Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rauw ei in schepijs?

 
Profiel   

Een tijdje geleden heb ik een ijsmachine gekregen en braaf volg ik de recepten die in het boekje staan. Nu is het zo dat alle recepten voor roomijs rauw ei bevatten. Niet ideaal want ik heb jonge kinderen en er wordt afgeraden om jonge kinderen rauw ei te geven.

Nu vraag ik mij af, hoe zit dat als je bijvoorbeeld schepijs haalt bij een italiaanse ijssalon in de winkel. Of ijs eet bij een restaurant. Vaak is dit zelfgemaakt schepijs, maar dit eten mijn kinderen ook gewoon.

Wordt dit bereid met rauw ei zonder dat dat gecommuniceerd wordt. Of wordt het zonder rauw ei gemaakt.

Als het laatste het geval is, wat wordt er dan gebruikt als vervanger voor het ei? Ik zou graag roomijs maken die net zo lekker is als dat ik nu maak, maar dan zonder rauw ei.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:47 



 
Profiel   

Mjetterd schreef
Een tijdje geleden heb ik een ijsmachine gekregen en braaf volg ik de recepten die in het boekje staan. Nu is het zo dat alle recepten voor roomijs rauw ei bevatten. Niet ideaal want ik heb jonge kinderen en er wordt afgeraden om jonge kinderen rauw ei te geven.

Als het goed is word de ei met melk eerst opgewarmd tot 80 graden waardoor het ei niet meer rauw is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:49 



 
Profiel   

Moet het hele ei er in of alleen het eiwit? In het laatste geval zou je kunnen kiezen voor gepasteuriseerd eiwit. Dat is veilig.
Deze bijvoorbeeld: https://www.jumbo.com/producten/eggstra ... -347000PAK

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:51 



 
Profiel   

Maar je moet eerst opwarmen als je eieren (en evt rauwe melk) gebruikt.. je kan ook prima roomijs maken zonder eieren.
Citaat
De aanwezigheid van eieren betekent ook een langere bereidingstijd voor het roomijs recept. In tegenstelling tot ijs zonder ei, moet je het ijsmengsel in een steelpan opwarmen en daarna in de koelkast laten afkoelen. Pas dan kun je het mengsel in de ijsmachine gieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:55 



 
Profiel   

In ons zelfgemaakte roomijs wordt het eigeel opgewarmd tot een bepaalde temperatuur (die vrij nauw luistert) en is daarmee niet rauw meer.

In sorbetijs gaat geloof ik bij ons wel een rauw eiwit.
Maar ik ken ook veel recepten waar er geen eiwit doorheen gaat.

Je zult dus aan de betreffende ijssalon moeten vragen of er wel of geen rauw ei in hun ijs zit, want er zijn verschillende recepten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:12 



 
Profiel   

Het betreft inderdaad niet het hele ei maar alleen het eiwit :)

Brainless schreef
Mjetterd schreef
Een tijdje geleden heb ik een ijsmachine gekregen en braaf volg ik de recepten die in het boekje staan. Nu is het zo dat alle recepten voor roomijs rauw ei bevatten. Niet ideaal want ik heb jonge kinderen en er wordt afgeraden om jonge kinderen rauw ei te geven.

Als het goed is word de ei met melk eerst opgewarmd tot 80 graden waardoor het ei niet meer rauw is.


Nee, gaat er gewoon echt rauw in. Zo staat het in het boekje in ieder geval en zo doe ik het dus al die tijd al :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:32 



 
Profiel   

Mjetterd schreef
Nee, gaat er gewoon echt rauw in. Zo staat het in het boekje in ieder geval en zo doe ik het dus al die tijd al :)

Je kan het ook prima verwarmen.. zo deden wij dat in de horeca (hadden we een machine voor.. maar ook wel au-bain-marie gedaan).
Maar daarnaast kun je ook prima roomijs maken zonder ei te gebruiken.

edit: eiwit? Wij gebruikten alleen het eigeel om een romige ijs te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:40 



 
Profiel   

Ik gebruik in roomijs idd alleen eigeel en dat wordt dus wel verhit.
In sorbetijs staat in sommige van mijn recepten wel rauw eiwit, maar in roomijs recepten ben ik het nog niet tegengekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:49 



 
Profiel   

Je moet het toch toch 80-82 graden verwarmen voor roomijs? Ken echt geen recept waar ze rauw de ijsmachine ingaat..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:00 



 
Profiel   

Ik maak vanavond even een foto van het boekje wat bij de ijsmachine zit (en ga nog een keer goed lezen want nu ga ik wel twijfelen).

Volgens mij begint het recept met eiwit en suiker opkloppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:06 



 
Profiel   

in dat geval kun je ook gepasteuriseerd eiwit kopen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:08 



 
Profiel   

Ik gebruik inderdaad ook rauw opgeklopt ei.
Dat zit ook wel in verschillende toetjes enzo. Mayonaise is ook rauw ei.

In de horeca gebruiken ze doorgaans gepasteuriseerd eiwit (ook voor Tiramisu). Volgens mij is dat zelfs verplicht maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Je kunt eiwit inderdaad zelf voorzichtig verwarmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:30 



 
Profiel   

Gaan de bacteriën niet dood door de koude temperatuur? Anders zou roomijs voor veel mensen gevaarlijk kunnen zijn en ik kan mij niet voorstellen dat het dan gewoon overal verkocht mag worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:43 



 
Profiel   

Nee van kou gaan ze niet dood.
Het risico is echter heel erg klein hoor.

In de horeca nemen ze die risico‘s normaal niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:58 



 
Profiel   

Idd dan gewoon gepasteuriseerd eiwit nemen. Dat kun je gewoon in flessen halen bij de Jumbo of Albert Heijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:42 



 
Profiel   

santie schreef
Gaan de bacteriën niet dood door de koude temperatuur? Anders zou roomijs voor veel mensen gevaarlijk kunnen zijn en ik kan mij niet voorstellen dat het dan gewoon overal verkocht mag worden.

Nee, bij vriezen gaan de bacterïen/virussen "slapen" waardoor ze niet of veel minder kunnen vermenigvuldigen. Daarom moet je alles wat je invriest ook zo hygiënisch mogelijk in verpakkingen steken. De bacteriën die er op zitten wanneer je het in vriest zitten er nog steeds wanneer je het ontdooit en zodra je ontdooit kunnen ze terug vermenigvuldigen. Dus zit er salmonella in jouw ei dan zit dat er nog steeds als het bevroren wordt maar "slapend". Zodra je het echter op eet en het dus op lichaamstemperatuur komt, komt het vrij en kan je er alsnog ziek van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:48 



 
Profiel   

Baloedebeer schreef
Je moet het toch toch 80-82 graden verwarmen voor roomijs? Ken echt geen recept waar ze rauw de ijsmachine ingaat..

Voor zover ik mij herinner toen mijn ouders vroeger een ijsmachine hadden ging er gewoon rauw eiwit in hoor. Niks verwarmen. En he, ik leef ook nog steeds. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:54 



 
Profiel   

Ik ken alleen rauw eigeel in roomijs, maar eet dat niet. Sowieso eet ik geen rauwe eieren, ik heb één keer een flinke salmonellabesmetting gehad en toen voelde ik me zo intens rot, dat ik dat niet meer wil meemaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:57 



 
Profiel   

In ijs zit regelmatig ei inderdaad, ook bij ijszaken. Niet ideaal als je geen ei mag hebben, dan is het echt navragen welk ijs wel kan.
Als je het zelf wil maken: je kan het ei ook vervangen door een ei-vervanger. Ik weet zo even niet meer welke wij de vorige gebruikt hebben, maar dat moet te googlelen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:15 



 
Profiel   

Myrsky schreef
In ijs zit regelmatig ei inderdaad, ook bij ijszaken. Niet ideaal als je geen ei mag hebben, dan is het echt navragen welk ijs wel kan.
Als je het zelf wil maken: je kan het ei ook vervangen door een ei-vervanger. Ik weet zo even niet meer welke wij de vorige gebruikt hebben, maar dat moet te googlelen zijn.


Je hebt tegenwoordig Plant-B, dat is een eiwitvervanger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:27 



 
Profiel   

germie schreef
Baloedebeer schreef
Je moet het toch toch 80-82 graden verwarmen voor roomijs? Ken echt geen recept waar ze rauw de ijsmachine ingaat..

Voor zover ik mij herinner toen mijn ouders vroeger een ijsmachine hadden ging er gewoon rauw eiwit in hoor. Niks verwarmen. En he, ik leef ook nog steeds. :P


Er zegt ook niemand dat je er dood aan gaat hier. Maar voor de ‘romigheid’ verhit je zulke recepten meestal..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen