De eetbare tuin

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:31

donkergroene boerenkool palmkool model

Als je er te veel hebt hou ik me zeker aanbevolen :)
Heel zakje kopen in de winkel daar hou ik een halve hectare van over geloof ik hihi

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:32

Er komt een nieuw plantje op bij mijn tomaat. Naar mijn weten had ik er niets anders bij geplant. Het is een rood plantje. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Afbeelding

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:34

Sonja_vR schreef:
donkergroene boerenkool palmkool model

Als je er te veel hebt hou ik me zeker aanbevolen :)
Heel zakje kopen in de winkel daar hou ik een halve hectare van over geloof ik hihi


Ik zal eens gaan uitzoeken op de grond. Dan kan ik een mooie overzicht foto van maken en kijk ik even hoeveel boerenkool ik heb. (alles noemen ze gewoon onder de groepsnaam maar boerenkool weer niet... raar)

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:30

Heb maar een paar moestuintje en natuurlijk net niet degene die ik wilde. Weet alleen niet meer welke ik wilde (zou even moeten opzoeken welke er ook alweer allemaal waren). :')

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:03

nou ik heb maar drie moestuintjes, dille, bietjes en komkommer, toen ik veel boodschappen had gedaan waren ze op en kreeg ik niks meer, jammer, maar goed ik koop wel zakkies, dan heb ik exact de soorten die ik graag wil

cabelona geen idee, even laten staan denk ik, is nu nog niet goed te zien

Manou

Berichten: 3378
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:13

Ik wilde zeggen dat ik nog wel rode biet over heb, maar van het ene potje dat ik gezaaid heb zijn tot nu toe maar twee plantjes opgekomen. Dus als dat zo blijft wil ik misschien zelf nog een potje zaaien.

Waarschijnlijk heb ik over een paar weken wel wat broccoliplantjes beschikbaar. Ik bleek namelijk nog een paar moestuintjes van vorig jaar te hebben en bij de broccoli is heel veel opgekomen. De vorige twee jaar had ik van de de broccoli ook heel veel plantjes in plastic bekertjes waar ik zelf maar voor een paar plek had.

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:05

Ola! ik meld me ook maar weer eens hier, druk bezig met mijn tuin klaarmaken, eerste bed is omgespit en vermengd met wat tuinaarde/potgrond/kalk, nu nog wat mest halen en even kijken of ik nog ergens compost kan krijgen. Nu het volgende bed klaarmaken, maar dan moet eerst het zand even weg wat er bovenop ligt.
Verder nog schutting en haag neerzetten, muurtje bouwen, dus ik heb nog wel even werk aan mijn tuintje.... :+. Nu maar hopen dat het mooie weer een beetje doorzet, dan kan het hele spul naar buiten :):)

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:41

Ga vandaag even niks doen is vies smerig weer met geregeld hagelbuien. :=

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:58

Oh echt? hier is het bijna de hele dag al zonnig, met hier en daar een buitje vanochtend, maar vanaf 12 niet meer. Wel koud :brr:

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:03

Brr -4 geweest vannacht. En we hadden net alle winterdekens weggebracht voor wassen en reperaties...
Paardje staat nu onder een zweetdeken en een zomerdeken. En heeft mijn voorkeur niet maar alles dicht. Deuren, luiken enz. Ik wil ook geen ziek paard. Hij is namelijk al helemaal klaar met verharen...

Hopelijk overleven mijn planten op de tuin deze kou..ik heb geen tijd om langs te gaan. Vandaag verwacht ik een pakketje die tussen 10.00 en 16.00 kan komen. En daarna moet ik me omkleden want ik ga uit eten vandaag. Morgen komen verschillende mensen langs op verschillende tijdstippen om dingen op te halen.

Andere planten in de achtertuin staan nu weer in de huiskamer (inclusief de grote potten van de pompoenen)

Als jullie bepaalde moesttuintjes willen ben ik wel bereid wat op de post te zetten (of als je in de buurt van Lelystad/Harderwijk/Ermelo komt ophalen) Ik heb zowat alle soorten (20 dit jaar) en dus heel veel dubbelen. Zeker de bloemen/kruiden mogen weg. Ik kweek er zelf 2 moesttuintjes per bloem/kruid omdat voor meer heb ik geen ruimte.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:07

Even denken een vrijdag ga ik wel die kant op voor vakantie. Heb alleen geen auto aangezien ik meerij. :=

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:19

over de paardjes, ik heb hier een geschoren hengst, die staat samen met twee merries onder de warmtelamp, vinden ze heerlijk :D

mijn plantjes buiten in de bak zijn net niet dood, maar hebben echt warmte nodig, het zaad van snijbiet en raapstelen komt nog niet op , binnen groeit het allemaal wel, maar sommige te hard, dat word dus niks

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:38

Ik moet eigenlijk wat plantjes buiten zetten (spinazie, kolen en sla). Volgens mij kunnen die wel tegen wat vorst alleen wil ik ze niet buiten zetten en daarna gelijk de vorst er overheen. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor het kleine spul. Wat denken jullie?

Verder wel wat bietjes en radijsjes gezaaid. Alleen onderweg van huis naar de moestuin het zakje met radijszaad ondersteboven gehouden :+ Dus dat word maar 1 rijtje radijsjes. (en misschien ergens in de tuin nog een hele berg hahahaha)

Cabelona: Gewoon onkruid? Hier komt ook wel eens wat naar boven.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:42

Ik zou wachten met buiten zetten of alleen vroeg in de middag en dan zo'n tunnel er overheen zetten. Kan de tunnel opwarmen en die warmte blijf met een beetje mazzel net lang genoeg hangen voor de nachten.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:02

Ik ben vooral benieuwd wat de fruitbomen gaan doen dit jaar.. Die hebben toch een flinke tik gehad. Helemaal vergeten om te sproeien vannacht :=

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:50

chamion schreef:
Brr -4 geweest vannacht. En we hadden net alle winterdekens weggebracht voor wassen en reperaties...
Paardje staat nu onder een zweetdeken en een zomerdeken. En heeft mijn voorkeur niet maar alles dicht. Deuren, luiken enz. Ik wil ook geen ziek paard. Hij is namelijk al helemaal klaar met verharen...

Hopelijk overleven mijn planten op de tuin deze kou..ik heb geen tijd om langs te gaan. Vandaag verwacht ik een pakketje die tussen 10.00 en 16.00 kan komen. En daarna moet ik me omkleden want ik ga uit eten vandaag. Morgen komen verschillende mensen langs op verschillende tijdstippen om dingen op te halen.

Andere planten in de achtertuin staan nu weer in de huiskamer (inclusief de grote potten van de pompoenen)

Als jullie bepaalde moesttuintjes willen ben ik wel bereid wat op de post te zetten (of als je in de buurt van Lelystad/Harderwijk/Ermelo komt ophalen) Ik heb zowat alle soorten (20 dit jaar) en dus heel veel dubbelen. Zeker de bloemen/kruiden mogen weg. Ik kweek er zelf 2 moesttuintjes per bloem/kruid omdat voor meer heb ik geen ruimte.


Heb je toevallig paksoi over?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:55

Nu buiten zetten zou ik niet doen. Het wordt overdag niet warmer dan een graad of 12. Zelfs met behulp van een koepel en of vorstdoek wordt het niet warm genoeg. Vers overgezette planten kunnen maar een graad of 5 hebben als minimum (mijn ervaring dan!) En het wordt ook overdag niet snel warm. Als het nu langzaamaan afkoelde (dus pas rond 05.00 koudste temperatuur) en daarna al weer snel opwarmde tot minimaal 15 graden zou ik het wel doen.

Flowerbomb, ja die heb ik nog. Moet even kijken hoeveel.

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:25

Wauw, moestuintjes mazzelaar met je dozen tuintjes!

Ach, gezonde paarden kunnen wel tegen -4, fruitbomen niet :+ heb die van mij uiteindelijk gisteren avond maar de schuur in gesleept (Zitten in pot), pruim zat vol bloemen en kers doet weinig, maar dacht, ook zonde als ze kapot gaan. Geshoren paard haar deken was hier ook al afgepakt, krijgt ze niet terug ook, kan me nog herinneren dat ik 2 jaar terug op menkamp was en het in juni ook nog vroor, brrrr.

Wij hadden gisteren hagel, zucht, primula's de bloemen helemaal kapot door de hagel en dit is mijn sla bak.
Afbeelding

En ja, hier staat nog net de pruimenboom wel buiten je kan de bloesempjes net zien naast de madeliefjes. Stond gelukkig tegen de muur van het huis en wind kwam van andere kant van huis, dus bloesempjes hebben het volgens mij overleeft.
Afbeelding

Sierpompoenen lijken goed boven te komen, paprika's op zolder doen het goed, bieslook is al deels gekortwiekt en in de roomkaas verdwenen, plant uien doen het ook prima, zonnebloemen worden opgegeten door de slakken, netzoals de bonen en de afrikaantjes... zucht.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:44

ik was net even bij welkoop en heb een salieplant en een blauwe bessenstruik gekocht :D

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:03

Ik gooi ook nog niks naar buiten hoor, meeste staat al in grotere potjes en kan dus rustig doorgroeien, dus ik gooi de boel in mei pas naar buiten, doe meestal pas met pinksteren alles uitplanten. Zonde om het dood te laten vriezen.

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:07

Ik zal het verrassingsplantje nog even laten staan. Eens kijken of het herkenbaar wordt wanneer de blaadjes eraan komen.

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:22

Cabelona schreef:
Ik zal het verrassingsplantje nog even laten staan. Eens kijken of het herkenbaar wordt wanneer de blaadjes eraan komen.


Ben wel benieuwd herken er helemaal niets in, maar ben ook helemaal geen planten kenner.

Quir

Berichten: 17380
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:33

Afbeelding

Zo sneeuw weg, dus heb mn moestuintjes gepland (vorige week even in nl boodschappen gedaan := ).

Nu nog zaadjes halen van plantjes die ik nog echt wil. :)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:41

Mag ik me ook melden?
Ik krijg aankomende juni een eigen huisje, met een tuintje en ben nu alvast druk bezig om diverse plantjes te planten voor mijn moestuintje(wil een vierkante moestuin realiseren tzt). Maar ik heb niet hele groene vingers, dus lees graag tips :D .

Op dit moment heb ik munt, komkommer, cavalo nero(Toscaanse bladgroente), rozemarijn, peultjes en lente-ui staan.
Op de planning heb ik nog een aantal kruiden staan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:56

Ik had kaasjekruid en phaleanogwat
Van de moestuintjes neergezet maar ik vrees dat de tuinier op pootjes toe heeft geslagen >;)