Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 14:01

Plantaardige vervangers van vis hebben nooit vergelijkbare voedingswaarde als vis dus in die zin schiet er niets mee op. Er is voor zover ik weet geen enkel vega product waarmee je vis 1:1 kunt vervangen als het om micro en macro elementen gaat.

Als het om smaak gaat ook niet btw, maar goed ik vind vis smerig dus daar kan ik moeilijk advies over geven ;)

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:53

Ik slik wel vegan visolie capsules momenteel. Dat is dus niet van vis, maar van algen.

Kun je evt. Ook overwegen.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 20:01

Suliko schreef:
Vuna inderdaad! Die bestaat voornamelijk uit erwtenproteïne, dus dat valt mee.
Heerlijk als tonijnsalade, op pizza, door pasta.

Verder voeg ik zelf graag zeewier toe aan gerechten, als poké bowls of ramen.

Vega vissticks vind ik ook erg lekker, niet persé heel gezond, maar zitten ook niet veel rare of verkeerde dingen in.

@Urbanus, heb je een recept van de oesterzwam calamari’s?


Ja, van de interwebs geplukt!

https://www.culy.nl/recepten/vegan-calamares/

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 21:18

Menino schreef:
Ik slik wel vegan visolie capsules momenteel. Dat is dus niet van vis, maar van algen.

Kun je evt. Ook overwegen.

En dan moet je wel de echte goeie hebben en dat valt nog niet mee. Testa is de beste. Voorheen leverde Testa ook een paar andere bedrijven maar die gaan tegenwoordig voor goedkoper (slechtere) varianten.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 22:17

Fly_high schreef:
Plantaardige vervangers van vis hebben nooit vergelijkbare voedingswaarde als vis dus in die zin schiet er niets mee op. Er is voor zover ik weet geen enkel vega product waarmee je vis 1:1 kunt vervangen als het om micro en macro elementen gaat.


Dank je. Dat is voor mij voldoende reden om niet aan plantaardige vis te beginnen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 22:38

Ik heb ook een zakje met algenolie capsules staan :j Ik heb begrepen dat vissen hun omega 3 ook gewoon via algen binnen krijgen, dus als je die rechtstreeks via algen eet dan mis je niks. Is zelfs schoner dan vis(olie) omdat in vis ook nog eens oa kwik en andere zware metalen zitten.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:16

8nnemiek schreef:
Ik heb ook een zakje met algenolie capsules staan :j Ik heb begrepen dat vissen hun omega 3 ook gewoon via algen binnen krijgen, dus als je die rechtstreeks via algen eet dan mis je niks. Is zelfs schoner dan vis(olie) omdat in vis ook nog eens oa kwik en andere zware metalen zitten.

Of vis nog zo gezond is betwijfel ik al langer...

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:32

Ik vind gezond altijd zo'n nietszeggend woord als het om losse producten gaat moet ik zeggen :o het is net wat je lichaam specifiek nodig heeft afhankelijk van je doel, activiteit, bestaande gezondheidsproblemen etc en hoe bepaald product aansluit bij de rest van je voedingspatroon. Dagelijks tonijn en makreel bunkeren kan dan zeker een risico zijn, maar 1 portie per week heeft nog steeds meer voor- dan nadelen.

Maar ervan uitgaande dat we als vegetariërs toch geen vis lusten :P algenolie is idd prima vervanging als het om omega 3 gaat en kant en klare visvervangers hebben aan zich 0 toegevoegde waarde t.o.v. andere vega eiwitbronnen en vaak ook nog best veel suikers of andere smaakmakers.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:37

Met je eens. Ben er zelf ook totaal niet mee bezig. Ik eet voor al wat ik lekker vind.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 12:07

8nnemiek schreef:
Ik heb ook een zakje met algenolie capsules staan :j Ik heb begrepen dat vissen hun omega 3 ook gewoon via algen binnen krijgen, dus als je die rechtstreeks via algen eet dan mis je niks. Is zelfs schoner dan vis(olie) omdat in vis ook nog eens oa kwik en andere zware metalen zitten.

IK heb inderdaad ook vegan omega3. Het is gewoon bij de Kruidvat of Etos te koop.

Nikaas is denk ik pescotariër en eet nu nog wel vis, maar geen zoogdieren en vogels.

Ik eet ook vooral wat ik lekker vind, maar ik ben toch ook wel bezig met wat gezond is. Beetje van allebei de werelden.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 12:30

Ik ben wel bezig met wel/niet gezond in het kader van juiste micro's en macro's proberen binnen te krijgen maar meer als totaalplaatje. Dus diverse eiwitbronnen in mijn dieet hebben of voldoende vitaminen maar of die nou precies uit groente X of groente Y komen zou mij worst wezen.

Zo lust ik bijvoorbeeld absoluut geen fruit :') en krijg het gezonde van fruit (vezels, vitaminen zoals A, C, B11 etc) veel liever uit groenten.

Het vervelende van vlees/visvervangers is IMO dat ze qua voedingswaarde (verhouding tussen eiwit en koolhydraten bijvoorbeeld) vaak helemaal niet in de buurt komen van het product waar ze vervanging van proberen te zijn. Je denkt dan met lapje "vlees" met name proteïne binnen te krijgen maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:13

Ik heb het eigenlijk nooit zo vervangen. Pas nu vind ik een enkele vervanger lekker. Blijkbaar gaat het goed, heb geen tekorten opgelopen.

Eet sowieso graag groente. Fruit enkel in de zomer.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:29

Annetje schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb ook een zakje met algenolie capsules staan :j Ik heb begrepen dat vissen hun omega 3 ook gewoon via algen binnen krijgen, dus als je die rechtstreeks via algen eet dan mis je niks. Is zelfs schoner dan vis(olie) omdat in vis ook nog eens oa kwik en andere zware metalen zitten.

IK heb inderdaad ook vegan omega3. Het is gewoon bij de Kruidvat of Etos te koop.

Nikaas is denk ik pescotariër en eet nu nog wel vis, maar geen zoogdieren en vogels.

Ik eet ook vooral wat ik lekker vind, maar ik ben toch ook wel bezig met wat gezond is. Beetje van allebei de werelden.


Ik ben vegetarisch opgevoed, en wij aten ook zelden vis. Maar zo heel af en toe een keertje. Meestal haring of kibbeling. En zo eens per jaar ofzo mochten wij dan boerenkool met rookworst. Maar dat wilde ik dan niet als principiële puber :D

Nu eet ik af en toe een salade met tonijn of makreel. Maar ja heb daar wel mijn bedenkingen bij >;)
En ik beperk of vervang ook zoveel mogelijk zuivel. Ik eet wel ei en kaas en soms yoghurt of karnemelk.
Wij eten alles wat van dieren afkomstig is biologisch/biologisch dynamisch en andere producten ook zoveel mogelijk. Vooral groente en fruit, maar ook brood en pindakaas bijvoorbeeld.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:47

lies_sparkle schreef:
Aaah wat leuk een update!

Laat je weten welke burger het beste is? Ik ben dol op burgers! Ik had vandaag ook een zelfgemaakte burger. Maar de bosh! BBQ pasta burger is mijn favoriet.

Ijs kan ik je niet mee helpen, ik houd mijn ogen even open :)

Bedoel je deze?
https://www.bosh.tv/recipes/pastaball-marinara

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:32

Hallo weet iemand of je van plantaardig gehakt van Vivera gehaktballen kunt maken, of gehaktballetjes voor in de soep?

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:00

Nikass schreef:
Hallo weet iemand of je van plantaardig gehakt van Vivera gehaktballen kunt maken, of gehaktballetjes voor in de soep?


Jazeker!

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:58

Van die bakjes rulstukjes? Plakt dat?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 09:07

Rul gehakt plakt niet inderdaad.
Dit gehakt was daar ideaal voor, maar ik weet niet of dat nog gemaakt wordt. Al lang niet meer gezien helaas. Dit was erg lekker!
Afbeelding

Edit: ik zie dat andere merken. (AH, Jumbo, Garden Gourmet) wel nog dit kneedbare gehakt hebben :j

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:40

Nikass schreef:
Van die bakjes rulstukjes? Plakt dat?

Die plakken inderdaad niet. De rauwe nepgehaktvarianten zeker wel. Er zijn er heel veel verkrijgbaar. Je zou ook een rauwe hamburger zoals de sensational van garden gourmet kunnen gebruiken. Dit laten zich ook goed kneden.
Ik vind zelf aan al die dingen een raar smaakje zitten. Ik laat balletjes eruit of ik vervang ze door plantaardige balletjes kant en klaar of plantaardige kipstukjes.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:49

Die die 8nnemiek deelt werkt inderdaad prima, de AH had (heeft?) daar ook een variant van. Ik vindt het duur en maak dus zelf balletjes met seitan en kikkererwtenmeel, maar dat kost natuurlijk wel meer tijd. Spul werkt trouwens ook goed in worstenbroodjes! :9

Bij ons is er veel fruit rijp / rijp geweest, dus we hebben behoorlijk wat in de vriezer liggen voor taart en sauzen om later te maken (want natuurlijk hadden we te weinig tijd). Uit de moestuin komt niet zoveel, maar dat ligt aan mij want ik heb door alles wat er moet gebeuren maar weinig ingezaaid. Wat het wel fantastisch doet zijn de pompoenen-op-paardenpoep. Er liggen er minstens 40 en er komen er nog meer aan, dus kom maar op met wat alternatievere, houdbare pompoenrecepten. Inmaken/drogen (een beetje in elk geval)/invriezen zijn de opties hier.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:53

Annetje schreef:
Nikass schreef:
Van die bakjes rulstukjes? Plakt dat?

Die plakken inderdaad niet. De rauwe nepgehaktvarianten zeker wel. Er zijn er heel veel verkrijgbaar. Je zou ook een rauwe hamburger zoals de sensational van garden gourmet kunnen gebruiken. Dit laten zich ook goed kneden.
Ik vind zelf aan al die dingen een raar smaakje zitten. Ik laat balletjes eruit of ik vervang ze door plantaardige balletjes kant en klaar of plantaardige kipstukjes.


Dank je wel. Van mij hoeven balletjes ook niet persé, maar hier wat vegetariërs in de familie die tot voor kort nog vlees aten. Die vinden het vervangen nog wel interessant zeg maar.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:18

Ik zoek een vegetarisch gerecht zonder kaas en zonder paddenstoelen. Liefst ook zonder vleesvervangers. Heeft iemand een leuk idee?

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:52

Nikass schreef:
Ik zoek een vegetarisch gerecht zonder kaas en zonder paddenstoelen. Liefst ook zonder vleesvervangers. Heeft iemand een leuk idee?

Curry met linzen oid?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:18

Ja misschien zoiets. Lekker veel groenten zou daarbij ook prima zijn.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:23