Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Recepten zelf brood bakken in de oven

 
Profiel   

Ik ben van plan om wat vaker zelf brood te gaan maken en bakken in de oven (bijvoorbeeld in het weekend, voor de feestdagen of met visite oid.). En dan niet de kant en klare mixen uit een pakje, maar ook echt zelf het deeg maken.

Hebben jullie nog lekkere recept ideeën? :)

(ik kon zelf geen topic over dit onderwerp vinden, de meesten gaan over brood beleggen, maar mocht het al wel bestaan, laat het me dan gerust weten mod!)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-12 13:16 



 
Profiel   

Wij maken wel vaak italiaans brood, met zongedroogde tomaatjes en olijven. Erg lekker!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-12 13:56 



 
Profiel   

Ik hou me aanbevolen voor een goed krentenbollen recept!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-12 17:33 



 
Profiel   

Lekker... Ik heb helaas geen receptje maar ik lees even mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-12 17:49 



 
Profiel   

Even een quote uit mijn recepten documentje :D
Nog geen van allen geprobeerd, dus ik heb ok geen idee hoe het smaakt en de baktijden "kloppen" :D

Citaat
Fries suiker brood

Ingrediënten:
500 gram bloem
10 gram zout
3 gram kaneel
3 eetlepels gembervocht en melk, samen 2 dl.
25 gram gist
75 gram boter
2 eieren
100 gram kandijsuiker of suikerklontjes

Smelt de boter. Laat dit afkoelen.
Verwarm de melk en het gembervocht tot deze lauw zijn, voeg de gist hier aan toe.
Maak van de bloem, zout, kaneel, de met lauwe melk en gembernat aangemaakte gist, boter en eieren een gistdeeg.
Laat het op een lauwwarme plaats ongeveer drie kwartier rijzen.
Werk nu de in stukjes geklopte kandijsuiker erdoor.
Vorm het deeg tot een brood en doe het in een dik, met boter besmeerde en met grove kristalsuiker bestrooide broodvorm.
Laat het nog ongeveer een kwartiertje narijzen. Verwarm de oven voor op 200 graden.
Bak het in een half uur gaar en bruin.
De bovenkant is dan geglaceerd door de gekaramelliseerde suiker.

Noorse Kaneelbroodjes

Ingrediënten:
600 g bloem
100 gr suiker
½ tl zout
21 gr gedroogde gist of 45 gr verse (nee geen typefout)
100 gr boter
4 dl melk
2 eieren
Vulling:
150 gr zachte boter
150 gr suiker
1 ½ tl kaneel
1 ei, losgeklopt

Meng de bloem, suiker, zout en gist in een grote kom.
Laat boter smelten en klop boter door de melk en de eieren, roer dit mengsel door het bloemmengsel.
Kneed het deeg verder met de hand of machine tot een glad en veerkrachtig deeg (ik heb hier zelf meer bloem toegevoegd omdat het heel plakkerig bleef)
Vorm tot een bal en laat het in een ingevette kom met plastic folie erover 25 minuten rijzen.

Rol het deeg uit tot het ongeveer een halve cm dik is

Meng de ingrediënten voor de vulling en smeer het deeg hiermee in.

Probeer de laag vulling overal even dik te maken.

Rol dit tot een grote worstvorm, snijd dit in plakken van ca 2 cm, dan leg ze plat op de bodem van het bakblik. Ze gaan nog rijzen dus het is geen precisie werkje.

Kwast het deeg in met een losgeklopt ei en laat dit 15 minuten rijzen.

Bak in de oven 20 tot 25 minuten. Oven op 230 graden.

Pesto brood

Ingrediënten:
165 gram bloem
165 + 50 gram volkorenbloem
1 el. Suiker
1 zakje gist, 10 gr.
½ tl. Zout
½ tl. Oregano
80 ml. Melk
60 gr. Boter
60 gr. Pesto naar keuze
Zakje geraspte kaas
60 ml. Water
2 eieren
Mix de meel, suiker, gist en zout in een grote kom.
Verwarm de melk en boter op laag vuur tot de boter gesmolten is.
Laat de melk met gesmolten boter 1 minuut rusten. Voeg hierna het water toe.
Voeg de gist, zout en oregano toe een het meel.
Voeg het mengsel van melk, boter en water aan een deel van het meel toe en mix het door elkaar. Voeg 1 voor 1 de eieren toe.
Voeg de rest van het meel toe en kneed dit tot deeg.
Het deeg is erg kleverig, maar voeg geen extra meel toe!
Laat het deeg 1 uur rijzen in de koelkast.

Neem het deeg uit de koelkast en rol het uit tot een vierkant van 18 x 18 cm.
Smeer de pesto over het deeg en bestrooi het met kaas.
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Snijdt het vierkant in 6 repen. Leg de repen op elkaar en snijdt nogmaals, in 6’en.
Vet de cakevorm in en bestrooi dit met bloem.
Leg de stapels deeg rechtop in de cakevorm. Dek de cakevorm af en laat het nogmaals 1 uur rijzen.
Bak het brood 30-35 minuten af op 175 graden.

http://lh5.ggpht.com/-nR6Phgu4THc/Tg2w3 ... 25255D.jpg


Volkoren Parmezaans brood

Ingrediënten voor 2 kleine broden:
185 gram volkoren meel
125 ml. warm water (+/- 50C)
1/2 el. suiker
1/2 tl. zout
30 gram geraspte Parmezaanse kaas (ik heb gewoon voorgeraspte gekocht)
2 tl. gedroogde oregano

Meng het meel, de suiker en zout. Voeg daar het water aan toe en roer totdat het gemengd is. Voeg de kaas en oregano toe en roer tot het een deeg is.
Leg het deeg op het aanrecht en kneed het ongeveer 2-3 minuten.
Leg het deeg in een kom, dek af en laat op een warme plek 45-60 minuten rijzen.
Sla de lucht uit het deeg en rol het uit tot een dunne rechthoek. Rol die rechthoek op tot een rol en maak deze weer dunner door er met je handen over te rollen. Snijdt deze rol in twee-en. Maak diepe diagonale inkepingen in de 2 rollen. Leg de op een bakplaat minimaal 7cm uit elkaar en dek af, laat ongeveer 40 minuten rijzen.
Verwarm de oven voor op 190 graden.
Plaats een schaaltje water op de bakplaat naast de broden en bak 20-25 minuten totdat de bovenkant net bruin wordt.
Haal uit de oven en laat afkoelen op een rooster.

http://3.bp.blogspot.com/_QPtjRZAOpsU/S ... G_0710.JPG


Kerstboombroodjes

Ingrediënten:
250 g mix voor witbrood (bijv. Koopmans)
1 el kaneel
1 zakje Dr. Oetker Vanillesuiker
15 g gesmolten boter
175 ml lauwe melk
100 g rozijnen
Dr. Oetker Amandelschaafsel
1 ei
2 zakjes Dr. Oetker Gebaksglazuur
Dr. Oetker Schrijfstiften
Dr. Oetker Stroodecor naar keuze
Extra nodig:
kartonnen mal van kerstboom van ca. 12 cm hoogte

Meng het kaneelpoeder en de vanillesuiker door de mix voor witbrood, voeg de boter en lauwe melk toe en maak hiervan brooddeeg volgens de aanwijzingen op de verpakking en laat het deeg rijzen.
Kneed het deeg goed door en kneed de rozijnen en het amandelschaafsel erdoor. Vorm het deeg tot een rol en rol deze op een met bloem bestoven stuk bakpapier uit tot een lap van ca. 1 cm dikte.
Knip of snijd met een pizzarol hieruit, met behulp van de kartonnen mal, kerstbomen.
Leg ze op met voldoende tussenruimte op de bakplaat en laat ze, onder een schone droogdoek, 20 minuten rijzen.
Klop het ei los met 1 eetlepel water en kwast de kerstboompjes hiermee in.
Verwarm de oven voor. Elektrische oven: 200 graden Heteluchtoven: 180 graden.
Bak de broodjes in 15-18 minuten goudbruin en gaar. Laat ze op een rooster uitdampen en helemaal afkoelen.
Verwarm het glazuur volgens de aanwijzingen, maar schenk een van de twee in een kommetje. Spuit in een kommetje ca. de helft van een groene schrijfstift leeg en roer het glazuur tot het egaal groen van kleur is. Versier de broodjes met het glazuur, rode en groene lijntjes schrijfstift en strooidecor naar keuze.

Notenbrood

Ingrediënten voor 8 stuks:
350 g tarwebloem
1 zakje Dr. Oetker Gist
1 tl suiker
½ tl kaneel
1 tl zout (ca. 4 g)
50 g ongezouten fijgehakte notenmix (walnoten, hazelnoten, amandelen)
150 ml handwarm water
1 ei (kamertemperatuur)
25 g boter (zacht)
1 losgeklopt ei

Hak de noten fijn. Meng tarwebloem, gist, suiker, kaneel, fijngehakte notenmix en zout in een kom. Meng het water met het ei en de boter en schenk het in een kuiltje bij de bloem. Kneed het deeg in ca. 4 minuten met een mixer met deeghaken tot een elastisch deeg. Vorm het deeg tot een mooie bol en laat het in de kom afgedekt met een theedoek 15 minuten rijzen.

Vet de springvorm van 24 cm. in. Leg de bol deeg in het midden van de springvorm, en verdeel het over de gehele bodem van de springvorm. Bestrijk het deeg licht met losgeklopt ei en bestrooi het met een beetje bloem.

Maak met een mes een verdeling op het deeg van acht gelijke punten (laat de punten in de springvorm zitten). Laat het deeg afgedekt met een theedoek 45 minuten rijzen op een warme plaats. Plaats een rooster onderin de oven en verwarm de oven voor. Elektrische oven: 220 °C, Heteluchtoven: 200 °C

Bak het brood in ca. 15 minuten gaar en mooi goud bruin. Neem het uit de vorm en laat het uitdampen.

Snijd het afgekoelde brood in de acht punten en snijd de punten horizontaal door midden.

Klassieke Kerststol

Ingrediënten:
Voor het deeg:
500 g Mix voor Witbrood (bijv. Koopmans)
200 ml lauwe melk
100 g zachte boter of margarine
2 eieren (m) op kamertemperatuur
80 g gele basterdsuiker
2 zakjes Dr. Oetker Vanillesuiker
2 el Dr. Oetker Citroenrasp
bloem
Voor de vulling:
150 g krenten
150 g rozijnen
Dr. Oetker Sukade
Dr. Oetker Amandelschaafsel
175 g Dr. Oetker Amandelspijs
1 tl Dr. Oetker Citroenrasp
1 ei (m)

Volg de bereidingswijze op het pak broodmix, maar vervang de aangegeven hoeveelheid boter door 100 g boter en vervang het water door melk en voeg alle extra ingrediënten voor het deeg toe.

Meng de krenten, rozijnen, sukade en het amandelschaafsel. Bestuif het aanrecht met een beetje bloem. Druk het deeg iets plat en kneed het vruchten-notenmengsel door het deeg.

Vet de bakplaat in of bekleed de bakplaat met bakpapier. Meng met de mixer met kneedhaken de amandelspijs met het ei en de citroenrasp. Maak van het deeg een ovale lap waarbij de voorkant wat dunner is dan de achterkant. Vorm van de amandelspijs een dunne rol 1 cm korter dan de breedte van de deeglap. Leg de rol iets boven het midden op het breedste stuk van het deeg.

Besprenkel het deeg met een beetje water en vouw de smalle kant van het deeg over de spijsrol. De onderkant van het deeg steekt iets uit, maar de spijsrol is helemaal bedekt. Druk het deeg aan het einde van de spijsrol iets aan.

Bedek het brood met de theedoek. Maak de theedoek vochtig en laat het brood op een warme plaats 30 minuten rijzen.

Verwarm de oven voor. Elektrische oven: 225 graden, Heteluchtoven: 200 graden.
Schuif boven in de oven een rooster met een ovenschaaltje gevuld met water. Schuif de bakplaat met het gerezen brood onder in de oven. Bak het brood in 35-40 minuten bruin en gaar. Laat het brood op een rooster tien minuten afkoelen.


Focaccia

Ingrediënten:
1 zakje Dr. Oetker Gist
250 ml lauw water
500 g bloem
1 tl zout
30 g margarine
3 el olijfolie
Een beetje fijngewreven oregano
Een beetje fijngewreven tijm

Zeef de bloem in een mengkom en meng de gist erdoor. Voeg het water, de margarine en het zout toe.
Kneed de ingrediënten met een mixer met deeghaken eerst op de laagste en daarna op de hoogste stand in ongeveer 5 minuten tot een deeg. Dek het deeg af en laat het 30 minuten rijzen bij kamertemperatuur.

Bestrooi het deeg met bloem, neem het uit de mengkom en kneed het op het werkvlak nogmaals goed. Verdeel het deeg in 12 stukken en rol deze uit tot ovale deegvormen. Leg de vormen op een ingevette bakplaat en maak met de steel van een pollepel kuiltjes in het deeg. Bestrijk de vormen met olijfolie en bestrooi ze met oregano en tijm.
Gebruik je een elektrische oven, verwarm deze dan voor op 220 graden.
Gebruik je een heteluchtoven verwarm deze dan NIET voor. Maar bak het brood op 200 graden zonder voor te verwarmen.
Schuif de bakplaat in de oven en bak de vormen in 15–20 minuten goudbruin.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ardino.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-12 19:34 



 
Profiel   

Hmmmm, foccacia!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-12 20:10 



 
Profiel   

Oelala.. Wat klinkt dat allemaal lekker. Leuk, ga ik eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-12 20:11 



 
Profiel   

Kijk resi_lover, aan dat soort recepten hebben we wat! Die noorse kaneelbroodjes heb ik al eens gemaakt, die zijn echt té lekker! Moet alleen wel meer bloem in, anders blijft het te nat en bij deze hoeveelheden krijg je zeker wel 20 broodjes!

Ben zelf eigenlijk op zoek naar een goed mueslibrood recept.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-12 07:39 



 
Profiel   

Leuk topic!!
Ik maak wel eens een gevuld brood. Dan laat ik de broodmachine het deeg maken, dan rol ik het uit en vul ik het met zalm/kruidenboter of met gehakt met ui (gebakken) of met ham, kaas, tomaat, ei en italiaanse kruiden en dan bak ik het af.
Dat vinden ze hier allemaal erg lekker!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-12 07:42 



 
Profiel   

@ Resi_Lover

Geweldige citaat!!! Recepten zien er heerlijk uit en of ze uitvoerbaar zijn, erg belangrijk voor mijn doorzettingsvermogen. Ik denk dat ik na de afwas voor de noten brood zal gaan!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 11:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen