien in de tuin: jaar 1, jaar 2 en jaar 3. Na de zomer verhuist jaar 3 naar de kas, waar de plantjes nog één keer aardbeien mogen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:13 



 
Profiel   

Hoe hou je drie rijen netjes gescheiden? Of staan ze echt uit elkaar?

Ik heb net wat aarbeien in grotere potten gezet, en ik zag het eerste peulen plantje boven de grond komen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 16:44 



 
Profiel   

Ik meld me hier alvast! Ik hoop over een maand toch wel mijn intrek te nemen in mijn eigen huis wanneer de bouw klaar is, zodat ik bezig kan met de aanleg van mijn tuintje. Met nadruk op tje, ik denk dat ik max. 12 m2 ruimte heb voor volle grond beplanting. Daarnaast heb ik een veranda waar ik het een en ander in pot kwijt kan. Naast voedsel wil ik ook een hoekje speciaal voor vlinders en bijen aanleggen :)

Ik ben me momenteel al wat aan het inlezen in de boeken van de oude bewoonster en wilde deze niet aan jullie voorbij laten gaan :+

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 19:57 



 
Profiel   

De bijen en hommels zijn hier ook dol op de moestuin, ze helpen fijn de tomatenplanten bestuiven :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 20:07 



 
Profiel   

Ja ik heb ook een hele hoek ingezaaid met wilde bloemen speciaal voor bijen en hommels

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 22:43 



 
Profiel   

moonsparkle schreef
Hoe hou je drie rijen netjes gescheiden? Of staan ze echt uit elkaar?


Ik weet niet of je het hier goed kunt zien, maar ik heb ze op 3 heuveltjes...

[ img ]

Vorige week heb ik tuinstekers ontworpen en bij onze drukker op dibond besteld. Ben er zo blij mee!!!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:57 



 
Profiel   

Wij hebben vooral veel (last van) wespen in de zomer. Ze eten gelukkig genoeg muggen op, en gezien ik daar allergisch voor ben, mogen ze lekker blijven. Doen jullie nog iets tegen het aanvreten door bijvoorbeeld wespen?

Leuk die tuinstekers!

Edit: hadden jullie deze site al gezien? https://www.keukenplanten.nl/zaaikalender
Die zaaikalender lijkt mij heel handig. Kan erin filteren en wanneer je een plant aanklikt krijg je ook een lijst met welke buren de planten het wel en niet goed doen. Ook kan je filteren op voorzaaien of vollegrond zaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:08 



 
Profiel   

@denisesilver: heel blij met jouw goede tip over de zaaikalender. Dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:26 



 
Profiel   

Oh heel tof die labels, daar kun je jaren mee vooruit :D
Ik gebruik op dit moment verfstokjes en ijslollystokjes. Geen idee of dat lang goed blijft, we gaan het zien.

Ik heb de zaaikalender van Moestuinadvies in mijn kasje hangen. Maar de zaaikalender van denisesilver is wel heel uitgebreid ja! Fijn :D Kan het kloppen dat ik nergens kan vinden wat de kleuren inhouden bij de maanden? Waarschijnlijk kijk ik er helemaal overheen. Lichtgroen voorzaaien kas? donkergroen zaaien in volle grond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:51 



 
Profiel   

Mjetterd schreef
Oh heel tof die labels, daar kun je jaren mee vooruit :D
Ik gebruik op dit moment verfstokjes en ijslollystokjes. Geen idee of dat lang goed blijft, we gaan het zien.

Ik heb de zaaikalender van Moestuinadvies in mijn kasje hangen. Maar de zaaikalender van denisesilver is wel heel uitgebreid ja! Fijn :D Kan het kloppen dat ik nergens kan vinden wat de kleuren inhouden bij de maanden? Waarschijnlijk kijk ik er helemaal overheen. Lichtgroen voorzaaien kas? donkergroen zaaien in volle grond?

Je kan bovenaan de pagina aan de linkerkant nog een menu open klikken om te filteren. Daar staat volgens mij per kleur wat het betekent. Ik heb dit ook als advies gestuurd naar hun, vond die onduidelijkheid het enige nadeel.

Ik denk dat ik vooral fruit haagjes/struikjes in mijn tuin zet. Die kan ik mooi terugsnoeien en zijn doorgaans wintervast. Als ik dan in een aantal diepe potten aardappelen plant en op stukken peulgewassen, dan staat het al aardig vol. Ik wil ook wat aardbeien planten kwijt op de veranda en kruidenplanten kunnen mooi in de ingebouwde plantenbakken op het bordes.

Leuk om alles uit te zoeken zo :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:32 



 
Profiel   

Houten stokjes heb ik geprobeerd, maar toen liep mijn (watervaste) stift uit waarna het niet meer leesbaar was.

Handige link, Denisesilver! Ik heb van Dille & Kamille een moestuinkalender. Maar eigenwijs als ik ben, houd ik me niet steeds aan de genoemde data...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:35 



 
Profiel   

Ik gebruik geen moestuin kalender. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:41 



 
Profiel   

Hier tot nu toe niet veel soeps, wat preiplantjes, de rest heeft mijn klaarzetten met water er bij voor Mexico en pas 3 weken later terugzijn en het resultaat bewonderen niet echt overleefd, of is niet uitgekomen.
Ik ben nu weer opnieuw begonnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:52 



 
Profiel   

Stille meelezer hier, maar erg benieuwd of meer mensen hier ook moestuinieren volgens de ‘no-dig’ methode (Charles Dowding)?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 286 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289 ... 329  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen