Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 302 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305 ... 329  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

de eetbare tuin vervolg

 
Profiel   

Klinkt goed kitty! Hier beginnen de eerste aardbeien buiten rood te worden :D verder merk ik wel dat alles wat achterloopt toch regelmatig koud geweest en ook nog in de nacht.

Ik zie wel de eerste bloemetjes aan de tomatenplanten komen en de sugar snaps staan om bloei.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 12:16 



 
Profiel   

Hier heb ik ook twee rood wordende aardbeien. Nog niet alle aardbeiplanten hebben bloemen, maar dat had ik ook niet verwacht. Ze zijn amper een jaar oud (vorig jaar vanaf zaadjes opgekweekt). Ook is het een laat dragende soort. Als het meezit heb ik tot ergens in november aardbeien, ook al zijn het er niet veel :)

Mijn aardappels hebben besloten om toch maar planten te worden. Achteraf denk ik dat ik ze per ongeluk ondersteboven had gepoot :Y) Dat zijn momenteel mijn hardst groeiende planten, samen met de erwten.

En! Ik heb eindelijk bieslook en basilicum *\o/* Wel pas een maar mm hoog, maar ze doen het in elk geval. De eerste twee pogingen waren enorm mislukt, ik vermoed vanwege verkeerde grond.

De paprika en de watermeloenplantjes houden dapper stand maar groeien nauwelijks. Ik hoop dat ze wortels aan het maken zijn en uiteindelijk ook boven de grond weer gaan groeien :=

Bij mij is overigens de bosui mislukt. Zou ik dat nu nog opnieuw kunnen zaaien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 14:09 



 
Profiel   

Bosui kun je de hele zomer door zaaien! Duurt ongeveer 4 weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 14:23 



 
Profiel   

Okee, dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 15:34 



 
Profiel   

Bosui is het enige dat hier ook moeite heeft. De rest doet het eigenlijk super, en dat voor de eerste keer moestuinen :D.
De sla's, andijvie en rode kool

[ img ]

Wortelen, boontjes en doperwten

[ img ]

Ui, knoflook, lenteui, koolrabi en bietjes

[ img ]

Spinazie, kruiden, net gezaaide radijs, spruitjes en broccoli

[ img ]

En de bak met aardappelen

[ img ]

Wel duidelijk te zien dat ik weer nodig onkruid moet gaan weghalen.. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 15:48 



 
Profiel   

Ziet er goed uit, wat een ruimte heb je :D even nog wat tips, de boontjes gaan daar heel snel bovenuit groeien, ik weet niet of je nog iets voor erboven had bedacht?

En de wortels lijken erg dicht op elkaar, heb je deze wel uitgedund? Anders groeien ze niet goed. Kan ook zijn dat het maar zo lijkt op de foto ;)

Ik weet ook niet waar de spruitplantjes op je foto staan maar dat worden ook enorme planten.

Mooie aardappelbak trouwens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 15:54 



 
Profiel   

Zo, jij gaat er meteen vol in Mariska met zo veel verschillende dingen!
Wel even een vraagje over je laatste foto. Daar heb je spinazie en kruiden bij elkaar. Spinazie heeft toch juist weinig zon nodig, en kruiden heel veel? Hoe doe je dat dan met die zo dicht bij elkaar?

Ik zei toch laatst dat paprika het bij mij zo slecht doet, en dat ik maar 1 plantje heb? Vandaag keek ik toevallig eens in het potje waarin ik nog een laatste paprikapoging had ondernomen. Eigenlijk om het potje op te ruimen. Ik had 't ook al een week of 3 geen water gegeven enzo, in deemoedige acceptatie dat paprika en ik geen match zijn.

Staan er twee plantjes in.

Paprika doet 't dus wel bij mij. Alleen heeeelll langzaam :')

Hetzelfde had ik vorige week met de aardappel. Was al aan het bedenken wat ik op die plek zou neerzetten want 't ging vast niks meer worden met die aardappelen. En ook daar ineens twee plantjes.

Misschien ben ik wel te ongeduldig :Y)

Maar het doel is dus nog steeds om in elk geval paprikasoep te kunnen maken van eigen oogst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 23:18 



 
Profiel   

Heb je de paprika's buiten of binnen? Buiten is de kans dat dat nog gaat lukken wel heel erg klein :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 06:26 



 
Profiel   

Binnen, ze zijn echt nog mini. Straks gaan ze wel naar buiten, maar dan onder plastic. En pas als het warm genoeg is. Ik neem aan dat ze in de zon sneller zin krijgen om grote, sterke planten te worden dan binnen op de vensterbank.

's Ochtends planten buiten zetten en aan het begin van de avond weer naar binnen is een dagelijks terugkerend ritueel voor citroenplantjes, kruidenplantjes en nu ook voor minipaprikaplantjes. De grotere staat al wel buiten.

Edit: ik zie net dat er afgelopen nacht nog een derde is begonnen op te komen. Ik probeer het gewoon. Het gaat al een stuk beter dan vorig jaar, en ook als er geen paprika's aan komen kan ik er allicht van leren.

Ik heb net de eerste aardbei geoogst :D En voor de lunch kan ik straks erwtensalade plukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 07:52 



 
Profiel   

moonsparkle schreef
Heb je de paprika's buiten of binnen? Buiten is de kans dat dat nog gaat lukken wel heel erg klein :P

HIer staat alles dag en nacht buiten, de kleinste zijn 2 cm hoog. Ik ga er van uit dat het gewoon lukt hoor. Vorig jaar dacht ik ook dat het niets werd en ineens hup, toch paprika's en pepers. Ze krijgen elke week even wat mest, en hoewel ze nu nog totaal niet groeien kan het ineens straks een groeispurt worden.

Ik wacht tot mijn aardappelen op komen. Heb er 3 langs de stoep in de voortuin gepoot. Dus dan haal ik hopelijk uit 3 aardappelen 2 of 3 maaltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:57 



 
Profiel   

Gelukkig ben ik dan de enige met heel kleine paprika en aardappelen. Ik dacht al dat ik hopeloos achterliep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:16 



 
Profiel   

Ik ben denk ik als laatste begonnen, bij mij is er net eentje boven de grond gepiept.

Alle bakken zijn eindelijk klaar, ik moet bij 2 nog tomaten en paprika erin zetten maar die zijn nog niet zo ver. Zal binnenkort weer een foto maken, ik vind het er echt leuk uitzien met ook de boompjes op de uiteindes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:30 



 
Profiel   

Koper schreef
Gelukkig ben ik dan de enige met heel kleine paprika en aardappelen. Ik dacht al dat ik hopeloos achterliep.

Alles is laat dit jaar. Het belangrijkste voor de planten is mest en zon. Vandaag is het prima zonnig. Dus goed mest er bij en dan zou het nog moeten lukken.

Mijn aardappelen zijn dus nog niet eens boven de grond, maar je schijnt ze in juni nog wel te kunnen poten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:15 



 
Profiel   

Alles is inderdaad laat, en zelfs nu zijn de nachten nog fris.

De andijvie trok zich daar gelukkig niks van aan :Y) . Kwartiertje geleden geoogst, zo meteen in de pan *D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:34 



 
Profiel   

Dit gaat niet over een eetbaar iets (niet dat ik weet) maar over de lelie. Mijn vraag was of de lelie wel of niet eenjarig is? Dit was mijn research op internet:

Citaat
De lelie is, net als de tulp, een bloembol maar u kunt haar misschien beter beschouwen als een vaste plant. In tegenstelling tot de tulp, en de meest andere bloembollen, heeft de lelie geen huid die haar tegen uitdrogen beschermd.


Citaat
Als de lelie uitgebloeid is snij je alle uitgebloeide bloemen af en laat je 2/3 van de steel staan. Laat de groene bladeren rustig afsterven en verdelgen. Hierdoor gaat al de energie naar de bol. Als de lelie volledig is afgestorven in september-oktober haal je de bol uit de grond.


Wat is het nou?! Zijn ze niet of wel of niet eenjarig ? Moet ik de bol uit de grond halen of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:56 



 
Profiel   

Gewoon laten zitten, die van mij komen al 4 jaar terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:59 



 
Profiel   

Ik heb een lelie in mijn tuin die zich als vaste plant gedraagt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:59 



 
Profiel   

Oké dankwel!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:29 



 
Profiel   

Heerlijk, al die voorjaarsgroenten. Vanavond staan er raapstelen op het menu :Y)


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:43 



 
Profiel   

Lekker zeg.
Hier net pasta pesto op met veldsla als groenten was enorm lekker ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:25 



 
Profiel   

Ik heb rode bieten gezaaid, maar 1 plant is een gele biet ofzo. Het komt uit hetzelfde zakje, maar is duidelijk geen rode biet. Het is wel een biet-achtige. Maar wat geeft gele stengels? Snijbiet is het ook niet, dat ziet er ook weer anders uit. Of het moet een ander soort snijbiet zijn. Maar mijn snijbiet is gewoon groen.

En uit het veel te dure zakje speciale aardbeienzaden is 1 opgekomen. Dus ik heb 5 euro betaald voor 1 miniplantje en hoop dat die het redt. Nooit meer aardbeienzaad kopen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:31 



 
Profiel   

Nee, aardbeien zaaien begin ik niet eens aan, net als uien. Je kunt beter plantjes kopen (en pootuien).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:42 



 
Profiel   

<3
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 09:23 



 
Profiel   

Pootuien doen het hier ook goed, uien zaaien is ook nooit wat geworden. Heb nog zaad zat, maar lukt gewoon niet. Ik heb net 6 koolrabiplanten buiten gezet. Nu hopen dat slakken wegblijven, want vorig jaar duurde het soms 2 uur en dan waren er weer 5 planten opgevreten. Een nacht haalden ze nooit. Nu komt straks de zon er nog over (vanaf 12 uur staan ze in de zon tot zonsondergang), en ik hoop dat dan de worteltjes van de plantjes zich in ieder geval kunnen zetten. Maar ja, als ineens alle blaadjes er af gevreten worden in een paar uur tijd, daar valt niet tegen te zaaien en te poten

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 09:25 



 
Profiel   

Wauw Annemiek! Nu al zulke rode aardbeien. Hebben de planten eerst binnen gestaan? Hier nog geen rood te bekennen.

Aardbeien zaaien heb ik ook wel eens geprobeerd maar volgens mij nooit gelukt. We hadden hier een aardbeien teler zitten met heerlijke aardbeien en daar heb ik afgelopen jaren aardbeien planten gekocht :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 09:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 302 van de 329 [ 8218 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305 ... 329  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen