de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:00

Mijn eerste reactie op die foto: cute!!! (hoe kan een plantje nu schattig zijn? :D )

Net de topjes van een paar wortels in een laagje water gelegd. Ook heb ik een aantal uitlopende prei-kontjes in het water die volgende week het zand in gaan.
En ik heb net een paar zoete aardappels in het water gehangen. Ben benieuwd of die ook gaan uitlopen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:18

Huh, groeien er dan nieuwe wortels aan?

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 13:38

Met het heerlijke weer van vandaag moest ik wel even in de moestuin bezig.
Zie hier mijn aardappel "veld"
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 13:59

Dan heb jij het betere weer, hier nog steeds koud en grijs, niks aan...

Onze nieuwe hakselaar geprobeerd, werkte goed tot mijn man als laatste zei, even proberen wat hij aan kan en stouwde er een bosje dunnere takken in.

Dat dus niet |o Ding bijna in de fik, dus toen moest hij hem uit elkaar halen. Zucht :')

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:10

Een hoop zakken dempel :D ben benieuwd hoeveel je gaat kunnen oogsten

Prairy oei, werkt de hakselaar nog wel of is het einde verhaal?

Hier komen de eerste bieten boven de grond, heb ik vandaag komkommers en courgettes gezaaid en de eerste paar tomaten verpot naar hun eigen potjes.

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:20

Hij doet het gelukkig wel weer. Vind dat soort dingen alleen altijd zo irritant, net nieuw en dan gelijk al slopen _-:(

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:58

Ah hier een vergelijkbaar aardappelveldje gepoot :D
Alleen wat minder bakken, ik heb 2 aardappel tassen van de welkoop om eens te proberen en 2 aardappel emmers. Komt normaal best aardig wat uit.

Nu lekker in het zonnetje wat drinken in de tuin.
Ik ben blij dat ik langzaam aan weer zelf wat kan rommelen in de tuin maar hoop volgend jaar flink te kunnen uitbreiden.
Zoveel plannen haha.

Gelukkig werkt de hakselaar weer Prairy.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:48

Prairy schreef:
Hij doet het gelukkig wel weer. Vind dat soort dingen alleen altijd zo irritant, net nieuw en dan gelijk al slopen _-:(

Mannending noemen we dat hier :')

Hoe groot zijn die zakken (?) van je aardappelveld, deemdempel? Ziet er leuk uit!

Hier komen de eerste tomatenplantjes op en ik zag ook al een peperplantje opkomen. M'n ouders worden helemaal gek van me als ik ze zie "Kijk, kijk, kijk!" :))

Ik heb bij de Ikea een klein kasje gekocht daar staan nu drie plugbakken in, ben benieuwd of ik verschil ga zien in de groei van de plantjes. Volgend weekend ga ik wat watermeloen binnen voorzaaien en pompoen in de kasbakken. Ik vind dit tuinieren zo leuk <3

Edit: Nee dat zeg ik verkeerd! Volgende week gaan als het goed is mijn ouders overhuizen naar hun huis en neem ik mijn intrek in het mijne! *\%/*

Lunameyza

Berichten: 546
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:25

Ik ben vandaag ook lekker bezig geweest, heerlijk met het zonnetje op de rug :D Grond klaar gemaakt voor de sugarsnax wortels en spruiten en sperziebonen voorgezaaid. Kon vorig weekend gratis zakken compost ophalen dus heb daar zeker gebruik van gemaakt :Y)

Het is ook zo leuk om de appelboom en de loganberry elke dag meer groen te zien krijgen, zo veel bloemknoppen in zicht :D

denisesilver ik ben precies zo met het delen van hoe mn plantjes groeien, dat vind ik een van de leuke dingen aan moestuinieren, je ziet elke dag wel verschil! <3 Leuk dat je watermeloen gaat kweken, meloen leek me ook erg leuk/lekker maar volgens mij best lastig als je geen kas hebt zoals ik.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:29

Zo herkenbaar :') Ik wil alle visite ook altijd de hele moestuin laten zien, daarbij vergeet ik nog wel eens dat niet iedereen het zo interessant vind als dat ik het vind.

Prairy
Berichten: 9067
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:30

Zo loop ik ook door het voedselbos met mensen, kijk, dat is die boom (anderen zien een sprietje in het gras), dit is een olijfwilg (het is geen olijf en het is geen wilg), hier komen over 7 jaar hopelijk de eerste pecannoten aan (7 jaar???!!!! )

:')

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:22

denisesilver schreef:
Hoe groot zijn die zakken (?) van je aardappelveld, deemdempel? Ziet er leuk uit!


Ze zijn maar 19 liter. Ik heb nu ook de randen omgevouwen zodat er wat meer zon op de grond komt. Als de plantjes dan boven komen dan kan ik er weer zand bijop gooien.

De hoeveelheid was meer een foutje haha. Ik had nog nooit aardappelen gekocht dus ik dacht he leuk pootaardappelen, oh ze gaan per kilo prima.... toen had ik 21 pootaardappelen. Oeps, nu 2 per zak en eentje 3. Even kijken of 2 of 3 het beste werkt voor volgend jaar.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:45

hebben aardappelen veel licht nodig of valt dat mee? En is 19 liter genoeg voor aardappelen?

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:40

Ik heb werkelijk geen idee, voor allebei je vragen, dus ik heb maar wat gedaan. Maargoed, zo werkt moestuinen voor mij haha. Een beetje online lezen maar het toch gewoon proberen en kijken wat er gebeurt.

Ik denk dat 19L voor twee aardappelen wat aan de kleine kant is maar uit noodzaak moesten ze er toch met zn tweetjes in. Even kijken hoe ze het doen en volgend jaar ga ik er een of twee in zetten.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:48

denice schreef:
Huh, groeien er dan nieuwe wortels aan?

Tja, af en toe kom je aparte dingen tegen: https://www.hetkanwel.nl/groente-uit-keukenafval/

De prei schiet echt omhoog en krijgt een enorm wortelstelsel. En aan de topjes van de wortel groeien inmiddels ook al weer wat groene stukjes. Vind het gewoon een leuk projectje.

Aardappelen op zo'n manier kweken lijkt mij ook wel wat. Dit jaar poot ik 60 aardappelen in de grond. Het schijnt dat dat goed voor de grond is en volgend jaar wordt dat een stukje siertuin.
Volgend jaar mis ik dan een stuk aardappelgrond en dan wil ik het ook eens met zakken proberen. Ik ben alleen bang dat ik het te nat of juist niet nat genoeg laat worden en het daardoor niet goed gaat.
@DemDeempel, ben benieuwd naar jouw ervaringen hiermee dit jaar.

@Germie, aardappelen zelf moeten goed in het donker blijven, anders worden ze groen. Daarom moet je er ook goed voor zorgen dat je ze aanaardt. Het plantje heeft wel licht nodig om te groeien.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:45

Help mijn hobby loopt weer uit de hand :Y)

De eerste tomaten hadden hun echte blaadjes, dan zet ik alles in eigen potten.

Er staan komkommers, courgette, 3 soorten tomaten en vorig 3 aloe vera :')

Afbeelding

En bietjes *\o/*

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:13

Kippen hebben goed onkruid verwijderd.
Afbeelding
De werkploeg.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:38

Hier de bakken paprika en peper in de binnen kas gezet in de hoop dat er nog wat op gaat komen. Sugar snaps ook maar even op een voordeligere plek in de zon gezet, toplaag goed bevroren :brr:

Tomaten doen het super, die heb ik even weggehaald bij het raam zodat de kas daar kan staan, maar ik geloof er wel in dat die het gaan doen :')

Wendy15

Berichten: 11095
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:40

Vorig jaar had ik een paar cherrytomaat plantjes en komkommer in de kas die het goed deden. De paprika en aardbeien gingen niet top. Buiten had ik wat sla en broccoli die waren doorgeschoten. De rode bietjes en worteltjes waren ook geen succes (1 wortel teruggevonden.) En de pompoen en courgette gingen al vrij snel dood.

Dit jaar weer een dappere poging. Het stuk wat we onkruid vrij hadden gemaakt had ik van het voorjaar een laag gecomposteerde paardenmest op gegooid en kalk. Ik overweeg om nu nog wat koemestkorrels erop te gooien.
Buiten heb ik al wat gezaaid en binnen staat vanalles in de vensterbank. Ik hoop dat het dit jaar allemaal wat beter lukt. Heb ook teveel hobby's en te weinig uren in een dag maar vind het heerlijk om buiten bezig te zijn.
Afbeelding

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:43

Als er wat mislukt bij mij komt dat ook bijna altijd door vogels die jonge plantjes aanvragen, of slakken...

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:51

@Wendy, dat met te veel hobby's en te weinig tijd herken ik :') De moestuin en tuin hebben altijd van die piekmomenten dat je er druk mee bent. Maar als alles gewoon lekker gaat dan is het ook wel fijn om na mijn werk even een tuinrondje te doen en de kleine dingetjes zo bij te houden.

Radijsjes gaan hier als een speer. Ik denk dat komend weekend/volgende week de eerste geoogst kunnen worden.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:28

Hier ook chronisch tijd tekort ja :')

Oh heerlijk zeg, de eerste radijsjes al bijna klaar!!

Ik ben al blij dat de moestuin weer bijna klaar is om in te zaaien. Afgelopen dagen flink gewerkt, en ik denk dat ik dit jaar gewoon een groot deel van de plantjes in de winkel koop. Ik red het toch echt niet om alles zelf te zaaien :=

Afbeelding

ElfBeau_067

Berichten: 1993
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:35

Daar ben ik weer. De knoflook is al heel hard gegroeid! Ik had vorig jaar ook knoflook geplant en daar zat een bloem aan met zaadjes (geproefd en ze smaakten naar knoflook) die heb ik ook geplant. En van die kei grote teentjes van de appie. De grote dikkere knoflook blaadjes zijn van de appie en die kleintjes zijn van de zaadjes. Ik had niet verwacht dat de zaadjes uitkwamen dus had ik ze dicht bij elkaar gestrooid.
Afbeelding

Verder heb ik ook stekjes van munt. Daar zaten eerst luizen op maar die heb ik er vanaf gehaald. Er is er 1 die er anders uit ziet (een wat donkere paarse stengel en met een soort haartjes) ik weet van allebei niet welke soort ze zijn dus alsjeblieft Bokt help me te ontrafelen welke soorten ze zijn!!
Afbeelding
Deze is dus anders dan de rest (de foto hierboven)

Afbeelding

Afbeelding

Verder had ik ook nog zaadjes van de sinaasappel
Afbeelding
Dat was het!

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:53

Is dit broccoli?

Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:54

Ik gok broccoli inderdaad :j
Zo’n plantjes krijg ik wel eens als ik een broccoli laat doorschieten en die zichzelf uitzaait.