Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:01

Gewoon een ei-vervanger gebruiken? En ipv gewone boter plantaardige boter? Ik gebruik voor bakken gewoon de Becel 100% plantaardige boter voor op de boterham, maar heb ook veel goede verhalen gehoord over wajang voor het bakken.

Ei vervanger heb ik gewoon poeder waar wat water bij moet, gekocht bij de AH, maar veel mensen gebruiken ook lijnzaad als eivervanger.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:45

Wat zijn kniepertjes? :o

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:01

kniepertjes zijn oudjaarskoekjes,de vegtersrolletjes zijn voor het nieuwe jaar (opgerold, symbool voor het nieuwe jaar, dat je nog niet weet wat er gaat komen)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:02

BarbaravdW schreef:
kniepertjes zijn oudjaarskoekjes,de vegtersrolletjes zijn voor het nieuwe jaar (opgerold, symbool voor het nieuwe jaar, dat je nog niet weet wat er gaat komen)

Ik leer elke dag wat bij _O-

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 14:08

Ik had er ook nooit van gehoord, maar ze zien er erg lekker uit!
Ik ben benieuwd of het je lukt met een eivervanger!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:32

kniepertjes <3
zooo lekker, vooral zelfgemaakte! Wat een gemis als je dat nog niet eerder hebt gehad :D

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:17

Maar heeft iemand ervaring met een specifieke eivervanger? Ik gebruik zelf meestal banaan of lijnzaad maar die lijken me beiden niet echt geslaagd voor in de kniepertjes...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:25

Ik vond kikkererwtenvocht wel een goed succes bij wentelteefjes :j

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:34

No egg smaakt naar niks maar heeft wel de bindende eigenschap.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:09


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 21:25

Ik ben al een tijdje van plan om eens een aantal eivervangers te testen in cake en misschien probeer ik dan meteen diezelfde vervangers in wafeltjes.
Ik wil de structuur en de smaak testen enzo.. en dat in een post op mijn blog publiceren. Heb er helaas nog geen tijd voor gehad, maar ik zal het resultaat hier ook plaatsen :j

Hoe heet de eivervanger die bij de AH te koop is? Die wil ik ook graag testen.
Edit, ik zie dat ie hier nergens te koop is, zelfs niet bij AH XL -O-

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:56

Jotoma schreef:
Ik vond kikkererwtenvocht wel een goed succes bij wentelteefjes :j


Oh wentelteefjes! Klop je het vocht dan eerst op of doe je het vocht gewoon bij de melk en dan brood erin dippen en bakken maar?

Bij bak recepten kan je verbazingwekkend vaak ook gewoon de ei eruit laten, zonder een vervanger erin te doen. Las wel ergens op internet dat dit gelukt was bij platte wafeltjes (vergelijkbaar met kniepertjes) dat ze alleen wat harder waren geworden? Maar zelf geen ervaring met wafelachtige dingen maken helaas.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:08

Enige overenkomst is dat ze zoet zijn ;)
Ik heb het gewoon bij de sojamelk in gedaan. Ze werden iets knapperiger, maar dat vond ik eigenlijk nog lekkerder :D

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:33

Ik heb speciaal poeder dat een ei vervanger is, werkt super!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 21:40


Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:53

8nnemiek schreef:
Ik ben al een tijdje van plan om eens een aantal eivervangers te testen in cake en misschien probeer ik dan meteen diezelfde vervangers in wafeltjes.
Ik wil de structuur en de smaak testen enzo.. en dat in een post op mijn blog publiceren. Heb er helaas nog geen tijd voor gehad, maar ik zal het resultaat hier ook plaatsen :j

Hoe heet de eivervanger die bij de AH te koop is? Die wil ik ook graag testen.
Edit, ik zie dat ie hier nergens te koop is, zelfs niet bij AH XL -O-


Ik heb de Orgran Egg-replacement, vast ook nog wel ergens anders te vinden, maar wij bestelden ‘m online bij AH :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:35

8nnemiek schreef:
Nou, ik heb inmiddels mijn ei-vervangers experiment op mijn blog staan :D
http://www.abcreatief.com/LEKKER/5-verv ... en-getest/
Als iemand nog tips heeft voor een volgend experiment dan hoor ik het graag!

Dat komt echt net te laat _O- Ik moest gisteren in alle nood ineens een eivervanger uit mijn mouw schudden... Het is maizena geworden, en best prima gelukt :=

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 09:23

Ik ga komende week eens langs de natuurwinkeltjes in de buurt, wie weet vind ik daar nog ergens de No-Egg.
Online bestellen vind ik altijd zo zonde van de verzendkosten, die zijn dan vaak hoger dan het product :=
Haha Magrathea, dat klinkt bekend hoor :)) Wat had je gemaakt?

Zo heb ik op vakantie pannenkoeken gemaakt helemaal zonder ei, en dat ging perfect :j Maar de koekjes met maizena ipv ei waren toch flink mislukt haha.
Ik ben wel benieuwd naar de No-Egg, die bestaat ook voor een groot deel uit zetmeel met nog een ander bindmiddel.
Ik wil er ook nog een paar testen voor meringues. De aquafabe was een tijdje geleden hartstikke mislukt haha, maar ik ga em nog een kans geven!

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:50

Leuk stukje hoor! Dat fipronil schandaal is ook zo apart, die eieren waren niet eens slecht voor de gezondheid, maar omdat het niet aan het 'standaarden' voldeed moesten al die eieren maar vernietigd worden en de kippen geslacht, zo zonde...

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 02:27

8nnemiek schreef:
Ik ga komende week eens langs de natuurwinkeltjes in de buurt, wie weet vind ik daar nog ergens de No-Egg.
Online bestellen vind ik altijd zo zonde van de verzendkosten, die zijn dan vaak hoger dan het product :=
Haha Magrathea, dat klinkt bekend hoor :)) Wat had je gemaakt?

Zo heb ik op vakantie pannenkoeken gemaakt helemaal zonder ei, en dat ging perfect :j Maar de koekjes met maizena ipv ei waren toch flink mislukt haha.
Ik ben wel benieuwd naar de No-Egg, die bestaat ook voor een groot deel uit zetmeel met nog een ander bindmiddel.
Ik wil er ook nog een paar testen voor meringues. De aquafabe was een tijdje geleden hartstikke mislukt haha, maar ik ga em nog een kans geven!


Ja herkenbaar hoor, mijn vriend heeft een afhaalpunt van AH in de garage van zn werk binnen en dan betaalt hij maar n euro, dan word online boodschappen doen een stuk aantrekkelijker :))
Anders is het alleen aantrekkelijk als je boven de 70 euro bestelt, met veel frisdrank, wasmiddel en vleesvervangers.. of je moet een groot gezin hebben natuurlijk. :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 17:35

Heeft iemand nog goede tips voor gourmet-spul?
Ik houd niet zo van de standaard gourmet-vleesvervangers uit de winkel, maar zoek wel wat lekkere, hartige hapjes.
De gourmet schotel van de vegetarische slager lijkt me heerlijk, maar dat kan ik dan weer niet betalen, omdat de verzendkosten zo hoog zijn -O-

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:53

Ik doe altijd gewoon aardappeltjes, pannenkoeken, champignons, paprika, kleine stukjes vleesvervanger etc op de gourmet :)

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:56

De gourmetschotel van de vegetarische slager kan je denk ik vrij gemakkelijk ook zelf samenstellen, gewoon de losse producten kopen als je die in de supermarkt hebt (kipstuckjes, little willies, nuggets, vegetarische kip shoarma). Ze verzenden de gourmetschotel namelijk ook niet, dus je moet hem echt in den Haag ophalen...

Verder gewoon lekker krieltjes met stukjes ui bakken, en veel paddenstoelen en lekkere plakken paprika enzo. :D Nu al zin om te gourmetten!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 18:10

Ze hadden laatst een actie via facebook en daar kon je de gourmetschotel wel laten bezorgen :j
Zou gaaf zijn als ze eens met een zalm vervanger komen :D

Veel soorten paddestoelen is wel een idee!
Paprika lust ik niet :=

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:15

Echt? Ik volg ze ook op facebook en dat heb ik niet voorbij zien komen, alleen dat ze er één verlootten. Vorig jaar heb ik geprobeerd er een te krijgen, maar toen ik eindelijk iemand in den Haag zo ver kreeg om er een voor me mee te nemen, waren ze op. -O- Wilde dit jaar dus een nieuwe poging doen door zelf maar gewoon langs te gaan als dat nog lukt... Zie het ook niet op de website staan namelijk.

Leuke blog over je ei-vervangers trouwens, fijn om een duidelijke vergelijking te zien!