Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 288 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291 ... 329  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

de eetbare tuin vervolg

 
Profiel   

Ja ik had eigenlijk niet veel hoop dat ze zouden ontkiemen maar uiteraard ontkiemen ze dan allemaal :')

Nope geen kas helaas.. is ook eigenlijk pas de eerste keer dat ik paprika's probeer :D

Slakken heb ik afgelopen jaar goed weg kunnen houden met cacaodoppen, hopen dat dat dit jaar net zo goed gaat
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 12:59 



 
Profiel   

Ik heb een keer gehad dat mijn paprika echt niet wilde opkomen. Gelukkig kreeg ik toen wat plantjes van een buurvrouw op de volkstuin. Twee dagen later lieten ze zichzelf opeens zien. Ik denk zo'n drie/vier weken later dan wanneer ze hadden moeten komen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 13:19 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Ja ik had eigenlijk niet veel hoop dat ze zouden ontkiemen maar uiteraard ontkiemen ze dan allemaal :')

Nope geen kas helaas.. is ook eigenlijk pas de eerste keer dat ik paprika's probeer :D

Slakken heb ik afgelopen jaar goed weg kunnen houden met cacaodoppen, hopen dat dat dit jaar net zo goed gaat


De keren dat ik paprika probeerde had ik ze binnen al in januari voorgezaaid, maar buiten met tuin op het zuiden kreeg ik alsnog maar 1 paprika per plant rijp :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 13:21 



 
Profiel   

Hier gelukkig vorig jaar wel succes met paprika's buiten. De planten zijn niet groot geworden, maar wel een paar paprika's per plant kunnen oogsten. Dit jaar denk ik een gedeelte in de foliekas en een gedeelte buiten, de foliekas is niet enorm groot namelijk. Ook van plan om de paprika planten wat later buiten te planten en langer in de kas neer te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 13:29 



 
Profiel   

Ik lees hier al een hele tijd mee voor tips en tricks, maar het leek me nu ook leuk om te komen meepraten :D
Ik heb al wat zaailingen in huis staan. Vooral kleine tomaatjes (gewoon zaadjes uit bio-tomaten gehaald uit de jumbo) en bleekselderij.
In de andere bak zitten bolcourgette, lange courgette en verschillende soorten aubergines, maar die laten zich nog niet zien :') hoop dat die binnenkort ook nog opkomen, maar ze zijn wel veel later dan die ene snelle courgette..

[ img ]
[ img ]


En hier moet de moestuin komen!
Het tuinhuis ga ik gebruiken als kas

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 13:29 



 
Profiel   

Leuk gitana welkom, soms als ik heel nieuwsgierig ben of het goed gaat doe ik gewoon een beetje van de aarde opzij om te kijken wat m'n zaadje daaronder aan het doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 13:35 



 
Profiel   

Ik kom ook mee kletsen als het mag :)

Heb al jaren een klein moestuintje in bakken en wilde dat dit jaar gaan uitbreiden met meer bakken en een kas maar omdat ik na een operatie nog steeds fysiek weinig kan doen, wordt dat even doorgeschoven naar volgend jaar.
Wel willen we dit jaar meer fruitbomen gaan planten.

We hebben nu 5 x appel, 4x pruim, 1x peer en 17x kersenbomen staan en willen in de oude rijbak een kleine boomgaard gaan maken met laag en halfstam fruitbomen.
Qua bodem zou het geen probleem moeten zijn, er ligt nog zo'n 10cm zand en dan zit je op zwarte grond met daar weer zand onder.
Nooit iets van doek of snippers van iets in gegaan en er groeit nu al een paar jaar gras omdat er geen paarden meer in lopen en het helpt met drogen tegen het verstuiven van het zand.

We zijn nu op zoek naar tips hoe dit aan te pakken. We zitten te denken om te beginnen met een paar oude fruitbomen van een kweker en wat jonge aanplant maar hoe en wat weten we niet.
Hoeveel bomen kan je kwijt op 800m2? Welke bomen bij elkaar? enz...

Langs de rand willen we dan fruit struiken, verschillende bessen, framboos.
Afgelopen jaren hebben we al veel aangeplant langs de omheining van het erf maar dat zijn meer struiken als meidoorn, hazelaar, vlinderstruiken enz.

Volgens mij zitten hier wel mensen met kennis over fruitbomen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 13:51 



 
Profiel   

Hoe veel bomen je kwijt kunt hangt van de type bomen af geloof ik. Laagstam, hoogstam of halfstam.
Ook rekening houden met de bloeiperiodes voor je kruisbestuiving. Zelfs wanneer je zelfbestuivers hebt is het raadzaam om verschillende bomen (rassen) te plaatsen zodat je opbrengst omhoog gaat. Wel is het dan belangrijk dat ze dezelfde bloeiperiode hebben.

Op deze website staat veel informatie: https://www.fruitbomen.net/

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 14:54 



 
Profiel   

Interessante site! Mochten we hier ooit minderen met de paarden dan komen er ook voedselbomen op een deel van de wei. Of, wat nog leuker zou zijn, het bos naast ons is in privé gebruik, maar wordt erg verwaarloosd. Zou graag dat stuk in beheer krijgen O:)

Ik heb een parasol boven de sugar snaps gezet. Regen is goed, maar niet in deze mate :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:15 



 
Profiel   

Ik dek nooit iets af vanwege het weer :P oké als het gaat stormen verplaats ik wat potten. Maar wat in de volle grond staat laat ik gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:26 



 
Profiel   

Staan in potjes en de potjes staan in een bak waar water in blijft staan, dus het kan ook niet afwateren, vandaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:46 



 
Profiel   

denisesilver schreef
Staan in potjes en de potjes staan in een bak waar water in blijft staan, dus het kan ook niet afwateren, vandaar :)


Ah ja dan is het begrijpelijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:58 



 
Profiel   

Oude fruitbomen zou ik eigenlijk niet doen, beter een iets jonger boompje en wat tijd geven om te groeien, meer kans op succes (zegt degene die 11 perenbomen van 25-35 jaar heeft gezet waarvan er een aantal al dood zijn).

En planten bij voorkeur oktober/november/december, dan hebben ze de beste kans en jij mover kans op veel water bij moeten geven, wat je wel moet doen als je ze nu zou planten.

Bedenk vooral wat je lekker vindt en vaak eet. Een perzik boom is heel mooi maar als je het niet eet, zonde van de ruimte en moeite.

Laagstam gaat minder lang mee als half stam en die gaat weer minder lang mee als hoogstam. Hoogstam is lastig met plukken, geeft wel meer opbrengst uiteindelijk.

Je zou misschien ook een klein blijvende walnoot kunnen overwegen?

Moerbei is ook leuk en goed in vorm te houden door te knotten.

Framboos alleen planten waar je heen kunt af maaien of waar hij mag woekeren.

Mbt de grond zou ik persoonlijk de bovenste laag zand eraf halen en goede grond terug laten storten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 19:05 



 
Profiel   

Cabelona, bedankt voor de link!

Prairy, bedankt voor het uitgebreide antwoord.
De oude fruitbomen waar we naar kijken zijn 15 jaar oud, dus misschien nog niet echt oud :D
Maar omdat het erf gedeeld is met mijn vader en hij ook graag nog wat oudere bomen ziet, wil hij er wel een paar. Hij is zelf 78 dus dan snap ik dat ie niet alleen jonge boompjes wil ;)
(Zo heeft hij een meer dan 100 jaar oude appelboom voor zijn keukenraam staan, nog steeds ieder jaar vol met zoete appeltjes)
Denk dat de oudere bomen dan beter in het najaar kunnen en wat jonge boompjes misschien deze week nog.
Water geven is geen probleem gelukkig, de tuinslang ligt er nog van de 50m haag die we vorig jaar geplant hebben.

We hebben al aardig wat hoogstam bomen om de boerderij en waar we toch vaak tegenaan lopen is dat het meeste goede fruit valt omdat op een ladder staan niet zo goed gaat en dan ben je afhankelijk van de visite die helpt met plukken. We hebben nu ook laagstam fruitbomen staan en dat gaat wel prima met plukken en er wordt dus ook veel meer met het fruit gedaan.

Een klein blijvende walnoot klinkt wel goed! De buren hebben nog een aantal oude hoge walnoot bomen staan en die zijn prachtig maar ook wel echt enorm.

Morgen gaan we waarschijnlijk voor wat fruit struiken kijken, die wil ik aan de buitenrand zetten.
Maaien en snoeien van braam/framboos is gelukkig geen probleem, dat zijn we gewend met iets van 800m wilde braam langs het weiland ;)
En voor dat soort klussen en het echte snoeiwerk hebben e gelukkig ook wel hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 00:16 



 
Profiel   

15 jaar zou misschien kunnen, maar dan inderdaad in het najaar. Heb ik vorig jaar ook gedaan, ivm ruimen van de kweker van fruit kwamen die pas eind maart. Ondanks water geven hebben 2 het niet of waarschijnlijk niet gered. Het was gewoon echt te laat. Ze waren 30 euro ps dus niet echt een ramp maar wel zonde van de moeite.

Ik vind het ook geen mooie bomen eerlijk gezegd, ze zijn echt gebruikt voor de opbrengst en hebben dicht naast elkaar gestaan. Als je dan oudere bomen koopt, koop dan wel mooie, ondanks dat die duurder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 02:34 



 
Profiel   

Iemand een tomatenplantje adopteren? :')

Nooit gedacht dat poging 1 van het zelf oogsten van zaden zo goed zou gaan :') [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:31 



 
Profiel   

Haha wat een succes :') in sommige potjes staan ze wel heel dicht opeen, ik zou er vast wat tussenuit halen voor de wortels straks verstrengelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 16:29 



 
Profiel   

Al een uurtje mee bezig geweest, maar mn bak is vol, dus moet er morgen even eentje naast zetten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 16:33 



 
Profiel   

Ik heb 3 soorten gescheiden met stokjes. Eigenlijk komen de tomaten bijna altijd allemaal wel op dus ik probeer niet teveel voor te zaaien. Zodra de eerste echte blaadjes komen zet ik ze per een in een potje. Zo groot als de vierkante van jou ongeveer. Ik verpot ze zelfs nog een keer voor ze naar buiten gaan want ook die potjes groeien ze al weer best snel uit.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 16:39 



 
Profiel   

En nu hopen dat het geen F1 nakomelingen zijn :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 17:10 



 
Profiel   

Hier was vanmorgen de net opgekomen rucola verstopt onder een laag sneeuw. Later ook nog een paar flinke hagelbuien erop.

Wel geslaagd voor wat fruit struiken :D
Een mix van bramen, 2 soorten framboos, zwarte bes, rode bes, aalbes, rode en witte kruisbes en moerbei.
Denk dat ik zo'n 15/20m haag van de nieuwe struikjes kan zetten.
Van het najaar nog maar wat erbij halen.
We hebben op verschillende plekken ook nog enorme vlierbessen staan. Wil dit jaar ook vlierbloesemsiroop gaan maken en eerder ook wel jam gemaakt.

Tomaten begin ik binnenkort voor te zaaien. Wil ze niet te lang in huis hebben.
Vorig jaar had ik zoveel tomaten dat ik ze nergens meer kwijt kon, familie en vrienden kregen ze mee en de vriezer zat vol met soep en saus :')
Ik zaai ze altijd per 2 in een pot en verpoot ze 1x naar een eigen pot als ze te groot worden en daarna de tuin in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 23:27 



 
Profiel   

Ik zag ook dat van mijn gezaaide tomaten ongeveer 200 zijn uitgekomen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 09:12 



 
Profiel   

denice schreef
Ik zag ook dat van mijn gezaaide tomaten ongeveer 200 zijn uitgekomen :')


:wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 09:21 



 
Profiel   

denice schreef
Ik zag ook dat van mijn gezaaide tomaten ongeveer 200 zijn uitgekomen :')


Geteld en de tel kwijtgeraakt of een schatting :+?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 10:10 



 
Profiel   

Schatting, ik durf ze niet te tellen :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 10:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 288 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291 ... 329  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen