Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Intermittent fasting

 
Profiel   

Needje schreef
Nee spieropbouw gebeurt in rust. :D
Maar als mijn lijf gaat verbranden en er is niets om te verbranden pakt ie uiteindelijk ook mn spieren. En daar zit ik dus niet op te wachten. Vet prima, maar geen spier svp.


Ja, maar dat effect op een nuchtere maag is dus verwaarloosbaar vergeleken met sporten op een niet nuchtere maag. :) Tenzij je echt uuuren gaat sporten natuurlijk, bij rennen van 10+ kilometer zou ik wel zorgen dat je iets in je maag hebt en langer dan 1,5 uur krachttraining doe je ook niet gauw.
Ik ben van mezelf lichtgewicht, dus weinig overtollige vetjes (beetje zacht buikje misschien :') ), maar daardoor zie je bij mij best wel snel spieropbouw. Ik sport vaker nuchter dan niet nuchter en dat gaat echt prima.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 14:11 



 
Profiel   

Voor het trainen op nuchtere maag kan ik echt aflevering 97 van de slimmer presteren podcast aanbevelen. Hierin wordt besproken waarom dat wel of niet handig is om te doen, wetenschappelijk onderlegd.
Bracht voor mij mooie inzichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 14:33 



 
Profiel   

Ja weet je dat vind ik dus zo lastig. Want zowel de voor- als de tegenhangers hebben "wetenschappelijke bewijzen" :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 14:39 



 
Profiel   

In de podcast wordt het gewoon beredeneerd vanuit hoe je lijf werkt en hoe je lijf omgaat met koolhydraten en vetten.
Ze zijn geen voor- of tegenstander in die podcast, ze vertellen alleen waarom en wanneer het handig is om wel te doen en wanneer je het beter niet kunt doen.
Zit ook een topcoach/sportarts bij die sporters op olympisch niveau traint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 15:14 



 
Profiel   

Needje schreef
Hutcherson schreef
Vanuit dit topic ook de tip: er bestaat zoiets als te weinig eten.


NEE dat bestaat niet. Niet in de zin van aankomen van te weinig eten. Gewoon niet!


Dan zou ik echt graadje mager moeten zijn met elke dag beweging (doe het zelf weide van 1,5 hectare) en nog geeneens 1000 kcal.
Verklaar aub hoe het dan kan dat de weegschaal in drie weken - 3 laat zien terwijl ik nu 6 maaltijden per dag eet. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:34 



 
Profiel   

https://www.gettfit.com/metabolic-adapt ... e-effects/
Dit is wel een goed stukje om te lezen denk ik. Wel engels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:56 



 
Profiel   

Van te weinig opname kan je zeker wel aankomen. Als je dan wat eet word dit meteen als vet opgeslagen dus van te weinig eten kan je zeker wel aankomen. Maar ook dat is zo per persoon/lichaam verschillend

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:40 



 
Profiel   

Needje schreef
Hutcherson schreef
Vanuit dit topic ook de tip: er bestaat zoiets als te weinig eten.


NEE dat bestaat niet. Niet in de zin van aankomen van te weinig eten. Gewoon niet!


Nee geloof ik ook niet. Ik geloof wel dat je stofwisseling kan vertragen.
Maar aankomen van te weinig eten, nee. Dan zouden de kindjes in Afrika allemaal dik zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:09 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Van te weinig opname kan je zeker wel aankomen. Als je dan wat eet word dit meteen als vet opgeslagen dus van te weinig eten kan je zeker wel aankomen. Maar ook dat is zo per persoon/lichaam verschillend


Lees m’n link maar even.
Echt heel interessant stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:24 



 
Profiel   

Heel interessant stuk inderdaad. Het meeste wist ik al wel. Maar wat wel confronterend is om te lezen is dat je dus op een punt kan komen dat je niet meer afvalt en dat dit dus jouw nieuwe normaal is dus de balans tussen calorie inname en verbruik. Ik heb dit punt bereikt op een moment dat ik echt amper nog at (ging toen niet zo goed met mij en ben inmiddels weer helemaal gezond). Dat is voor mij confronterend want ik leed de hele dag honger en at amper nog wat. Ik zeg ook altijd dat als je mij op een onbewoond eiland zet zonder eten, ik van de hele groep het langst zou leven en zou overblijven. Mijn lichaam heeft blijkbaar amper eten nodig.
Maar inderdaad interessant artikel. Ook over metabolisme. Je kan niet afvallen door meer te gaan eten (als je meer leest in calorieën). Kan wel zijn dat je in volume en keren meer eet. Maar dan bevat het toch minder calorieën. Je kan 6 x per dag sla en en worteltjes eten tegen 1 x een frikandel speciaal. Dan val je toch echt eerder af van de 6 x.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:53 



 
Profiel   

Inmiddels 4 kilo kwijt, het schommelt af en toe een beetje maar ben er blij mee. Nog 5 kilo te gaan en als ik dan nog zin heb nog 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 12:50 



 
Profiel   

Gister voor het eerst zonder ontbijt naar de gym gegaan en moet zeggen dat het prima ging.
Bijkomend voordeel, m'n pens is nog redelijk plat zonder eten er in :')
Vandaag yoga gedaan zonder ontbijt. Ging ook prima.
Al moet ik zeggen dat het ontbijt nu tussen 10-half 11 was. En ik in de avond nog wel wat snack.
Dus nog niet echt IF tijden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 12:46 



 
Profiel   

Alleen maar goed om uit te zoeken hoe je systeem werkt Needje! Ik merk dus dat als ik (laat) in de avond nog gesnackt heb, ik meer moeite heb met later ontbijten en zonder ontbijten sporten. Ik weet niet precies waar dat door komt, ik denk dat het iets te maken heeft met nog (calorierijk) eten in mijn lichaam hebben terwijl ik slaap. Ik word dan ook wakker met een knagend, beetje misselijk, gevoel dat eigenlijk alleen weggaat door te ontbijten.
Als ik na het avondeten, of in ieder geval niet meer na 8 uur, niet meer snack heb ik het gevoel dat ik ontbijt kan uitstellen tot wanneer ik maar wil en gewoon actief bezig kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 13:46 



 
Profiel   

Needje schreef
Er wordt toch gezegd dat als je nuchter sport en er geen KHD aanwezig zijn, je lichaam ook spier kan gaan afbreken en dan ben je dus eigenlijk voor niets aan het trainen.
Dat houdt mij toch altijd wel tegen.
(buiten dat ik van eten hou en ik me afvraag of ik in kort tijdsbestek genoeg binnen krijg aangezien ik niet wil afvallen nu)

En hoe komen jullie bv een vrijdagavond voor de buis door zonder te snacken? :D


In principe is het nooit zo'n stabiel systeem als dat het óf óf werkt.
De omzetting van koolhydraatverbranding naar vetverbranding is moeilijk voor je lichaam. Vetten verbranden kan je lichaam lastig doen onder stress. Onder stress kun je bijvoorbeeld een marathon verstaan, maar bijvoorbeeld ook een ernstig ziek lichaam. In die gevallen zal eiwitverbranding altijd de voorkeur krijgen.

Echter, als je lichaam gezond is en "stressvrij" gaat het standaard in de nacht over op ketose, want je hebt niet voldoende koolhydraatreserves om de nacht volledig door te komen. De omschakeling is dus als gemaakt door je lichaam en in principe zul je dus met een relatief lage eiwitverbranding en hoge vetverbranding door een krachttraining komen.

De term voor eiwitverbranding/spierverbranding tijdens het sporten is katabolisme. Met die term vind je ook best veel over katabolisme bij nuchter sporten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 14:27 



 
Profiel   

Je kan veel meer kracht gebruiken als je glucose ( koolhydraten ,glycogeen) hebt om te verbranden.

Je kan het zo zien.
Je lichaam heeft drie batterijen:
- Creatine fosfaat - doet er voor nu niet toe , maar dat is de energie die altijd paraat is. Daarmee kun je wegrennen als er nu een leeuw voor je staat. ( of denk aan de 100 meter sprint )
- Glucose - Op je glucose kun je ruim een uur op een flink tempo hardlopen (flink tempo voor jou als individu ) . Dat is vaak het systeem waar je mee sport. Na die periode is het op , vandaar dat je aanvult als je langer dan andershalf uur sport.


Vet- vet omzetten in energie gaat langzaam, dus pittig sporten zit er niet in, maar afhankelijk hoe fit je bent, kun je er wel mee trainen .

Uiteraard gebruik je de systemen tegelijkertijd. Als je sport , ook op hoog tempo, verbrandt je altijd ook vet, en in je sprintje gebruik je ook je creatine fosfaat batterij.

Als je veel traint op vetverbranding wordt je lichaam daar goed in..... met als nadeel dat je langzamer wordt.

In de topsport was nuchter trainen een tijdje heel hip , en daar is men hard van teruggekomen. Je wordt er namelijk niet beter van.


Nuchter trainen ( met een lege glycogeen voorraad )
prima , maar houd jezelf goed in de gaten, want sportief gezien heeft het weinig voordelen en er is zeker een risico dat je eiwit gaat verbranden en je jezelf de vernieling in helpt.

Ik raad het dus af voor de gewone gemiddelde mens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 16:07 



 
Profiel   

Thanks

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 16:10 



 
Profiel   

Ik meld me ook. Ben al een tijd koolhydraatarm, vega(n) aan het eten icm intermittent fasten. Ik ben bedlegerig en heb veel allergiën. Dus het was even een uitdaging om het werkend te krijgen. Ik heb wel geleerd dat ‘honger’ toch vooral lekkere trek is en tussen mijn oren zit. Op een dag dat ik helemaal niet uit huis kom red ik het met moeite tot 12u, kom ik wel uit huis red ik het makkelijk tot 15u of later.
Ik moet er vooral op letten om geen ondergewicht te krijgen. Met intermittent fasten alleen blijf ik ook prima op gewicht.

Wel vind ik het flauw dat wij als vrouwen met hormonen te dealen hebben. Ik kan dan zo naar suiker craven dat ik me niet in kan houden. Het fijne is dat er ook ruimte is om eraan toe te geven, omdat wat erbij komt er ook zo weer af is als ik me wel consequent aan mn tijden houdt.
En heel eerlijk, zwart-wit diëten is voor mij ook geen optie waar ik gelukkig van zou worden. Dus mooi dat deze combi zo goed werkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 16:21 



 
Profiel   

Eleeke, nuchter trainen houdt niet in dat je zonder glycogeen voorraad traint. Zoals ik het heb begrepen kan je prima 1-1,5 uur trainen op een nuchtere maag, maar ben je daarna wel door je glycogeen voorraad heen en valt je prestatie terug.

En er is natuurlijk een groot verschil tussen zwaar intensieve krachttraining of cardio, gemiddelde krachttraining of cardio of lichtere krachttraining of cardio. Het is echt te simpel om te stellen dat nuchter niets doet of nadelen heeft. Bij vasten komen er ook hormonen vrij die juist voor spierbehoud zorgen. Bij zware krachttraining is het inderdaad af te raden, maar bij minder intensieve workouts voor behoud en een standaard routine is het echt prima. Evenals een licht tot gemiddeld intensieve cardio workout prima is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 16:26 



 
Profiel   

Interessant Eleeke. En hoe gaat afvallen zonder sporten dan? Wanneer ga je dan vet verbranden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 18:04 



 
Profiel   

Voor krachtsport is het echt genuanceerder Eleeke. Zoals gezegd, ga maar eens researcher.

O.a de hormonen die zorgen voor spiergroei worden in veel hogere mate aangemaakt bij nuchter training.

En ik weet dat veel ultra runners (dus echt hele lange afstanden) dat doen op een ketogeen dieet, simpelweg omdat ze dan door kunnen en niet afhankelijk zijn van gelletjes en andere snelle glucosebronnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 18:20 



 
Profiel   

Toen ik nog marathons liep, trainde ik ook vaak op nuchtere maag. Zo kon mijn lichaam inderdaad ook steeds makkelijker energie halen uit vet verbranding. Tijdens de marathon dan wel extra koolhydraten in de vorm van sportdrank/gelletjes en je had een optimale prestatie. Zo is het mij althans geleerd en heb ik het ervaren. Ultra trails trouwens hetzelfde (alleen ga je geen 8 uur lang gelletjes vreten tijdens een ultra :r )

Hoe werkt IF voor jullie rondom de menstruatie? Ik merk namelijk dat ik vooral dan heel snel rillerig/duizelig wordt en hartkloppingen krijg als ik een tijdje niet eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 04:14 



 
Profiel   

Ik loop ultra's en loop dan voornamelijk op vetverbranding. Ik train praktisch nooit nuchter.
Nuchter hardlopen is alleen aan te raden als je een rustige, niet te lange training doet.

Tijdens ultra's eet ik niet zo heel veel, ik gebruik een goede sportdrank (tailwind, wordt veel door ultralopers gebruikt).
Gelletjes gebruik ik nooit, die krijg ik niet weg. Verder banaan, van die knijpfruitzakjes, soort van winegums van isostar, kwarkbolletjes en wat er bij de verzorgingsposten is. Maar ieder heeft zo zijn voorkeur. Ik ken ook iemand die krieltjes eet tijdens ultra's, of huzarenslaatjes.
Rond de 60 tot 90 gr koolhydraten per uur kan je lichaam tijdens het lopen ongeveer verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 05:54 



 
Profiel   

Ik ben nog vrolijk door aan het vasten. Inmiddels van 84.2 naar 79 kilo *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 09:13 



 
Profiel   

Netjes Billy, lekker bezig.

Marlou91, ik merk dat ook. Ik ben nu ongesteld en merk dat ik sneller honger heb, hoofdpijn en inderdaad wat rillerig.

Ik ben ook blij met mijn resultaat tot nu toe, vanmorgen was ik 76,9! Voor het eerst na mijn bevalling de 76 weer in. (1 november begonnen op 82) Best wel trots. Ik sport 2x in de week erbij. Dit geeft motivatie om nog beter op te letten met eten en te sporten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 09:19 



 
Profiel   

Knap Loei!!!
Ik ben idd ook begonnen met sporten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 09:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen