Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 289 van de 330 [ 8240 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292 ... 330  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

de eetbare tuin vervolg

 
Profiel   

Ik overweeg een citroenboompje in de volle grond te gaan planten in mijn koude kas. Zou dat goed gaan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:47 



 
Profiel   

Heb je de mogelijkheid om bij strenge vorst een kacheltje in de kas te zetten? Of anders kun je een petroleumbrander gebruiken. Dan is dat een prima plek :) Ze kunnen een paar graden vorst hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:56 



 
Profiel   

Hmm geen stroom daar, maar kan de boom voor die paar dagen vorst eventueel ook inpakken met bubbelplastic oid? Of die brander, eens kijken of dat ingewikkeld is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:44 



 
Profiel   

Er bestaan citroenboompjes die vorst kunnen hebben, is een andere soort citroen, maar dan heb je geen plek in de kas ervoor nodig.
https://www.arborealis.nl/catalog/bomen ... rifol.html
Ook optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:03 



 
Profiel   

Ik denk dat ik vanmiddag nog even langs de Aldi rijd. Daar schijnen ze vanaf vandaag fruitboompjes voor weinig te verkopen. Ik wil er nog wel een peer en een zoete kers bij.

Komend weekend ontferm ik me over het aardappelgedeelte, dan kunnen die ook de grond in hoop ik.

En dit zijn mijn voorzaaisels:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:06 



 
Profiel   

Wat zit er allemaal in :D?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:12 



 
Profiel   

Die willen zo te zien graag de grond in. Sommige zijn erg de lengte in geschoten. Wel heerlijk zo veel diverse planten.


Ik heb afgelopen weekend acht fruitbomen opgehaald en geplant. Super tof want de hoogste is denk ik wel vier meter hoog. Het geeft echt vorm aan de tuin zulke bomen. Ookal zijn ze nog jong en dus niet zo dik.

[ img ]
[ img ]

Dus nu weer 2 appels, 3 peren, een pruim, perzik en abrikoos er bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:33 



 
Profiel   

Hoe blij kun je zijn met een zootje wortels! Mijn asperges zijn er! *\o/*

Ze zijn 2 jaar oud dus volgend jaar kan ik al wat gaan oogsten :Y)

[ img ]


En na ruim 2 maanden heb ik Vreeken maar weer eens gemaild, dit keer om de bestelling te annuleren. Daar heb ik nog geen antwoord op maar het is heel toevallig wel dezelfde dag verstuurd en vandaag lag het in de brievenbus :roll:

Gaaf die bomen Malenka! Zoveel ruimte lijkt me echt heerlijk, ik moet zo vreselijk selectief zijn met wat ik hier neerzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 15:33 



 
Profiel   

Stille meelezer hier, een vraagje voor iedereen met veel fruitbomen.

Wij hebben toevallig wel super veel ruimte, maar zetten een erg beperkt aantal bomen neer, met oog op hoe groot ze gaan worden, dat ze nog flink de ruimte hebben en elkaar niet beginnen beconcurreren qua zonlicht enz.

Hoe pakken jullie dat aan @Malenka? Want misschien overdrijf ik hier in en hebben ze ook weer niet zó veel plek nodig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 16:38 



 
Profiel   

Wat is super veel ruimte en hoeveel wil je er zetten? Hoogstam, half stam, laagstam? Wat wil je zetten qua fruit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 16:55 



 
Profiel   

Prairy schreef
Wat is super veel ruimte en hoeveel wil je er zetten? Hoogstam, half stam, laagstam? Wat wil je zetten qua fruit?


In totaal twee hectare, waarvan 40 are eiken-populierenbos (dus daar wil ik voorlopig niks zetten)

We hebben nu één perzik en twee appelbomen, allemaal hoogstam. En dat leek me al veel op dat stuk tuin (= maar een stuk van die twee hectare he, die staan samen op ongeveer 12 are) als die allemaal groot zijn met wijde kruinen enz :D

Ik zou graag nog een kersenboom bij willen, maar als ik denk aan de kersenboom bij mijn ouderlijk huis, die was echt mega groot met een hele brede kruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 17:20 



 
Profiel   

Wat fijn, een topic met bokkers met groene vingers! Ik heb ze nog niet echt, maar wil dit gaan leren dit jaar! Vinden jullie het goed als ik meeklets hier?

Ik wil dit jaar met een moestuin beginnen op een stuk van ca. 6x6 meter. Eromheen staat buxus, het leek mij handig om dit te laten staan qua beschutting voor de wind? Wil er gaas tegenaan zetten en daarbinnen dan de moestuin maken.
[ img ]

Hebben jullie misschien tips of sites over hoe ik het beste de grond kan verbeteren? Ik heb paardenmest en qua grond zitten we hier op het zand.

En wat is een goede breedte voor een bed, 1 meter breed met een pad aan beide zijde nog te doen qua onkruid verwijderen enzo? Mijn idee was namelijk 3 stroken van voor naar achter van zo'n meter breed te maken met paden van ca 50 cm ertussen.

Of hangt alles af van wat je wilt planten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:21 



 
Profiel   

Ik plant nu vooral veel laagstam en heb maar een paar bomen die hoogstam worden. De initiële aanplant is met name halfstam.

De hoogstam bomen zie ik als de hoge bomen in een bos. De halfstam als lage bomen en de laagstam als groot struikgewas. Op die manier kun je ze dakpansgewijs 'stapelen'. De hoogstam bomen op het noorden, halfstam er half onder op het zuiden en daar dan weer half onder de laagstam bomen op het zuiden. Het is iets dynamischer dan dat in werkelijkheid. Maar dat is wel het basis principe.

En verder zal ik op de duur een aantal bomen goed bij moeten houden met snoeien. Maar dat zijn met name appels en peren dus die takken kan ik mooi aan de paarden voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:21 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
Wat fijn, een topic met bokkers met groene vingers! Ik heb ze nog niet echt, maar wil dit gaan leren dit jaar! Vinden jullie het goed als ik meeklets hier?

Ik wil dit jaar met een moestuin beginnen op een stuk van ca. 6x6 meter. Eromheen staat buxus, het leek mij handig om dit te laten staan qua beschutting voor de wind? Wil er gaas tegenaan zetten en daarbinnen dan de moestuin maken.
[ [url=m/QAgdmg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hebben jullie misschien tips of sites over hoe ik het beste de grond kan verbeteren? Ik heb paardenmest en qua grond zitten we hier op het zand.

En wat is een goede breedte voor een bed, 1 meter breed met een pad aan beide zijde nog te doen qua onkruid verwijderen enzo? Mijn idee was namelijk 3 stroken van voor naar achter van zo'n meter breed te maken met paden van ca 50 cm ertussen.

Of hangt alles af van wat je wilt planten?

1 wormen en bodemleven voedt je van boven, dus kiep je mest/compost bovenop de plekken waar je je bedden hebben wil. Tegen onkruid/doorkomend gras kan je er van dat onbedrukte bruine karton onder leggen (bv dozen bak van de supermarkt, wel plakband er af halen).
2. bedden hier zijn 90cm, grotendeels omdat de paden van 30x30 tegels zijn (moest ik wat mee) en ik dan over een bed heen kan stappen zodat je geen grond in een bed aanstampt.
3. of voorzaaien en jonge planten er in zetten of op de plek zaaien en mulchen zodra ze groot genoeg zijn. Mulch helpt tegen onkruid, maakt de grond stabieler van temperatuur en voorkomt een stuk verdamping/vochtverlies wat een hoop water geven scheelt.
4. planten die je bodem verbeteren/voeden zoals erwten doen dat in de wortels, knip de plant dus af na oogst ipv uittrekken, dan composteerd die voeding daar waar je het wil hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:37 



 
Profiel   

Malenka schreef
Ik plant nu vooral veel laagstam en heb maar een paar bomen die hoogstam worden. De initiële aanplant is met name halfstam.

De hoogstam bomen zie ik als de hoge bomen in een bos. De halfstam als lage bomen en de laagstam als groot struikgewas. Op die manier kun je ze dakpansgewijs 'stapelen'. De hoogstam bomen op het noorden, halfstam er half onder op het zuiden en daar dan weer half onder de laagstam bomen op het zuiden. Het is iets dynamischer dan dat in werkelijkheid. Maar dat is wel het basis principe.

En verder zal ik op de duur een aantal bomen goed bij moeten houden met snoeien. Maar dat zijn met name appels en peren dus die takken kan ik mooi aan de paarden voeren.


Dus onder de hoogstam kan ik ook nog laagstam zetten en het zo combineren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:24 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
Wat fijn, een topic met bokkers met groene vingers! Ik heb ze nog niet echt, maar wil dit gaan leren dit jaar! Vinden jullie het goed als ik meeklets hier?

Ik wil dit jaar met een moestuin beginnen op een stuk van ca. 6x6 meter. Eromheen staat buxus, het leek mij handig om dit te laten staan qua beschutting voor de wind? Wil er gaas tegenaan zetten en daarbinnen dan de moestuin maken.
[ [url=m/QAgdmg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hebben jullie misschien tips of sites over hoe ik het beste de grond kan verbeteren? Ik heb paardenmest en qua grond zitten we hier op het zand.

En wat is een goede breedte voor een bed, 1 meter breed met een pad aan beide zijde nog te doen qua onkruid verwijderen enzo? Mijn idee was namelijk 3 stroken van voor naar achter van zo'n meter breed te maken met paden van ca 50 cm ertussen.

Of hangt alles af van wat je wilt planten?


Ik zou nu geen verse paardenmest op de moestuin gooien, verse paardenmest is veel te scherp nu voor de bodem (volgens mij teveel stikstof dacht ik?). Om de grond nu te verbeteren kun je compost boven op de grond leggen. De verse paardenmest kun je composteren.
In het najaar zou je wel verse paardenmest bovenop kunnen leggen. Dan heeft het bodemleven de hele herfst en winter de tijd om het onder te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:29 



 
Profiel   

Wij hebben vandaag hard gewerkt!

De kids hebben ook goed meegeholpen en m'n man heeft het pad in de kas getegeld. We hebben van de winter een nieuwe kas laten plaatsen, die is 9m lang! Vandaag is ook alles gefreesd, dat was pas na het fotomoment. Ik zei dat ik 200 tomatenplantjes had, denk toch eerder 400 :')

Mocht iemand wat willen ophalen tzt, ik woon tussen Rdam en DH :=.

[ img ]

Iemand van jullie gaf een tip over die winterharde citroenboom. Ik zocht er wat over op, de vruchten zijn zeer zuur. Is dat dan zuurder dan andere citroenen?

Leuk dat iedereen lekker aan de slag zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:03 



 
Profiel   

Malenka schreef
Ik plant nu vooral veel laagstam en heb maar een paar bomen die hoogstam worden. De initiële aanplant is met name halfstam.

De hoogstam bomen zie ik als de hoge bomen in een bos. De halfstam als lage bomen en de laagstam als groot struikgewas. Op die manier kun je ze dakpansgewijs 'stapelen'. De hoogstam bomen op het noorden, halfstam er half onder op het zuiden en daar dan weer half onder de laagstam bomen op het zuiden. Het is iets dynamischer dan dat in werkelijkheid. Maar dat is wel het basis principe.

En verder zal ik op de duur een aantal bomen goed bij moeten houden met snoeien. Maar dat zijn met name appels en peren dus die takken kan ik mooi aan de paarden voeren.


[ img ]
In aanvulling op Malenka haar post, dit is hoe een voedselbos in theorie opgebouwd wordt. Misschien kun je nog eens in die richting kijken.

Louis de Jaeger, een Belg, heeft net een splinternieuw boek over voedselbossen uitgebracht.

Citaat
Iemand van jullie gaf een tip over die winterharde citroenboom. Ik zocht er wat over op, de vruchten zijn zeer zuur. Is dat dan zuurder dan andere citroenen?


Ik heb er nu 4 jaar eentje buiten staan, hij is misschien 3cm gegroeid en er zitten zeker nog geen vruchten aan te komen. Ik zou je dus niet kunnen vertellen wat de smaak is, wel aanraden dat mocht je er eentje kopen, koop dan een grotere die al produceert :+

Mooie kas afmeting! Hoe breed is hij? Ik ben echt super blij met mijn tunnelkas van 6x9 meter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 21:17 



 
Profiel   

Bedankt voor de aanvulling met een plaatje. Daar had ik tijdens het schrijven van mijn reactie geen tijd voor. Deze is wel heel duidelijk denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 22:11 



 
Profiel   

Graag gedaan :)

Ik zou alleen wel aanraden om de fruitstruiken niet rechtstreeks onder de bomen te zetten. Dat maakt het plukken niet makkelijker, zeker niet als er doorns aan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 06:32 



 
Profiel   

Thanks dames! Eens kijken dan of ze kersenboom ook in laagstam hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:10 



 
Profiel   

Zeker! En een heleboel rassen ook. Let er wel op dat kersen wat lastig zijn qua bestuiven. Het beste plant je twee verschillende rassen die geschikt zijn om elkaar te bestuiven. En als je daar geen plek voor hebt kun je ook overwegen om een boompje te kopen waarop verschillende rassen geënt zijn.

Er bestaat ook een echte struik kers. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:30 



 
Profiel   

Denice, je maakt me bang. Nu ben ik heel benieuwd hoeveel tomatenplantjes hier opkomen :')

Zaaien jullie met zaad van eigen oogst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:35 



 
Profiel   

denisesilver schreef
Denice, je maakt me bang. Nu ben ik heel benieuwd hoeveel tomatenplantjes hier opkomen :')

Zaaien jullie met zaad van eigen oogst?


Ik toevallig voor het eerst dit jaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:40 



 
Profiel   

denisesilver schreef
Denice, je maakt me bang. Nu ben ik heel benieuwd hoeveel tomatenplantjes hier opkomen :')

Zaaien jullie met zaad van eigen oogst?



Soms wel, maar voornamelijk niet.
Als ik bij mensen kom die iets leuks hebben staan dan kan ik daar wel eens proberen wat zaad van te winnen, ik heb nu bijvoorbeeld pepers van een collega staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 289 van de 330 [ 8240 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292 ... 330  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen