De eetbare tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:29

Jammer, dat wordt afscheid nemen van de kers dan maar... steekt wel iets uit de grond, maar het was een geente kersenboom, dus dat wat uit de grond steekt is vast ander soort.. Aan de andere kant.. kan natuurlijk gewoon die stek in de pot laten zitten rest eruit knippen en zie dan ooit wel wat het wordt.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:31

Zou dat doen wie weet word dat nog wat en anders kan je later alsnog weggooien.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:36

Daarom en heb nog lege grote potten zat, dus zit niet te springen om deze. Heb dus nu verrassings boompje.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:49

zal waarschijnlijk de wilde stam zijn waar de goede kers op geent is, je krijgt dan ws een soort wilde kriekenboompje :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:52

Kan ook zijn dat hij een stuk wortel deelt. Had hier ook 1 lange wortel met 5 boompjes eraan :+
Of misschien zit er nog een beetje leven in de hoofdstam zoals bij 1 van onze abrikoos, die is vorig jaar ook voor een groot deel dood gegaan maar er kwam ineens een nieuwe tak uit de stam en die doet het eigenlijk wel weer erg goed. Moet alleen het dode stuk er nog af zagen.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:20

kers en pruim bleken hier best taaie rakkers, na een nogal flinke snoei en weinig hoop kwam het na 2 jaar plots weer tot leven, stond bijna met zaag klaar om de boel om te zagen...

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:01

Welke potmaat moet ik hebben voor meloenplanten? Ik wil ze nog een keer verpotten maar natuurlijk liever meteen in de juiste maat waarmee ze naar buiten kunnen. Of kunnen ze alleen in de volle grond?

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:34

Ik ga mijn meloenplanten in 11 liter potten zetten. Of dat genoeg is weet ik niet, dit wordt het eerste jaar meloenen.


Afbeelding

Gisteren ook begonnen met de tunnelkas in elkaar zetten. Nog geen foto dat hij af is maar hij is echt groter als verwacht.
Annemiek jij had toch ook een tunnelkas? Heb jij de constructie nog verstevigd of blijft hij zelf prima staan? We gaan hem in elk geval vastmaken aan de vlonder.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:10

Die van mij is iig van gegalvaniseerd staal en is echt goed stevig, maar omdat hij midden in het open veld staat heb ik hem wel rondom aan weidepalen vast gezet.
Leuk dat je er ook een hebt gekocht, is toch echt fijn om een kasje te hebben ipv alleen een vensterbank om plantjes op te kweken :D

Meloemplanten zou ik idd minimaal 10 liter geven, en dan tussendoor nog regelmatig een beetje mesten. Ze hebben flink wat voeding nodig.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:15

Ik heb deze gekocht, ook van gegalvaniseerd staal.
https://www.koop-een-tuinkas.nl/gegalva ... nkas4x2x2m

Wij dachten eraan om of met spanbanden steviger te maken of met hout een kruis achterin. En voorin ook nog op een manier maar weet nog niet hoe. Heb nu het gevoel dat hij zijwaards nog best wiebeld.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:21

Daar komt de mijne ook vandaan :j Maar die van mij wiebelt gelukkig nauwelijks. Misschien kun je hem vast zetten met touw en tentharingen?

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:27

Mooie kasjes hoor!

Hmmm, 11 a 10 liter, ik ben nog bedenkende hoe groot potten hier moeten worden voor de komkommer en courgette, waarvan ik niet meer weet welk potje nou welke plant was, handig he?!

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:31

Haha, bij courgette zitten de blaadjes meestal op hogere steeltjes.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:34

Hmm dan zou onze ook minder moeten wiebelen. Misschien nog even de schroeven verder aandraaien. Met dat touw gaan we hem idd ook vast maken. Haringen zijn alleen wat lastig op het dak :P. Het zeil heb je wel ingegraven? Zodat er geen wind onder slaat? Wij zullen hem met een lat op de vlobder schroeven.

Komkommer heeft kleinere bloempjes als courgette maar ze zullen nu vast nog geen bloemen hebben haha.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:45

Zo vandaag toch nog wat kunnen doen tussen de buien door laarzen aan en naar tuintje gegaan om tot de conclusie te komen dat het gortdroog is. :')

Afbeelding
Stukje gespit en de uien in de grond en ik heb het nu stervenskoud. :brr:
Afbeelding
Oerwoud in de schuur die vol verlangen op mooi weer aan het wachten zijn en graag naar buiten willen. :+

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:56

Niks nieuws voor jou toch Marcella :') de lol zou er voor mij al snel vanaf zijn. Respect hoor!
Hier gaat zondag alles naar buiten. Word gek vd fruitvliegjes die mijn tomaten lekker vinden.. ze zitten overal, op de plant, aarde, pot.. verder nergens in huis. Een val met azijn enzo heeft er slechts 10 gevangen.

Balkonnetje ga ik weer even opruimen en de hoogte in werken met de plantjes. Onze rieten stoelen hebben het niet overleefd dus we zijn op zoek naar een stevig (buiten) bankje :))

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:05

Bedankt voor de tips voor de meloen!!

Ze staan nu in bekertjes van 0.2 liter, hoelang kunnen ze daar in blijven staan?
Misschien een foto gewenst om te beoordelen?

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:06

Dun laagje zand (of hele fijne aarde wat structuur hetzelfde is als zand) over de aarde en speciale spray halen tegen vliegjes. ;)

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:22

Afbeelding

Afbeelding

De eerste foto is een komkommer, de tweede een courgetteplant. Helaas niet van dezelfde leeftijd maar hopelijk heb je er toch wat aan Sjolvir.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:31

Op de onderste foto zie je duidelijk die lange steeltjes aan de bladeren, een komkommer heeft de bladeren veel korter bij de plant zitten :j

Het zeil van mijn kas heb ik om een lat heen gedraaid en die weer vast gezet aan het frame met tyraps, werkt perfect :)

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:15

Branka foto is wel handig om te beoordelen. Ligt er beetje aan hoe groot het plantje al is.

Ik heb een zaailing van komkommer en courgette en bij de courgette is het steeltje veel dikker.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:14

wat zijn jullie al ver met opkweken van plantjes :oo , hier begint het nu net allemaal te groeien, de meeste plantjes krijgen nu hun eerste blaadjes ook de komkommer, in de moestuin komen de raapsteeltjes al op, en slaaaaa, ik lach me kapot om de sla, ik had vorig jaar bij de tuincenter zo'n bakje gekocht met 4 slaplantjes er in, daar zat een rode sla bij, die was erg lekker, wij zijn maar met z'n tweeen dus ik kan heel lang doen met een krop sla, pak er gewoon een paar blaadjes af telkens, die rode heb ik laten staan, ik dacht misschien kan ik er zaad van winnen, maar ach toen de hele winter laten staan en vergeten, nu komen óveral plantjes op, heb er zes in de moestuin geplant en de rest laat ik maar staan, kijken wat het nog word :)


Afbeelding

Afbeelding
:+ :+ :+

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:20

Dit zijn de meloen plantjes nu, ze zijn niet allemaal even groot, de grootsten heb ik voorzien van een stokje, anders groeien ze zo in elkaar.
Hoelang kunnen ze nog in deze bekertjes blijven staan?

Afbeelding
Afbeelding

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:42

ik heb geen idee branka, heb nog nooit meloenen gekweekt

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:06

Haha die sla, tussen de tegels zelfs, geweldig :D

En grappig om de Action bekertjes voorbij te zien komen, hier ook alles vol rode bekertjes :))

De plantjes kun je het beste verpotten zodra de bodem van het potje vol is gegroeid met worteltjes, dan vinden ze het wel fijn om wat meer ruimte te krijgen, maar je kan het ook wel rekken door gewoon wat extra mest te geven. Als de bladeren geel beginnen te kleuren dan ben je net wat te laat, dan hebben ze meestal wat voedingstekort.

Ik ben gisteren naar de plantjesmarkt geweest en hoewel ik een stuk minder had dan vorig jaar heb ik er toch zo'n 130 euro aan over gehouden :D En weer wat ruimte op mijn oppot-tafel :))